باقری لنکرانی تشریح کرد :نظرات جبهه پایداری درباره انتخابات ریاست جمهوری، دادگاه فساد بزرگ بانکی و مذاکرات استانبول

0 ۱۶۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه پایداری ، و به نقل از رجانیوز، دکتر کامران باقری لنکرانی در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام شیراز در سخنانی بر اساس مبانی اسلامی به پاسخ تحلیلی این پرسش که چرا عدالت، اساس حکومت اسلامی است، پرداخت و در ادامه به ویژگی های اصلی مجریان عدالت اشاره کرد. این استاد دانشگاه همچنین در سخنان خود گذری بر موضوعاتی چون روند دادگاه رسیدیگی به پرونده فساد بزرگ بانکی، مذاکرات اخیر استانبول و وظایف منتخبین مجلس نهم داشت. سخنگوی جبهه پایداری در پایان سخنان خود به پرسش های حاضران درباره عملکرد مدیریت مجلس هشتم و شیوه ارتباط با جبهه پایداری پاسخ داد. متن کامل سخنرانی و پرسش پاسخ در ادامه آمده است: احساس بی عدالتی عامل بیشترین نارضایتی در جوامع است اساس حکومت اسلامی، اساس آنچه آرمان های امام رضوان الله و هم مقام معظم رهبری از نظام، از مجلس قوه قضاییه، قوه مجریه مطالبه می کنند عدل است و این مطلب، مطلبی نیست که ما امروز به آن رسیده باشیم. اصولا عدالت محور بودن تفکر شیعه در طول تاریخ است. به همین علت است که ما در تفکر شیعی عدل را جز اصول و محورهای دین می دانیم و سایرین این افتخار را ندارند. همه فعالیت ها در نظام جمهوری اسلامی باید از این منظر سنجیده شود، که تا چه حد ما را به عدالت نزدیک می کند و تا چه حد خدای ناکرده دور می کند و این محور بودن عدالت به حرف نمی شود، احساس عدالت درون مردم و وجود شاخصه های مختلفی که عدالت را می سنجد معیار هایی است که به ما کمک می کند که تا بفهمیم ما در مسیر عدالت حرکت می کنیم یانه. به گفتن صرفا یک شعار نمی توان مطمئن باشیم که ما به وظیفه مان عمل کرده ایم. این شعار در واقع یک پرچم و نمادی است که باید بر حول آن از مجموعه فعالیت های نظام مقدس مان مراقبت کنیم. تحقیقات مختلفی که در جوامع انسانی و حتی جوامع غیر انسانی انجام شده، نشان می دهد آنچه بیشترین نارضایتی را ایجاد می کند، احساس بی عدالتی است. اخیرا در تحقیقاتی که بین یک گروه خاص از میمون ها که در افریقا زندگی می کنند و زندگی اجتماعی دارند نشان داده که بیشترین چیزی که باعث تنش می شود و اعصاب آنها را بهم می ریزد و به تبع باعث بیماری هایی می شود، احساس بی عدالتی است. پسمحور بودن عدالت نه فقط با فطرت انسان که با قانون خلقت هم سویی دارد و به همین علت خیلی مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. کسی می تواند مواضع عادلانه داشته باشد و عدل را پیاده کند که این عدل را هم در خودش پیاده کرده باشد، یعنی اگر کسی خودش انسان رانت خواری است و موقعیت خود را با پارتی و رانت پیدا کرده معلوم می شود که خیلی پرچم دار خوبی برای عدل نیست، یا اگر کسی دنبال ریاست بود نمی تواند محور عدالت قرار بگیرد، چون خودخواهی به هر صورت با پرچم داری عدالت جور در نمی آید و این یک قانون الهی است و یک قانون درخلقت است که کسانی می توانند پرچم دار عدالت باشند که خودشان در درون خودشان عدل و عدالت را جاری کرده باشند. مثلا اگر کسی در موقعیتی قرار گرفته که می توانسته برای خود و دوستان و هم قبیله ای های خود چیزی بردارد و نفعی ببرد، ولی این کار را نکرده می توند پرچم دار عدالت باشد و این یک سنت الهی است که کسی که به مقام عدالت گستر ی می رسد باید این امتحانات را گذرانده باشد. مثل حضرت ابراهیم که داستانش در قرآن کریم آمده است که از حضرت ابراهیم امتحانات مختلفی گرفته شد. مهمترین آنها این بود که معلوم شود ایشان عدالت را در وجودش نسبت به خویشانش، فرزندش با هیچ چیزی معاوضه نمی کند و آن موقع بود که به مقام امامت رسید. امام (ره) می فرمودند” بدا به حال کسانی که مسئول می شوند قبل از آنکه خودشان را اصلاح کرده باشند. خیلی مراقبت کنید اول خودتان را اصلاح کنید و بعدا در معرض مسئولیت قرار بگیرید. “پس همه باید نسبت به خودمان ظنین باشیم کسانی که خودشان را توجیه می کنند، فرصت تدبر را از خودشان محروم کرده اند و این ظنین بودن به خود و توجیه نکردن خود یک امر الهی است. و کسانی که خود را توجیه می کنند خود را از موهبت الهی تدبر محروم می کنند. اگر قرار است عدالت محوری در حکومت اسلامی جاری و ساری شود، احتیاج به مجریان و نمایندگان و کسانی داریم که ابتدا عدالت را در خودشان پیدا کرده باشند و آن را محور حرکات شان قرار داده باشند. قوه قضاییه نشان داده که در رسیدگی پرونده فساد بانکی جدیت دارد در کشور ما باید عدالت بیش از گذشته اجرا شود و هر سه قوه رشد و نمو داشته باشند. خدا را شکر می کنیم که قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی اخیر در صحنه است و رسیدگی می کند. بسیاری از افرادی که صاحب نام و صاحب منصب بوده اند، در دادگاه فرا خوانده شدند و در رسیدگی جدیت دارند. قوه قضاییه وقتی نشان دهد که با احدی شوخی ندارد، خود این بزرگترین کمکی است که متخلفین از اینکه خلاف عدالت رفتار کنند بترسند و فضا برای متخلفین نا امن شود. تصمیمات دولت نباید به نفع عده ای خاص باشد در قوه مجریه هم همین طور؛ باید شرایطی به گونه ای شود و محور همه کارها بر مبنای قرار بگیرد و مراقبت بر این اصل باشد که تصمیمات دولت باعث فاصله طبقاتی نشود و به نفع یک عده افراد خاص نباشد. در حال حاضر هم دولت تلاش های شبانه روزی و در خور توجهی دارد. آنچه از دولت اسلامی توقع است، این است که یکدلی و همراهی در همه اجزاء با محوریت گسترش عدالت وجود داشته باشد نه اینکه اجزاء دولت و یا وزارت خانه های مختلف هرکسی به یک سمت برود و خدای ناکرده عدالت و منافع عمومی محور نباشد. از همه اینها مهمتر نقش مهمی است که مجلس می تواند ایفا کند. همان گونه که امام می فرمایند که مجلس در راس امور است. اگر مجلس درست عمل کند سایر قوا هم درست عمل می کند. بر مبنای قانون اساسی مجلس هم وظیفه قانون گذاری و هم وظیفه نظارت بر دو قوه دیگر دارد. انتخابات مجلس نهم تمام شد و ترکیب مجلس مشخص شد و نکته مهم این بود که از مجلس هشتم تقریبا نزدیک به یک سوم به مجلس نهم راه پیدا کردندو این پیام روشنی دارد و آنکه مردم یکجور نقد جدی به عملکرد مجلس هشتم داشته اند. البته در شیراز که یک استثنا است و سه نفر از ۴ نماینده دور قبل به مجلس راه پیدا کردند. اگر ما در این دوره نیز مجددا همان راهکارهای قبلی را پیاده کنیم، معلوم می شود که خیلی حواسمان جمع نیست و به نقدی که مردم داشتند توجه نکرده ایم. پس باید حواسمان باشد که کشور ما در یک موقعیت ممتاز قرار گرفته است بعد از قله بلند ۹ دی توقع بر این بود، حالا که دیگر فتنه گرها به صورت جدی مطرح نیستند، هرچند گاهی ارز اندامی می کنند، همان طور که در انتخابات دیدیم که رای هم دادند چون به این نتیجه رسیده بودند که اگر رای ندهند دیگر جایگاهی در بین مردم ندارند و اگر نیایند باعث می شود که توجه مختصری که عده کمی در فضای سیاسی به آنها دارند هم از بین برود؛ نفع مردم این است که قوای سه گانه باهم همدلی کنند نه اینکه رقابت و دعوا کنند و تلاش های هم دیگر را خنثی کنند. وقتی مردم شاهد نشانه هایی از غیر همدلی و اختلافات و تنازعات در بین سه قوه هستند باعث این انتقاد جدی می شود و در قالب انتخابات خود را نشان می دهد و این نشان دهنده توقع مردم از مجلس نهم است. ما همین جا عرض می کنیم توقع بر این است که مجلس نهم متفاوت از مجلس هشتم عمل کند. و مجلس نهم عدالت محور ی را بارز تر و پر رنگ تر دنبال کند. نه تنها در قانون گذاری بلکه با مراقبت از خود و دو قوه دیگر کمک کند که این مسیر، مسیری ماندگار و قطعی و اثر گذاری در همه مجموعه کشور و همه نظام باقی بماند. کسی نباید کم کاری خودش و دعواها و برخوردهای لجاجت آمیز و برخوردهای سیاسی ر ا بهانه ای قرار دهد تا به وظایفش عمل نکند. همه باید از تمام ظرفیت های کشور در قوای سه گانه برای دستیابی به این محور مهم استفاده کنند و مجلس می تواند نقشی بی بدیلی را ایفا کند. در مجلس قبل بعضی از طرح ها مانند وقف دانشگاه آزاد – که در حقیقت خصوصی سازی دانشگاه آزاد بود، زیرا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان که وقف می کردند بعد از این که یکی از واقفین می مرد فرزدش جانشینش می شد- تصویب شد، هرچند که بعد لغو شد، اما سوال اینجاست که چرا چنین طرح هایی تصویب شود تا بعد بخواهد لغو شود و آثار سویی به دنبال داشته باشد. من گاهی از بعضی نمایندگان می پرسیدم چرا این طرح را امضا کردید با اینکه می دانستید این طرح به نفع عده خاصی است؟ می گفتند که بقیه همکاران گفتند و ماهم به خاطر حسن ظنی که داشتیم قبول کردیم! مامی خواهیم در همین جا در جمع شما عرض کنیم، توقع ما از مجلس نهم این است، دوستانی که وارد مجلس نهم شدند، کسوت نمایندگی را به اعتماد مردم بر تن کردند، به احدی اعتماد بی جا نکنند و هر طرح و قانونی که می آید بررسی کنند که اثرش و سودش برای چه کسانی است، آیا عدالت پشت سر آن بوده یا منافع عده خاصی در آن است؟ مجلس باید با تصمیماتی که می گیرد، به دو قوه دیگر کمک کند تا بعضی از مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم و اغلب در عرصه اقتصادی به صورت فزاینده و نگران کننده ای در آمده، حل شود. هنوز عمر مجلس هشتم تمام نشده و الان در حال بررسی مهم ترین تصمیم سالیانه کشور یعنی بودجه سال ۹۱ است که البته این تصمیم باید در پایان سال ۹۰ به تصویب می رسید که مقداری به خاطر تاخیر دولت در تقدیم بودجه و هم تاخیر مجلس در رسیدگی، به سال ۹۱ موکول شد؛ در این تصمیم و تصمیماتی که مجلس در قالب بودجه سنواتی می گیرد باید عدالت محوری و کاهش فاصله طبقاتی رکن مهمی در همه این تصمیم ها باشد و بعد از این مجلس نهم بتواند که این کار را جدی تر دنبال کند. که این توقع زیادی نیست و از مطلبات مردم و رهبری است. پاسداشت نعمت حضور مردم خدمت به مردم است وقتی مردم حضور چشمگیری در ۱۲ اسفند و بعد ۱۵ اردیبهشت پای صندوق های رای داشتند، حتی با عوض شدن سن قانونی از ۱۵ به ۱۸، حضور پر قدرت، با انگیزه و مؤمنانه و مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات؛ پس این توقع زیادی نیست که قوای سه گانه از همه ظرفیت هایشان برای اجرای عدالت و پاسخ دادن به مشکلات مردم استفاده کنند. در این شرایط خیلی زشت و ناروا است که بعضی از افراد و گروه ها چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه و در جاهای دیگر به دعواهای سیاسی بپردازند و در چنین شرایطی دامن زدن به منازعات سیاسی ناشکری به نعمت حضور مردم است. پاسداشت نعمت حضور مردم خدمت به مردم است. همان طور که امام (ره) فرمودند: یکی از بالاترین و نزدیک ترین راه های رسیدن به خدا خدمت به مردم است. خدمت به مردم معرفت الله را به انسان ارزانی می دارد. حتی اگر کسی به دنبال تقرب به خداست، راحت ترین و نزدیک ترین راه خدمت به مردم است. خدا رحمت کند آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه را که فرمودند: اگر می خواهید به خدا برسید راحت ترین راهش خدمت به مردم است. رهبر عزیزمان چندین بار نیز تاکید کردند که وامدار کانون ها ی قدرت و ثروت نباشید. کسانی که وام دارانه وارد مجلس می شوند بعد از ورود به جای حل مشکلات مردم به دنبال این هستند که کار کسانی که به آنها کمک کردند را جبران کنند. آقا سال گذشته درجمع کارگزاران و مسئولین نظام فرمودند که از رفتارهای قبیله ای بپرهیزید و توضیح دادند که رفتار قبیله ای یعنی اگر دوست یا هم حزبی یا هم مرام خودت کار خلافی کرد آن را توجیه کنید اما اگر همین کار یا حتی کوچک تر از آن از رقیب سرزد با آن مقابله کنید. ما شرایطی را می گذرانیم که باید شاهد بلوغ عملی بین سه قوه باشیم. به این معنا که محور کار چیزی غیر از بسط عدالت و عمل به وظیفه و خدمت به مردم با نیت خالصانه نباشد. باید این اتفاق بیفتد چون مطالبه مقام معظم رهبری و مردم از قوای سه گانه حل مشکلات کشور است. در این شرایط بعضی ناامیدی بی خودی را ترویج می کنند که برای رهایی از مشکلات اقتصادی و چالش ها و تحریم ها راهی نداریم، خیلی اشتباه می کنند. ظرفیت های درونی کشور ما بالاتراز این هاست و نباید ناامیدانه وارد این صحنه شد. بدترین چیز برای کسی که در مقام مسئولی قرار می گیرد ناامیدی و ترسو بودن است، چون باعث می شود نتواند به مسولیتش عمل کند. مذاکرات استانبول نمایش اقتدار ملی ایران در جهان بود همان طور که رهبر عزیزمان فرمودند در شرایط بدر و خیبریم نه شعب ابی طالب، یعنی باید امیدوارانه و شجاعانه و با شناخت ظرفیت های خودمان و توانمندی های درون زای کشور حرکت کنیم. مثل نمایش اقتدار ملی ایران در جهان در مذاکرات استانبول. کار به جایی رسید که امریکایی ها با التماس تقاضای مذاکره دوجانبه داشتند که غیر از ۱+۵، خصوصی هم مذاکره داشته باشیم و در آستانه نشست بغداد بحث می کردند که چه کار کنیم، چطور جهان را توجیه کنیم ما خیلی بر علیه ایران شعار دادیم و حالا مجبوریم به ایران امتیاز بدهیم. یا وقتی آن خانم به اسراییل رفت و سعی کرد که آنها را توجیه کند که با ایران نمی شود، شوخی کرد. ایران مقتدر است و این چیزی نیست که با بمباران تمام شود و مردمش مدافع نظامش هستند. مدافعان انقلاب اسلامی فقط در محدوده مرزهای ایران نیستند و با کوچکترین جسارت و تهدیدی علیه ایران سراسر جهان سربازان و مدافعان ایران اسلامی منافع دشمنان را مورد حمله و هجوم قرار می دهند. امیدواریم که فضایی که درون کشور منعکس می شود، این اقتدار را حفظ کند و نباید با اختلافات و در گیری های درونی این عزت را از دست بدهیم. ما می توانیم از ظرفیت های درون زای خودمان خیلی بیشتر استفاده کنیم. وقتی ۵۰ هزار لیتر نفت خام به یکی از کشور ها نرفت، ۲۰ پالایشگاه در آن کشور تعطیل و قیمت بنزین ۳ برابر می شود، این نشان می دهد که ما ظرفیت های بزرگی در دنیا داریم و نباید از آنچه که داریم غافل شویم. در نظام ما هم به صورت اعتقادی و هم قانونی این چنین است که کلیه مناصب با تنفیذ ولی فقیه قانونی می شود. مثل تنفیذ رئیس جمهور یا تنفیذ مجلس توسط شورای نگهبان. کسی نباید گمان کند که جدای از ولایت فقیه جایگاهی دارد اتصال به ولایت فقیه چند فایده دارد، اولا اینکه هیچ کس احساس هویت استقلالی نکند و گمان نکند جدای از رهبری جایگاهی دارد. همه مدیون رهبری هستیم. بعد هم نشان دهنده این است که همه فعالیت ها و جهت گیری ها در راستای جهتی که رهبری انقلاب به ما نشان می دهند، باشد. اگر کسی خدای ناخواسته مشهور به لجبازی و دعواهای سیاسی و کارهایی غیر از منویاتی که رهبری فرمودند، شد مسئولیت ش زیر سوال می رود. اینها نکات ارزنده ای است که در نظام وجود دارد و باعث می شود نظام ما یک نظام پویا و الهی باشد. و دعای ما که می گوییم خدایا انقلاب ما را به انقلاب مهدی(عج) برسان! یک دعای بی پایه نیست، این دعا ریشه در روایات و اعتقادات دارد. باید از انقلاب مومنانه دفاع کنیم و مسئولین مؤمنانه دفاع کنند، تا این آرزوبه تحقق برسد. انشاءالله شیوه ارتباط با جبهه پایداری متن کامل پرسش وپاسخ از سخنگوی جبهه پایداری در ادامه آمده است: شیوه انتخاب کاندیدای جبهه پایداری برای مجلس چه بود و همچنین نحوه ازتباط با جبهه پایداری چگونه است؟ نکته ای که در بدو تاسیس جبهه پایداری تاکنون توجه داشتیم که بسیار مهم است این بود که جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است. یعنی برای ما مهم نیست چه کسی در چه منصبی است مهم این است که هرکس در هر منصب چه کاری می خواهد انجام دهد. همان طور که از ۲۹۰ کرسی مجلس ۱۸۰ نفر را معرفی کردیم، چرا که افرادی که در چهارچوب شاخص هایمان باشد پیدا نکردیم. اما جاهایی که معرفی کردیم، محور ما این نبود که حتما عضو ما باشد و با ما ارتباط تشکیلاتی داشته باشد، بلکه شناخت ما این بود که امیدواریم این افراد این مطالبات را پی گیری نمایند. الان هم بعد از اتمام انتخابات ما کمیته ای را تشکیل دادیم با عنوان کمیته پیگیری مطالبات مجلس نهم که دوستانی که وارد مجلس شدند همان مطالبات و خدمت به مردم و عدالت محوری را دنبال کنند. همچنین در سطح شیراز هم جلسات و فعالیت های منظمی در مساجد و یا به صورت کارگروه هایی داریم و دوستانی که علاقه مند به ارتباط با جبهه پایداری اند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی در جریان برنامه ها ی جبهه قرار گیرند. اتفاق مهم در انتخابات اخیر شیراز درمورد دور دوم انتخابات شیراز توضیح دهید؟ در دور دوم شیراز هردو کاندیدا چون در مرحله اول کاندید جبهه پایداری بودند طبیعی بود که وقتی هردو وارد دور دوم شدند نتوانیم یکی را انتخاب کنیم چون اگر به یکی از دو نفر انتقاد داشتیم که در دور قبل هر دو را معرفی نمی کردیم. بنابراین برای دور دوم گفتیم هردو نفر مورد تایید ما هستند و هرچه مردم انتخاب کنند. در مورد دور او ل انتخابات در شیراز اتفاق مهمی که افتاد این بود که یک برادر آزاده، جانباز و فرزند شهید بالاترین رای که تابه حال کسی در شیراز کسب کرده را بدست آورد، که به ایشان عرض کردم این یک تکلیف مضاعف روی دوش شماست. با سه ویژگی ارزشمند جانباز، آزاده و فرزند شهید یعنی مردم توقع دارند از کسانی مثل شما که مومنانه به آنها خدمت کنید. با شناختی که از ایشان دارم، امیدوارم ایشان در کسوت نمایندگی مردم داری و وفاداری به مردم را که برخاسته از اعتقادات دینی است حفظ کند. امیدواریم همه نمایندگان از جمله ایشان در این ۱۴۶۱ روز نمایندگی برای خدمت به مردم و توشه برداشتن برای آخرت خود استفاده کنند. مجلس نهم مدیریتی با نگاه پرهیز از نتازعات سیاسی می طلبد نظرتان در مورد عملکرد ریاست مجلس هشتم چیست؟ در بعضی عرصه ها انتقاد جدی نسبت به عملکرد مجلس هشتم وجود دارد و نفع مردم این است که مجلس نهم اشکالات مجلس هشتم را برطرف کند و از ظرفیت قوه مقننه بیش از قبل برای حل مشکلات مردم، برداشت فاصله طبقاتی، عدالت گستری و امثال این اهداف محوری استفاده شود. یکی از انتقاداتی که به مجلس هشتم وارد بود نحوه مدریت آن بود و مجلس نهم مدیریتی متفاوت با نگاه پرهیز از تنازعات سیاسی و حرکت هم دلانه و متحدانه برای آرمان های انقلاب و خدمت به مردم می طلبد. وظیفه خود می دانم که تجربیاتم را در اختیار مسئولان وزارت بهداشت بگذارم در ایام مسئولیت شما در وزارت بهداشت، چند درصد موفق بودید؟ این قضاوتی است که مردم در خصوص بنده دارند و بالاتر از این آن روزی که در دادگاه عدل الهی حاضر می شویم، باید جواب دهیم. آنچه در اینجا می توانم عرض کنم این است که مادر وزارت بهداشت همکاران خوبی داشتیم که دغدغه شان این بود که فاصله ها را هرچه می توانند کاهش دهند که در بعضی مواقع موفق شدیم و الان آن وظیفه ای که برای خودم قائلم ولو اینکه از من نخواهند، این بوده که هر جا تجربه ای از گذشته بوده که فکر می کردم برای مسئولین فعلی مفید است آن را در اختیارشان بگذاریم. صحبت از مصداق های ریاست جمهوری در حال حاضر قطعا برای کشور زیانبار است نظر جبهه پایداری در باره انتخابات آتی ریاست جمهوری چیست؟ آنچه در انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر مهم نیست این است که ما دقیقا روی مصداق ها صحبت کنیم. ورود در بحث مصداق ها باعث می شود که بخش مهمی از وقت و فرصت های کشور وارد مباحث بی حاصل و منازعات و دعواهای سیاسی شود که قطعا برای کشور و مردم زیانبار خواهد بود، هرچند که متاسفانه برخی از مدتها قبل این مقوله را دنبال کردند. مهمترین مساله حال حاضر این است که ما از رئیس جمهور چه می خواهیم. ما باید از نگاه یک جریان گفتمانی این قضیه مهم را بررسی کنیم. در موضوع ریاست جمهوری باید برنامه محور و ملاک محور باشیم. یعنی بگوییم هرکس می خواهد رییس جمهور شود باید این ملاک ها را داشته باشد و این برنامه ها را اجرا کند. برنامه هایی برای پیشرفت، آبادانی و گسترش عدالت، برنامه هایی برای حل مشکلات و معضلات کشور و به صورتی عمل کنیم که هرکس رئیس جمهور شد، تعهد به همین اهداف وبرنامه ها داشته باشد، خواه از حزب و گروه ما باشد و یا نباشد. خواه رفیق ما باشد یا نباشد. ملاک ها و شاخص ها و برنامه ها را مد نظر قرار دهد. باید آسیب شناسی کنیم که چرا شیراز گران ترین شهر است در خصوص نحوه حل مشکلات استان فارس چه نظری دارید؟ یکی از نگرانی ها و ناراحتی های من در شیراز این است که در استان فار س آن طور که باید و شاید از ظرفیت هایمان استفاده نمی کنیم، مثلا طبق گزارشی که سال گذشته چاپ شد، شیراز گران ترین شهر است که باید آسیب شناسی کنیم که چرا این اتفاق می افتد. یکی از مهم ترین ریشه هایش فضای کسب و کار شیراز است که عمدتا فضای خدماتی و توزیعی از نوع واسطه گری است که آثار سوء فراوانی دارد، نبود تولید صنعتی و کشاورزی به میزان کافی مشکلات مهمی ایجاد می کند. یک مشکل دیگر در شیراز این است که بعضی از ما نگاه های قبیله ای داریم و این باعث می شود که از توانایی هایمان آن طور که باید و شاید استفاده نکنیم. با نگاه دوباره به ظرفیتهای استان و تدوین سند توسعه و پیشرفت مجدد برای استان که رکن اصلی آن این باشد که استان فارس یک شهر دانشگاهی است و به قول آقا دار العلمی در دارالعلم است، فضایی به وجود آوریم که نیروی تحصیل کرده بتواند در این فضای کسب و کار حضور پیدا کند. ما پیشنهادات خود را با استاندار مطرح کردیم و ایشان هم تلاش خوبی در این زمینه داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.