آمریکا می خواهد از راه برجام مقاومت ایران در برابر تحریم ها را کاهش دهد

0 ۱۵۳

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بعدازظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و در همایشی با عنوان «آمریکا چرا دشمنی» با اشاره به حادثه انقلاب اسلامی گفت: این حادثه دو تجربه مهم اجتماعی را رقم زد که یکی از آنها بنای یک سیستم مدنی جامعه براساس اسلام بود. وی با بیان اینکه این تجربه در برابر تجربه استکباری و سوسیالیستی قرار داشت، اظهار داشت: دومین تجربه نیز تجربه نهضت بیداری اسلامی بود که محدود به یک سرزمین نیست و در سرتاسر جهان اسلام رخ داده است. لاریجانی با اشاره به جایگاه تجربه در نظام جهان تصریح کرد: تجربه ماهیت تعاملی دارد و تعامل برگرفته از اراده انسان هاست و شرایطی که با آن روبرو می شوند؛ و دقیقا به همین دلیل است که خاصیت انحراف در تجربه وجود دارد چون اراده انسان ها در آن دخیل است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: انحراف نهضت بیداری اسلامی به این دلیل بود که مدل کاری اشتباه گرفته شد؛ مدل تحرکاتی که داعش و تکفیری ها انجام می دهند دارای یک اصل اعتقادی است و به جوانان اهل سنت که اتفاقا علاقمند به اسلام نیز هستند گفته می شود که مدل عزتمندی اسلامی مدل خلافت عباسی و اموی است. وی با تاکید براینکه ایجاد انحراف در تجربه انقلاب اسلامی بدون برنامه صورت نمی گیرد، افزود: تجربه به دلیل تعاملی بودن زمینه انحراف را دارد و غرب نیز هم مدل جمهوری اسلامی و هم مدل بیداری اسلامی را مخل برنامه های خود دانسته و از وجود آن احساس خطر می کند. لاریجانی با اشاره به برخی اظهارات متفکران غربی در بیان خطرات اسلام برای سیاست خارجی آمریکا گفت: متفکرین غربی ابعاد انقلاب اسلامی را می دانستند و روی آن حساس بودند؛ دقیقا از همین جاست که بحث نفوذ پیدا می شود چون تعامل می تواند زمینه نفوذ را باز کند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه باید از به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی درس گرفت و نگاه عبرت آموز به آن داشت اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همواره سنبت به درس آموزی و عبرت آموزی از وقایع تاکید داشتند. وی افزود: در همین زمینه مذاکرات هسته ای نیز موضوع عبرت آموزی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است؛ ما شاهد بودیم که برخی این توافق را یک پیروزی بزرگ دانسته و می گفتند که هر روز باید جشن بگیریم ولی رهبر انقلاب درباره این مذاکرات می گویند که عبرت آموز است یعنی ما در معرض تهدیدهایی قرار گرفتیم که باید سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم. لاریجانی انحراف فکری را یکی از دلایل اصلی به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی خواند و با اشاره به دو تلقی اهل سنت و اهل بیت از اسلام گفت: تفکر اهل سنت دارای نقاطی است که می تواند آسیب پذیری ایجاد کند و این آسیب پذیری نیز به تلقی آنها از حکومت بازمی گردد. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: اهل سنت ۴ شرط را برای حاکم ذکر می کنند که این ۴ شرط عبارت است از: ۱- حاکمی حاکم بعدی را تایید کرده باشد۲ – مردم او را تایید کنند ۳- ریش سفیدهای جمع به او رای دهند و راه چهارم نیز سیطره به سیف (زور و قدرت)؛ با همین تلقی از حکومت اسلامی است که جریانی مثل داعش برای خود حکومت درست می کند. لاریجانی در ادامه با اشاره به تلقی مکتب اهل بیت و حساسیت این مکتب بر روی مشروعیت حاکم اسلامی اظهار داشت: در مکتب شیعه شناخت مصداق صحیح و حاکم و همچنین تولی و تبری نیز از جمله اصول مهم هستند. وی دلیل نفوذ غرب در جریان بیداری اسلامی را ضعف تئوریک خواند و افزود: دلیل دیگر این نفوذ این بود که حاکمان و عالمان فاسد در برخی کشورهای اسلامی حضور دارند و جای سیاستمداران فرهیخته در میان مردم خالی است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه خطوط انحرافی بسیاری در طول انقلاب اسلامی رشد کرد ولی به نتیجه ای نرسید اظهار داشت: ما در جامعه خود خطی داریم که به ظاهر اسلامی است ولی درواقع لیبرال است که این خط در بخشی از جناح تندرو اصلاح طلب وجود دارد و در اصولگرایان نیز ما این خط انحرافی را در جریان آقای احمدی نژاد دیدیم. لاریجانی ادامه داد: ما در دولت قبل می دیدیم که می گفتند دوره اسلام گذشته و به دنبال مکتب انحرافی بودند و همچنین ادعای برخی رابطه های خاص داشتند و همین تشکیلاتی که درباره بازخوانی انقلاب اسلامی به راه انداخته اند نیز یک انحراف است. وی با اشاره به دو نوع تفکر در مقابله با آمریکا اظهار داشت: یک مکتب، مکتب ما می توانیم است که متعلق به حضرت امام است و یک مکتب نیز مکتب ما نمی توانیم است که من درباره این مکتب آقای بازرگان را مثال می زنم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: مکتب ما نمی توانیم استدلال های مهمی برای خود دارد و به عنوان مثال می گوید باید بر اساس حقایق زندگی کنیم و شعار ندهیم و توان خود را با توان دشمن مقایسه کنیم و همچنین باید رفاه مردم را در نظر گرفته و از کیسه آنها خرج نکنیم. لاریجانی با اشاره به تفکر این جریان مبنی براینکه اقتصاد ایران تا زمانی که مندرج در اقتصاد غرب نباشد نمی تواند سالم حرکت کند، گفت: در این مکتب اقتصاد مقاومتی یک شوخی است؛ آنها معتقدند که بحث استقلال پوست اندازی کرده و امروز همه دنیا به یکدیگر وابستگی دارند. وی افزود: نتیجه گیری این مکتب این است که ما نباید کشور خود را دم تیغ قرار داده و با کشوری که به عنوان ابرقدرت جهان مطرح است کنار بیاییم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر نگاه عبرت آموزی رهبر انقلاب نسبت به مذاکرات هسته ای، گفت: یکی از مسائل مطرح در این مذاکرات سیطره سیاسی است؛ غرب بر این عقیده است که تحریم ها اثر کرده و حال ایران را جا آورده که ما بعد از ۳۶ سال حاضر شدیم با غرب مذاکره کنیم و دقیقا زمانی که شما چرخیدن سانتریفیوژ را به چرخیدن اقتصاد گره زدید این پیام روشن را به غرب داده اید. لاریجانی تهدید توانمندی های ایران را دومین زمینه تهدید مذاکرات هسته ای خواند و افزود: تلقی آمریکا این است که به کمک مذاکرات توانمندی هسته ای ما تحت نظارت شدید از بین خواهد رفت و مسئله بعدی نیز موضوع توانمندی اقتصادی است که آنها می خواهند مقاومت ایران در برابر تحریم ها را کاهش دهند چون ایران نشان داده که اقتصادش تا حدی در برابر تحریم ها مقاوم است. وی با تاکید براینکه توطئه های آمریکا علیه ما واقعیت دارد افزود: البته سیستم ایران نیز نشان داده که در برابر هجمه های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که مسئولان نظام چه برخوردی در مورد نفوذ غرب باید انجام دهند، گفت: عنصر کلیدی در مسئله نفوذ بصیرت است و بصیرت در تفکر اهل بیت دارای پایه دیانت بوده و این دیانت نیز مبتنی بر فقه است. لاریجانی با اشاره به برخی نگاه های صفر و صدی نسبت به برجام گفت: ما تنها کار افراد را نقد می کنیم نه اینکه به خود آنها برچسب بزنیم؛ الان در قضیه برجام به گونه ای شده که برخی می گویند اگر کسی برجام را قبول ندارد برود گم شود و طرف دیگر می گوید اگر کسی برجام را قبول دارد کافر است. وی با تاکید بر لزوم مسئله بصیرت و توجه به آن و همچنین احتمال تغییر برخی افراد به دلیل شرایط زمان گفت: به عنوان مثال آقای موسوی زحمت زیادی برای انقلاب کشید ولی فهم وی و خانواده اش قبل و بعد از انقلاب از اسلام مشکل داشت ولی وقتی موسوی را نگاه می کنیم نباید سیاه و سفید باشد؛ او خدمت زیادی کرد ولی در سال ۸۸ اشتباه بزرگی انجام داد و البته همه ما در معرض اشتباه قرار داریم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا مخالفت علنی با برجام صورت ندادید، گفت: من با مخالف سازی در مقابل برجام مخالف هستم؛ به هر حال مملکت مسئولینی دارد که در زمینه برجام تصمیم گرفتند و اینکه وارد جریان مخالف شویم درست نیست. لاریجانی با بیان اینکه ما دولت را در زمینه اجرای برجام حمایت می کنیم، گفت: البته این حمایت ضمن این است که مسیر مذاکرات را در شکل و تکنیک دارای اشکالات اساسی می دانم ولی مخالف جریان سازی برای جلوگیری از اجرای برجام هستم. وی با تاکید براینکه خواسته مردم و مسئولان از توافق هسته ای برداشته شدن تحریم هاست اظهار داشت: ما می خواهیم هم جای رشد داشته باشیم و هم تحریم ها از بین برود و در ضمن آن باید جلوی خطرات برجام را نیز بگیریم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در سال های پیش از این توصیه به مذاکره با آمریکا می کردید و چرا الان نظر دیگری دارید، گفت: من مخالف مذاکره با آمریکا نیستم و حتی در زمان امام (ره) مطلبی نوشتم و گفتم اگر منافع ما ایجاب کند حاضریم در ته جهنم هم با آمریکا مذاکره کنیم. لاریجانی افزود: ما باید به گونه ای با دنیا صحبت کنیم که حرف ما را بفهمند و مسئله این است که بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم و نقشه راه ما چیست؛ اما در کل طرفدار یک مذاکره سفت و سخت با آمریکایی ها هستند. وی با اشاره به رفتار اصلاح طلبان درباره توافق هسته ای گفت: من معتقدم که اصلاح طلبان اصلا مذاکرات را قبول ندارند و این مسئله را در آب نمک گذاشته اند که بعدا بگویند کسانی که باعث شدند ما در این قرارداد که شبیه ترکمنچای است شکست بخوریم همان تندروها هستند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین درباره خواسته آمریکایی ها از مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: آمریکایی ها معتقدند که بعد از مذاکره هسته ای سد بزرگی شکسته و بعد از ۳۵ سال ایران راضی شده که بپذیرد اشکالاتی دارد و آمریکایی ها می خواهند این روند را در زمینه های دیگر ادامه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.