عده ای به جای شکر نعمت رهبری، ایشان را رقیب خود می دانند!

0 ۱۴۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت ا… مصباح یزدی، ایشان در جمع عده ای از اعضای جبهه پایداری و برخی نمایندگان مجلس، اظهار داشت: ما معتقدیم افرادی که در این جلسه حاضر شده اند (و نمونه ای از بسیار هستند)، به دنبال این هستند که وظیفه شرعی اجتماعی خود را شناخته و به آن عمل کنند. حضرت آیت ا… محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این که عقل و وحی دو عامل مهم برای شناخت تکلیف در هر زمان است، ادامه داد: باید توجه داشت که گاهی استدلالات عقلی افراد، با هم متفاوت است، همان طور که در عمل به دستورات وحی و بیانات اهل بیت(ع) نیز چه بسیار پیش می آید که افراد با توجه به اوضاع و شرایط، در تعیین مصداق با هم اختلاف پیدا می کنند؛ یکی شرایط را بر شرایط صلح حدیبیه و دیگری بر شرایط سیدالشهدا(ع) تطبیق می کند، و همین سبب می شود که در مقام عمل، همه به تصمیم واحد نرسند. ایشان افزود: به طور طبیعی در فعالیت های عقلی، کسانی که بهره بیش تری از عقل داشته و در اثر تجربه، مهارت استفاده از عقل را بهتر یاد گرفته اند، بهتر می توانند از آن استفاده کنند. در خصوص شناخت دین و وحی نیز، همه ما به عنوان اصل مشترک قبول داریم که برای غیرمتخصصان، فهم فقیه اعلم حجت است، و در زمینه عمل اجتماعی نیز سخن ولی فقیه به عنوان راهنمای دین و نایب امام زمان(عج)، باید مورد تبعیت قرار گیرد. عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که علی رغم وجود این اصول و پذیرش آن توسط افراد، باز هم مشکل دیگری وجود دارد، ادامه داد: البته این مشکل از زمان خلقت آدم(ع) وجود داشته و تا زمانی که دنیا برقرار است، نیز وجود خواهد داشت و آن این است که انسان خواسته هایی دارد(اعم از فردی و گروهی) که هم در فهم عقلانی اش اثر سوء می گذارد و هم در استفاده از کتاب و سنت؛ و به عبارت بهتر، وقتی انسان چیزی را دوست دارد، ناخودآگاه در جهت آن استدلال می کند و حتی در استدلال به آیات، گاهی ده ها آیه از آیات محکم را نمی بیند و به یک آیه متشابه استدلال می کند! البته بگذریم از کسانی که به مرحله ای از سقوط رسیده اند که آگاهانه و علیرغم این که می دانند راهشان ناصواب و به ضرر جامعه است، تنها برای منافع شخصی یا گروهی خود اقدام به انجام کاری می کنند. استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه های تاریخی از صدر اسلام خاطر نشان کرد: این خواسته ها، می توانند سبب انحراف هر شخصی بشوند؛ چنان که فردی که پیامبر(ص) او را سیف الاسلام نامید، اولین شخصی بود که بعد از به خلافت رسیدن حضرت علی(ع)، در مقابل او ایستاد؛ هم چنین کسانی بودند که در رکاب حضرت علی(ع) با معاویه جنگیدند، اما زیر عَلَم فرزند معاویه، فرزند همان علی(ع) را در کربلا با آن وضع فجیع به شهادت رساندند، و به نام دین و اسلام، با امام معصوم(ع) کاری کردند که با هیچ مشرکی انجام نمی دهند. عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که این اتفاقات فقط منحصر به گذشته نبوده است، ادامه داد: افرادی سال ها برای پیروزی انقلاب زحمت کشیده و حتی زندان ها رفته و شکنجه ها را تحمل کرده اند، اما وقتی کار به منافع شخصی شان رسید، به گونه ای رفتار کردند که گویا اصلا انقلابی در کار نبوده و اهمیتی نداشته است. این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که به غیر از معصومین(ع) همه انسان ها در معرض چنین انحرافاتی هستند ادامه داد: لذا اولا ما باید همواره به خدا پناه ببریم از این که مبادا در دام هوای نفس بیفتیم؛ و توجه داشته باشیم که یک انسان مؤمن، مستقیما در برابر احکام خدا نمی ایستد، بلکه به اسم دین، کار خود را توجیه می کند! ثانیا مراقب باشیم کسانی که می خواهند به خاطر انگیزه های شخصی و گروهی شان، مصالح اسلام را فدا کنند، بشناسیم تا بازیچه دست کسی واقع نشویم. ایشان با اشاره به این شبهه که فعل مسلم را باید حمل بر صحت کرد، افزود: این مطلب مربوط به قضاوت در مورد امور شخصی افراد است، اما اگر قرار باشد در مسائلی که به مصالح اسلام، نظام و انقلاب مربوط است، از کسی حمایت یا تبعیت کنیم، باید به دقت آن فرد را بشناسیم و بر درستکار بودن وی حجت داشته باشیم. عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که همه دوره های انقلاب دارای حساسیت بوده، و امروز در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ انقلابمان قرار داریم، ادامه داد: مراقب باشیم تا در این راه کسانی را مورد حمایت و تبعیت قرار ندهیم که به دنبال هوای نفس بوده و تنها برای پیش بردن کار خود، نام دین و انقلاب را بر زبان جاری می کنند، و هر جا هم که لازم باشد از الفاظ زیبا مانند وحدت استفاده می کنند. ایشان افزود: جالب این که چنین افرادی وقتی از همه جا شکست می خورند، از وحدت دم می زنند، و جالب تر آن که اگر فرصتی بیابند می گویند وحدت یعنی این که هر چه ما بگوییم باید ملاک عمل قرار گیرد. آیت ا… مصباح یزدی با اشاره به این که همه انسان ها دارای هوای نفس هستند و دوست دارند هم منافعشان تأمین شود و هم مردم برای آن ها مدیحه سرایی کنند، ادامه داد: باید مراقب باشیم تا اسیر هواهای نفسانی نشده، از وظیفه شرعی خود غافل نشویم. ایشان به یکی دیگر از آفاتی که در انسان ها وجود دارد، اشاره و خاطر نشان کرد: انسان همواره دوست دارد، خودش را تبرئه کند و هیچ تقصیری را به گردن نگیرد؛ این در حالی است که طبق حدیث، انسان مؤمن همواره به خودش بدگمان است. از این رو باید هرگاه فهمیدیم در زمینه ای اشتباه کرده ایم، آن را پذیرفته، عذرخواهی کرده، و در صدد اصلاح و جبران برآییم. حضرت آیت ا… مصباح یزدی با اشاره به این که در سایه نظام اسلامی، وسایل رشد عقلانی برای همگان فراهم است، ادامه داد: از طرف دیگر خداوند، نعمتی به ما داده است که در طول ۱۴ قرن، بی نظیر است و آن وجود رهبری در رأس نظام اسلامی است که در همه ابعاد از جامعیت برخوردار است. در مقابل چنین نعمتی باید، بی اندازه شکرگزار خداوند بود و سعی و تلاش کرد که دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما حماقت عده ای تا حدی است که نه تنها قدر این نعمت را ندانسته، بلکه او را رقیب خود می دانند! ایشان ادامه داد: امتی را سراغ نداریم که علی رغم این که معصوم(ع) در میانشان ظاهر نیست، خداوند این همه وسائل معرفت، شناخت راه صحیح و روشن بودن مسیر را برایشان فراهم کرده باشد و این به برکت زحمات علماست. حضرت آیت ا… مصباح یزدی ادامه داد: حتی اگر در زمان امام معصوم(ع) حضور داشتیم، معلوم نبود که وسائل معرفت و شناخت، بیش از این در اختیار ما قرار داشته باشد؛ همان گونه که امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند که دوست دارم فلانی و فلانی در مسجد نشسته و فتوا دهند و مردم عمل کنند؛ یعنی حتی در زمان حضور امام معصوم(ع) نیز باید دستورات و احکام را از علما آموخت، و امروز به برکت زحمات و تلاش های علما، راه معرفت و شناخت تا حد زیادی باز و قابل دسترس است. ایشان با تأکید بر نعمت عظیم رهبری در نظام اسلامی خاطر نشان کرد: خداوند متعال به این مردم، حضرت امام(ره) را داد که از نظر شجاعت، صلابت، پاکی، صداقت، اخلاص، دوراندیشی، گذشت، صبر و تحمل، فداکاری و روشن بینی بی نظیر بود، و بعد از او نیز نسخه بدل وی از هر جهت را به این مردم داده است. استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این که باید هرکاری انجام می دهیم ببینیم برای خداست و یا نه، ادامه داد: طبق وعده الهی، انجام کار مخلصانه برای خداوند و توکل به قادر متعال سبب اصلاح امور و نصرت و پیروزی می شود. این استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه ای از قرآن اظهار داشت: انسان ناسپاس است و علیرغم این همه نعمت و وعده های الهی، به جای تکیه بر خدا و امید به عنایت ولی عصر(عج)، به شیطنت ها و فریب کاری های خودش متکی است. ایشان با اشاره به لزوم استمداد از خداوند برای دوری از آفاتی نظیر ناسپاسی و پیروی از هوای نفس ادامه داد: در عرصه فردی و اجتماعی، هر قدمی که برداریم، اگر برای رضای خدا نباشد، بسیار ضرر کرده ایم و گویا گنجی را از دست داده ایم که هیچ چیز جای آن را نمی گیرد و اگر کاری کنیم که موجب خشم خدا باشد، زیانی را برای خودمان خریده ایم که هیچ چیز جبرانش نمی کند. استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: وظیفه ما بندگی است و باید ببینیم خدا از ما چه می خواهد؛ البته تلاش برای تشخیص وظیفه نیز خودش عبادت است، اما قدم نهایی زمانی است که به وظیفه ای که شناخته ایم، عمل کنیم. اگر هم در زمینه ای همه تلاش خود را کردیم و نتوانستیم وظیفه را بشناسیم، باید سکوت کنیم. البته چنین مواردی بسیار کم است، چرا که حتی اگر با مشورت دیگران هم نتوانستیم وظیفه را بفهمیم، خداوند نعمت رهبری را به ما داده است که با اشاره او می توان وظیفه را شناخت؛ به شرط این که خودمان بخواهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.