آیت الله مصباح یزدی:
برای وحدت چه باید کرد؟/ بدترین لغزش ها آنجا است که پای «من» در میان باشد/ باید شخصی را انتخاب کنیم که نفع بیشتری برای اسلام دارد

0 ۱۶۳

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با آیت الله مصباح یزدی دیدار کرد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) در این دیدار گفت: در تجربه هشتاد و چند ساله مان به این نتیجه رسیده ایم اگر آدم توقع داشته باشد که تنها با افراد هم فکر و موافق و مورد پسند و بی نقص معاشرت کند، دایره معاشرتش محدود می شود به تعداد معصومین علیهم السلام؛ چرا که علی رغم عیب هایی که خودمان مبتلا به آنها هستیم، کم کسی پیدا می شود که نقطه ضعفی نداشته باشد و اگر بخواهیم خودمان را محدود کنیم ناچار مجبور می شویم انزوا یی اختیار کنیم و در کوه و بیابان زندگی کنیم.

وی افزود: از آن طرف اگر آدمی بخواهد با هر انسانی بدون هیچ گونه محدودیت معاشرت کند، این هم معلوم است که کار آدمی را به کجا می کشاند.

آیت الله مصباح ادامه داد: سوالی مطرح می شود که با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به وحدت و جلوگیری از تفرقه چه باید کرد؟ اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صد در صد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می شود و همیشه اینگونه بوده است. پس با چه کسی وحدت و همدلی داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه می شویم که فرمود: «وَ لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا …»

این استاد حوزه در پاسخ به این سوال گفت: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست. اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به انزوا کشیده نشویم راهی جز این نیست.

وی افزود: انسان باید در حوزه ای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص معاشرت کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیع تری معاشرت کند. این بستگی به تشخیص انسان دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار می گیرد و چگونه باید با او برخورد کرد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) در ادامه گفت: احتمالا بدترین لغزش های ما در رعایت ضوابط معاشرت با دیگران، آنجا است که پای «من» در میان باشد. اگر خدا به آدمی توفیق بدهد که از این خطر محفوظ بماند، مشکلات دیگر قابل مدیریت است، خصوصا که خدا کسی را که دنبال هوای نفس نیست، رها نمی کند و یاری اش می کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تنها نماینده ای را انتخاب کنیم که هیچ ضعفی نداشته باشد، ثمره ای نخواهد داشت. بلکه باید سعی کنیم آن شخصی را انتخاب کنیم که نفعش برای اسلام بیشتر باشد. طبیعتاً هرچه تعداد گزینه ها بیشتر باشد کار سخت تر است و انتخاب از بین آنها و اظهار نظر نسبت به آنها مسئولیت سنگین تری خواهد داشت. اما آنچه من باید نگرانش باشم این است که در انتخابم نفع خودم و اطرافیانم را در محاسبات نیاورم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.