سیدمحمود نبویان:
آقای روحانی! چطور در عصر «مذاکره»، تسلیحات عامل بقای برجام شده است؟/ ناراحت هستید چون برادرتان را به دادگاه کشانده اند

0 ۱۲۴

حجت الاسلام سیدمحمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس نهم در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه حفظ برجام باعث رفع تحریم های تسلیحاتی در سال آینده می شود، گفت: درست است در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که محدودیت ها حدود ۵ سال باید باقی بماند، اما قطعنامه ۲۲۳۱، ربطی به برجام ندارد، بلکه این قطعنامه حاکم بر برجام است که آمریکا هم زیرآب آن را زده است. بنابراین این قطعنامه، اعتباری ندارد که شما با استناد به آن می گویید سال آینده، تحریم های تسلیحاتی رفع می شود.

اگر قطعنامه ۲۲۳۱ معتبر است چرا تحریم ها را برنمی دارند؟
عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم، خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا قطعنامه ۲۲۳۱، اعتبار دارد یا نه؟ اگر اعتبار دارد پس چرا آمریکا و اروپا به این قطعانه عمل نمی کنند؟

وی در توضیح سؤال خود گفت: برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است که طبق آن باید تحریم ها برداشته شود، وقتی تحریم ها برداشته نشده است، یعنی آن ها به این قطعنامه عمل نمی کنند، بنابراین سؤال از رئیس جمهور این است که اگر این قطعنامه اعتبار ندارد پس به چه امیدی می گویید سال آینده، تحریم تسلیحاتی ایران رفع می شود؟ این قطعنامه که در حال حاضر اعتباری ندارد و آمریکا هرجا بخواهد جلویش را می گیرد.

نبویان با بیان اینکه مگر اعمال تحریم ها قانونی است که شما با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ می گویید می توانیم خرید و فروش سلاح داشته باشیم، گفت: سوال من این است که مگر آمریکا و اروپا، دارند به قانون عمل می کنند؟ آنها طبق قدرت خودشان عمل می کنند و شما هم باید به قدرت برسید.

چه اتفاقی افتاده که داشتن سلاح را مفید می دانید؟
نماینده سابق تهران ادامه داد: نکته دیگری که جا دارد خطاب به رئیس جمهور گفته شود این است آقای روحانی، شما و دوستان تان، داشتن سلاح را امری منفی می دانستید، حالا چه شده است که می گویید سلاح مفید است و رفع تحریم خرید و فروش سلاح را دستاورد می دانید؟ شما تا حالا می گفتید ما با بحث نظامی کاری نداریم و دیپلماسی و مذاکره، ارزشمند است.

نبویان ادامه داد: مگر شما و دوستان تان نگفتید ژاپن پیشرفت کرده، چون بحث نظامی را کنار گذاشته است؟! مگر نگفتید عصر، عصر مذاکره است نه موشک؟! چه شده که حالا موضوع تسلیحاتی، عامل بقای برجام شده است؟! این نکته ای جدّی است که آقای روحانی و همفکرانشان باید به آن پاسخ دهند.

نماینده سابق تهران با بیان اینکه از طرفی دیگر، رفع تحریم تسلیحاتی، منوط به این است که طرف مقابل، اهل عمل به تعهدات خود باشد، گفت: وقتی طرف مقابل نشان داده اهل عمل به تعهدات خود نیست، به چه امیدی شما حاضر هستید لطمات متعددی که به صنعت هسته ای وارد شده را بپذیرد؟

۴ سال معطل امضای برجام؛ ۴ سال معطل خروج از آن
نبویان با بیان اینکه دولت روحانی چهار سال اقتصاد را تعطیل کرد و ملّت را معطل امضای برجام کرد، گفت: الان هم چهارسال می خواهد همه را معطل خروج گام به گام از برجام کند. به عبارتی، کل دوره آقای روحانی، شامل چهارسال معطل کردن مردم برای امضای برجام و حالا چهارسال معطل کردن مردم برای خارج کردن کشور از برجام می شود. در این میان، اقتصاد مردم چه می شود؟

روحانی ناراحت است چون برادرش را به دادگاه کشانده اند
وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در جمع مردم یزد مبنی بر اینکه قوّه قضائیه با فساد دانه درشت ها مبارزه کند، گفت: آقای رئیس جمهور، چرا شما از مبارزه با فساد ناراحت می شوید؟ اتفاقاً با دانه درشت ها برخورد شده است. اینکه گفتید این اموری که در دادگاه مطرح می شود، حقیقی نیست و نمی توان مردم را گول زد، باید گفت که اتفاقاً این حرف ها ناشی از این است که اخوی شما را به دادگاه کشانده اند.

نبویان ادامه داد: آقای روحانی، چند تن از وزرای شما برادر، خواهر زن، دختر و یا دامادشان درگیر فساد نیست؟ برادر شخص شما و برادر معاون اول شما که درگیر فساد هستند. فاصله سطح زندگی شما و معاون اول تان با مردم متوسط، چقدر است؟ این یک سوال جدی است و لطفاً حاشیه نروید. شما افرادی را جمع کرده اید که برخی از آن ها وابستگانشان فاسد هستند. اینکه محکوم می شوند یعنی دارای فساد هستند کاری به افرادی که محکوم نشده اند ندارم.

دولت چند دوتابعیتی دارد؟
نماینده سابق مجلس با طرح این سؤال که چند دوتابعیتی در دولت وجود دارد، گفت: دوتابعیتی یعنی افرادی که وفادار به دولت های بیگانه هستند نه وفادار به ملت ایران. ما افرادی را می خواهیم که وفادار به ملت ایران باشند. نمی شود هم وفادار به ملت ایران باشید هم انگلستان و کانادا و آمریکا.اینها باید روشن بشود آقای روحانی.

«رئیسی» ۷ هزار و پانصد میلیارد تومان را به جیب شما بازگرداند
نبویان ادامه داد: در دولت آقای روحانی، زندگی مردم نابود شد، ۶۰ درصد کارخانه ها تعطیل شد و واردات سرسام آوری شکل گرفت. این در حالی است که قوه قضائیه ۷ هزار و پانصد میلیارد تومان را به جیب دولت و خزانه بازگردانده و نزدیک به ۵۰۰ کارخانه را احیا کرده است. آقای روحانی، مردم گول نمی خورند و برای همین است که در نظرسنجی ها، رئیسی بالاتر از روحانی قرار دارد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه روحانی در آستانه انتخابات به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه است، خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا شما ملتزم به قانون گرایی در انتخابات هستید یا نه؟ آیا می شود هر حرفی را زد و هر پولی را در انتخابات استفاده کرد؟ آیا می شود از گناه و صواب و درست و غلط استفاده کرد تا رأی آورد؟ آیا می شود نظریه «ماکیاولی» را قبول داشت؟ سوال جدی تر این است که آیا شما در موسم انتخابات، قائل به قاعده «رُفِعَ القَلَمُ» هستید؟

نبویان در توضیح قاعده فقهی «رُفِعَ القَلَمُ» گفت: اگر کسی برای نماز صبح خواب بماند و بیدار نشود، اینجا گفته می شود که قلم برداشته می شود، امّا گناهی برای آن فرد نوشته نمی شود.

حال آقا روحانی بگوید که آیا می شود در انتخابات هر کاری بکند و بگوید شامل «رُفِعَ القَلَمُ» است؟ آیا آدم باید از هر وسیله ای به قدرت برسد؟ استفاده از راست و دروغ، راست ملتهب کردن جامعه و گفتن اینکه رئیسی در خیابان ها دیوار می کشد؛ این ها دروغ هایی است که شما گفتید آقای روحانی؟ آیا همه این ها از باب «رُفِعَ القَلَمُ» است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.