عضو شورای مرکزی جبهه پایداری:
دولت می توانست گندم را در مرز خودکفایی نگه دارد اما وارد می کند

0 ۱۸۴

نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به قیمت گذاری ۲۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ گفت: با توجه به کاهش خرید گندم امسال در سال ۹۸ واردات گندم را داریم و گندم خریداری شده از خارج با دلار آزاد به میزان کیلویی بیش از ۳ هزار تومان است.

وی افزود: طبق گزارشات در سال زراعی ۹۸ حدود سه میلیون تن کاهش خرید گندم از کشاورزان را داشتیم و از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی گندم را در سال ۹۹ به میزان ۲۲۰۰ تومان اعلام کردند و با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد در سال جاری گندم مازاد بر تولید و مورد نیاز کشور را از خارج کیلویی ۳ هزار تومان خریداری می کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نتیجه این سیاست این خواهد شد که در سال آینده خرید تضمینی گندم به شدت کمتر خواهد شد و مشکلات بیشتری برای کشور پیش خواهد آمد.

پژمان فر خاطرنشان کرد: ما در سال های متمادی جشن خودکفایی گندم داشتیم اما امروز به سمتی می رویم که با توجه به خرید گندم از خارج با موضوع عدم خودکفایی در تامین گندم هستیم و احتیاج به کشورهای بیگانه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون تن گندم برای مصرف کشور مورد نیاز است و ما امسال یک چهارم نیاز کشور را در قالب واردات تامین کنیم و این در حالی است که ما در سال گذشته تمام گندم مورد نیاز کشور را در داخل تامین می کردیم و این در حالی است که ما در سال جاری بارش باران را بیشتر از قبل داشتیم و باید تولیدات و سطح زیر کشت ما افزایش پیدا کند و حداقل اگر افزایش تولید هم نداشتیم باید در همان مرز خودکفایی حرکت می کردیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: آقایان در بحث هزینه گندم وارداتی استدلال غلطی را مطرح می کنند و می گویند ما این گندم را کیلویی کمتر از ۱۸۰۰ تومان می خریم و عنوان می کنند که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای این کار هزینه می شود. خب اگر این چنین است با همان دلار دولتی از کشاورز خودمان گندم را بخرند و یا قیمت واقعی و آزاد دلار را به کشاورزان پرداخت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.