«علی خضریان»، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با شیوه همکاری مجلس یازدهم با دولت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: تقابل را برخلاف اندیشه و سیره سیاسی رهبری می دانم، معتقدم مجلس باید کاری کند که باری را بردارد نه اینکه باری اضافه کند، تقابل با دستگاه اجرایی به معنی کارشکنی و دست اندازی بوده و این کار مطرود است. اما اینکه مجلس از منظر جایگاه نظارت به معنای اینکه بخواهد دولت را در نقاط قوت تقویت کند و در نقاط ضعف او را پاسخگو کند و این قوه را به حرکت وا دارد، درست می دانم چراکه این اقدام از وظایف مجلس است. مجلس موظف است با استفاده از ابزار نظارت دولت را کمک کند. قائل به این هستم که نظارت به نفع دولت و دستگاه اجرایی است چراکه دستگاه اجرایی علی القاعده در کلان نباید دنبال این باشد که نقاط ضعفش برطرف نشود و حتما خودش را خالی از ایراد نمی داند لذا مجلس در این زمینه ها می تواند کمک کننده باشد.
این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: نظارت ابزارهایی دارد و معتقدم باید در فرصت مناسب از آن استفاده کرد و استفاده براساس حب و بغض های فردی عاقلانه و درست نیست. بنابراین اگر قرار باشد ابزارهای نظارتی در خدمت حب و بغض های حزبی، جناحی، فردی و غیره استفاده شود، کمکی به کشور نخواهد کرد. اما از آن طرف استفاده از همه این ابزارهای مجلس را در زمان خودش مفید می دانم چرا که از این طریق می توانیم به کشور کمک کنیم. در حال حاضر بسیاری از کارها روی زمین مانده است و مردم انتظار داشته و دارند که کاری از طرف مسئولین صورت بگیرد. در واقع برای آنها فرقی نمی کند دولت در کدام جناح سیاسی است یا مجلس در کدام گروه بندی سیاسی است، از نظر مردم همه کارگزاران جمهوری اسلامی هستیم. لذا در مواجه با بخشی از دولت که بخواهد ناکارآمدی نشان دهد حتما ابزارهای نظارتی باید به خدمت گرفته شود.
خضریان در خصوص ویژگی های رئیس مجلس آینده اظهار کرد: کسانی که رأی آوردند منتخبین مردم هستند که تا چند روز دیگر نمایندگان مجلس یازدهم خواهند شد و آنها درخصوص ریاست و هیأت رئیسه گرفته تا کمیسیون ها حتی برخی از مسئولیت های خارج از مجلس، مثل دیوان محاسبات، مرکز پژوهش ها و این دست از مسئولیت ها تصمیم می گیرند. اگر قرار باشد در مورد ریاست مجلس و مناصب داخلی مجلس به تصمیم درست برسیم بیش از اینکه روابط حاکم شود، باید شاخص بندی ها مورد توجه قرار بگیرند و برای هر کدام از جایگاه ها یکسری شاخص های فردی، مدیریتی و سوابق گذشته افراد روی میز بیاید، بحث شود و کسی که نمره بالاتری را می گیرد و جایگاه اصلح را بدست می آ ورد در منصب مورد نظر قرار می گیرد. ممکن است نمره فردی ۲۰ نباشد چراکه نمی توانیم خارج از مجلس کسی را برای این مسئولیت بیاوریم، باید از کسانی که رأی آورده اند فردی را انتخاب کنیم.
خضریان ادامه داد: دارا بودن نگاه استراتژیک، سوابق روشن در بزنگاه های حساس و مهم گذشته در کنار نداشتن حواشی اقتصادی و مالی در سوابق گذشته از نکات مهم در انتخاب رئیس مجلس است. همچنین از نظر گفتمانی فردی که نگاهش پیشرفت از درون است و نمی گوید نمی توانم بدون تعامل با غرب کشور را اداره کنم، از نظر من شایستگی بیشتری دارد نسبت به کسی که به نگاه نابلد سیاسی سوق پیدا می کند و معتقد است که باید با غرب ببندیم. این یک نگاه است و نگاهی که می گوید باید در داخل قوی شویم و پیشرفت درون زا داشته باشیم، نمره بالاتری می گیرد و ارجح تر است.
بیشتر بخوانید:
میانجیگری حدادعادل کارساز نیست/ در دوره مرحوم هاشمی مجلس ابهت داشت
تقابل با دولت پدیده جالبی نیست/ افرادی که شناخت کاغذی از مسئله دارند مناسب ریاست مجلس نیستند/ مجلس جای یار و یارکشی دبستانی نیست
این نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار کرد: از نظر من آن فردی شایستگی بیشتر برای ریاست مجلس دارد که سوابق قانون گذاری در مجلس را دارد و همچنین در این نهاد سابقه نگاه تقنینی داشته یا اگر در مجلس نبوده در جایی بوده که نسبت به نگاه تقنینی و نظارتی عملکرد مثبتی داشته و به نوعی با مجلس تعامل داشته و از آن شناخت دارد، چرا که مجلس متفاوت با دستگاه اجرایی است. از طرف دیگر سوابق اجرایی مثبت هم یکی از شاخص ها است کسی که سابقه اجرایی خوبی داشته است، می تواند در میدان اجرا ضعف حوزه های قانونی و تقنینی را تشخیص دهد و در مجموع جمعی از شاخص ها را باید کسانی که برای مسئولیت های مهم مجلس انتخاب می شوند را دارا باشند. قرار نیست برای واگذاری مسئولیت ها در مجلس نگاه سلبریتی بازی داشته باشیم در حقیقت افرادی که در جایگاه ها قرار می گیرند، باید در این شاخص ها نمره بالاتری بیاورند، اما در نهایت رأی عموم نمایندگان تعیین کننده است که باید به آن احترام بگذاریم.
خضریان ضمن تاکید بر احترام به رای اکثریت در انتخاب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همانطور که نمایندگان از طریق مردم سالاری وارد مجلس شدند، در ادامه هم باید به رای جمعی نمایندگان احترام گذاشته شود و ممکن است که نظر نمایندگان با یکدیگر متفاوت باشد. بنده به نظر جمعی احترام می گذارم اما تلاشم این است که بر اساس این شاخص عمل کنم و با همکاران و دوستان خودم که در ارتباط بودم این مسأله را طرح کردم. معتقد هستم که این اتفاق باید بدون هرگونه حاشیه و سوءتفاهم باشد چرا که چهار سال قرار است که با این همکاران کار کنیم و قرار نیست که لشکرکشی از این طرف و آن طرف صورت بگیرد همانطور که نسبت به دولت نگاهم این است که باید کمک کنیم و کار انجام شود. قرار نیست به بهانه نظارت در یک سال آینده با دولت کارشکنی صورت بگیرد، نسبت به مجلس هم این دیدگاه را دارم. مجلس جمعی از نمایندگان هستند و همه باید باهم تصمیم بگیرند و رفتارشان سازماندهی کنند. ممکن است در جایی نگاه ها با یکدیگر متفاوت باشد و این مساله در ذات مجلس است و ایرادی ندارد. لذا باید به عقل جمعی احترام بگذاریم.
این عضو جبهه پایداری در توضیح آنچه تحت عنوان شرط برای ریاست مجلس عدم نامزدی وی در انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری است، افزود: کسی نمی تواند باید و نباید تعیین کند اما منتخبین مردم در انتخاب رئیس مجلس می توانند، برای خودشان شاخص هایی را مدنظر قرار دهند و بر مبنای آن منطق رای دهند. در واقع یک جمعی برای خودش این شاخص را تعیین کرده است که من با آن موافقم دلیلش هم این است اگر کسانی که مسئولیت های اصلی در مجلس از جمله ریاست مجلس را برعهده می گیرند، بخواهند نامزد ریاست جمهوری سال آینده شوند، یکسال از عمر مجلس، یعنی از خرداد ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، درگیر انتخابات ریاست جمهوری می شوند که این جفای بزرگی در حق مردم می شود. این یکسال از عمر مجلس مهم است چراکه کارهایی روی زمین مانده است. این درحالیست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تقریبا از چند ماه آینده فعالیت های را خود جهت ساماندهی به ستادهای انتخاباتی شروع می کنند و این موضوع با تعهدی که به مردم برای خدمت در مجلس داده شده است، در تضاد قرار می گیرد.
خضریان تاکید کرد: دلیل بعدی این است که مجلس در جایگاه نظارت دستگاه اجرایی قرار دارد و قوه تقنینی و نظارتی است. اگر رئیس مجلس و کسی که در این جایگاه قرار می گیرد در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شود، در حقیقت نمایندگان مجلس رئیس خودشان را رئیس دولت کردند و جایگاه نظارتی مجلس تحت الشعاع قرار می گیرد. نقدی که بعضا به برخی نمایندگان مجلس وارد بود، این است که وکلای مردم جایگاه وکیل الدوله پیدا می کردند و به جای نظارت در جایگاه حامی دولت قرار می گرفتند. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد سه سال بعدی مجلس هم تحت الشعاع قرار می گیرد و وکلای مردم عموما جایگاه وکیل الدوله پیدا می کنند و این، آسیب جدی وارد می کند. همچنین ممکن است رئیس مجلس در انتخابات شرکت کند و نتواند اکثریت آرای انتخابات را به خود اختصاص دهد که در این صورت نیز سه سال آینده، مجلس تحت تاثیر این شکست قرار می گیرد چرا که جایگاه نظارتی مجلس در مقابل فرد پیروز در انتخابات کند می شود و اگر بخواهد از آن استفاده و بهره برداری کند و دولت را در ریل خدمت گذاری قرار دهد، بعضا این برداشت می شود که چون رئیس مجلس رأی نیاورده است، مجلس به دنبال کارشکنی در کار دولت است.
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه آسیب شناسی کاندیداتوری رئیس مجلس برای انتخابات ۱۴۰۰ یادآور شد: از طرفی دیگر وقتی رئیس مجلس از رئیس دولت شکست خورده موضوع رأی متاخر مردم مطرح می شود و جایگاه مجلس که می بایست در راس امور باشد، تنزل پیدا خواهد کرد و کل هویت مجلس یازدهم دچار آسیب می شود. نکته بعدی اینکه یکی از ابزارهای نظارتی مجلس سوال و استیضاح از دولتمردان در همین دولت است. این یک ابزار است و نمی گویم که حتما باید به خدمت گرفته شود اما ابزاری بوده که موجود است و به صورت قانونی در اختیار مجلس است، به هر دلیلی در یکسال آینده اگر نیاز باشد که از این ابزار استفاده شود این برداشت می شود که مجلس در جایگاه رقیبی نسبت به وضعیت موجود می خواهد برای رئیسش کار انتخاباتی انجام بدهد.
خضریان ادامه داد: افکار عمومی از چند ماه آینده متوجه می شود چه کسانی برای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت می کنند و به این شکل نیست که بگوئیم تا خرداد ۱۴۰۰ کسی متوجه نمی شود. لذا این را به عنوان یک شاخص قبول دارم و معتقد هستم و خیلی شفاف از آن دفاع می کنم.
این عضو جبهه پایداری در پایان خاطرنشان کرد: بحث من سیاسی نیست و براساس اتفاقاتی است که بین رئیس مجلس پنجم و دولت هفتم رقم خورد و با تکرار آن، اتفاقات مجلس در برخی امور امکان بهره برداری از ابزار نظارتی خود را از دست می دهد.