آیت الله مصباح: امام در سخت ترین حالات از انجام وظیفه کوتاهی نمی کرد

0 ۳۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه پایداری انقلاب اسلامی به نقل از رسا، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه قم، با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت مراحل بسیاری دارد و هرکس به مقدار همت خود می تواند از آن بهره ببرد، افزود: حضرت امام خمینی(ره) در بهره گیری از تعلیم و تربیت دارای والاترین و عالی ترین مقام بود و آن تعلیم و تربیت عرفانی است. ایشان اصل تعلیم و تربیت را برای شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن استعدادهای نهفته انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان ها ذاتا دارای استعدادهای نهفته هستند که خود به خود شکوفا نمی شود بلکه نیازمند تعلیم و تربیت است تا علوم بالقوه را به علوم بالفعل برساند. آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت باید باعث خودپروری و خودسازی شود، افزود: اگر تعلیم و تربیت باعث رشد و تعالی فرد نشود و خودسازی و تزکیه نفس را به همراه نداشته باشد،اسلامی و خدایی نیست. استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برخی معتقدند برای رسیدن به خدا باید انسان در عزلت و خلوت به راز و نیاز با خداوند بپردازد و از معاشرت با افراد جامعه دوری کند تا اثری از گناه، لغو و لهویات افراد مترتب او نشود تا اسباب دوری از خدا را برای او به همراه داشته باشد، این افراد انزوا و گوشه گیری را بهترین راه برای رسیدن به خدا می دانند، در حالی که امام خمینی(ره) این نوع گرایش را قبول نداشت. حضرت آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه نظریه عزلت و دوری از اجتماع نیازمند بحث و بررسی بیشتر است، گفت: امام خمینی(ره) بیشترین فعالیت های اجتماعی را بر عهده داشتند و به دیگران نیز توصیه می کردند تا در اجتماع به صورت فعال به فعالیت بپردازند، امام خمینی(ره) خود را فردی اجتماعی می دانست و با انزوا و گوشه گیری مخالف بود و رسیدن به تعالی را در گرو حضور داشتن در اجتماع و تزکیه نفس می دانست. رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اگر به زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مراجعه کنیم متوجه می شویم که سیره عملی آنها به چه صورت بوده است، یادآور شد: حضرت علی(ع) نه تنها گوشه نشین و منزوی نبود بلکه در کنار عبادت و بندگی خداوند، مدام در حال جنگ با دشمنان یا کمک به فقرا و حل مشکلات مردم بود و در بطن اجتماع حضور گسترده و فراوان داشت و امام خمینی(ره) نیز این چنین بود. آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر اهل بیت(ع) اهل عزلت، انزوا و گوشه نشینی بودند دشمنان نیازی نمی دیدند آنها را به شهادت برسانند چون هیچ خطری نداشتند، در حالی که اهل بیت(ع) در جامعه حضور مستمر داشتند و مقابل هر بی عدالتی موضع گرفته و ایستادگی می کردند و امام راحل نیز در مقابل دشمنان ایستادگی می کرد و از هیچ خطری نمی ترسید. وی با اشاره به اینکه فطرت انسان این است که با دیگران ارتباط داشته باشد، تنهایی و عزلت گزینی را برای رسیدن به کمال ناقص دانست و اظهار داشت: انسان باید مظهر همه تجلیات الهی باشد و برای رسیدن به این مهم باید از همه چیز بگذرد. آیت الله مصباح یزدی کمال انسانی را رشد و تعالی در همه امور الهی دانست و افزود: امام خمینی(ره) مصداق بارز یک انسان کامل بود چون همه وظایف خود را به خوبی و در هرجایی عملی می کرد و تعلیم و تربیت اسلامی را در گرو این مهم می دانست و همه را به عملی کردن اهداف والا دعوت می کرد. استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان امام خمینی(ره) را شبیه ترین انسان ها به امیرالمؤمنین علی(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امام در سخت ترین حالات نسبت به انجام وظایف مبادرت می ورزید و از هرگونه کوتاهی دوری می کرد، ما نیز باید برای ارتقاء و تعالی و رسیدن به هدف امام خمینی(ره) تلاش کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − هفت =