دکتر سعید جلیلی:
وقتی مکرون فشارهای ترامپ علیه مردم ایران را تحسین می کند، چطور می توان به او اعتماد کرد؟/ پانزده ماه از وعده کانال مالی اروپا گذشته است!/ اروپا و آمریکا برای فشار به ایران تقسیم کار کرده اند

0 ۴۱۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته میهمان نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین بود و با اشاره به اظهارات اخیر سران کشور های اروپایی در نیویورک، به سخنان آنان واکنش نشان داد.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان با توضیح این نکته که میان اروپا و آمریکا برای اعمال فشارها تقسیم کار صورت گرفته است، اظهار داشت: از یک سو آمریکا با خروج از برجام فشار حداکثری را اعمال میکند و از سوی دیگر نقش اروپا آنست که مانع پاسخ ما به این فشارها شود. اروپایی ها از تیرماه سال گذشته وعده کانال مالی را مطرح کردند ولی پس از گذشت پانزده ماه انجام نشد. وعده چند میلیاردی اروپا مشروط به اجازه ی آمریکا یعنی فشار اروپایی به ایران برای پذیرش فشارهای آمریکا

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: وزیر امورخارجه ما به بیاریتز فرانسه میرود و رئیس جمهور همزمان بیان میکند که حاضر است برای منافع کشور گفتگو کند اما در همان زمان مکرون در نشست خبری مشترک با رئیس رژیم آمریکا اعلام میکند: «امروز چرخ های اقتصاد ایران کند شده و این از آثار مثبت تحریم هاست.» و سپس ادامه میدهد: «دیدگاه مشترک آمریکا و فرانسه این است: اعمال فشار و متعاقبا تعیین شرط برای بهبود یک توافق.»

وی در پرسشی مطرح کرد: سوال آنجاست که وقتی رئیس جمهور فرانسه در کنار ترامپ می ایستد و فشارهای او علیه مردم ایران را تحسین میکند، چطور میتوان به او اعتماد کرد؟! همین ماکرون هفته پیش در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم به اتخاذ راهبرد فشار حداکثری در منطقه میکند درحالی که آمریکایی ها رسما اعلام میکنند راهبرد آنها «فشار حداکثری» علیه ملت ایران است.

وی افزود: وقتی این مسائل بیان میشود برخی میگویند چرا به مذاکرات با مکرون تعریض زده میشود؛ این تعریض نیست! این عین سخنان رئیس جمهور فرانسه در کنار ترامپ است.

دکتر جلیلی درخصوص اظهارات نخست وزیر انگلیس نیز ابراز داشت: جانسون در نیویورک با رئیس جمهور ملاقات میکند و همان زمان در مصاحبه ای اعلام کرد: «من فکر میکنم کسی که بتواند توافق بهتری انجام دهد، مردی که میداند چگونه شریک پر دردسری مانند ایران را به راه بیاورد، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست. بنابراین کاملا صادقانه میگویم که امیدوارم “توافق ترامپ” وجود داشته باشد.»

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان در نیویورک علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این سه کشور در کنار آمریکا و علیه ملت ایران در نیویورک بیانیه صادر کردند که ایران باید مذاکرات جدیدی را در موضوعات محدودیت های هسته ای پس از سال ۲۰۲۵، توان موشکی و امنیت منطقه ای بپذیرد. پذیرش گفتگو در موضوع موشکی یعنی اگر برای فشار حداکثری پهپاد آمریکایی وارد قلمرو شما بشود، شما اگر بخواهید هم نتوانید اقدام لازم در دفاع از امنیت کشور خود را انجام دهید.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی اظهار داشت: وقتی گفته میشود سایه به سایه باید مسائل کشور را پیگیری کرد، برای آنست که آب را از سراب تشخیص داد.

جلیلی تصریح کرد: سال گذشته که فروش نفت از دغدغه های مهم کشور بود، بررسی مفصلی را دوستان جوان انجام دادند و پیشنهاد کردند با توسعه پتروپالایشگاه ها میتوان بی نیاز از خام فروشی و فروش نفت در بلندمدت شد. بحمدلله پس از یکسال کار کارشناسی، آن طرح در مجلس تصویب شد و باید کمک کرد تا به خوبی اجرا شود. در عرصه های مختلف با ابتکار و اتکا به جوانان میتوان برای حل مشکلات چاره جویی کرد و مسئولان را یاری داد. راه پیشرفت کشور نه اعتماد به اروپا بلکه اتکا به توان داخلی است و دلخوشی به اروپا و آمریکا دنبال سراب دویدن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.