مناظره نبویان و تاج زاده با عنوان «مقصر کیست؟»
تاج زاده: اگر شرایط ما را بپذیرند با هر دولتی در آمریکا مذاکره می کنیم/ نبویان: ظریف در مجلس گفت رهبری بابت مکث در روبرو شدن با کری به من تذکر دادند؛ آن وقت ساعت ها با کری قدم زد!

0 ۱۴۱

مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در مناظره با سیّد محمود نبویان فعال سیاسی اصولگرا در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دو دسته مشکلات داریم که یک دسته متعلق به دو سال اخیر و یک دسته متعلق به ساختار کشور است.

وی با بیان اینکه ما در سطوح بالا با نوعی سرگشتگی مواجهیم، افزود: رییس جمهور می گوید من اختیاری ندارم. در همین دیدار اخیرش با فعالان اصولگرا و اصلاح طلب گفت که اوباما ۱۹ بار از من تقاضای دیدار کرد ولی من اجازه دیدار نداشتم و یا وزیر فعلی علوم، انتخاب چهاردهم است.

وی با انتقاد از نظارت استصوابی انتقاد و تصریح کرد: به خاطر نظارت استصوابی، هر عنصر شایسته ای رد صلاحیت می شود. در قدیم فقط اصلاح طلبان رد صلاحیت می شدند ولی اخیرا اصولگرایان هم رد صلاحیت می شوند.

تاجزاده با بیان اینکه ما در اینکه ایران و اسلام سربلند باشند و مردم در رفاه باشند، اشتراک نظر داریم، اظهار کرد: ما یک اختلافی داریم که خیلی جدی است و آن در مرجع پذیرش راه حلی است که باید پذیرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما فکر می کنیم تنها مرجع، ملت ایران است و در هر انتخابی باید به ملت برگردیم. باید به شعار بنیانگذار جمهوری اسلامی برگردیم که هر نسلی باید خودش سرنوشتش را تعیین کند.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت: خوشبختانه جمله ای آقای نبویان گفتند که من را راحت کرد. ما اگر در خود آمریکا هم بحث میکردیم موافق داشت و مخالف. تا حالا دیدید کسی بگوید که دیدگاه تو دینی و آن دیگری غیر دینی است. چه لزومی دارد پای دین را وسط بکشیم این مشکل اصلی است که ما گرفتار آن شدیم.

وی در رابطه با عملکرد ظریف نیز گفت: اینکه می گویند آقای ظریف خیانت کرد و دیپلماسی غیر دینی داشت باید بگوییم ایشان یک ماه پیش استعفا داد چرا به دست و پایش افتادید که برگردد؟ اگر این شخص خیانتکار بود باید محاکمه می شد نه اینکه از رهبری تا رییس جمهور از وی درخواست کنند که به سمت خود برگردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه این آزادی که امروز داریم آن آزادی نبود که در انقلاب شعارش را می دادیم، گفت: در هیچ دوره ای جز در انقلاب اسلامی ریشه دین را نزدیم و این به دلیل دخالت های ناروایی بود که به نام دین صورت دادیم آن هم بدون اینکه نیاز داشته باشیم. امروز شاهد دین زدگی در جامعه هستیم.

تاجزاده تاکید کرد: من موافق این نیستم که نباید به مسائل سیاسی پرداخت بلکه قرآن سراسر مسئولیت فرد و اجتماع را با هم آورده است اما نه به این شیوه فعلی که ما حکومت داری می کنیم.

به گفته وی، برای اولین بار در جامعه ما به دلیل اینکه نهادهای انتخابی ضعیف تر شدند و دایره عملیات محدود تر شده کم کم درصد قابل توجهی از جامعه به این نتیجه رسیدند که چه رای بدهیم چه ندهیم هیچ اتفاقی نمی افتد. اصل حضور و سیستم زیر سوال رفته است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: بحث این دولت و آن دولت نیست از زمانی که با قانون اساسی انتخابات برگزار کرده ایم دوره ای نبوده که رهبری و رییس جمهور با هم اختلاف نظر نداشته باشند.

تاجزاده اضافه کرد: ما نزدیک تر از شخصیت هایی چون آقای خامنه ای و هاشمی با هم نداشتیم اما نتوانستند با هم کار کنند. آقای روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در دو دهه بوده و همیشه نامزد اصولگرایان بوده اما حالا شده غرب گرا و دین ستیز و غیره.

وی گفت: پیشنهاد میکنم بهتر است دو پست رهبری و ریاست جمهوری یکی شود و شرط اجتهاد را هم بر میداریم تا هر ایرانی بتواند برای مدت معینی که قانون اساسی مشخص می کند امورات را اداره کند تا شاهد این اختلافات فعلی هم نباشیم.

عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: اگر برجام ضد دینی و ظریف خائن است، آقای نبویان بفرمایند چرا در مجلس به برجام رای دادند و اگر رای ندادید چرا قیام و قعود کرده و از مجلس استعفا ندادید؟ چرا فقهای شورای نگهبان آن را تایید کردند؟

تاجزاده گفت: از زمانی که مذاکرات آغاز و برجام تصویب شد، سایه شوم جنگ نیز از سر کشور دور شد؛ آنقدر برجام دقیق تهیه شده است که دپارتمان دولت ترامپ نتوانست در قالب برجام ما را تحریم کند و مجبور شد از آن خارج شود.

وی تاکید کرد: در دورانی که برجام اجرا می شد، تورم نرخ تک رقمی داشت و ثبات اقتصادی حاکم بود.

وی گفت: اصلا فرض کنیم برجام هسته ای ایران را نابود کرد اگر اینطور است چرا شما یک جا پیدا نمی کنید کهترامپ بگوید ما از برجام خارج شدیم و ایران نیز به دلیل بتن ریزی در تاسیسات خود نمی تواند به حالت سابق بازگردد؟ چرا امروز باز هم نگران این هستند که روند سابق برجام دوباره توسط ایران اجرایی شود؟ همه می دانند که می توانیم آنچه که قبل از برجام داشته ایم را به نحو بهتر در بعد از برجام داشته باشیم.

تاجزاده با بیان اینکه برجام یک دیپلماسی ضد انقلابی و ضد دینی از نگاه آقای نبویان است، گفت: پس چرا رهبری با آن موافقت کرد؟ هیچ کس به اندازه نخست وزیر اسرائیل با برجام مخالفت نکرده و نجنگیده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به مذاکرات صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با مقامات آمریکایی درخصوص هسته ای در عمان اشاره و گفت: وقتی آقای احمدی نژاد رییس جمهور شد به ایشان اخطار دادیم که کاری نکند تا پرونده ایران به شورای امنیت برود و گفتند ما با نگاه و تعامل با شرق عمل می کنیم که متاسفانه با رای روسیه و چین پرونده ایران به شورای امنیت رفت.

وی افزود: آمریکا در شورای امنیت اگر حرف اول را نزند حرف آخر را خواهد زد.

تاجزاده با بیان اینکه ما کاری به این دولت و آن دولت نداریم، گفت: اگر شرایط ما پذیرفته شود با هر دولتی در آمریکا باشد کار می کنیم.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با طرح این پرسش که برخی ها می گویند چطور با ترامپ که عهدشکن ترین رییس جمهور آمریکا مذاکره کنیم، تصریح کرد: این مسئه راه دارد؛ یکی از شروط ما این است که قبل از مذاکره کنگره آمریکا با دو سوم آرا تصویب کند که هر توافق صورت گرفت هیچ رییس جمهور دیگری در آمریکا این توافق را به هم نزند. مهم این است که اول اراده مذاکره پیدا شود.

تاجزاده به انتخابات آینده مجلس اشاره و تصریح کرد: راه ما این است که نمایش وحدتی با انتخابات آزاد در کشور برگزار کنیم و دست به دست هم بدهیم و با هم این مسیر را طی کنیم.

تاجزاده با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط حساسی به سر می برد، گفت: آقای روحانی نمی خواهد جنگ شود و تحلیل ها هم می گویند ترامپ تمایلی به جنگ ندارد، اما بسیاری در داخل و یا آمریکا، اسرائیل و عربستان تمایل به این موضوع دارند. باید خیلی مراقب بود.

وی با تاکید بر اینکه ما ترسو نیستیم، اما برای ایران می ترسیم و نمی خواهیم مانند کشورهایی منطقه شویم، گفت: نمی خواهیم آخر کار مانند افغانستان، سوریه و… مجبور شویم وقتی کار از کار گذشت دوباره پای مذاکره بنشینیم.

حجت الاسلام سیّد محمود نبویان نماینده تهران در مجلس نهم گفت: محور بحث نمی تواند یک موضوع خیلی کلی باشد.

وی افزود: یک تفکر غربگرا و دیپلماسی غربگرا در سیاست خارجی ما پیاده شده است. آیات قرآن مشخص کرده است که آیا باید با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نه؟ شش سال این تفکر را کنار زدند و گفتند که ما بی عرضه محض هستیم و فقط رابطه با آمریکا می تواند مشکلات ما را حل کند. این دیپلماسی غربگرا برای ما برجام آورده است.

نبویان گفت: دولت مصمم است که دانشجویان ما از متن برجام بی خبر بمانند. من در مجلس نهم نزدیک ۳۰۰ ، ۴۰۰ ساعت وقت روی متن برجام وزارت خارجه گذاشتم.

وی ادامه داد: خود آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفت که رهبری به خاطر مکث من در روبرو شدن با آقای جان کری تذکر داد، اما همین آقای ظریف بعد از آن، چند ساعت با آقای کری قدم زد؟

نماینده تهران در مجلس نهم گفت: برجام شش جزء دارد و پنج ضمیمه دارد. در ضمیمه اول، تعهدات چه دادیم؟ و چه گرفتیم؟ به البرادعی نامه دادیم که می خواهیم ۱۰ مرکز هسته ای ایجاد کنیم، چون می خواستیم مشکل کمبود آب و مولدهای برقی را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس بیست هزار مگاوات برق هسته ای تصویب کرده بود، اما الان هزار مگاوات داریم، چه کسی مانع شد؟

نبویان گفت: آقای تاج زاده ظاهرا آمده اند که القا کنند مردم به نظام بدبین شده اند و گویا بهترین راه حل همان است که آقای تاج زاده سالهای قبل می گفت که بریزید در خیابان و آتش بزنید.

وی اظهار داشت: شما می گویید که اسلام ولایت فقیه ندارد. آیا شما روایت دیده اید؟

نماینده تهران در مجلس نهم گفت: ما قرار بود در نطنز ۱۰ سایت دیگر بزنیم، در ژنو آمریکا گفت همین مقدار کافیست و فوردو را هم رها کنید و آقای ظریف تعهد داد و برگشت.

وی افزود: آمریکا گفت ۱۶ هزار سانتریفیوژ را به ۵ هزار برسانید و آقای ظریف پذیرفت و خط تولید را هم نابود کردند، آمریکا گفت شما نابود کنید، ما ۵ کیلو ۵ کیلو به شما خواهیم داد. نزدیک به سه سال است متخصصان ما حق غنی سازی بالاتر از ۳ و نیم درصد ندارند.

نبویان تصریح کرد: در برجام تعهد دادند که دانش غنی سازی هم تعطیل و ممنوع شود. این نتیجه تفکر دیپلماسی ضد دینی است.

وی اظهار داشت: برجام کشور را به سمت جنگ برده است، نه تنها اسراییل بلکه کشورهای کوچک منطقه هم ما را تهدید می کنند.

نماینده تهران در مجلس نهم گفت: هر کشوری می تواند با سه کیلو پلوتونیوم بمب بسازد اما به خاطر فتوای رهبری تولید بمب حرام است. اما اسراییل که فتوا نمی فهمد، آقایان رفتند به حرف آمریکا در راکتور اراک بتن ریختند و با آن عکس یادگاری هم گرفتند.

وی در ادامه خطاب به تاج زاده گفت: جای تاسف دارد که شما تفاوت میان برجام با طرح سه ماده ای آقای لاریجانی را نمی دانید. برجام هیچگاه به مجلس و حتی شورای عالی امنیت ملی نیامد.

نبویان گفت: برجام را ۵ نفر علی لاریجانی، حسن روحانی، جواد ظریف، علی اکبر ولایتی و بعدا علی شمخانی شکل دادند.

وی خاطرنشان کرد: آقای تاج زاده ! شما اصلا یک بار متن برجام را خوانده اید؟ ما باید امنیت کشور را حفظ کنیم.

نماینده تهران در مجلس نهم گفت: از دل سوختهای مصرف شده پلوتونیوم استخراج می شود، اما از ایران تعهد گرفتند که حق یک گرم نگهداری سوخت را ندارد.

نبویان گفت: آقای ظریف می گفت هیچکس نمی تواند از برجام خارج شود، چون یک الزام بین المللی است! آیا امروز آمریکا از برجام خارج نشده است؟

وی ادامه داد: در متن برجام، ایران به صورت زمانبندی شده محدود نشده است، بلکه تعهد داده تمامی سوختهای مصرف شده را در حال و آینده به خارج بفرستد، یعنی از طرف نسلهای آینده هم تعهد دادند. علاوه بر آن، آقای ظریف تعهد داده است که ایران تا ابد از دانش بازفرآوری هسته ای هم محروم باشد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: عراق و سوریه و افغانستان زیر خرابی و جنگ است، پس چرا ارزش پول آنها از پول ما بالاتر است؟

نبویان گفت: خروجی برجام شد نابودی اقتصاد ما. در زمان اوباما هم هیچ تحریمی برنداشته نشد. خود اوباما می گفت ما نمی توانیم با ایران بجنگیم. همین امروز آقای ترامپ می گوید که ما قصد جنگ با ایران نداریم، اما آقای تاج زاده می گوید خطر جنگ وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: اضافه کرد: ما هم قبول داریم که برجام را به مردم بسپاریم و بپرسیم آیا خروجی این برجام را قبول دارید؟ با این قیمت گوشت و برنج و سایر اقلام، آیا برجام خوب است یا نه ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.