علی خضریان:
مردم به جوانان اعتماد کنند/ طرح «سرباز اقتصاد» ایده ای برای حل مشکلات اقتصادی و تولید

0 ۱۶۲

علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نشستی که با عنوان «نقش جوانان در انتخابات مجلس» در خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان انتقاداتی نسبت به فضا و شرایط سیاسیون گفت: در این رابطه همواره نکاتی را مطرح کرده ام، خصوصاً اینکه ما با نادیده گرفتن مسائل اصلی رقابت های سیاسی، همچنان دچار یک بیماری ماندن در گذشته هستیم و همچنان تلاش می شود فضای انتخاباتی بر اساس ظرف چب و راست سیاسی شکل بگیرد.

عضو لیست جبهه پایداری انقلاب تاکید کرد: به نظر بنده موضوع اصلی که ما باید با گذشت حدود چهل سال از انقلاب نسبت به آن پاسخگو باشیم و مخصوصا افرادی که مسئولیت داشتند باید این پاسخگویی را انجام دهند این است که شرایط بعد از انتخابات چه تغییراتی خواهد کرد.

خضریان تصریح کرد: امروز مردم در آستانه انتخابات می پرسند شرایط ما با آرایی که قرار است بدهیم چه تفاوتی با قبل انتخابات خواهد کرد؟ و اصلاً اینهایی که کاندید شده اند و لیست داده اند قرار است چه اتفاقی را رقم بزنند که می گویند به ما رای بدهید.

این فعال سیاسی تاکید کرد: متاسفانه در مقابل این رویکردی که جریان ها و گروه های سیاسی از خودشان ارائه می دهند به این سوال اصلی جامعه پاسخ داده نشده است به همین دلیل در آستانه انتخابات مجلس می بینید که جامعه دچار یک خموشی محسوس است.

خضریان ادامه داد: یک بخش از این مشکل شاید به بحث پروپاگاندای رسانه ای که وجود دارد برمی گردد، اینکه جریانات و گروه های سیاسی فکر می کنند جامعه سربازان آنها هستند و آنچنان رسیدن به وحدت و لیست واحد را برای خودشان بزرگ می کنند که انگار جامعه صرفاً منتظر است ببیند اینها به وحدت می رسند یا نمی رسند.

وی گفت: یا این احساس برای این جریانات وجود دارد که اگر به وحدت برسند و دود سفیدی از دودکش اینها بلند شود جامعه موظف است که به این ها اعتماد کند و به آنها رای خواهند داد. این هم مربوط به همه جریان های سیاسی است و چپ و راست هم ندارد.

* برخی مسائل مهم مردم دارد در انتخابات گم می شود
کاندیدای انتخابات مجلس گفت: متاسفانه یک سری از مسائل مهم مردم دارد در انتخابات گم می شود و احساس می کنم در کسی هم به صورت گسترده توان اینکه اینها را نمایندگی کند وجود ندارد. با توجه به گستردگی رسانه های اجتماعی انتظار این بود که این مسائل زودتر به گوش مردم می رسید شاید اگر این اتفاق رخ می داد این خموشی در انتخابات کمی تغییر می کرد.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی و وضعیت نامناسب معیشت مردم اشاره و تاکید کرد: بنده معتقدم در شرایطی که ما در وضعیت جنگ اقتصادی به سر می بریم، حول مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برنامه ای دیده نمی شود. مردم درباره این مسئله دارای دیدگاه های متفاوت هستند و دنبال این پاسخ هستند که این مسائل کجای انتخابات حل می شود.

خضریان تصریح کرد: به نظر بنده چند طرح ایده برای حلس این مشکلات وجود دارد که این طرح ها و ایده ها بستر ابتدایی کار برای ورود به مجلس است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب گفت: اگر جامعه بتواند به جوانانی که وارد عرصه انتخایات شده اند اعتماد کنند مسلماً طرح هایی که از دل دانشگاه و از دل روحیه جوانگریانه اینها بیرون می آید به وفور وجود دارد می تواند راه گشا باشد، اعتقاد من این است که سیاسیونی که سال ها بر صندلی های مجلس و پست های دیگر تکیه زده اند و کارنامه قابل قبولی ندارند باید فضا را باز کنند تا این عرصه برای جوانان باز شود.

وی تأکید کرد: بدون شک الان در جنگ اقتصادی قرار داریم و دعوا سر بود و نبود ما است یعنی در حوزه اقتصادی دشمن می خواهد چیزی از ما باقی نماند، ولی با این حال برای مثال ما نیروی جوانی که ما به عنوان سرباز بعد از دوره فارغ التحصیلی به پادگان ها اعزام می کنیم را درگیر جنگ اقتصادی نکردیم. یعنی نیروی جوانی که باید برای جنگ اقتصادی وارد میدان شود را داریم دو سال از فضای اقتصادی دور می کنیم و آن را سر خورده می کنیم.

* می توان سربازان را در جنگ اقتصادی به بازار تولید فرستاد
این فعال سیاسی درباره این سوال که چه راهی برای این موضوع وجود دارد، تأکید کرد: شاید مثلاً یک طرحی مانند «سرباز اقتصاد» طرح قابل قبولی باشد که می تواند مجلس به آن ورود کند و آن را به نتیجه برساند.

وی درباره این طرح تصریح کرد: برای اجرای این طرح ما می توانیم در زمان صلح نیروی جوان و تحصیل کرده را در مدت دوران سربازی وارد بازار تولید کنیم، این اقدام چند مزیت ایجاد می کند اول اینکه سرباز جوان تحصیل کرده ما که در دوره صلح فایده اصلی را برای جامعه ندارد را وارد یک فضای اقتصادی و صنعتی می کنیم و دوم نیروی اقتصادی ارزان را در اختیار صنایع تولیدی قرار می دهیم.

خضریان درباره فواید این موضوع گفت: که با این کار می توان قیمت تمام شده کالا را کاهش داد وقتی قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند جنس ایرانی می تواند با جنس چینی رقابت کند و بازار را به خودش اختصاص دهد.

خضریان تأکید کرد: این طرح جدا از مزایای فردی که برای آن جوان دارد می تواند او را به کار اقتصادی و تولیدی عادت بدهد و باعث می شود شانس جذب شدنش در بازار بیشتر شود. شما ببینید چقدر می تواند مزایا ایجاد کند.

فعال سابق دانشجویی به بحث افزایش بنزین هم اشاره کرد و گفت: این اتفاق که عموم جامعه را دچار مشکل کرد نتیجه بی تدبیری مسئولان اجرایی و دستگاه قانون گذاری ما در بحث بنزین بود. در بحث شفافیت هم که اصلاً مشخص نشد درآمدهای بنزین چقدر است و چگونه دارد هزینه می شود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب گفت: امروز اگر شرایط کشور در حوزه اقتصادی جنگی است و ما قائل به جنگ اقتصادی هستیم، آیا نباید جلوی ریخت و پاش های اضافه را بگیریم. در بودجه ۹۹ حداقل انتظار این بود که وقتی بودجه بسته می شود جلوی ریخت وپاش ها گرفته شود ولی می بینیم چنین نمی شود. انگار برای مردم جنگ اقتصادی وجود دارد ولی برای مسئولین چنین چیزی نیست. مردم می گویند انگار مسئولان جز اینکه دست در جیب ما کنند کار دیگری بلد نیستند.

کاندیدای مجلس یازدهم تأکید کرد: یکی از مسائل دیگر موضوع قانون جامع شفافیت است. یعنی شفافیت به عنوان یک عنصر اساسی که می تواند نظارت اجتماعی را فراهم کند و با این نظارت اجتماعی ۲ بال آزادی و عدالت برای کشور رقم می خورد. این شفافیت باید دارای یک قانون جامعی باشد. قرار نیست ما با تنزل شفافیت صرفاً به شفافیت آرای نمایندگان دل ببندیم و از همه ابعاد شفافیت دور شویم. شفافیت ابعاد مختلفی دارد و همه دستگاه ها و نهادها باید این مسئله را مدنظر قرار دهند.

* مردم باید احساس کنند در قدرت دخیل هستند
خضریان تأکید کرد: اگر می خواهیم در ۲ سال دیگر این فضای خموشی در ایام انتخابات برطرف شود، مردم باید از امروز در مسائل مختلف مشارکت داده شوند، باید بتوانند نظارت کنند، یعنی احساس کنند در قدرت دخیل هستند و اینها با دو قطبی چپ راست فراهم نمی شود.

وی با اشاره به دخیل بودن جریانات مختلف در برخی مسائل که موجب ایجاد بی عدالتی می شود، گفت: برای مثال آن زمان که روزنامه فرهیختگان فعالیت داشتم سرویس اجتماعی ما مطلبی را درباره مدارس غیرانتفاعی منتشر کرد که در آن جدولی وجود داشت که چپ و راست در آن درگیر بودند.

* چگونگی تحقق عدالت آموزشی
خضریان تصریح کرد “ما نمی توانیم عدالت آموزشی را با این شرایطی که ایجاد شد، جلو ببریم چون در بحث عدالت آموزشی شما با هر دو جریان ها دچار تضاد منافع می شوید و لذا یک جریان سوم وارد شود که بتواند جدای از این دو جریان حوزه عدالت آموزشی را جلو ببرد.

خضریان تصریح کرد: این خطر وجود دارد که اگر بحث عدالت آموزشی توسط نسل جوان دهه شصتی رقم نخورد در سال های بعدی امکان تحقق این موضوع خیلی کمتر خواهد شد و مهمترین دلیلش هم این است که نسل های بعدی خودشان تربیت یافته این مدارس لاکچری و غیرانتفاعی هستند، وقتی ورودی های دانشگاه هایی که مدیران آینده را تربیت می کنند را هم ببینید، متوجه می شود بیشتر کسانی به این دانشگاه ها وارد شده اند که خروجی همین مدارس لاکچری هستند برای همین در آینده و زمانی که مدیر شوند به هیچ وجه علیه این سیکلی که خودشان طی کرده اند، رفتاری را را انجام نخواهند داد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سیستم طبقاتی در کشور شکل بگیرد، گفت: همین امروز اگر یک شهروند تهرانی بخواهد فرزندش را در یک مدرسه دولتی ثبت نام کنند و فقط خواسته اش دریافت آموزش جامع و کامل و یک محیط سالم برای فرزندش باشد با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: برخی از افراد که در گذشته مسئولیت داشتند امروز ادعا می کنند که می خواهیم برویم در مجلس و تحول ایجاد کنیم ولی اینها اگر می توانستند یا می خواستند تحول ایجاد کنند تا الان این کار را انجام می دادند.

* لزوم تلاش برای کاهش تبعیض اجتماعی
خضریان اظهار داشت: یکی دیگر از اتفاقاتی که باید در مجلس بعدی در اولویت قرار گیرد و با سرعت پیگیری شود تلاش برای کاهش تبعیض اجتماعی است. مجلس بعدی اول باید از خودش شروع کند، یعنی مزایای مازاد و آن چیزهایی که به عنوان منافع در مجلس دریافت می شود را به صورت حداکثری کاهش دهد و این را کم کم با قانون گذاری به جاهای دیگر سوق دهد.

وی گفت: چطور ممکن است دستگاه های زیرمجموعه و شرکتهای دولتی بعضاً پاداش ها و حقوق های عجیب غریب برای خودشان ایجاد کنند و بعد یک کارمند با یک حقوق پایین دارد در همین دستگاه دولتی کار کند.

* نماینده ای که ۱۰۰۰ واحد مسکونی دارد هیچ وقت به دنبال اخذ مالیات از واحدهای خالی نمی رود
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری مسئله مسکن را یکی از اساسی ترین مسائل دانست که باید به ویژه در شهر تهران به آن توجه شود و یادآور شد: در این حوزه جدا از اینکه باید وزارت راه و شهرسازی را موظف کنیم که بر اساس قوانین موجود زمینه ساخت مسکن را فراهم کنند باید بحث منازل خالی در سطح شهر را به صورت جدی پیگیری کرد.

وی گفت: منظور ما از این بحث تعداد بالای معاملات مسکنی است که در طول سال توسط یک فرد انجام می شود یا اینکه آن نماینده مجلسی که تعداد زیادی واحد مسکونی را در اختیار دارد. متاسفانه ما نماینده مجلسی را داریم که می گویند نزدیک به هزار واحد مسکن در اختیار دارد مشخص است که از چنین نماینده ای نباید انتظار پیگیری و تصویب قانون اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی باشیم.

خضریان در ادامه با انتقاد از عملکرد عباس آخوندی در دوره تصدی در وزارت مسکن و راه و شهرسازی گفت: گفته شده خود این فرد و اطرافیان است در برخی از شرکت های ساختمانی که بیرون از دولت است حضور داشتند، معلوم است که چنین فردی منافع اش در تضاد با ساخت و ساز و مسکن است.

وی در ادامه به بحث ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: ایده برای حل مشکلات وجود دارد ولی باید کسانی باشند که به صورت جدی و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی مسائل را پیگیری کند.

* مردم به جوانان مومن اعتماد کنند
این فعال سیاسی تصریح کرد: این که می بینیم در ایام انتخابات مردم کنش سیاسی ندارند برای این است که می بینند نامزدها و لیست ها از یک سو دچار بیماری ماندن در گذشته هستند و مسائل اساسی نادیده گرفته می شوند و از سویی افرادی که در تضاد هم قرار دارند را در یک لیست می گذارند. اینها زمینه دلسردی مردم را فراهم کرده است.

خضریان یادآور شد: مردم باید با استفاده از فضای مجازی مواضع و دیدگاه های افرادی که در لیست های مختلف قرار می گیرند را جستجو کنند و به جوانان مومنی که فضای سیاسی را رصد می کند اعتماد کنند و روی افرادی که می خواهند به آنها رای دهند شناخت پیدا کنند. به نظر بنده این تنها راه فعلی و موقت است البته اگر بحث شفافیت و رقم بخورد در آینده می تواند اتفاقات بهتری را رقم بخورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.