فؤاد ایزدی:
ماشه اروپایی تهدید جدیدی نیست

0 ۴۰۳

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو در خصوص اینکه آیا پیگیری های حقوقی، مسئله برجام را حل و فصل خواهد کرد یا خیر؟ گفت: مشکل برجام، سیاسی است؛ آمریکا عضو سازمان ملل و شورای امنیت است و با وجود اجباری بودن اجرای قطعنامه های این سازمان برای امریکا، این کشور نه تنها خود در صدد اجرا نیست بلکه سایر کشورها را نیز در صورت اجرای قطعنامه تحریم می کند.

وی با بیان این مطلب افزود: مشکل برجام سیاسی و متوجه دولت امریکاست و لذا با راهکارهای حقوقی حل و فصل نمی شود؛ مگر اینکه کارهای نمادینی انجام شود. مثل شکایت در دادگاه امریکا که تنها از نظر نمادین خبرساز می شود اما حقی را برای ایران احقاق نمی کند.

ایزدی در پاسخ به پرسشی در خصوص تأکید عراقچی بر جدی بودن مذاکرات برجامی در اروپا گفت: اروپا می خواهد در عمل امریکا را همراهی کند و در یکسال و نیم گذشته این مسئله را نشان داده اند و لذا عملا از برجام خارج شده اند؛ اما زبانی اظهار می دارند که به برجام علاقه داریم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اروپا می گوید همه باید در برجام باقی بمانند؛ منظور این گفته امریکا نیست و خود اروپا نیز در برجام نمانده و تعهدات را عملی نکرده. لذا منظور نظر ایران است تا محدودیت های هسته ای برجام و نظارت های گسترده را بپذیرد و هیچ سودی نیز نبرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: اروپایی ها این مسائل را در جلسه با آقای عراقچی نیز مطرح و تهدید کردند اگر به حرف و سخن ما عمل نکنید، تحریم های قبلی سازمان ملل را نیز باز می گردانیم و از مکانیزم ماشه استفاده می کنیم.

وی با اشاره به حوزه عملکرد اینستکس در صورت اجرایی شدن گفت: «این ساز و کار مالی در حوزه هایی فعالیت می کند که تحت پوشش تحریم ها نیست. مثل غذا و دارو و لذا انتظاری که عده ای در کشور نسبت به برجام اروپایی داشتند، اصولا قرار نیست به وقوع بپیوندد.

ایزدی با بیان اینکه اینستکس در جهت دور زدن تحریم ها عمل نخواهد کرد، افزود: حتی اگر این ساز و کار عملی شود، مشکل جدی را از کشور حل و فصل نمی کند.

وی همچنین درباره ساز و کار مکانیزم ماشه به رادیو گفت وگو گفت: بر اساس متن برجام هر کدام از اعضای دائم شورای امنیت قادرند از مکانیزم ماشه استفاده کنند؛ لذا اروپا قادر است از نظر حقوقی نیز علیه ایران اقدام کند!

ایزدی یادآور شد: واقعیت این است که قطعنامه های قبلی علیه ایران هیچگاه برداشته نشد، بلکه ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شد و این قطعنامه برخی موارد تحریمی قبلی را گلچین کرده بود. از این جهت استفاده از مکانیزم ماشه بیش از تبعات عملیاتی، جنبه ای روانی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.