محمد سیلمانی:
بسته ۱۲ گانه دولت را باید به فال نیک گرفت/ به مدیران چابک، سرحال و معتقد نیاز داریم

0 ۱۵۳

محمّد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه پیشنهادی رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس جمهور برای مقابله با تحریم ها گفت: به نظر می رسد دولت فهمیده است که باید به درون برگردد و با اتکا به درون، فرمان کشور را هدایت کند و همین را باید به فال نیک گرفت.

ناامیدی دولت به غرب را باید به فال نیک گرفت
وی ادامه داد: اگر واقعیت داشته باشد که دولت، دیگر از تکیه به غرب و کدخدا، ناامید شده باشد، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و خود این، یک قدم بسیار مثبت است که الان برداشته شده است.

سلیمانی با بیان اینکه جزییات این برنامه ها ارائه نشده و صرفاً در حد عناوینی کلّی است، تصریح کرد: همین عناوین نشان می دهد که دولت تغییر نگرش داده و در مسیر صحیح حرکت می کند.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه دولت باید از مسیری که در این پنج سال طی شد و منجر به فرصت سوزی شد، برگردد و از فرصت هایی که ملّت ایران در اختیار دولت قرار داده و ظرفیت هایی که وجود دارد، استفاده کند، تصریح کرد: حتماً باید از این نامه و حرکت دولت استقبال کنیم.

برنامه ۱۲ گانه، خاک خواهد خورد اگر…
سلیمانی با بیان اینکه ظاهراً دولت از حالت خودشیفتگی دست برداشته، اظهار داشت: این برنامه ها مجری می خواهد؛ مجری اگر هنوز رویکردش این باشد که منتظر گرم شدن آب از اروپایی ها باشد، باز اتفاقی نخواهد افتاد و این برنامه ها خاک خواهد خورد.

وی ادامه داد: تجربه این پنج ساله نشان داده که افراد خسته، پیر و بی انگیزه، نمی توانند این بسته را اجرایی کنند. پس دولت به افرادی نیاز دارد که تا بُن دندان به این برنامه ها اعتقاد داشته باشند. پس باید یک تغییر و تحوّل اساسی در هیأت حاکمه دولت و قوه اجرایی صورت بگیرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه با افراد کنونی نمی شود کاری از پیش برد، خاطرنشان کرد: افرادی که تا کسی عطسه ای می کرد کیف شان را زیر بغل می گذاشتند و برای مذاکره، راهی آمریکا و اروپا می شدند. باید افرادی حضور داشته باشند که به جای کیف، پاشنه کفش را بکشند و کمر را محکم ببندند و از این استان به آن استان و از این شهر به آن شهر، حرکت کنند تا اعتماد مردم را به دولت جلب کنند.

دولت باید ماشینش را روشن کند
سلیمانی ادامه داد: دولت در این پنج سال، مثل راننده ای بود که پشت ماشین نشسته است و در حالی که ماشین خاموش است، به اطرافیان خود می گوید ماشین را هُل بدهید. خب مردم هرچقدر هُل بدهند، این ماشین روشن نمی شود. در این پنج سال، همین اتفاق افتاد. دولت اگر می خواهد حرکتی برای مردم انجام دهد، باید سوییچ موتور دولت را هم روشن کند، بعد به مردم بگوید بیایید هُل بدهید تا این ماشین روشن شود و حرکت کنیم و جلوی هجمه های دشمن بایستیم تا آن امید در ذهن مردم شکل بگیرد. مردم هم همیشه آمادگی دارند.

وی با بیان اینکه دولت حتماً باید مشخص کند که آیا از حاشیه بیرون آمده و به متن چسبیده یا خیر، تصریح کرد: نامه آقای نوبخت نشان می هد که دولت می خواهد به متن بیاید، امّا این، باید عملی شود. باید دو سه ماه زمان بگذرد و ببینیم که دولت با این دوازده بند چکار می کند و آیا در عمل به آن، جدّی است یا باز هم می خواهد حرفی بزند و مردم هم خوششان بیاید و اتفاقی رخ ندهد.

دولت باید بگوید در این پنج سال اشتباه کردیم
«باید روشن شود که واقعاً مشکلات کشور، ناشی از تحریم است یا سوءمدیرت و نگرش غلط و انحرافی. در این پنج سال، مشکل اصلی تحریم نبود. باید روشن شود که سوءمدیریت، نفهمی های مدیریتی، کم کاری ها، تنبلی ها، پشت میزنشینی ها و خوش بینی ها مفرط نسبت به آمریکا و اروپا، کار دست کشور داده است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه روند گره زدن مسائل داخلی به خارج از کشور، باید تغییر پیدا کند، تصریح کرد: دولت بیاید صراحتاً به مردم بگوید ما در این پنج سال اشتباه کردیم و آنچه به دنبالش بودیم، سراب بود و هیچ آبی در کار نبود. چون گفتند تحریم، آب کشور را هم حل می کند و دیدیم که نشد. سؤال این است که آیا دولت واقعاً این را فهمیده است؟ اگر فهمیده باشد، مطمئن باشد مردم و همه سازمان ها و افراد به کمک دولت می آیند و این مرحله را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

باید به مرحله تکیه به درون وارد شویم
سلیمانی ادامه داد: کاری که دولت حتماً باید انجام دهد، اعلام رسمی شکست سازش است؛ یعنی این نگرش سازش که به شکست و به بن بست انجامید را را ناموفق اعلام کند.

«سازش شکست خورد. پس ما باید وارد مرحله پایداری و مقاومت و مرحله تکیه به مردم خودمان و پتانسیل ها و ظرفیت های درون کشور بشویم. ظرفیت های درون کشور چیست؟ منابع معدنی، نفتی، گازی و نیروی انساین قَدَری که داریم. آیا دولت حاضر است درِ شرکت نفت را به روی جوانان خوشفکر، مبتکر و محقق باز کند؟ اگر این کار را انجام دهد، مطمئن باشید در کوتاه مدت، راه میان بُر را طی خواهیم کرد و به سرمنزل مقصود می رسیم و مردم هم تحمل می کنند و به فردای روشنی که منتظر آن هستند خواهند رسید.»

با دوتابعیتی ها نمی توان برنامه ۱۲ گانه را اجرا کرد
وی، به حضور مدیران دوتابعیتی در دولت اشاره کرد و گفت: بالاخره مشخص شد که دوتابعیتی های فراوانی مسئولیت داردند. خب اینها تا تقی به توقی می خورد، پاسپورت را در جیب می گذارند و می روند. با این ها نمی توان در مقابل تحریم ایستاد. انس و جن می دانند دوتابعیتی ها در بدنه دولت رسوخ کرده اند و حضور دارند؛ خب دولت باید این ها را بیرون بریزد.

نماینده سابق مجلس، سه برابر شدن نقدینگی در دولت تدبیر و امید را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: همه اقتصاددان ها می گفتند که این افزایش نقدینگی، سیلی است که وقتی بیاید، کسی نمی تواند در مقابل آن ایستادگی کند؛ حالا می خواهد بازار سکه باشد یا مسکن. اکنون ارزش پول ملّی، یک سوم شده است. خب جواب این را چه کسی باید بدهد؟ حداقل این است که مسببان آن، برکنار و به مردم معرفی شوند. آقای رئیس جمهور گفت باید آب و صابون بیاورند و روی برخی ها را بشورند. خب حالا مشخص شد که باید آب و صابون بیاورند و روی چه کسی را بشورند؟!

سلیمانی با بیان اینکه از نظر نگرشی و روند حرکتی، باید یک سری تغیرات اساسی در دولت انجام شود و مطمئن باشند که مردم هم حمایت خواهند کرد، تصریح کرد: مردم ما مردم شریف و صبوری هستند. مردم ما مشکلات را با جان می خرند؛ به شرطها و شروطها. شرط و شروط آن این است که ببینند آینده، به دست مدیران توانمند، کاری و جهادی قرار گرفته است، نه کسانی که ساعت ۹ و ۱۰ صبح سر کار می آیند و ساعت ۳ و ۴ بعدازظهر به خانه می روند. با این مدیران، برنامه ای که آقای نوبخت داده، قابل اجرا نیست.

به مدیران چابک، سرحال و معتقد نیاز داریم
وی افزود: افرادی نیاز است که روزی ۲۰ یا ۱۸ ساعت پای کار باشند. اگر وزیر ندود، حرکت نکند و وقت نگذارد، مطمئناً معاون وزیر هم وقت نمی گذارد و آن وقت، مدیرکل هم وقت نمی گذارد. به همین صورت رئیس اداره وقت نمی گذارد. این، اتفاقی است که در این پنج سال گرفتار آن هستیم.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه باید افراد چابک، سرحال و معتقد، سرکار بیایند و پای کار نظام قرار بگیرند، تصریح کرد: مطمئناً دولت اگر این تغییر نگرش را جدّی بگیرد و به آن اعتقاد داشته باشد و صوری نباشد، مطمئن باشد همه جریانات کشور به کمک آن می آیند.

«دولت باید نگاهی به پشت سر خود در این پنج سال داشته باشد. گفتند به پاسپورت ایرانی عزّت می بخشند؛ آیا به پاسپورت عزّت دادند؟! آیا دولت می داند الان عده ای سوداگر، برای افرادی، پاسپورت می گیرند و به کشور همسایه می برند و یک شب می خوابانند یا نمی خوابانند و برمی گردانند، و نه تنها هیچ پولی هم از آن ها نمی گیرند، بلکه پولی را هم در جیب او می گذارند. اینطور، ارز کشور به تاراج می رود.»

سلیمانی با طرح این سؤال که آیا سکّه فروشی که دولت انجام داد، حرکتی بر اساس علم و آگاهی بود، تصریح کرد: هر کسی می داند که کاملاً غلط است در شرایطی که کشور گرفتار مشکلات منابع مالی است، بیاییم درِ بانک مرکزی را باز کنیم و سکّه ها را به ثمن بخس به هر کسی بفروشیم. این اتفاق افتاد و متأسفانه در این دولت اتفاقات سنگینی افتاده است؛ چرا؟ چون مدیران و نگهبانان خزانه کشور، نگهبانان امین و کاردرستی نبودند. این ها باید اصلاح شود تا بشود این دوازده برنامه و برنامه های دیگری که داده می شود اجرا شود.

مهم ترین مسئله، پیاده سازی برنامه ها است
وی، مهم ترین مسئله ی برنامه های پیشنهادی نوبخت را، پیاده سازی آن دانست و اظهار داشت: ما که محتوای بسته را نداریم تا ببینیم چیست، امّا همینکه دولت اراده کرده که به داخل کشور برگردد، قابل تحسین است و باید آن را تشویق و تحسین کنیم و بگوییم دولت! نترس و این راه را ادامه بده و خداوند هم برکت می دهد و مردم هم حمایت می کنند و از این مراحل عبور می کنیم.

سلیمانی افزود: آن وقت توی دهان آمریکا و اروپا می زنیم و به ریش آمریکا و اسرائیل می خندیم. همچنین، در دنیا کسانی که نقطه امیدشان ایران است، آن ها هم خوشحال می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.