منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم:
حاضریم به نمایندگان فعلی برای تصویب بودجه ۹۹ کمک کنیم/ قانون شفافیت را در مجلس پیگیری می کنم

0 ۱۷۴

«علی خضریان» عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، درباره برنامه برای مجلس آینده به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بنده نگران شرایط بودجه هستم. مجلس در این شرایطی که مردم درگیر هستند و اداره ها باز است، نباید اقتصاد کشور را به این بهانه که کرونا وجود دارد، تعطیل کند. به عبارت دیگر وقتی شرایط کشور را به تعطیلی می کشانیم، نگران کننده است. این کار نمایندگان از دو حالت خارج نیست یا نمایندگان فعلی حواس شان نیست که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در شرایط جنگ اقتصادی اینکه ما به خودمان اجازه دهیم که کشور را در وضعیت تعطیلی و نیمه تعطیلی به حال خود رها کنیم، قابل تامل است. اگر اینگونه است جا دارد نمایندگان محترم فضایی را ایجاد کنند و اجازه دهند نمایندگان منتخب مجلس یازدهم به آنها کمک کنند تا بودجه کشور زودتر بسته شود. اگر قرار است تصویب بودجه به زمان ورود نمایندگان منتخب به مجلس در خردادماه بکشد تا بخواهند بودجه ۹۹ را بررسی کنند، به نظرم بهتر است از همین حالا این کار را انجام دهند. به عبارت دیگر به عنوان مشاور هم شده از نمایندگان منتخب استفاده کنند. بنابراین در اولویت برنامه ها این موضوع باید باشد که بودجه ۹۹ هر چه زودتر تکلیفش معلوم شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این پیشنهاد را تاکنون ارائه داده اید؟ عنوان کرد: بنده در حال حاضر این پیشنهاد را ارائه می دهم و در واقع نماینده های فعلی مجلس نیز باید مجوز این همفکری و همکاری را بدهند. به عبارت دیگر اگر فکر می کنند واقعا نیاز است که بقیه هم بیایند به آنها کمک کنند بهتر است این کار انجام شود و به بهانه کرونا، امور مجلس را تعطیل نکنند. ما نمایندگان منتخب حاضریم برای اینکه صداقت خودمان را نشان دهیم، آبرویمان را به میدان بیاوریم و وارد گود مشکلات شده تا با هم کمک کنیم، مشکلات کشور حل شود.

خضریان ادامه داد: به هر حال این تصمیم در اختیار آنهاست چون قانون تصویب می کنند. ما به عنوان مشاور در این جنگ اقتصادی باید در کنار نمایندگان فعلی باشیم و به اندازه توان خود، کمک کنیم. حال این به آن معنا نیست که نمایندگان فعلی را خلع ید کنیم و بگوییم شما زودتر مجلس را تحویل دهید، خیر این گونه نیست بلکه بدین معنا است که قانون باید توسط آنها تصویب شود و باید در صحن علنی مجلس، امور بودجه را انجام دهند. ما حاضریم در صحن به نمایندگان کمک و در کمیسیون ها و اتاق های مشاوره، کمک کنیم چون نباید حوزه اقتصاد و معیشت مردم را تعطیل کرد. خود کرونا بخشی از کشور را در حال حاضر دچار مشکل کرده است اگر قرار باشد اقتصاد و معیشت سال ۹۹ مردم هم تحت تأثیر این مشکل و خلأ قانونی شود، به نظرم ما داریم یک بار شدیدتری را به مردم در حوزه اقتصاد تحمیل می کنیم. مهمترین کار این مجلس و مجلس آینده، بررسی بودجه است. بودجه باید واقعی تر، درست تر و منطقی تر با حفظ اولویت های تولید، صنعت، جلوگیری از واردات کالاهای نامربوط و کالاهای غیرضرور بررسی شود تا بتوانیم چرخ تولید و اقتصاد را در بودجه ۹۹ برایش ضریب بهتری ببینیم.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: اولویت دیگر، پیگیری قانون جامع شفافیت است. بازگشت اعتماد مردم به مجلس و نمایندگان خودشان مهمترین مسئله است. چون در شرایطی انتخابات برگزار شده که بخشی از مردم ما نسبت به مجلس و نمایندگان مجلس ناامید شدند و در مشارکت سیاسی انتخابات هم بازخورد آن را دیدیم و فکر می کنم یکی از جاهایی که این اعتماد باید برگردد، حوزه شفافیت است. شفافیت نه فقط به معنای شفافیت آرا نمایندگان بلکه در چارچوب قانون جامعی باید دیده شود که در بسیاری از امور باید مسئولین و کارگزاران شفاف شوند که البته آرا نمایندگان هم یکی از بخش های آن است. بدین گونه که مردم مطلع باشند و بتوانند نظارت اجتماعی خود را تقویت کنند. افزایش نظارت اجتماعی عملا به ایجاد یک ظرفیت آزاد و حاکم شدن گفتمان آزاد در کشور منتهی می شود. از طرفی دیگر وقتی نظارت اجتماعی و آزادی رشد کند زمینه تحقق عدالت و حرکت به سمت عدالت فراهم می شود. شفافیت از این نظر اهمیت دارد که می تواند حلقه اتصال آزادی و عدالت در جامعه ما باشد و خودش شاید به تنهایی به عنوان یک هدف، مد نظر نیست بلکه آن هم مسیری برای رسیدن به آزادی و عدالت است.

خضریان در پاسخ به این سوال که آیا شفافیت را ابتدا از خودتان شروع می کنید؟ گفت: من این شفافیت را شروع و همه را مکتوب کردم. بنده به دنبال این هستم که بتوانم ابتدا طرح شفافیت را در مجلس مطرح و تبدیل به قانون کنیم تا همه تحت این شرایط قرار بگیرند. اما اگر موفق شویم این طرح تصویب شود بنده از طریق شبکه های اجتماعی که تا به این لحظه هم هر آنچه سوال بوده چه در مورد اموال و مسائل دیگر، همچنین در مورد آرا و مسائل خودم را شفاف اعلام کردم. گام بعدی این است که اگر این طرح هم تبدیل به قانون نشد با تعدادی از نمایندگان حداقل جوانان مجلس که مقداری شرایط محافظه کارانه شان ممکن است کمتر از بقیه باشد، خودمان به سمت طراحی یک سامانه برای ارائه شفاف سازی نظرات و دیدگاه های خودمان، برویم.

او در پاسخ به این سوال که بسیاری بر این عقیده اند پایداری ها با اصولگرایان اختلافاتی داشتند و در مجلس بر سر ریاست به مشکل خواهند خورد، گفت: این حاشیه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.