آیت الله کاظم صدیقی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: هفته دفاع مقدس را که تجلی هشت سال صبر، ایستادگی، عشق به شهادت و هشت سال قدرت نمایی با اتکا به خدا بود تبریک عرض می کنم.
وی افزود: انسان موحد در کلاس توحید نماز که برترین و سازنده ترین کلاس در حرکت توحیدی انسان است، به این واقعیت توجه می کند که تنها کسی که می تواند کمک انسان باشد، خدا است و جز او کاری از کسی ساخته نیست و همه جز او وابسته، فقیر و گرفتار خلأ هستند، بنابراین آدمی که خدا را شناخت غیرخدا برای او ارزشی ندارد.
خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: نماز برای زدودن خودبینی و خودخواهی است و این نمی شود مگر اینکه انسان توجه خاصی به نحوه تربیت نماز داشته باشد.
آیت الله صدیقی گفت: کسی که ظلم می کند، دروغ می گوید، کسی که عیب این و آن را جست وجو می کند و با کشف عیب پرونده برای او باز می کند و آبروی او را می برد، مانند این است که جان او را می گیرد. کسانی که این کارها را می کنند خبر ندارند که خدا در کمین آنها است. باید به خدا پناه ببریم و خود را در کمین گاه های او قرار ندهیم.
وی افزود: در تصمیمات شخصی و رفتارهای اجتماعی و همچنین در تصمیمات کلان کشوری باید این مسئله را بدانیم که اگر پایمان را کج گذاشته ایم در کمین گاه خدا قرار گرفته ایم.
آیت الله صدیقی گفت: مهمترین مسئله امروز پس از مسئله محرم و صفر، نقش حضرت زین العابدین و حضرت زینب و گروه تبلیغی همراه امام حسین(ع) است که بنای آنها بر این بود که به کربلا بیایند و با پیام شهدا راهی مسیر شام شوند و شامی را که چندین سال علیه امیرالمؤمنین سم پاشی شده پایگاه بیان مظلومیت امام حسین قرار دهند و طفل سه ساله را که به همراه خود برده بودند به عنوان پرچم مظلومیت امام حسین در این سرزمین جا بگذارند.
خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در هفته دفاع مقدس هستیم که از نعمت های الهی بعد از جریان کربلا است. پس از این واقعه هیچ دوره ای به اندازه دوران دفاع مقدس پرثمر، سازنده و اثرگذار در تاریخ نبوده و یک نقطه عطفی است که ظاهراً گذشته است ولی در باطن باید به این مسئله دقت شود که ما چگونه در برابر قدرت های جهانی ایستادگی کردیم. در دوران دفاع مقدس در شرایطی که وضعیت اقتصادی ما در بدترین وضعیت بود ما ۸ سال مقاومت کردیم.
وی افزود: اگر امروز یمن ۵ سال مقاومت می کند برای این است که قیام یمن مولود دفاع مقدس است. رهروان راه امام حسین و تربیت شدگان مکتب عاشورا ۸ سال تمام در بدترین شرایط با تمامی قدرت ها دست و پنجه نرم کردند. در ۲۰۰ سال گذشته هیچ گاه نشده بود که ایران با کشورهای قدرتمند جنگ کرده و بخشی از خاک خود را نداده باشد ولی در دوران دفاع مقدس با وجود فشار رسانه ای و نظامی تمام عیار قدرت های جهانی حتی یک وجب از خاک کشورمان را به بیگانگان ندادیم.
آیت الله صدیقی یادآور شد: اولین آموزه دوران دفاع مقدس توجه به نقش رهبری است. باید توجه داشت که اولین حرف را رأس هرم طراحی می کند. فرق نقش ولایت با سایر مدیریت های جهان این است که ولی صاحب دارد، عابد است و عارف، ولی کسی است که وقتی بعد از بمباران فرودگاه تهران که همه نگران شده بودند که چه خواهد شد، آنقدر این حادثه برای او کوچک بود که گفت “یک دیوانه آمده و سنگی انداخته است”.
وی افزود: امروز نیز که در جنگ نرم و فناوری پیروزی های معجزه آسا را می بینید در گروی مدیریت رهبری است که با همه وجود خود را در اختیار خدا قرار داده و مرکزیتی است که انرژی و قدرت را از خدا می گیرد.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه دومین آموزه دوران دفاع مقدس توکل و یقین به وعده های خدا است، گفت: در جنگ هشت ساله ما حتی برای تأمین سیم خاردار مشکل داشتیم ولی باور به وعده های خدا موجب شد تا در نهایت به پیروزی برسیم. سوم آموزه این دوران، ابتکار عمل بود. در حالی که ما از آموزش جنگ های کلاسیک محروم بودیم اما شهید باقری و شهدای بزرگوار دیگری را داشتیم که ایده های نویی را برای مقابله با دشمن ایجاد کرده و موجب حیرت جهانیان شدند. عشق به شهادت در جنگ ۸ساله فرهنگ شد. استقامت تا پیروزی شعار امام خمینی بود و تا زمانی که پیروزی را به دست نیاوردند امت و ملت در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کردند و قطعاً اگر ۴۰ سال این جنگ نابرابر ادامه پیدا می کرد پا پس نمی کشیدند.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: پس از واقعه عاشورا دیگر هیچ مجموعه ای را سراغ ندارید که شب ها دل در گروی خدا داشته باشند و روزها در مقابل دشمنان خدا به جنگ بایستند. همچنین اسرای ما در دوران اسارت افتخاری آفریدند که پس از اسارت بازماندگان عاشورای حسینی در تاریخ نمونه آن را سراغ نداریم. از سوی دیگر حضور تمامی اقشار مردم انواع و اقسام کمک ها را پشت جبهه ها انجام می دادند و تدارکات لازم برای رزمندگان را بدون چشم داشت انجام می دادند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به پیاده روی اربعین حسینی گفت: مسئله اربعین جزو حوادث قابل تحلیل است. پیاده روی اربعین تجلی گری این مسئله است که می شود ۲۰ میلیون جمعیت در فضایی محدود با یکدیگر هم زیستی کنند بدون اینکه کسی از کسی طلب کار باشد و مردم عراق در پذیرایی زوار امام حسین مال و جان خود را در اختیار زوار امام حسین قرار می دهند. این که می بینید در پیاده روی اربعین از ادیان و مذاهب و ملیت ها و قومیت های مختلف حضور دارند در واقع تجلی گری از دوران آخر زمان و آماده سازی مردم دنیا برای ظهور حضرت مهدی(عج) است.
آیت الله صدیقی گفت: آنچه متوقع است این است که این ۲۰ میلیون نفری که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند، عبودیت و وارستگی و حساسیت به نفاق و انحراف از اسلام ناب را که از ویژگی های امام حسین بوده به شکل ویژه در نظر داشته باشند.