با حضور کدخدایی در جمع خبرنگاران؛
دلایل مخالفت شورای نگهبان با طرح انتخابات استانی اعلام شد

0 ۳۷۸

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: طرح قانون انتخابات طبق روال همیشگی و مثل همه مصوبات در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است، ضمن اینکه اشکالات و ایراداتی از نظر شرعی و قانون اساسی به آن وارد است و موارد متعددی از این موضوعات را داشته ایم.

وی افزود: متن مصوب مجلس شورای اسلامی در برخی موضوعات گویا نبوده و مقصود قانونگذار روشن نیست و در موارد متعدد هم مورد ابهام بوده است، بطوریکه در این متن بیش از ۱۰ مورد ابهام، حدود ۴ مورد خلاف شرع و مواردی هم خلاف قانون اساسی وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تلاش می کنیم نتیجه نهایی بررسی ها را به صورت مفصل تا پایان امروز برای مجلس ارسال کنیم.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان ایرادی به نفس استانی شدن انتخابات ندارد، اما روش هایی که برای آن در نظر گرفته شده، ناقض حقوق نامزد ها و مردم است، در واقع ایرادات شورای نگهبان درباره استانی شدن انتخابات مجلس مثلا کاهش مشارکت مردم را در برمی گیرد یا به دلیل اینکه حقوق نامزدها به خوبی رعایت نشده و تفکیکی که بین حوزه های فرعی و اصلی شده است، از این جهت محل ایراد بود.

وی اضافه کرد: بندهای دیگر قانون مبنیا بر این ایراد و ماده ۳ و استانی شدن نیز مبنیا مورد ایراد بود که همه این موارد برای نمایندگان ارسال خواهد شد.

کدخدایی تاکید کرد: اگر بخواهیم بحث عدالت انتخاباتی را که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری تصریح دارد بررسی کنیم، با طرح قانون انتخابات مصوب مجلس این سیاست ها تأمین و رعایت نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادهای دیگری بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی به طرح مذکور وارد است که به استفاده از واژه های غیرفارسی مثل پلاکارد و ایده بازمی گردد؛ یکی دیگر از ایرادات نیز مربوط به حقوق شهروندان مبنی بر ممنوعیت مطلق فعالیت کارکنان دولت در ساعات غیر اداری وجود داشت، اینکه همه کارکنان به صورت مطلق در ساعت غیر اداری از فعالیت ممنوع باشند، محل ایراد است.

کدخدایی تصریح کرد: در مورد رعایت اقلیت های دینی در کشور هم ابهاماتی در اصلاح قانون انتخابات مجلس وجود داشت، از طریق و روش های مختلف ثبت نام آنها را در برخی موارد مستثنی کرده است که بر همین اساس اشکال و ابهامی وجود دارد که می تواند ناقض حقوق اقلیت های دینی باشد.

وی ادامه داد: مواردی را در این قانون داشتیم که به گروه های سیاسی، احزاب و جبهه اشاره شده است که احکام آنها برابر نبوده و به صورت مشخص بیان نشده است، چراکه مشخص نیست که مقصود آنها از گروه های سیاسی، احزاب چیست، این موضوع باید به خوبی و روشن باشد تا در مقام اجرا به اشکال برنخورد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در ماده ۳۷ ممنوعیت تخریب علیه نامزد ها مطرح شده است و ممنوعیت مطلقه نقد، به این معنا که رسانه ها نمی توانند نسبت به نامزد ها هرگونه نقدی را داشته باشند که در اینجا سوال شده آیا منظور مطلق نقد یا نقدی که منجر به توهین و افترا و … باشد است که در هر صورت این امر ناقض حقوق شهروندان و منتقدان بوده است.

وی ادامه داد: تا پایان ساعات اداری امروز نظرات شورای نگهبان به صورت تفصیلی به مجلس ارسال خواهد شد.

کدخدایی تاکید کرد: اصلاحات اشاره شده باید تشریفات خاص خود را طی کند، مجلس و وزارت کشور می توانند زمان قطعی را اعلام کنند، اما اگر استعفا ها را لحاظ کنیم تا اواخر خرداد فرصت است و افرادی که می خواهند وارد گردونه انتخابات شوند احکام باید رعایت شود، اما اگر برای این زمان باشد منوط به اجرایی شدن است و نمی تواند لازم الاجرا باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگر اصلاحیه قانون انتخابات مجلس در شورا تایید نهایی نشود، طبیعتاً قانونِ فعلی بر انتخابات حاکم خواهد بود البته ما انتظار داشتیم مجلس در طول سال های گذشته این تلاش را داشته باشد که قانون انتخابات را در فرصت لازم اصلاح کند، اما این کار به هر دلیلی انجام نشد، لذا آنچه لازم الاجراست قانون فعلی است.

وی با بیان اینکه اختیارات شورا در این خصوص محدود است و ما تابع قانون هستیم افزود: قوانین نظارت بر انتخابات محدودیت دارد و ما باید مطابق قانون عمل کنیم.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت لایحه مربوط به انتخابات که تقدیم مجلس شده چگونه است و آیا این لایحه تا انتخابات آینده عملی خواهد شد؟ اظهار کرد: اطلاعی ندارم اگر منظور شما لایحه دولت است در جریان جزییات آن نیستم، ولی فکر می کن مزمانی برای بررسی آن باقی نمانده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.