نصرالله پژمانفر:
دولت در حال ایجاد یک دیکتاتوری شدید رسانه ای است/ از ابزار اعتبارات سوءاستفاده می کنند تا تریبون های منتقد ساکت شوند/ حتی برای نمایندگان مخالف دولت پرونده تشکیل داده اند

0 ۴۱۱

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نیوز درباره ممنوعیت پخش زنده برخی برنامه های تلویزیونی اظهار داشت: قطعاً این کار خوبی نیست و علاوه بر اینکه با قانون اساسی مغایرت دارد با سایر قوانین هم در تضاد است. آزادی بیان به معنای حق ابراز و بیان عقیده است و آنچه از مفهوم آزادی بیان بر می آید این است که کارشناسان مختلفی که در این برنامه ها دعوت می شوند بتوانند نظرات کارشناسی شان را آزادانه به مردم منتقل کنند.

وی سانسور و طبقه بندی صحبت های کارشناسان و انتقال گزینشی بخشی از سخنان آنان به بینندگان را موجب از بین رفتن انگیزه کارشناسان برای تعیین مسائل کارشناسی دانست و تصرح کرد: این روزها متاسفانه در فضای گفتمانی از ناحیه کسانی که قدرت در دستشان است علی الخصوص دولت یک دیکتاتوری شدیدی در فضای رسانه ها در حال ایجاد است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اشاره به سوءاستفاده دولت از ابزار اعتبارات بیان کرد: هر مجموعه ای که حرفی برای گفتن داشته باشد و مخالف با آن ها حرف بزند اعتباراتش را کاملا قطع می کنند. کمااینکه به دنبال این هستند صداها و تریبون هایی مانند روزنامه های مخالف دولت را که گاهی انتقادهای سازنده ای مطرح می کنند را از بین ببرند و گاهی علاوه بر فشاری که از مسیر اعتبارات می آورند فشار دیگری هم در این مسیر ایجاد می کنند.

پژمانفر با بیان اینکه بیشترین شکایات در فضای رسانه ای را در دولت آقای روحانی داشتیم، توضیح داد: باوجود اینکه هر نماینده ای در بیان نظراتش آزاد است اما تعداد قابل توجهی از نمایندگان هستند که مورد شکایت دولت قرار گرفته اند و برای این افراد به دلیل اینکه در رسانه ها علیه دولت صحبت کردند پرونده های قضایی تشکیل شده در صورتی که خود دولت بی محاباترین ترین اظهار نظرهای غیرکارشناسی را به عنوان حرف کارشناسی می زند و در این مسیر هیچ مضایقه ای در کارهای خلاف قانون ندارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در واکنش به ممنوعیت پخش برنامه های زنده به دلیل کنترل این بخش برای جلوگیری از تنش رسانه ای بیان کرد: ویژگی برنامه ضبطی و برنامه زنده باهم متفاوت است و آیین نامه ای هم وجود دارد که مشخص کرده چه برنامه ای و چه محتوایی به صورت زنده پخش شود و نمی توان این آیین نامه ها را به طور کلی کنار گذاشت و بگویند هر چی که گفتیم انجام شود و این همان ایستادن مقابل قانون است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با وجود مستقل بودن سازمان صدا وسیما از دولت، این نهاد می تواند به صدا و سیما فشار آورد، تشریح کرد: اعتبارات صدا وسیما دست دولت است و بالاخره این اعتبارات به شدت دستخوش این نوع رفتارها است و تاکنون دولت با استفاده از این ابزار به این سازمان فشار آورده است.

پژمانفر در پایان ضمن بیان اینکه کمیسیون فرهنگی تذکرات لازم را در این زمینه خواهد داد به نقش رسانه ملی در اوج جنگ رسانه ای پرداخت و تاکید کرد: رسانه ملی باید استقلال خودش را حفظ کند و تحت تاثیر جو سازی ها قرار نگیرد و علیرغم تمام هجمه ها وظیفه خودش را بطور کامل انجام دهد و مرعوب این فشار های غیر قانونی نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.