حسن رحیم پور ازغدی در جمع مدیران مدارس مشهد:
جریان روشنفکری غربگرا به دنبال حذف حوزه و مرجعیت است/ وقتی دروس خارج فقه در مسائل عبادی و فردی محدود شوند عملاً به معنای همدستی ناآگاهانه با سکولاریزم است

0 ۳۳۱

حسن رحیم پور ازغدی در پنجمین نشست بصیرتی سیاسی «اولی الابصار» با موضوع «روحانیت و انقلاب اسلامی در موقعیت کنونی» در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه مشهد به نقش حوزه های علمیه در عرصه نظام سازی اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس دو نوع طلبه داشتیم؛ عده ای که اهل جبهه نبوده و صرفاً به زندگی خود مشغول بودند و آنان که در صحنه جنگ حضور داشتند و در واقع هم اهل علم و هم اهل عمل بودند.

به گزارش رجانیوز به نقل از حوزه، وی به تفاوت افراد در زمینه بصیرت و آگاهی در هر دوره زمانی اشاره و خاطر نشان کرد: تاریخ ایران می تواند به اعدام، تبعید، شکنجه و زندانی شدن حوزویانی که قبل از انقلاب و سپس در جبهه های دفاع مقدس برای اقامه قسط و عدل جنگیدند، شهادت دهد. عده ای جان خود را فدا می کردند، در حالی که گروهی هم نه در مبارزات انقلاب و نه در هیچ عملیاتی در جبهه ها حاضر نشدند و الآن مدّعی هستند.

بیش از چهار هزار شهید روحانی در دفاع مقدس
وی با بیان اینکه با وجود این دو دسته که در حوزه های علمیه همیشه وجود داشتند، بیش از ۴هزار شهید در دوران دفاع مقدس از همین حوزه ها تقدیم انقلاب شده و در واقع بیشترین شهید از این قشر بوده است، گفت: امروز امّا دفاع مقدس دیگری در جریان است، اکنون حوزه های علمیه باید برای حفظ انقلاب، نظام سازی، اقامه قسط در حوزه اجتماعی و حکومتی ابعاد پیچیده فقه حکومتی را درست بشناسند. تهدیدها در این عرصه، نامحسوس تر و فوق العاده جدی تر است.

رحیم پور ازغدی به خطر نفوذ در حوزه که امام خمینی(ره) بارها نسبت به حوزه های علمیه هشدار دادند، اشاره کرد و افزود: امروز خطری که حوزه های علمیه را تهدید می کند، ضعف استدلالی متولیان فقه و نظام سازی است که باعث تن دادن به حاکمیت مؤلفه های سکولاریزم در قالب حکومت دینی می شود. در واقع، وقتی دروس خارج فقه از صحنه نهادهای عرصه عمومی غائب باشند و در مسائل تکراری فقه عبادی و فردی محدود شوند این عملاً به معنای همدستی ناآگاهانه با سکولاریزم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: این سطح از سکولاریزم، مخالفتی با نماز و عبادت خصوصی ندارد، بلکه می خواهد حوزه ها به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی جامعه نپردازند و در مسائل کشور و مردم، پژوهش فقهی و درس های خارج فقه فعال نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سکولاریزه شدن حوزه های علمیه تهدیدی در حوزه نظام سازی است، گفت: در سکولایزم، امورات تفکیک می شود، به نحوی که حوزه های علمیه دخالتی در حکومت نداشته باشند، امّا حکومت در حوزه دین دخالت کند؛ به عبارت دیگر، حکومت برای دین، تعیین تکلیف کند، ولی دین برای حکومت نتواند تصمیم بگیرد.

رحیم پورازغدی افزود: امروز جای ده ها کرسی درس خارج فقه در موضوعاتی همچون تعلیم و تربیت، احکام جدید قضا، فقه رسانه، فقه فضای مجازی، فقه بانکداری، فقه روابط بین الملل، فقه شهرسازی، معماری، سینما و… خالی است و این خلاء با نظامات غربی در حال پُر شدن است.

ده ها درس خارج فقه حکومتی در حوزه های علمیه کم داریم
وی ادامه داد: دفاع مقدس امروز یعنی اینکه به عرصه نظام سازی علمی و فقهی بیشتر توجه شود و وضعیت بازار، بانک ها و… از مواردی هستند که حوزه باید در آن ورود تخصصی تر پیدا کرده و مسائل فقهی جدید آن را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه مرجعیت شیعه، مسئولیت بسیار مهمی است و همه باید مدافع آن باشیم، تاکید کرد: امروزه در عرصه های مختلف، به ده ها مجتهد نیاز داریم تا به مسائل حقوقی پاسخ داده شود.

رحیم پور ازغدی با اذعان بر این مطلب که متاسفانه بخشی از اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی مانند موسسات مالی اعتباری، کلاهبرداری ها و فساد مالی روی داد، به لحاظ عملی، محصول ناکارآمدی دولت و به لحاظ نظری، حاصل کم توجهی به فقه حکومتی بود، تصریح کرد: در عرصه هایی که فقاهت، مراجع و حوزه های علمیه ورود پیدا نکردند، نگاه های سکولار و تئوری های ترجمه ای برای آن برنامه ریزی کرده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به حاضران گفت: یک جریان به مبانی مرجعیت در حوزه های علمیه حمله می کند و مدل خشن آن در دوران رضا خانی اتفاق افتاد که حوزه های علمیه را تعطیل می کرد و مدل نرم آن، جریان روشنفکری غربگرا بوده است که با اصل حوزه، مشکل دارد و می خواهد مرجعیت، فقیه و آخوند نباشند. آن ها به دنبال تضعیف و بلکه حذف حوزه، فقه و مرجعیت هستند. اما جریان اصلاح و تکامل خواه حوزه، به دنبال تقویت حوزه و توسعه و تعمیق فقه است. هرکه تفاوت این ها را نفهمد، پس چه چیز می فهمد؟!

وی افزود: نشست فیضیه قم در مردادماه ۹۷، یک نقطه عطف دیگر با حضور هزاران طلبه در دفاع از عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد بود و ان شاءالله آثار خود را در آینده خواهد داشت. فیضیه از خرداد ۴۲ تا امروز، نماد انقلاب اسلامی و خط امام خمینی است. این نهضت که نهضت تقویت حوزه و مرجعیت است، ادامه خواهد یافت.

رحیم پورازغدی در پایان گفت: لُبّ پیام فیضیه، ضرورت اجراء وصیتنامه امام خمینی در باب اصلاح و تکامل حوزه ها جهت حفظ و اصلاح نهادهای جمهوری اسلامی و مبارزه با سکولاریزم در حاکمیت بود. حوزه مشهد و قم، جلوداران این نهضت خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.