نامه سرگشاده معاون اسبق وزیر خارجه به ظریف:
به جای عذرخواهی طلبکار شده اید؟/ چه ادعای مضحکی؛ دیپلماسی التماسی شما نفتکش ایرانی را آزاد کرد؟/ کتاب قطوری از وادادگی های شما منتشر خواهم کرد

0 ۱۶۳

دکتر منوچهر محمدی، معاون اسبق وزیر خارجه، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران در نامه سرگشاده ای خطاب به ظریف، به محتوای گفتگوی وی با روزنامه ایران انتقاد کرده است. محمدی خطاب به ظریف گفته است: «این چه استدلال مضحکی است که آزادی کشتی آدریان محصول دیپلماسی خود میدانید. اگر فرزندان انقلابی این مرز و بوم کشتی انگلیسی را که اسکورت هم داشت آنچنان شجاعانه توقیف نمی کردند، شما با دیپلماسی التماسی میتوانستید کشتی نفتکش ایرانی را آزاد کنید؟»

متن کامل نامه محمدی خطاب به ظریف، به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه

مصاحبه جنابعالی را با خبرنگار روزنامه دولتی ایران مطالعه کردم مطالب مطروحه شگفت آور و هم غیر قابل باور بود، جنابعالی بعد از آن همه ناکامی و شکست در اجرای سیاست خارجی برجامی خود بجای اینکه از ملت شریف ایران عذرخواهی نموده و به عدم تحقق همه وعده هائی که آقای رئیس جمهور و جنابعالی به مردم داده بودید اعتراف نمائید بالعکس طلبکار مردم هم شده اید؟

آیا شما وعده ندادید تمام تحریم ها در روز اجرای برجام لغو می شود. آیا رئیس دولتی که شما وزیر خارجه اش میباشید وعده نداده بود که با توافق با امریکا هم چرخ سانتریفیوژها می چرخد و هم چرخ اقتصاد کشور؟ چگونه به ناگهان تغییر عقیده دادید و فرمودید هدف برجام اصلا اقتصادی نبود! آیا شما همه خطوط قرمز رهبری را عینا رعایت کردید؟ و آیا علیرغم توصیه صریح رهبری که با منتقدین جلسه بگذارید و استدلالهای آنها را هم بشنوید هرگز حاضر به برگزاری چنین جلسه ای نشدید آیا علیرغم پیشنهادهای مکرر صدا و سیما حاضر شدید با یکی از منتقدین خود در محضر ملت و در صدا و سیما مناظره ای برگزار و از مواضع خود دفاع و جواب انتقادات آنها را بدهید؟! آیا هیچگاه حاضر شدید با رسانه های منتقد مصاحبه نمائید بلکه همواره سعی گردید تنها به قاضی بروید و آنهم به قاضی که در خط و جناح شما باشد.

خوشبختانه امروز رسانه ها مخصوصا در فضای مجازی به خوانندگان و بینندگان خود اجازه اظهار نظر میدهند. لطفا مروری بر نظرات ارسالی مردم در همین مصاحبه اخیر و در همین رسانه بنمائید و بدانید که جامعه ایرانی نه جاهل و بیسواد است بلکه با بصریتی بی نظیر که در این انقلاب یافته است خیلی خوب هم گفتار و نوشتار و حتی رفتار مسئولین را رصد میکند و هم بهتر از من و شما به اصطلاح دانشگاهی قدرت تجزیه و تحلیل هم بخوبی دارد.

لطفا سعی نکنید به بعضی از تعاریف مسئولین از خودتان و یا نقد دشمنان غره شوید چرا که آنهم دلایل و موجبات خود را دارد و لزوما مؤید سیاستهای اعمالی شما نمی باشد. بدانید که تاریخ در زمان خود قضاوت درستی از عملکرد من و شما خواهد داشت و آنرا برای همیشه در سینه خود ثبت خواهد کرد و مهمتر از آن هر چقدر هم بتوانید مردم را چند روزی با فرافکنی و قلب واقعیت مجاب کنید دیگر در محضر عدل الهی چنین ترفندهائی کارگر نخواهد بود. چرا که این دنیا دار امتحان ما هم میباشد لذا در تنهائی وجدان خود را قاضی نموده و خود را به محاکمه بکشید. راستی این چه استدلال مضحکی است که آزادی کشتی آدریان محصول دیپلماسی خود میدانید. آیا اگر فرزندان انقلابی این مرز و بوم کشتی انگلیسی را که اسکورت هم داشت آنچنان شجاعانه توقیف نمیکردند، شما آیا با این دیپلماسی التماسی میتوانستید کشتی نفتکش ایرانی را آزاد کنید؟ آیا تئوریها و اظهار نظرهای شما که به آنها باور داشتید و اعلام میکردید کشور ما در مقابل امریکا دو راه بیشتر ندارد یا جنگ و یا مذاکره! غلط از آب در نیامد؟

آیا شما که باورداشتید امریکا میتواند با یک بمب سیستم دفاعی ما را نابود کند و امروزه به عینه ملاحظه میکنید فرزندان شجاع ایران پهپاد گران قیمت امریکائی را ساقط میکنند و امریکا نه تنها عکس العملی نشان نمیدهد بلکه بخاطر این که هواپیمای حامل امریکائی ها را ساقط نکرده اند تشکر هم میکند؟! آیا زمان آن فرا نرسیده است که به اشتباهات و غلط بودن ادعاها و اظهارات بی پایه و اساس خود اعتراف کنید؟

شما که معتقد بودید ما باید بجای این که قدرت برتر منطقه باشیم بلکه باید به دنبال منطقه قدرتمند باشیم و قدرت را از سایر دولتهای بعضا متخاصم منطقه التماس کنیم و امروز پوچ بودن نظریه شما به اثبات رسید. آیا وقت آن نرسیده است که به بی پایه بودن تئوریهای خود اعتراف کنید؟

اگر بخواهم اقدامات و سیاستهای انفعالی و واداده دولت تدبیر و امید و جنابعالی را در دوره شش ساله گذشته شماره بکنم خود کتابی قطور خواهد شد و در این نامه سرگشاده نمی گنجد و از حوصله دیگران نیز خارج خواهد بود. ولی به شما مژده میدهم که بزودی این کتاب از طبع و انتشار خارج خواهد شد و البته نسخه ای از آنرا برای جنابعالی ارسال خواهم کرد.

در عین حال و با یقین به شما عرض میکنم که سیاست خارجی انفعالی این دولت و جنابعالی که فرسنگها با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی فاصله دارد و اگرچه تاکنون برای نظام و ملت خسارات و هزینه های هنگفتی در برداشته است ولی نتوانسته و نمی تواند در مسیر اقتدار گونه ای که مقام عظمای ولایت برای آن ترسیم کرده اند کمترین خللی بوجود آورد. این دولت هم همچون دولتهای گذشته عمر کوتاهی خواهد داشت و نظام جمهوری اسلامی تحت امر ولایت باقی خواهد ماند و در گذشت زمان بر اقتدار آن در صحنه جهانی افزوده خواهد گردید و مستکبرین عالم بویژه امریکای جنایتکار را به روز سیاه خواهد نشاند و لیبرالها و غرب زده ها را هم سر افکنده خواهد کرد. ان شاء الله

دکتر منوچهر محمدی
۱۰شهریور ۱۳۹۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.