حجت الاسلام قاسم روانبخش:
اظهارات حجاریان به معنای پذیرش شکست زودهنگام انتخاباتی است

0 ۳۸۴

حجّت الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت وگویی با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان و پیشنهادهای هفت گانه وی به جریان اصلاحات گفت: اظهارات حجاریان، اظهارات یک جریان است نه یک فرد. اگرچه اصلاح طلبان بر حسب ظاهر می گویند رهبر جریان ما، خاتمی است امّا این درست نیست چرا که خود خاتمی، لقب مغز متفکر را به حجاریان داده است.

وی ادامه داد: آقای حجاریان می گوید سال ۹۸ سال خروج مردم علیه نظام است. می گوید بحث اصلاح طلب و اصول گرا مطرح نیست؛ مردم از این ها عبور کرده اند و قرار است اتفاق دیگری رخ دهد. توجیه حجاریان برای حرف خود نیز گرانی ها و قیمت دلار است که عامل اصلی آن نیز خود جریان اصلاحات و حاکمیت دولت روحانی و اکثریت مجلسی است که در اختیار وکیل الدوله ها است.

روانبخش تصریح کرد: مسئولان امنیتی باید به گرایی که حجاریان داده است اهمیت بدهند و بگویند شما این اطلاعات را از کجا آورده اید که قرار است چنین اتفاقاتی رخ دهد.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با اشاره به توصیه حجاریان به اصلاح طلبان مبنی بر عمل فعالانه هم زمان با حفظ آرامش، گفت: حجاریان می گوید مردم به کف خیابان خواهند آمد و به صورت منطقی جریان اصلاحات هم با معترضین همراه خواهند بود؛ بنابراین باید مراقب بود که بهانه دست نظام ندهید چون اولین کسانی که مورد تهاجم قرار می گیرند افراد شاخص و تابلو هستند و ابتدا سراغ شما می آیند. پس باید سر خود را پایین بیاندازید و از این مسئله عبور کنید.

روانبخش ادامه داد: درواقع حجاریان این کد را می دهد که در فتنه ۹۸، فعّال عمل کنید امّا مثل فتنه قبلی تابلو نباشید که به سراغ شما بیایند و دستگیر شوید. نظام باید حواسش جمع باشد که هست و باید حجاریان را احضار کنند و بگویند شما دارید نقشه فتنه می ریزید.

عضو جبهه پایداری با اشاره به توصیه حجاریان درباره حضور مشروط در انتخابات گفت: شرط وی برای حضور در انتخابات این است که شورای نگهبان کل مجموعه اصلاحات و سران شان را تأیید کند. به اعتقاد او، اگر قرار است چهره های شاخص جریان اصلاحات تأیید نشوند معنا ندارد از جنس بنجل استفاده کنیم.لیست تدبیر و امید را هم اجناس بنجل می داند و خودش و امثال تاج زاده و سران اصلاحات را طلای ناب. این نشان می دهد نگاه اصلاح طلبان به نیروهای خودشان نگاه شهروند درجه یک و دو است.

روانبخش با بیان اینکه در انتخابات های قبلی استراتژی اصلاح طلبان این بود که به هر قیمتی که شده ولو با حضور نیروهای درجه سه و چهار، در انتخابات حضور پیدا کنند تا عرصه برای اصول گرایان خالی نماند، در تحلیل تغییر این استراتژی گفت: دولت روحانی دولت مورد تأیید اصلاحات بوده و آن ها نمی توانند پنهان کنند. جهانگیری هم که اصلاح طلب است و کلیّت مجموعه دولت هم اصلاح طلب محسوب می شوند.

وی ادامه داد: دولت در سیاست خارجه شکست خورده است؛ چرا که علاوه بر زدن چوب حراج به هسته ای، هیچ امتیازی هم نگرفته است و این انفعال موجب شده دشمن جری تر بشود و علاوه بر تحریم های گسترده، نیروهای مسلح را هم در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد که بی سابقه است. این نشانه انفعال دولت در سیاست خارجه است. دولت حتی نتوانسته است کانال مالی که حداقل چیزی است که اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام باید انجام می دادند را دایر کنند و کار به جایی رسیده که خودشان هم رسما علام کرده اند که قابل اعتماد نیستند.

روانبخش با بیان اینکه بر اساس برخی نظرسنجی ها محبوبیت روحانی به زیر هفت درصد رسیده است، اظهار داشت: مجلس هم کارآمدی قابل توجهی ندارد؛ نه در نظارت و نه در قانون گذاری. مجلس وکیل الدوله بوده، چه اصول گرایان معتدلش مثل لاریجانی که در لیست امید بوده و چه برخی دیگر از نمایندگان که وکیل الدوله بوده اند. رهبر انقلاب هم گلایه کرده اند که در مقابل ۲۰۰ طرح آمریکایی ها شما چند طرح را علیه آمریکا تصویب کرده اید؟

فعّال سیاسی اصول گرا ادامه داد: با توجه به آنچه تشریح شد، اصلاح طلبان می دانند که وضعیت خیلی ناجور است. زیباکلام هم به خاتمی نامه نوشته که به خاطر عمل اصلاح طلبان در مجلس و عملکرد روحانی، محبوبیت ما به شدت کاهش یافته و دیگر کسی به ما رأی نمی دهد. سیاست مشخصی هم نداریم و هنوز هویت مان معلوم نیست و جوانان اصلاحات نمی دانند اصلاحات یعنی چه؛ باری به هر جهت و برای رسیدن به قدرت شعارهای جذاب داده ایم که اصول گرایان هم بلد هستند بدهند.

روانبخش توصیه حجاریان به حضور مشروط در انتخابات را پیش بینی شکست زودهنگام در انتخابات دانست و گفت: می خواهند شکست خود را گردن شورای نگهبان بیاندازد و بگویند حالا که چهره های شاخص ما تأیید نمی شوند، در انتخابات شرکت نمی کنیم.

وی افزود: این استراتژی سوخته ای است که به آن رو آورده اند و فکر می کنند مردم هم در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این در حالی است که در سال ۹۰ هم انتخابات را تحریم اما حضور مردم چند درصد افزایش پیدا کرد. این نشان می دهد مردم اهمیت چندانی به این طیف نمی دهند.

روانبخش با بیان اینکه بنابر اظهارات زیباکلام مشکل اصلاحات نه شورای نگهبان هست نه عوامل بیرونی، بلکه مشکل در درون خود اصلاحات است، گفت: این همان نکته ای است که علامه مصباح بر آن تأکید کردند و گفتند خوب است اصلاح طلبان به طور شفاف، هویت خودشان را اعلام کند و بگویند چه می خواهند.

وی افزود: اصلاح طلبان نمی توانند هویت شان را اعلام کنند چون هویت آن ها تغییر نظام اسلامی است. این را از اقدامات و حرکات شان کاملاً می شود فهمید. آن ها فرهنگ اومانیسمی و سکولاریسم را دنبال می کنند. چنانچه به صراحت این را اعلام کنند همین چند نفری هم که دور و برشان هستند، آن ها را ترک می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.