بیژن نوباوه:
به جبهه پایداری اتهام می زنند مصداق بیاورند/ شورای وحدت از ظرفیت جبهه پایداری استفاده نکند شکست می خورد

0 ۱۶۲

شورای وحدت نیروهای انقلاب داعیه محوریت در جریان اصولگرایی دارد و از ماه ها پیش رایزنی های خود را شروع کرده تا سایر سلایق اصولگرا را حول خود جمع کند. این شورا اما با یک چالش بزرگ مواجه است، و آن اینکه بسیاری نیروهای اصولگرا دلیلی نمی بینند که خود را با این شورا هماهنگ کنند. البته هر سلیقه ای برای عدم همرایی با شورای وحدت استدلال خاص خود را دارد. شورای وحدت نیروهای انقلاب انتظار داشت با یک سال مقدمه چینی در ماه های منتهی به انتخابات چنان نفوذ کلام داشته باشد که دیگر هیچ فعال سیاسی اصولگرا ان قلتی نیاورد یا به خود اجازه اظهارنظر ندهد اما این روزها با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند. شورای وحدت نیروهای انقلاب در روزهایی که باید بررسی مصادیق را در دستورکار قرار دهد بیشتر وقتش صرف توضیح راجع به چرایی وحدت می شود.

با این اوصاف نامه نیوز با بیژن نوباوه نماینده دور هشتم و نهم تهران در مجلس به گفتگو پرداخته است. او معتقد است «اصولگرایی تمام شد و عرصه سیاسی را باید به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرد».

مشروح گفتگوی با بیژن نوباوه را در ادامه بخوانید.

****

مردم از شعارهای جریان های سیاسی زخم خورده اند

*شورای وحدت نیروهای انقلاب کجای اردوگاه اصولگرایی است، آیا می تواند محور وحدت باشد؟
اگر بخواهیم جا پای گذشته بگذاریم و لیدرها همان کسانی باشند که در انتخابات مجلس دهم لیست بستند، اصلا به نتیجه امیدوار نیستم چون با آن آقایان کار کردم و سابقه بدی از آنها سراغ دارم. معتقدم اصل و مبنا در بستن فهرست باید بر انتخاب کسانی باشد که با دیدن نام آنها مردم اطمینان کنند، در این صورت وحدت خود به خود شکل می گیرد.

مردم از شعارهای جریان های سیاسی زخم خورده اند و شاهدیم شخصیت های کاریزماتیک، با ایمان و کارآمد در بدنه این جریان ها کم هستند بنابراین افکارعمومی به فهرست های جناحی نمی تواند اعتماد کند.

عملکرد جریان اصلاحات در این سال ها ضعیف بود و حتی رهبران اصلاح طلب به این مسئله اذعان دارند، به همین خاطر می گویند «مردم به آینده نگاه می کنند» تا مشخص نشود چه گندی زده اند. البته از این رویکرد جواب نمی گیرند چون مردم بدون دیدن گذشته به آینده نگاه نمی کنند.

در عین حال جریان رقیب اصلاحات هم به اشتباهاتش اعتراف نکرده و نگفته «می خواهد به سمت لیاقت گرایی برود». وقتی مردم این رفتار دو جناح را می بینند به آنها اعتماد نمی کنند و حداقل اثرش آن خواهد بود که مشارکت عمومی در انتخابات کم می شود چون مردم می گویند جناح ها زمان انتخابات شعارهایی را سر می دهند اما در عمل چیز دیگری بیرون می آید.

به نظرم من جریان اصولگرا را باید بردارند و جریان انقلابی را مطرح کنند چون چتر جریان انقلابی خیلی بازتر از یک جریان فکری خاص است. در جریان انقلاب شاید اختلاف سلیقه باشد اما اساس تفکرات فرقی نمی کند چون افراد انقلابی منافع ملی را می شناسند، کاریزماتیک، کارگرا، پاکدست و با ایمان هستند. چنین شاخصه هایی خیلی با ارزش اند.

*خوب تصمیم شورای وحدت هم این است که تابلوی اصولگرایی را کنار بگذارد و با عنوان «ائتلاف نیروهای انقلاب» لیست بدهد، به نظر شما با این اتفاق مشکل حل نمی شود؟
امیدوارم این اتفاق بیفتد. اگر معنی نیروهای انقلاب، جریان اصولگرایی با همان تعاریف قبلی باشد، رأی درصدی از جامعه را از دست می دهیم.

*در واقع می فرمایید صرفا تغییر تابلو نباید باشد، ماهیتی باید تغییر کند؟
افراد کاریزمای مجلس قبل کاملا معلوم هستند. جریان ها برای انتخاب نامزد باید بررسی کنند ببینند فرد کاریزما دارد یا خیر و نتیجه کارش در مجلس چه بوده است؟ معتقدم حتی یک نفر از افراد سنتی که در گذشته فقط قیافه نمایندگی به خود می گرفتند دیگر نباید وارد مجلس شوند. وقتی در کنار نامزد کاریزما انقلابی، نام ۲۰ جوان هم در فهرست باشد، مردم به آنها هم رأی می دهند دیگر نمی پرسند اینها هیأت برو هستند یا خیر؟ بلکه می گویند «اینها همه بچه های انقلاب و همه شان خوب هستند». ضمن آنکه مجلس باید چند طیفی باشد تا آنها با هم بحث کنند. در مجلس هشتم فراکسیون اصلاح طلبان ۶۰ عضو داشت، در خیلی مسائل همچون کارگری و آموزشی با یکدیگر هم عقیده بودیم و همفکری می کردیم.

معتقدم مردم زمان انتخابات شعارها را کنار می گذارند و وقتی ترکیب لیست ها را دیدند آن وقت قضاوت می کنند.

*همین صحبت های شما، ادعای جبهه پایداری هم هست، به نظر شما این جبهه می تواند چنین لیستی را ببندد؟
اولا هیچ گاه جبهه پایداری خودش به تنهایی لیست نبسته است. ثانیا بدون توجه به جریان سازی هایی که می شود، عملکرد بچه های جبهه پایداری را بررسی کنید. خیلی از جریان های اصولگرا، پایداری ها را قبول نداشتند چون خودشان دچار مشکل بودند. گند برجام امروز عالم را برداشته است، در موضوع برجام تنها کسانی که ایستادند، گارد گرفتند و گفتند مخالف برجام به این شکل هستیم، امثال نوباوه، زارعی و کوثری بودند. همان روز تصویب برجام در مجلس، برخی نمایندگان اصولگرا در بیمارستان خوابیدند و گفتند مریضیم داریم می میریم.

*اگر جبهه پایداری راه خودش را جدا کند و لیستی موازی شورای وحدت بدهد فکر نمی کنید، اثرش ریزش بدنه اجتماعی خواهد بود؟
هرگز جبهه پایداری این کار را نکرده است.

به جبهه پایداری اتهام می زنند مصداق بیاورند

*پس چرا از جبهه پایداری تحت عنوان «سردمدار اختلاف افکنی» و «بازی به هم زنی» یاد می کنند؟
هر کسی گفته باید مصداق بیاورد. صدر اسلام به پیامبر و حضرت علی هم اتهام می زدند بنابراین این اتهام زنی ها مهم نیست.

*مصادیقش را انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری سال ۹۲ می گویند که جبهه پایداری با سایر گروه ها همراهی نشان نداد.
خیر اصلا این طور نبود. کجا جبهه پایداری لیست مستقل داد؟

*درانتخابات مجلس نهم خیلی تلاش شد همه ذیل جبهه متحد اصولگرایان جمع شوند، جبهه پایداری نپذیرفت بعد تلاش شد که حداقل ۲۰ نفر نامزدها در هر دو فهرست مشترک باشند.
خیر، آنجا آنها می خواستند نظر خودشان را تحمیل کنند. از جبهه پایداری فقط تعداد معدودی که بیشترین رأی را داشتند می خواستند در لیست قرار دهند و بقیه را کنار بگذارند. در تهران چه کسی رأیش بیشتر از من است؟

*یادم می آید آن سال آقایان حدادعادل، مرندی، ابوترابی فرد، آقای آقاتهرانی در دور اول انتخابات مستقیم به مجلس راه یافتند و بقیه نامزدها به دور دوم رفتند.
از آن ۴-۵ شخصیت اصلی که بگذریم در سطح بعدی من بالاترین رأی را داشتم اما همین آقایان اسم من را جزء نفرات آخر می گذاشتند. همین آخر لیست هم که نام مرا می گذاشتند با زور و آژان کشی بود.

*چرا؟
چون رفقایشان را آورده بودند. اصلا واقعگرا عمل نمی کنند. من به تنهایی به آندازه ۲۰ نفرشان در تهران رأی دارم.

جبهه پایداری کدام نامردی را انجام داده است؟

*آیا با شما لج داشتند که نام تان را آخر لیست می آوردند؟
نمی توانند با من لج کنند، قدرت این کار را ندارند چون در هر زمینه ای از من ضعیف تر هستند. هدف شان این بود که از نام ما استفاده کنند برای رأی آوردن آدم های خودشان. جبهه پایداری کدام نامردی را انجام داده است؟ هرگز چنین کاری نکرده است. دوره گذشته در مسجد خیابان استاد نجات الهی پانصد نفر را دعوت کردند و از آنها لیست پیشنهادی خواستند، یک لیست هم از نخبگان گرفتند، یک لیست را هم براساس نظرخواهی عمومی نوشتند، در تمام آن لیست ها من نهایتا هفتم یا هشتم بودم اما وقتی لیست را بستند من را سی و پنجم نوشتند. نظر مردم را لحاظ نمی کنند و خودشان هم نمی شناسند نتیجه این می شود که مردم رأی نمی دهند.

*به نظرتان اگر آقای جلیلی سرلیست جبهه پایداری در انتخابات مجلس باشد، این لیست چقدر شانس رأی آوری اش افزایش خواهد یافت؟
تا آنجا که اطلاع دارم گمانه زنی ها در این رابطه همه ناصحیح است و آقای جلیلی اصلا نامزد انتخابات مجلس نمی شود. او نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت های سنگینی بر عهده دارد.

گردانندگان شورای وحدت همان قبلی ها باشند نباید امیدی به این شورا داشت

*نتیجه کار شورای وحدت به کجا می رسد؟
باید دید گردانندگان این شورا چه کسانی هستند، اینکه به نام شورای وحدت همه را پای کار بیاورند و بعد چیز دیگری از کار در بیاورند فکر نمی کنم به نتیجه برسد. در مجموع اگر گردانندگان همان آدم های قبلی باشند امیدی به شورای وحدت نداریم.

شورای وحدت از ظرفیت جبهه پایداری استفاده نکند شکست می خورد

*پایداری لیست جدای از شورای وحدت می دهد؟
نشنیدم و فکر هم نمی کنم جبهه پایداری لیست جدا بدهد معمولا جبهه پایداری لیست مشترک داشته منتها تعداد سهمیه های خودش را همیشه داشته است. ضمن آنکه یکی از شعارهای جبهه پایداری جلوگیری از برهم خوردن وحدت است، برای همین جبهه پایداری ترجیح می دهد اصلا {در جلسات} شرکت نکند که بعد به نام او نگویند وحدت شکسته شد. اگر نخواهند از ظرفیت جبهه پایداری استفاده کنند خودشان شکست می خورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.