حجت الاسلام سقای بی ریا:
در انتخابات ۹۴ روی شاخص ها به توافق رسیدیم اما نهایتاً به سهم خواهی کشیده شد/ تاکید ما روی لیست جدا نیست/ احمدی نژاد می گفت مشایی قله است و ما باید به سمت قله حرکت کنیم!/ ماجرای خواب آیت الله بهجت درباره رهبری آیت الله خامنه ای

0 ۱۶۸

مهمان برنامه این هفته دستخط حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر سقای بی ریا بودند. ایشان دکترای خودش را از کشور بوستون ایالت تگزارس آمریکا گرفته است و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است. از شاگردان برجسته حضرت آیت الله بهجت (ره) و آیت الله مصباح یزدی بوده است. در دولت های نهم و دهم، سمت مشاوره رئیس جمهور در امور روحانیت را برعهده داشته است و ریاست دفتر جامع مدرسین حوزه علمیه قم هم مدتی برعهده ایشان بوده و هم اکنون هم به عنوان یکی از اعضای هیات علمی موسسه پژوهشی و علمی امام خمینی (ره) فعالیت می کند و فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود را ادامه می دهد.

مهمترین محورهای این گفتگو بدین شرح است:
جبهه پایداری به دنبال فهرست جداگانه نیست؛ فهرست مشترک می دهیم
جزئیات وحدت چهار لایه ای
رسماً وارد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نشده ایم، اما تعامل داریم
جلسات خوبی با همه گروههای اصولگرا داشته ایم
نمی توانیم افراد ناصالح را به مردم معرفی کنیم
نسبت جبهه پایداری و قالیباف
گروه های انقلابی و اصولگرا نباید بین خودشان بنشینند تعامل کنند و مردم را فراموش کنند
جلوگیری از قاچاق، اختلاس، بریز و بپاش و رانت ها، الفبای وظایف مجلس آینده است
وضعیت انتخابات مجلس امیدوارکننده است؛ مردم حتما حضور خواهند داشت
اطرافیان احمدی نژاد هیچ نقشی در پایداری ندارند
ما از احمدی نژاد جدا شدیم و جبهه پایداری را تشکیل دادیم؛ البته بی انصافی هم نمی کنیم
طبق اساسنامه پایداری، مصوبات شورای مرکزی باید به تصویب شورای فقها برسد؛ آیت الله مصباح یک عضو شوراست
مسائلی مانند بودجه موسسه امام خمینی (ره) را مطرح می کنند که کسی متوجه بودجه شرکت های دولتی نشود
کل بودجه تخصیص یافته موسسه ۱۴ میلیارد تومان است؛ در حالی که دانشگاههایی مانند دانشگاه تهران ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه می گیرند
مردم از عملکرد دوره جدید قوه قضائیه رضایت دارند
ماجرای حوزه های لاکچری و سه نگاه به زندگی طلبه ها
آیت الله مصباح در بخش فرهنگی مبارزات فعال بود
ماجرای خواب آیت الله بهجت درباره رهبری آیت الله خامنه ای
احمدی نژاد می گفت مشایی قله است و ما باید به سمت قله حرکت کنیم!
جلسات ۷ – ۸ ساعته احمدی نژاد با مشایی و قطع تلفن ها
ماجرای جر و بحث در جلسه دولت بر سر اسلام و ایران
آیت الله مصباح در واکنش به افکار مشایی، سمینار «بابیت جدید» و «فراماسونری جدید» را برگزار کرد
در ادامه مشروح گفتگوی محمدحسین رنجبران با حجت الاسلام سقای بی ریا از نظرتان می گذرد.

*سلام عرض می کنم و خیلی خوش آمدید.

سلام و رحمه الله. خوشحالیم از اینکه در خدمت شما هستیم.

*چه خبر از انتخابات یازدهم؟ چون خیلی نواهای متفاوتی به گوش می رسد. برخی می گویند اصولگرایان که جبهه پایداری هم جزو آن می شود، یک فهرست واحد خواهند داد و برخی هم به نقل از اعضای موثر جبهه پایداری کما اینکه حاج آقای آقاتهرانی هم فکر می کنم سه ماه پیش اینجا مهمان ما بودند، همان موقع می گفتند دنبال فهرست جداگانه هستیم و الان هم ظاهراً تاکید بر این است. به کجا رسیده است؟

نه، تاکید ما در اصل روی فهرست جدا نیست. ما چهار لایه وحدت را تعریف کرده ایم. با توجه به تجربیاتی که از گذشته داشتیم و با در نظر گرفتن همه مصالح، نمی خواهیم حساب خود را از بقیه نیروهای انقلاب جدا کنیم و جدا هم نیستیم. همان دوایر متحدالمرکز که اصل آن را حضرت علامه فرموده اند، این الگوی کار ماست؛ یعنی همه نیروهای انقلاب مورد توجه ما هستند. طراحی کردیم، یک طرح چهار لایه ای که از پائین به بالا حرکت می کند یعنی از حداقل شروع می شود و به حداکثر می رسد. اولین لایه این است که همدیگر را تخریب نکنیم. دومین مورد این که شاخص های خودمان را برای انتخاب کاندیداها واحد کنیم. سوم اینکه گروه های طرفدار انقلاب اگر لیست های متعددی هم مدنظر دارند، تلاش کنند افراد مشترک بیشتری را در لیست های خودشان قرار بدهند. ما این را در سال ۹۰ امتحان کردیم. با جبهه متحد با اینکه لیست جدا دادیم، ۸ نفر را گفت وگو کردیم که در همان روزهای آخر بود، ۸ نفر را مشترک در دو لیست قرار دادیم و همه هم رای آوردند. اگر ما به این رسیدیم که کل لیست را مشترک کردیم، این اتحاد در لیست می شود. هر چه ماند و نشد که اینها را مشترک کنیم، مختص می شود؛ یعنی هر لیستی آدم ها و کاندیداهای مختص به خود را هم خواهد داشت. حالا هرچه به اشتراک رسیدیم …

*الان هدف گذاری این است که بیشترین اشتراک را داشته باشید؟
بله. ما تلاش داریم.

*یعنی احتمالاً لیست واحد نباید باشد.
نه، از ابتدا نگفتیم می خواهیم لیست جدا بدهیم. نوع برخورد ما و تعامل ما با دوستان از این راه است. چون تجربه قبلی ما این بود که با اینکه در دفعات گذشته مخصوصاً در انتخابات ۹۴ به رغم اینکه ما شاخص ها را تعریف کردیم و متفق بر شاخص ها بودیم و روی این شاخص ها توافق کردیم، نهایتاً به سهم خواهی کشیده شد.
ما بارها بیان کردیم در گفت وگوهای وحدت حتی حاضر هستیم از جبهه پایداری هیچ کسی نباشد، ولی لیست آدم های صالح و اصلح را دربرگیرد. لذا در این دور گرچه رسماً وارد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نشدیم، به رغم اینکه آقایان بعضاً اعلام کردند که جبهه پایداری ملحق شد یا ملحق خواهد شد، نه این اتفاق نخواهد افتاد؛ چون الگوی ما تعامل و عدم ورود است؛ یعنی ما وارد آن شورا نمی شویم ولی تعامل حداکثری را قائل هستیم.

*چطور این تعامل شکل می گیرد؟
الان داریم انجام می دهیم.

*یعنی جلساتی می گذارید؟
بله. جلساتی می گذاریم، گفت وگو می کنیم. چند جلسه با شاخصین شورای ائتلاف داشتیم.

*جلساتی که بیرون آمده، یکی جلسه آقای آقاتهرانی و آقای محصولی با آقای حداد و اقای رضایی بود.
بله. دو جلسه حداقل با حزب موتلفه داشتیم. با جناب آقای موحدی کرمانی و آقای پورمحمدی یک جلسه داشتیم. یک توضیحی درباره این افراد مشترک بدهم. بالاخره هر طیفی از طیف های انقلاب، یک لیستی را به عنوان اصلح می گذارند و ۳۰ نفر را انتخاب می کنند. ما می گوییم این سی نفر اصلح هستند ولی در بین لیست های دیگری که احزاب دیگر دادند، ممکن است کسی باشد یا به نظر ما اصلح باشد یا درجاتی پائین تر از اصلح باشد، تا به کف صلاحیت برسد.

اگر کف صلاحیت را داشت ما حاضر هستیم با آنها، یعنی در حقیقت از برخی افرادی که به نظر ما اصلح بودند به خاطر وحدت، چشم پوشی کنیم و آن کسی که کف صلاحیت را دارد جایگزین کنیم. تا هر اندازه ای که میسر باشد، ولی اگر کسی باشد که به تشخیص ما صلاحیت ندارد، حالا به خاطر اینکه شاخص های مهم مثل پاکدستی و عدم فساد در پرونده او نباشد و اهل زد و بند نباشد، نداشته باشند کسانی می شوند که وقتی در مجلس می روند با به فکر منافع شخصی خودشان خواهند بود و یا به فکر منافع گروهی و قومی خواهند بود.

*مگر می شود کسی ناصالح باشد و فساد داشته باشد و اهل زد و بند باشد و مورد تائید شورای نگهبان هم قرار بگیرد؟ این تناقض نیست؟
نه، تناقض نیست. به خاطر اینکه آن کف صلاحیت هایی که در شورای نگهبان به آن توجه می شود، یک حداقل های رقیق است. برای چه به مردم می گوییم «اصلح» را انتخاب کنند؟ در این صافی که گذاشته می شود، الان ۱۵ هزار نفر را باید شورای نگهبان در عرض ۵۰ روز بررسی کند.

*البته ابتدا هیات های اجرایی باید بررسی کنند بعد شورای نگهبان هستند.
خب هیات اجرایی زود تائید کرد و توپ را در زمین شورای نگهبان انداخت. الان این ۱۵ هزار نفر در شورای نگهبان باید بررسی شود. آنها باید بگویند چه کسی صالح است و چه کسی نیست. روزی ۱۵۰ پرونده را باید بررسی کنند. خب احزاب و گروه ها اصلا برای چه لیست می بندند؟

*یک نگرانی میان دوستانی مطرح است که همفکران شما هستند که وقتی چند فهرست دربیاید، فهرست رقیب اگر یک فهرست بدهد طبق تجربه می تواند برنده این رقابت باشد و یا احتمال برنده شدن آن وجود دارد. اینجاست که بعد از انتخابات حرف و حدیث هایی می شود که باز هم فلان طیف اصولگرایان نیامدند و با هم جمع نشدند و این اتفاق افتاد. به این نکته فکر کرده اید؟
بله. طرح مشترکات برای همین است. یعنی شما وقتی ۱۵ نفر به بالا مشترکات همه لیست را داشتید، بدین معنی است که این ۱۵ نفر به طوری تضمین می شود یعنی در برابر آن لیست به صورت واحد قرار می گیرد، یعنی وحدت نسبی اتفاق می افتد. هرچه بتوانیم این وحدت نسبی را قوی تر کنیم، نزدیک تر به هدف می شویم و اگر نتوانستیم، بهم نمی خورد و نکته دیگر اینکه لیست ناهمگون بیرون نمی آید. برای سال ۹۴ موافق ۱۰۰ درصد برجام و مخالف ۱۰۰ درصد برجام بچه ها را در لیست گیج کرد.

*کنار هم قرار گرفتند.
بله و نتوانستند این لیست را هضم کنند. به نظر ما در تحلیلی که داریم برای این ایام و این روزها که معلوم نیست اصلاح طلبان زمزمه هایی که دارند می کنند، حاکی از این است احتمال اینکه در انتخابات یک موقع خروج داشته باشند هم وجود دارد. احتمال ضعیفی هم نیست.

*البته طیف خیلی تند آنها ممکن است این چنین باشد.
خب طیف خیلی تندشان این را می گویند، ولی بالاخره تجربه نشان داده همین طیف تند وقتی به انجام می رسد، خیلی از طیف های میانه و غیره در نهایت به آنها ملحق می شوند و حرف همان ها را گوش می دهند. حالا ما نمی گوییم یقیناً اینطور است، لذا به خاطر این مسئله ما نیاز به رقابت بین نیروهای انقلاب داریم.

*چند درصد فکر می کنید طیف اصلاح طلبان به این سمت بروند؟
حالا شما چقدر احتمال می دهید؟ می گویند که محتمل هر چه بزرگ تر باشد احتمال را تقویت می کند. حالا شما بگویید، فعلاً ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد است. ما دقیقاً نمی دانیم چطور پیش می رود، چون اوضاع و احوال طوری است که همانند آتش زیر خاکستر است و ممکن است هر لحظه زبانه بکشد و ما باید خودمان را برای آن موقعیت آماده کنیم. من فکر می کنیم این طرحی که می دهیم، احتیاطش برای آنجا بهتر است که حداقل در نیروهای انقلاب چند گزینه باشد.

*الان این چقدر مورد توافق طیف های مختلف نیروهای انقلاب است؟
حداقل خود ما این را عمل می کنیم.

*این مشخص است. طیف های دیگر چطور؟
بالاخره طیف های دیگر انقلاب با ما در اشتراک نیروها هماهنگی خواهند کرد. ظن ما بر این است که این اتفاق می افتد. این مقدار تفاهم وجود دارد.

*الان چطور است؟ جلسات تا الان چطور پیش رفته است؟
خوب بوده است. جلسات ما خوب بوده و اتفاقاً این طرحی هم که می گوییم آقایان دلیلی بر رد آن ندارند که نباید این کار را کرد. می گویند شما چشم پوشی کنید.

*از چه چیزی چشم پوشی کنید؟
از آن مقداری که در لیست به توافق نمی رسیم.

*که یک فهرست بدهید؟
بله. ما می گوییم آن مقدار را هم دلیل شرعی نداریم برای اینکه افرادی که ناصالح می دانیم را به مردم معرفی کنیم. بنابراین این طرح وحدتی که بیان می کنیم هم لایه های مختلف آن وحدت را تامین می کند و هم این که حتی فکر می کنیم باعث می شود در گفت وگوها برای این که افراد مشترک را در لیست بگذاریم، دیگه … اتفاق نمی افتد.

*اینکه گفته می شود جبهه پایداری یک گارد ویژه ای مقابل آقای قالیباف و سرلیستی ایشان دارد، درست است؟
هنوز یک بررسی کامل در سرلیستی نداریم و مشخص نیست چطور است. اعلام هم نشده است. صحبتی شده ولی اینکه اینها دقیقاً چه کسانی هستند و چطور هستند را بررسی نکرده ایم. ما مثل بقیه گروه ها اینها را بررسی می کنیم. اگر دیدیم آدم هایی بودند که در کف صلاحیت بودند، خب اینها می توانند در آن صحبت برای افراد مشترک ورود پیدا کنند. ما منعی نمی کنیم، افرادی که در گروه های مختلف اصولگرا هستند – عرض کردم گروه های اصولگرا همانند دوایر متحدالمرکز هستند. دور و نزدیک به مرکز هستند – و لذا به اندازه نزدیکی به مرکز با آنها تعامل می کنیم.

*یک خبرهایی بعضاً از طیف های مختلف اصولگرا بیرون آمده که یک فهرست و نفراتی اطلاعاتی به شورای نگهبان می دهند، مبنی بر اینکه این نفرات صلاحیت حضور در مجلس را ندارند و ممکن هم هست افرادی باشند که کف صلاحیت ها را آن فهرست ها و کسانی که برای فهرست ها تصمیم می گیرند، تشخیص دادند که نداشته باشند. این را تائید می کنید و این اتفاق افتاده است؟

ببینید شورای نگهبان دنبال حقیقت است. یعنی در این امر اعتماد به شورای نگهبان داریم که اگر اسنادی متقن داشته باشند، نه شایعات و حرف ها، ملاک هایی برای یک نماینده و نامزدی نماینده مجلس وجود دارد و ملاک ها را نداشته باشد شورای نگهبان استقبال می کند. اتفاقاً با سخنگوی شورای نگهبان صحبت کردند و گفتند رفت وآمد احزاب و افراد است، ایشان گفت در شورای نگهبان باز است. شما بیایید و ارائه کنید همان طوری که یک نفر می تواند مطلبی را علیه یک کسی بیان کند که صرف گفتن هم نباید باشد و سند و اسناد متقن باید وجود داشته باشد، جوری که شرعاً آنها بتوانند قضاوت کنند، آن طرفی هم که درباره او صحبت می شود می تواند برود و از خود دفاع کند.

*یعنی کاملاً طبیعی است.

بله. طبیعی است و این همیشه بوده و چیز جدیدی نیست.

*از قم چه خبر؟ اوضاع انتخاباتی قم چطور است؟ آقای لاریجانی که این دوره نیامدند.
بله. شورای اصولگرایان سه کاندیدای خودش را مشخص کرده است و هنوز طیف مقابل که همیشه آقای لاریجانی جزو کاندیداهای آنها بودند، هنوز اعلام قطعی نکردند.

*کلاً آقای سقای بی ریا آینده انتخابات مجلس را چطور می بیند؟
امیدواریم. امیدوارکننده است.

*حضور مردم با توجه به گلایه هایی که مردم دارند شکل می گیرد؟
حتماً شکل می گیرد. مردم ما درست است که گله مند هستند و ما هیچ وقت نمی گوییم که گله های خود را بیان نکنید و ابراز نکنید، ولی ما می گوییم اصل انقلاب، اصل اسلام مهم است و مردم هم همیشه این را اثبات کردند که تشخیص می دهند به اینکه مشکلات وجود دارد ولی باید برای اصل انقلاب در صحنه آمد و مردم به نقش خودشان آگاه هستند.
وظیفه ما این است که با توده مردم ارتباط برقرار کنیم و این یک نکته ای است که احزاب و گروه های انقلابی و اصولگرا نباید به این اکتفا کنند که بین خودمان بنشینیم تعامل کنیم و مردم را فراموش کنیم. مردم و توده مردم ما که مردم بسیار خوبی هستند، منتهی باید کمک کنیم که شبهات دشمن ذهن اینها را اشغال نکند. این نکته مهمی است و یک وظیفه است. این بستگی به تلاش ما دارد. هر چه تلاش بیشتری کنیم و مردم را روشن تر کنیم و مسئله انقلاب و شرایط را تبیین کنیم …

*البته همه هم شبهات دشمن نیست. عملکرد خود مسئولین و عملکرد خودمان است. همین اتفاقی که در چند روز گذشته در اهواز و خوزستان رخ داد، این دیگه به شبهات دشمن ربطی ندارد. شبکه فاضلابی که سال های سال مانده و مردم زجر می کشند و بعد باز دوباره همین اتفاق و همین آبگرفتگی ها و همین دردسرهایی که برای مردم رخ می دهد، اینها به دشمن ربطی ندارد و به خود ما و عملکرد ما مربوط است.

این را هم مردم تفکیک می کنند. اصل انقلاب و اصل نظام را با مسئولین و برخی مسئولینی که واقعاً به فکر مردم نیستند، شعارش را می دهند، ولی به فکر مردم نیستند یا توانمندی این که بتوانند اجرا کنند و خوب اجرا کنند و مشکلات مردم را با برنامه ریزی صحیح و استفاده از امکانات را برطرف کنند، حالش را ندارند و این به مسئولین برمی گردد و حضرت آقا هم بارها این را بیان کردند. در مسئله بنزین هم این را بیان کردند. فرمودند مسئولین مسئول این تصمیمی هستند که گرفتند. درست است که ایشان فرمودند چون سران سه قوه تائید کردند و طرحی است که کارشناسی هم شده و کارشناسان نظر مختلفی دارند، ولی مستند به حرف کارشناسان است و چون سه قوه هم تائید کردند، من هم تائید و پشتیبانی می کنم. ولی در عین حال فرمودند شما مسئول این تصمیم هستید و باید تبعات آن را کنترل کنید.

همیشه حضرت آقا این روش خوب را داشته اند که مسئولین مسئول کارهای خود نگاه داشتند و حق هم همین است. یعنی اگر یک مسئول دولتی تصمیمی می گیرد حالا یکباره تصمیم می گیرد مبلغ زیادی ارز را در بازار بریزد، تبعات این را چه مسئول است؟ ان مسئولی که دستور داده چنین کاری انجام شود یا سکه ها را در بازار بریزند، خب چه کسی مسئول این تصمیم است و جیب مردم خالی می شود. ارزش پول پائین می آید و قدرت خرید مردم پائین می آید، چه کسی مسئول است؟ نظام مسئول است یا آن مسئولی که آنجا هست؟ مردم این را تفکیک می کنند و اینها را متوجه هستند. خب آن مسئول را باید عوض کنند.

*فکر می کنید مهم ترین اولویت مجلسی که در پیش داریم، هر طیفی که بیاید و غالب با هر طیفی باشد، اولویتش چه باید باشد؟
مسائل اقتصادی؛ حضرت آقا فرمودند که الان در رویارویی با دشمن از جهت اقتصادی هستیم و مثل جنگ اقتصادی است. در زمان جنگ کسی از ما می پرسید اولویت مجلس چه باید باشد ما می گفتیم پیروزی در جنگ و دفع دشمن. الان هم همین است. مسئله اقتصاد و جلوگیری از قاچاق، جلوگیری از اختلاس و جلوگیری از بریز و بپاش، جلوگیری از رانت ها، اینها آن چیزهایی است که الفبای وظایف مجلس آینده است.

*آیا در قضیه انتخابات طیف نزدیک به آقای رئیس جمهور سابق در جمع شما حضور دارند یا در فهرست بندی شما نقش دارند؟
هیچ نقشی ندارند! جبهه پایداری به رغم اینکه برخی تلاش دارند بگویند اینها همان طیف احمدی نژادی هستند، اصلاً ما از احمدی نژاد جدا شدیم و این جبهه را تشکیل دادیم، یعنی وزرایی که با یک دستور از دولت دهم اخراج شدند، عمدتاً آنها بودند که این جبهه پایداری را با یکسری از فعالین فرهنگی دیگر تشکیل دادند، بنابراین ما هیچ وقت از ابتدای تاسیس جبهه پایداری تاکنون هیچ هماهنگی با آن طیف نداشته ایم. به رغم اینکه ما بی انصافی نسبت به خدمات دولت بخصوص دولت نهم نمی کنیم. دولت نهم خیلی از خدمات آنها برای طیفی است که اخراج شدند و جبهه پایداری را تشکیل دادند. در دولت دهم کاملاً متفاوت شد! به علتی که خیلی از نیروهای کارآمد عوض و اخراج شدند و قضیه متفاوت شد. این جدایی از ابتدا وجود داشته و تا امروز هم پابرجاست و ما منتقد جدی آن طیف هستیم و اصلاً ارتباطی اعضای ما و لیستی که می بندیم با آن طیف ندارد. این مسئله را کاملاً تکذیب می کنیم.

*یک مطلب دیگری که درباره جبهه پایداری گفته می شود، این است که تمام تصمیمات شما به تائید آیت الله مصباح می رسد یا خیر؟
این یک توضیحی نیاز دارد. حضرت آیت الله مصباح فرمودند من لیدر جبهه پایداری نیستم؛ این درست است. ایشان لیدر جبهه پایداری نیستند ولی ما به عنوان جبهه پایداری در اساس نامه خود نوشتیم و خودمان را ملتزم کرده ایم به اینکه همه مصوبات شورای مرکزی جبهه پایداری باید به تصویب شورای فقها برسد.

*فقها الان چه کسانی هستند؟
یکی از فقها حضرت آیت الله مصباح هستند. دو نفر دیگر را چون خودشان خواستند اسمی برده نشود، بیان نکردیم. هنوز هم اجازه ندادند که بیان کنیم.

*آقای سقای بی ریا وضعیت مردم را الان چطور می بیند به خصوص بعد از قضیه بنزین و اتفاقات تلخی که در آن یکی دو روز رخ داد؟
مردم در فشار هستند؛ این را ما می بینیم. حتی نه فقط مردم، کسانی که حقوق های بالای سه میلیون و چهار میلیون دارند، از طیف های حقوق بگیر هم در فشار هستند. یعنی گرانی و تورم بالا در یکسری از اقلامی که مورد نیاز مردم است، سرسم آور است و مردم آخر ماه که می شود، حساب هایشان خالی است و خیلی کارها را نمی توانند انجام دهند و مجبور هستند فشار به خودشان و زندگی خودشان بیاورند تا یک حداقل هایی را برسانند.

واقعاً وضعیت مردم سخت است. فهم این خیلی آسان است، قدرت خرید پول ما چقدر افت کرده است؟ یکسری ناشی از فشارهای دشمن و تحریم هاست و تاثیراتی داشته ولی بخش زیادی برای عدم مدیریت صحیح است. مسلماً اگر مدیریت جوان، شاداب و پاکدست بتوانیم ایجاد کنیم که این هم تا حد زیادی دست خود مردم است، اگر واقعاً نیروهای بالقوه را به به فعلیت برسانند و بکار بگیرند همه مشکلات حل شدنی است.

*اگر مثلاً جای یکی از مسئولین اجرایی بودید برای قضیه اجرایی کردن تغییر قیمت بنزین به همین گونه عمل می کردید؟
الان بنده متخصص این کار نیستم، یعنی اقتصاد رشته بنده نیست ولی برخی از دوستان اقتصاددان ما که آمدند و این امر را مورد بررسی قرار دادند، معتقد هستند به این که این کاری که انجام شد حتی آن چیزی که مدنظر آنها هست، مثلاً می گویند ما می خواهیم با قاچاق مبارزه کنیم که این کار را کردیم، معتقد هستند این بعد از مدتی دوباره برمی گردد و موثر نیست و در مجموع می گویند این کار از نظر کارشناسی آنها، کار صحیحی نبوده است.

البته اصولی در رویکردهای اقتصادی وجود دارد مثلاً یک مسئله کنترل ارز است. ارز را دولت باید کنترل کند و قیمت ارز را باید ثابت نگه دارد و نظارت دقیق نسبت به کم و کیف کار داشته باشد. الان متاسفانه ما چند نرخ داریم و نظارت دقیق هم وجود ندارد. اصلا مشکل از همین جا شروع شد که ارز زیادی در دست عده ای ریخته شد بدون اینکه نظارتی باشد و این مسائل پیش آمد و حالا درگیر این هستیم که پله پله اینها را به حالت قبل برگردانیم.

ریشه این کار قدری هم به رانتی برمی گردد که یک عده ای در گران بودن قیمت ارز دارند و شما شاهد هستید به یک موسسه ای که جزو خدمت گزارترین موسسه های فرهنگی در عمر جمهوری اسلامی بوده و هست، ایراد می گیرند و تشبیه می کنند که چرا این پول باید در این دانشگاه یا این مرکز آموزش عالی برود و مردم در زلزله باشند، ولی خیلی مشکلات دیگری که در همین بودجه وجود دارد، از جمله این که شرکت های دولتی سه درصد مالیات را می دهند و بقیه مالیات ها رو دوش مردم عادی و حقوق بگیر است. خب این را باید درست کنند. آن را می گویند که کسی به این توجه نکند! در حالی که این جور مشکلات داریم.

*موسسه امام خمینی الان چقدر بودجه می گیرد؟
من به شما اجمالاً بیان می کنم که ما یک دانشگاه هستیم، شما با دانشگاه مشابه ما از نظر بودجه و امکانات مقایسه کنید. ما به مراتب کمتر می گیریم. یک مرکز آموزش عالی هستیم که مدارک آموزشی ما توسط وزیر علوم امضا می شود. یعنی یک جای رسمی هستیم. باید به اندازه پرسنل و به اندازه دانش پژوه سرانه اگر بدهند… و بعد دروغ هم گفتند و این که گفتند دو برابر گذاشتند دروغ محض بود. ما این را جواب دادیم، منتهی اینها وقتی یک خبر را منتشر می کنند و با یک رسانه ای که دولت دارد، این را اجازه انتشار می دهد تاثیر خودش را در اذهان می گذارد. تخصیصی که به ما داده اند حدود ۱۴ میلیارد بوده است.

۱۴ میلیارد تومان؟
بله که دانشگاه تهران ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد. دانشگاه شهید بهشتی همین طور است و دانشگاه ها بودجه خوبی می گیرند، چون مخارج هم دارند. نمی گوییم چرا می گیرند. الان با همین سابقه آموزشی که داریم بسیاری از مراکز فرهنگی و آموزش عالی ما از نیروهایی که از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیرون آمده اند، اداره می شوند. خیلی از اساتید و مسئولین دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی از اینجا هستند، منتهی دولت به خاطر اینکه ما رویکرد این دولت را قبول نداریم داعی دارد برای این که ما را بکوبد بلکه له کند.

*و عملکرد قوه قضائیه در دوره جدید را چطور می بینید؟
من از زبان مردم رضایت را شنیده ام. یعنی وقتی آدم می بیند عموم مردم می بینند نه اینکه الکی بگویند …

*حس می کنند.
حس می کنند تفاوتی حاصل شده، نه فقط در دانه درشت ها، بلکه در کل جریان دادگستری، اینکه جناب آقای رئیسی قاضی ها را به خط کرده و تعداد زیادی را اخراج کرده – آنهایی که ناسالم بودند – و بعد به صورت جدی ابلاغیه هایی به آنها کرده و از آنها خواسته، به خط شدند.

*این قضیه حوزه های لاکچری چیست؟ حوزه لاکچری در قم داریم؟
سلائق است دیگر (می خندد). بالاخره سلیقه مدرسه داری و حوزه داری برخی امکاناتی وجود داشته است. دو فکر وجود داشته است؛ یک فکر این است که می گوید ما باید طلبه را از هر جهت تامین کنیم که درس بخواند. برخی معتقد هستند که نباید اینطور باشد و باید رسیدگی به طلاب به صورت متوسط باشد. برخی معتقد هستند طلبه باید در سختی باشد تا رشد کند. یک طلبه فاضل و یک عالم باید زندگی خود را در سطح زندگی مردم عادی قرار بدهد. هرچه آنها هستند، به طرف اشرافیت و لاکچری نباید برود.

*آیا برای قم چنین سلائقی خوب است؟
نه، ما این را نمی پسندیم.

*حاج آقا متولد ۱۳۳۷ در کرمانشاه هستید.
بله.

*پدر هم روحانی بودند؟
نه. پدر من بازنشسته نیروی انتظامی است.

*یعنی شهربانی آن زمان بودند.
خیر. ژاندارمری در بخش تعمیرات بودند. به آنها اردونانس می گفتند.

*چه سالی ازدواج کردید؟
در سال ۱۳۵۸ ازدواج کردم. اول پیروزی انقلاب بود.

*۲۱ سالگی بود.

بله.

*چطور با حاج خانم آشنا شدید؟
پدر خانم من را خدا رحمت کند، ایشان درس لمعه کتاب نکاح می گفتند. ما هم شاگرد درس ایشان شدیم و هم عملاً با صبیه ایشان ازدواج کردیم.

*اصلاً نگفتید چطور شد مسیر روحانیت را انتخاب کردید؟
ما دبیرستانی می رفتیم و همان خیابان آزادی، خیابان زنجان می نشستیم. آنجا که رفتیم یکی از دوستان بود که یک جعبه کتاب مذهبی با خود به مدرسه می آورد و به بچه ها می داد تا بخوانند. بین درس ها هم مباحثاتی با کناری ما داشتند. تلاش داشت او را به طرف دین هدایت کند. ما هم علاقه نشان می دادیم. ایشان با چند نفر از دوستان قم رفتند و زندگی طلبگی را دیده بودند. خیلی با صفا و با آب و تاب تعریف می کردند. وقتی برمی گشتند تعریف می کردند و گفتند می خواهیم طلبه شویم. یک روز من هم گفتم من هم می آیم. همان روز هم در خانه گفتم. خانواده ما اینطور مسائل را نداشت و خیلی ناراحت شدند، مخالفت شدید کردند. البته نمی دانستند طلبگی چیست، الان خیلی راضی هستند. آن وقت در فامیل هم پیچید و هر جایی می رفتیم بحث بود که این می خواهد طلبه شود، شیخ شود. قبل از انقلاب سال ۵۲ یا ۵۳ بود. چون من از سال ۵۴ وارد حوزه شدم. خدا می خواست ما آمدیم و گفتیم دو سال حوزه می روم و بعد برمی گردم و به دانشگاه می روم. اجمالاً این طرح را پسندیدند و موافقت کردند.

یک بار هم می خواستیم با همه دوستان از خانه فرار کنیم، بهم خورد. نشد و بعد پدر و مادر من به قم آمدند و اوضاع و احوال آنجا را دیدند و بررسی کردند و ما وارد مدرسه حقانی شدیم. آیت الله قدوسی مسئولیت را برعهده داشت، طلبه شدیم. از سال ۵۴-۵۳ وارد شدم.

*اساتید شما آن زمان چه کسانی بودند؟
آیت الله قدوسی، آیت الله محی الدین حائری شیرازی بودند. از ابتدا چون آقازاده آیت الله مصباح با ما همکلاس بودند، هم مباحثه ای با ایشان شدیم. از آن دوره با هم بودیم.

*با علی آقا؟
بله. همه مدارج را با هم بودیم حتی در گروه روان شناسی با هم بودیم. کانادا با هم رفتیم، ولی بعد برای یک سرپرستی مرکز اسلامی هوستون بعد از یک سال و نیم با هماهنگی که آقای کمال خرازی انجام داد که آن وقت نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل بودند، عازم شدیم و ۱۰ سال آنجا بودیم. آنجا از هم جدا شدیم. علی آقا کانادا ادامه تحصیل دادند و ما آنجا رفتیم. این طلبگی ما؛ من سال دوم طلبگی ترک تحصیل کردم؛ آن زمان دوازده کلاس بود و من سال یازدهم را خواندم و چون مدرسه حقانی درس های جدی داشت و ۹ ساعت در روز درس داشتیم. سال آخر دیدم نمی شود و رشته من هم ریاضی بود. خیلی سخت بود. دیدم نمی توانم بین این دو جمع کنم.

رفتم از آیت الله مصباح پرسیدم که نمی توانم اینها را جمع کنم و می توانم ترک تحصیل کنم؟ فرمودند می توانید به شرطی که بعداً پشیمان نشوید. اگر می دانید پشیمان می شوید این کار را نکنید. ما هم آن زمان گفتیم پشیمانی ندارد و ما خوشحال شدیم که می شود ترک تحصیل کنم. همان هفته هم تهران رفتیم و به خانواده گفتیم که ترک تحصیل کردم. آنها خیلی ناراحت شدند. گفتند ۱۱ سال درس خواندید و حالا می خواهید دیپلم بگیرید رها می کنید. گفتم برای من درس طلبگی واجب است و این نمی شود ولی قبل از اینکه به درس طلبگی بیایم، یک دعوتی از طرف یکی از دایی های من از شیکاگو شد. او گفته بود فلانی را پیش من بفرستید که درس بخواند. همزمان دعوت از برادر بزرگم کرده بود، خواهر کوچک تر من هم دعوت کرده بود. من این را کنار زدم و طلبه شدم. آن دو نفر، برادر بزرگ و خواهر کوچکم، به آمریکا رفتند علی رغم اینکه می خواستند پزشکی بخوانند، موفق نشده بودند به عللی آنجا درس بخوانند. با پیروزی انقلاب همه اینها دیپورت و اخراج شدند. از آمریکا بدون هیچ مدرکی برگشتند. برادر من از صفر دوباره شروع کرد. ما که ترک تحصیل کرده بودیم و حتی دیپلم هم نداشتیم …

*ده سال رفتید امریکا و درس خواندید.
بله. اینطور شد که ما رفتیم تحصیلات خود را ادامه دادیم و مدرک خود را گرفتیم و برگشتیم. الان پدر و مادر ما به ما افتخار می کنند.

*مهریه با حاج خانم چقدر بود؟
۵۰ هزار تومان.

*خطبه عقد را چه کسی خواندند؟
حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی بودند که استاد پدر خانم من بودند. ایشان یکی از شاگردان برجسته آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری بودند و ایشان بالای صحن حضرت معصومه (س) خطبه عقد ما را خواندند.

*چند فرزند دارید؟
من ۴ فرزند و ۱۱ نوه دارم.

*ماشاءالله. چهار فرزند چند دختر و چند پسر هستند؟
اولین فرزند دختر است، دومی پسر و سومی دختر و چهارمی پسر است.

*یکی در میان.
بله. دو پسر و دو دختر دارم.

*همه ازدواج کردند؟
بله. الحمدالله همه ازدواج کردند.

*چه خوانده اند؟
دختر بزرگ من دکترای علوم ارتباطات را دارد و الان در دانشگاه تهران رشته معارف تدریس می کند؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. پسر من دکتری خود موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رشته تفسیر می خواند.

*طلبه هستند؟
بله. معمم هستند. دختر بعدی من که خانه دار است ولی انگلیسی خوانده و اینجا هم قدری ادامه داد و هم در کار هنری و هم در کار ترجمه به زبان انگلیسی است. پسرم که فرزند آخر من است، فوق لیسانسش را در رشته زبان گرفته و زبان خود خیلی خوب است چون آنجا تا دیپلم خوانده بودند. الان یکی از مترجمین خوب فارسی به انگلیسی است و در رادیو معارف هم فعال است. برنامه سازی و گویندگی می کند.

*حاج آقای سقای بی ریا زمان انقلاب ۲۰ ساله بودید.
بله.

*تجربه فعالیت انقلابی داشتید؟
بله. یعنی ۱۹ دی ماه را به یاد دارم اولین شهید را در نزدیک منزلی که ما ساکن بودیم، آوردند؛ چهارراه بیمارستان بودیم. منزل ما نزدیک بیمارستان سهامیه بود. آنجا بن بست بود. منزلی برای طلبه ها بود که آنجا بودیم. اتفاقاً آن روز داشتیم اثاث کشی می کردیم. از یک منزلی که مشکل برای ما پیش آمده بود. رئیس ساواک همسایه ما بود و ایراد گرفته بود و ما داشتیم به منزل دیگری منتقل می شدیم که آنجا اولین شهید را در بیمارستان دیدم که گفتند برای مجروحین خون نیاز داریم. دوستان ما همه خون اهدا کردند. اولین خونی که آنجا دادیم برای انقلاب اینجا بود و در مبارزات …

*دستگیر نشدید؟
ما یک بار در شهررضا دستگیر شدیم، یک شب زندان بودیم. آنجا یک بازجویی کردند و کمی … دادند و بعد ما را آزاد کردند.
*این چیزی که به نوعی می گویند حضرت آیت الله مصباح آنچنان در مبارزات نبودند، به عنوان کسی که از سال ۵۴ با ایشان آشنا بودید، واقعاً اینطور بود؟
حضرت آیت الله مصباح در آن بخش فرهنگی بودند؛ از همان زمان این بخش را برعهده داشتند؛ در همان زمان انقلاب. البته آن هیاتی که آئین نامه ای بین خود نوشته بودند، نویسنده آن آئین نامه آیت الله مصباح بود، حتی انشاکننده ایشان بود که با زبان دیگری نوشته بودند و همه امضا کرده بودند، فقط ایشان برای این که رد گم کند امضا نکرده بودند. این را مفصل بیان کردند. لذا اینکه دغدغه مسائل فرهنگی انقلاب را از همان قبل از پیروزی انقلاب ایشان داشتند. از همان زمان آینده را نگاه می کردند و برای آینده انقلاب تمهید داشتید، یعنی درس هایی که ایشان می دادند، به یاد دارم موسسه «در راه حق» مثلاً اقتصادتنا، فلسفتنا را کسانی که در حوزه بودند نمی خواندند، جزو درس های ما بود.

*شما جزو افرادی بودید که از مدرسه شهید قدوسی جدا شدید و به مصباح رفتید؟
بله. به خاطر مسئله شریعتی و مخالفت با افکار او جزو آن گروه بودیم. شاید جزو اعضای اصلی که بالاخره با هم مشورت می کردیم و کارها را انجام می دادیم، البته با حاج آقا هم مشورت داشتیم. مسائل را با ایشان هم مطرح می کردیم. حرف ما این بود طلبه هایی که هنوز نضجی از نظر فکری نگرفته اند، نباید مواجه با افکاری شوند که ممکن است انحراف در آنها ایجاد کند، منتهی آیت الله مصباح می فرمودند مبانی این افکار اولا مبانی اش غلط است و ان انحرافاتی که وجود دارد در آن تضمین شده است و نمی توان تصحیحش کرد. اگر بخواهید تصحیح کنید باید همه را کنار بگذارید و نشد. این کار هم انجام نشد ولی حرف ما همین بود.
به یاد دارم در یک جلسه ای خدمت شهید بهشتی توضیح می دادیم، من اجازه خواستم و یک نکته ای را بیان کردم. گفتم شما می فرمایید باید فکر آزاد باشد، این درست است که همه چیز باید آزاد باشد، ولی شما یک نهال را جلوی طوفان نباید بگذارید. باید اجازه دهید این نهال قدری رشد کند و ریشه بدواند که این طوفان آن را از جا نکند.

*خطاب به شهید بهشتی گفتید؟
بله. ایشان چیزی در جواب من نگفتند. این منطق آیت الله مصباح در این مسائل بود. شهید بهشتی می گفتند آزادی فکر را باید هر کسی داشته باشد. من می دیدم برخی از طلبه های سال اول از همان ابتدا تحت تاثیر قرار می گرفتند.

*سال ۶۸ بعد از ارتحال امام، فکر می کردید حضرت آقا به رهبری برسند؟
بله، این را شنیده بودیم که حضرت آیت الله بهجت خوابی دیدند که جلسه ای هست و حضرت امام تشریف دارند و جمعیت زیادی هستند و بناست امام به منبر بروند. بعد یکباره حضرت امام به آیت الله خامنه ای فرمودند که شما منبر بروید و ایشان آمدند و در هر پله ای از منبر توسل به حضرت ولیعصر (عج) پیدا می کردند و یک پله بالاتر می رفتند، تا پله بالای منبر رسیدند و این آن زمان ها تعبیر شده بود.

*این را حضرت آیت الله بهجت تعریف کردند؟
از ایشان نقل شده که ایشان این خواب را دیده و تعبیر به همین مسئله شد که ایشان رهبری را به عهده می گیرد و به تدریج در اثر توسل به حضرت ولیعصر (ص) رشد می کند و به نهایت می رسد.
اگر دقت فرموده باشید، هیچ سخنرانی آیت الله خامنه ای (حفظه الله) نیست مگر آخر سخنرانی یادی از امام زمان (ع) می کنند. مقید به این هستند که توسل به امام زمان (ع) را داشته باشند.
*در سال ۷۱-۷۰ جزو آن ۱۳ نفری بودید که برای کانادا بورسیه شدید.
بله.
*خدمت آقا رفتید. حضرت آقا گفتند به این کاری که شما می کنید خیلی امید داریم. گفتند شما تحصیلات خود را آنجا انجام دهید و برگردید و حوزه ها را از این بحث غنی شوند و در دانشگاه سرریز شوند.

بله.

*و ۱۰ سال رفتید.
۱۱ سال و نیم شد، چون یک سال و نیم من واحدهایم را در دانشگاه مک کیل تمام کردم و هنوز پایان نامه ام را ننوشته بودم که برای مرکز اسلامی از من دعوت شد که ما به عنوان توریست رفتیم، بدون این که اثاثیه را ببریم، چون منع می کردند. وقتی آنجا رفتیم، دعوت کار به ما دادند و وکیل گرفتند و ویزای کار از آنجا گرفتیم بعد اثاثیه خودمان را از کانادا دوستان ارسال کردند. آنجا ۱۰ سال بودم. ۷۳ من اعزام به امریکا شدم و به عنوان نماینده حضرت آقا بودم، چون آقای تسخیری نامه معرفی ما را داد که آن زمان مسئول بین الملل آنجا بود، نه اینکه حکم بدهند چون نمی شد حکم بدهند. فقط نوشته بودند ما ایشان را به شما معرفی می کنیم.

*که آنجا یک مدرسه ساختید.
بله.

*از کودکستان تا دبیرستان؟
بله، یک مدلی که ما داشتیم این بود که وضع مدارس پابلیک (عمومی) خیلی بد بود و مردم آنجا می خواستند مدرسه ای را تاسیس کنند و توفیق شد، مدرسه ای از کودکستان شروع کردیم. کودکستان و سال اول و دوم و سوم بود و سال به سال اینها گسترش می یافتند تا دبیرستان. برخی در رنکینگی که برای مدارس می دادند جزو مدارس اول و دوم ایالت تگزاس ارزیابی می شد. یک سالی هم در یک مسابقه شهرسازی که … می گفتند، مدرسه ما اول شد.

*در سال ۸۴ به ایران آمدید و انتخابات شد و آمدن آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری بود. مشاورت ریاست جمهوری را قبول نمی کردید، یا …
من مشورت کردم؛ یعنی مطلبی حضرت استاد به من فرمودند که شما این کار را قبول کنید و من در ابتدا قبول نکردم. ایشان تقریباً هیچ وقت امر و نهی به کسی نمی کنند و به ما هم نمی کردند. الان هم ما را اینطور بار آورده اند که اگر مشورت کنیم که چکار کنیم نمی گویند شما حتماً این کار را کنید یا نکنید. مسئله را تحلیل می کنند و می گویند این طرف این طور است و ان طرف این طور است و خودتان فکر کنید چه وظیفه ای دارید. آن روز ایشان گفتند اگر شما نکنید چه کسی می خواهد انجام دهد؟ ما هم قبول کردیم حتی پیش نویس حکم را ایشان نوشتند و آقای احمدی نژاد امضا کردند. من هنوز آن حکم را دارم. چند کار انجام شد. یکی اینکه به زحمت توانستم رئیس جمهور را قانع کنم که در جلسات هیات دولت شرکت کنم.

*یعنی از ابتدا قانع نمی شدید؟
از ابتدا نمی خواستند که من باشم. می رفتم و می گفتند شما نباید بیایید. می گفتم به ایشان بگویید فلانی است و می رفتم. دوباره جلسه بعد اینطور بود و ایشان دستور داد که فلانی را راه بدهید.

*علت چی بود؟
عرض می کنم که کلاً ایشان به این مشاورت بها نمی داد. من فکر می کردم ابتدا که با پیش نویسی که نوشته شد، دست ما را باز می گذارند و اهمیت می دهند ولی اینطور نبود. بودجه ای اصلاً برای ما در نظر نمی گرفتند. یک زمانی من تقاضای بودجه کرده بودم مبلغی را با توجه به کل حوزه های علمیه سراسر کشور گفته بودم، خیلی تعجب کردند که این چه چیزی است که شما تقاضا می کنید. ما سرکشی حوزه های علمیه می رفتیم با ما شوخی کردند که شما بی ریا هستید ریال هم دارید یا خیر. گفتیم بودجه ای نیست و فقط …

*ارتباط آقای احمدی نژاد با مراجع را پیشنهاد می دادید؟
ما وظیفه داشتیم این کار را انجام دهیم.

*برخورد ایشان چطور بود؟
تلاش می کردیم. بعضاً ان زمان مخالفت هایی که وجود داشت، یک مخالفت های طراحی شده بود که با ایشان می شد، تا ذهنیت برای مراجع ایجاد کنند حتی یک زمانی خیلی تلاش کردیم آن ذهنیت ها از آقای احمدی نژاد درست شود و آمد با مراجع ملاقات کرد. آیت الله فاضل خیلی خوشحال شد. توضیحاتی دادند ولی به محض اینکه این ملاقات ها تمام می شد، دوباره ذهنیت برای آقایان ایجاد می شد. البته خود آقای احمدی نژاد هم یک عنایت ویژه نداشت. بعضاً نسبت به شخصیت های بزرگ روحانی بی توجهی می شد، حتی شخصیت هایی که با آقای احمدی نژاد نزدیک بودند و برای ریاست جمهوری ایشان تلاش کرده بودند. من نمی خواهم مورد این را ذکر کنم ولی بی مهری هایی گاهی اتفاق می افتاد.

در بحث دولت دهم که پیش آمد مسائل بروز بیشتری نسبت به سوگیری در جهت انقلاب یا خلاف جهت انقلاب بود، مسئله مهم تر از این حرف ها بود. مثلا مسئله بیداری اسلامی را ایشان بیداری انسانی می گفت. یک مدتی ایشان طرح می کرد اسلام ایرانی! کوروش و منشور کوروش را مطرح می کرد.

*که یک بار شما هم در آن جلسه هم صحبت کردید.
که من در جلسه هیات دولت که کارشناسی را آورده بودند در باره قوم ماد صحبت کرد و اینکه سابقه ایرانیان چه بود. بعد هم در آن جلسه درباره اسلام ایرانیان صحبت می کرد. من اجازه خواستم و اجازه ندادند. دوباره اجازه خواستم و در نهایت بدون اجازه صحبت کردم و گفتم این چیزی که شما بیان می کنید اسلام ایرانی عقبه تمام کشورهای اسلامی را از ما قطع می کند؛ چون در مصر با اسلام ایرانی چه ارتباطی می تواند برقرار کند. در عراق با اسلامی که شما می گویید، ما محصور در خود می شویم. کجا حضرت امام در ادبیات خود اسلام ایرانی مطرح کردند؟ همواره از اسلام بیان کردند. در کجا حضرت آقا در ادبیات خودش ایران بوده است؟

خلاصه اهانت مانندی کردند که شما بی اجازه صحبت کردید و فکر می کنید طلبه هستید هر حرفی می توانید بزنید. تنفس دادند و بعد از تنفس، ایشان گفت این مسئله ای که مطرح شد بررسی کردیم در صحیفه نور حضرت امام مثلاً «اسلام» این تعداد گفته و «ایران» بیشتر گفته است. باز من فضولی کردم و گفتم جناب رئیس جمهور اگر امام صد مرتبه «ایران» بگویند ولی یک بار بگویند ایران فدای اسلام، آن وقت تکلیف چیست؟ این یک بار ترجیح بر صد بار ندارد؟ این چه حرفی است که بیان می کنید!

*یک جایی گفته بودید یکی از آقایانی که آن زمان وزیر نبود و بعداً وزیر شد، گفته من مطالعه کردم چهره های ماندگار ایران قبل از اسلام اصلاً وجود نداشتند ان چنانی که باید ماندگار شوند.
بله.

*چه کسی بود؟
فکر کنم مسئول فعلی انرژی هسته ای آقای صالحی، بودند که این حرف را بیان کردند. گفت من بررسی کردم این طور بوده و در چهره های قبلی چنین بود. فکر کنم ایشان بود.

*در جایی هم گفتید ایشان در جلسه گفتند آن بنده خدا قله است و باید به قله نزدیک شویم.
بله؛ یک جلسه ای ایشان گفت، البته من چند بار از ایشان شنیدم که انسان های کامل ۲۰ سال آینده را می بینند و فلان و بهمان! در جلسه بعد ایشان گفتند آقای مشایی قله است و ما باید به سمت قله حرکت کنیم. جلساتی که با ایشان داشتند ۸ ساعت، ۷ ساعت، ۵ ساعت، ۶ ساعت بود. جلساتی که همه تلفن ها قطع بود.

یعنی یک حالت شیفتگی نسبت به ایشان ایجاد شده بود و حرف هیچ کسی را در برابر ایشان قبول نمی کرد. الان هم همینطور است و هیچ فرقی نکرده است. تا جایی که ما اطلاع داریم تفاوتی حاصل نشده است. یک نکته ای که وجود داشت حضرت آیت الله مصباح خطر جدی احساس می کردند، این بود که این گاهی می گوید من می دانم امام زمان (عج) چه چیزی می خواهد؛ این را القا می کند.

*آیت الله مصباح چنین چیزی را …
شنیده بودند ایشان گاهی در حالتی فرو می رود و می گوید امام زمان چنین می خواهد و امام زمان چنان می خواهد. آیت الله مصباح فرمودند اگر این درست باشد، این «بابیت جدید» است و باید جلوی این بایستیم و ایستادند. جلوی این مسئله ایستاد. سمینار و همایش گرفت. درباره مسئله «بابیت جدید» صحبت کرد. افکار ایشان را نقد کرد. درباره فرماسونری جدید همایش گرفتیم.

*یعنی با این احساس خطر ایشان …
بله. با این احساس خطر و مخصوصاً درباره بررسی افکار این فرد! می خواهم بگویم مسئله قدری جنبه فکری و انحراف ذهنی بود وگرنه انصاف را نباید از دست داد. جنبه مدیریت اجرایی آقای احمدی نژاد حرف نداشت، یعنی شاید بتوان گفت در همه مدیران اجرایی که بوده اند از ابتدای انقلاب تا حالا، قوی تر از ایشان نبوده است. در مسئله مسکن مهر خیلی ها خانه دار شدند. قدری رونق اقتصادی ایجاد شد. حرفی درباره اینها نداریم. برخی می گویند خدماتی که ارائه کرده است، ما روی خدمات حرفی نداریم.

*درباره مسکن مهر گفتید یک سوال حیف است نپرسم که اول این دولت همه انتقاد به سمت مسکن مهر داشتند و تاکید شد اینها حتماً به اتمام برسد و نشد. الان طرح ملی مسکن دارند که در مناطق خارج از تهران است و مسکن های ۲۰ متری و ۴۰ متری! یعنی یک سبک زندگی است. این میزان با سبک زندگی ما سازگار است؟
اصلاً سازگار نیست. زمین که کم نداریم که خانه های ۲۰ متر و ۴۰ متر بسازیم. اینها قدری انتقاداتی است که وجود دارد.

*یک چیزی در آخر دولت نهم بیان کردید که مردم ما بعد از تجربه سخت دوران اصلاحات و رکودی که در حوزه مسائل دینی و اهداف عالی انقلاب مشاهده کردند، هرگز به آن دوران بازنخواهند گشت. ولی برگشتند.
خب اینکه برگشتند چه علتی دارد؟ علتش این است که ما کار نکردیم و کمبود داشتیم؛ البته در دولت دوم آقای احمدی نژاد قدری کارها فشل شد و رها شد و قدری تورم و مسئله ارز پیش آمد و زمینه ایجاد شد تا دوباره آنها بیایند.

*حالا آقای احمدی نژاد واقعا از شما خواسته بودند که زمینه دیدار آن بنده خدا را با آیت الله مصباح فراهم کنید؟
نه. اصلاً یادم نمیاد چنین چیزی از من خواسته باشند که انجام دهم، منتهی یک چیزی را یکی از نزدیکان آقای احمدی نژاد از آیت الله مصباح خواسته بودند که شما بروید با آقای احمدی نژاد صحبت کنید و یک جلسه ای برقرار شد، ولی حاج آقا از آن جلسه گفتند طرفی بسته نشد.

*یعنی حاج آقا با ایشان دیدار کردند.
بله. رفتند و ملاقات داشتند منتهی وقتی یک کسی درب را به روی خود می بندد وقتی با او ملاقات می کنید درب بسته است. درب ذهنی منظور است. لذا ایشان شیفته بود دیگر، یعنی گوش به حرف کسی نمی کرد.

*خیلی لطف کردید.
سلامت باشید.

*پایان برنامه به رسم برنامه دست خط با دست خط حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر ناصر سقای بی ریا به پایان خواهد رسید.
«بسم الله الرحمن الرحیم.
خدای بزرگ را شکر می کنم که عضوی کوچک از ملتی بزرگ هستم که آرمان های بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید، به رهبری بزرگمردی از تبار اهل بیت (ع) را پس از ۴۰ سال تلاش و مجاهدت در گامی به بلندای ۴۰ سال پیش رو پی می گیرد.
خدای را سپاس می گویم که ملت من در راهی نورانی به شعارهای جهانی فطری و درخشان آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری در این جهان پر از دشمن و صدای مخالف، به رغم رویگردانی برخی مسئولان از این ارزش های دینی، همچنان پایبند است. امیدوارم این کمترین بتواند در کنار این ملت بزرگ، با بهره مندی از رهنمودهای رهبر شجاع و حکیم خویش از موانع پیش رو گذشته و به افق های پیش رو و قله های افتخار دست یابد».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.