مسعود براتی:
تحریم نه با مذاکره بلکه در میدان عمل اقتصادی برطرف می شود

0 ۱۳۵

به گزارش فارس، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی عصر امروز(شنبه ۱۱ آبان) در ویژه برنامه “مواجهه امروز ما با آمریکا” که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، در مناظره با سیّد شهاب الدین طباطبایی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اهمیت ۱۳ آبان، گفت: نگاهی به آنچه این روزها در کشورهای اطراف ما می گذرد، نقش سفارت آمریکا در ایجاد ناامنی در کشورها را به خوبی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ۱۳ ابان در دوره جدید یک نقطه عطف است، بازگشت تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان ۹۷ را یادآور شد و گفت: با گذشت یکسال از اعمال تحریم ها، ۱۳ آبان فرصت خوبی است تا بازخوانی کنیم که آیا تحریم عامل مشکلات اقتصادی کشور است؟

براتی با بیان اینکه همواره تفکر دور زدن تحریم ها در کشور وجود داشت، گفت: از اوایل دهه هشتاد این تفکر ایجاد شد که دور زدن تحریم غلط است و تحریم را باید با مذاکره رفع کرد.

وی یکی از ضربه های واردشده به اقتصاد ایران را نشناختن پدیده تحریم ها توسط مسئولان و افکار عمومی دانست و گفت: هنوز درباره اینکه لغو تحریم به چه معناست، تصویر شفافی وجود ندارد.

براتی یکی از اشتباهاتی که در سطح راهبردی از سوی دولت فعلی رخ داد را نشناختن پیام های رد و بدل شده در سطح بین الملل دانست و گفت: در سطح راهبردی متوجه نشدیم که اگر اعلام کنیم حاضر هستیم برای رفع تحریم، مذاکره کنیم معنایش چیست.

وی با بیان اینکه ادراک ها و پیام ها در روابط بین الملل بسیار مهم است، گفت: پیامی که دشمن دریافت کرد این بود که تحریم ها اثر کرده است و ایران پای میز مذاکره آمده است.

کارشناس مسائل تحریم ادامه داد: در دوره های قبل ما می گفتیم مسائلی درباره پرونده هسته ای بین ایران و غرب وجود دارد که باید حل شود و ممکن است خروجی بحث درباره آن مسائل، رفع تحریم باشد؛ نمی گفتیم مذاکره کنیم تا تحریم رفع شود.

براتی در ادامه با انتقاد از عدم توجه دولت به گفت وگو با کارشناسان، گفت: نتیجه عدم توجه به سخنان کارشناسی را در موضوع خروج شرکت توتال از ایران دیدیم. به وزارت نفت گفتیم تصورات شما از ماندن شرکت توتال در ایران با وجود بازگشت تحریم ها غلط است و آن ها ما را به وزارت خارجه ارجاع دادند و وزارت خارجه هم با آن همه ادعای کارشناس بودن، متوجه نبودند. به وزارت خارجه گفتیم تحریم برگردد توتال از ایران می رود.

وی در واکنش به اظهارات طباطبایی مبنی بر اینکه برجام تصمیم نظام بود، گفت: اعضای هیئت نظارت بر برجام چه کسانی هستند؟ تنها سعید جلیلی است که نگاه متفاوت دارد، سایر اعضا یا عضو دولت هستند یا همسو با آن. بنابراین چرا می گویید تصمیم نظام؟

براتی در پاسخ به این گفته طباطبایی که حداقل امتیاز برجام این بود که ما را از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل، خارج کرد، گفت: قطعنامه ۲۲۳۱، یعنی قطعنامه برجام، خود یک قطعنامه فصل هفتی است.

کارشناس تحریم ها افزود: در قطعنامه ۱۹۲۹ که دوستان افتخار می کنند که آن را لغو کرده اند، آمده که تمام آنچه گفته می شود، دلیلی بر استفاده از زور، علیه کشورها نیست. بنابراین از نظر حقوق بین الملل، قبل از برجام سایه جنگ بر سر ما نبود.

به اعتقاد براتی، برجام توافق مطلوبی برای دولت روحانی محسوب می شود، چرا که نه فهم درستی از تحریم ها در دولت وجود دارد نه ساختار درستی برای مقابله با آن.

وی تصریح کرد: تحریم در میدان عمل اقتصادی برطرف می شود نه با مذاکره.

براتی با بازخوانی سخن ظریف مبنی بر اینکه پس از برجام، هشتاد میلیارد دلار سرمایه به کشور آوردیم اما فقط پنج میلیارد دلار جذب شد، گفت: این سخن ناشی از تحلیل غلط از تحریم ها و نشناختن آن هاست. چرا که تحریم های ثانویه آمریکا سرجای خود باقی مانده بود و هیچ جای برجام اشاره ای به برداشتن آن ها نکرده بود. بنابراین شرکت های خارجی از تحریم آمریکا ترس داشتند.

وی خطاب به طباطبایی گفت: آیا قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل، ربطی به تحریم بانکی و نفتی ایران داشت؟ یک بند از قطعنامه های مربوط به سازمان ملل را بیاورید که گفته باشد ایران طبق این بند، تحریم مالی می شود. اینکه شرکت های خودروسازی بعد از برجام از ایران رفتند به خاطر فشارهای آمریکا بود.

کارشناس تحریم ها، سه تحریم کننده ایران را آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل دانست و گفت: ایراد ما به دوستان این است که اگر می خواهید مذاکره کنید، متوجه نسبت تحریم ها باشید و بدانید برای کدام تحریم باید چانه بزنی و کدام یک اهمیت دارد. قطع نامه های سازمان ملل نه نظام بانکی را تحریم می کرد نه شرکت ها را.

براتی با بیان اینکه طی ماه های اخیر، نوسان جدی در اقتصاد نداشته ایم، گفت: اکنون روشن می شود که ایراد اقتصاد ما داخلی است و البته در این مسیر، به بیرون هم نگاه داریم، مثل توجه به صادرات.

وی در واکنش به اظهارات طباطبایی مبنی بر اینکه طبق نظرسنجی ها سردار سلیمانی و ظریف در صدر چهره های محبوب کشور هستند، گفت: ظریف در دیپلماسی رسانه ای قوی است اما در مذاکره و عرصه رفع تحریم ها، به او نقد جدّی وارد است؛ این ربطی به محبوبیت او ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بهانه زدایی در عرصه بین المللی حد و مرز دارد، گفت: تا آخر دنیا نمی توان بهانه زدایی کرد. اوباما چهار مسئله داشت؛ ترامپ شش مسئله و همین روال ادامه دارد. باید کاری کنیم که کارآمدی تحریم ها زیر سوال رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.