یکی از سنت هایی که خداوند در قرآن بیان فرموده، این است «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»(۱)، بدانید خداوند زمین را پس از مرگش احیا می کند، زمین مرده را زنده می کند، طبیعت افسرده را شاداب می کند و جهان یخ زده را شکوفا می کند این سنت الهی است که همه ساله می بینیم، زمستان گذرا است، شب زائل می شود، پایان شب سیه سفید می شود، فضای عالم نور می گیرد، بشر در نور با امید به سوی زندگی حرکت می کند با پایان زمستان برای عالم طبیعت برنامه زندگی آغاز می شود، جنب و جوش راه می افتد، همه موجودات به تکاپو می افتند، موقع وصال می رسد، بلبل های هجران کشیده، گل می بینند و وصال معشوق خود را می یابند. یأس ها، فسردگی ها و انجمادها جای خود را به نشاط، طراوت، امید، پویایی و بالندگی می دهد یک هماهنگی، یک انسجام، یک حرکت عمومی، یک تحول و انقلاب جدیدی در عالم پیش می آید که نام آن را بهاران می گذاریم خداوند متعال خدای امید است و امید را ازآثار و لوازم ایمان می شمارد و یأس و ناامیدی را کفرمعرفی می کند. «یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ»(۲) این آیه شریفه حکایت گفتار یعقوب هجران کشیده است، پدری سراب دیده است، به فرزندان خود خطاب می کند که ننشینید وقت نشستن گذشت از خود بیرون بیایید، در اطراف عالم بگردید، یوسف تان را تحسس کنید، یوسف شما حضوردارد، وجود دارد. بگردید به او می رسید، راه بروید تا به مقصد برسید. امیدوار، منتظر حرکت می کند، آمادگی نشان می دهد که اگر حرکت وآمادگی بود اگر عطش بود آب وجود دارد فرزندان من از یوسف من تحسس کنید، با چشم سرتان حسش کنید، وجود دارد این حکایت برای ما منتظران درس است. ای همه گرفتاران، ای ستمدیدگان، ای هجران کشیدگان، ای به خاک سیاه نشستگان و ای حق باختگان، همه شما به پا خیزید و در مسیر وصال حرکت کنید. یوسف تان را تحسس کنید، شما هم گمشده ای دارید، شما هم یوسفی دارید که خود باعث شدید در چاه غیبت قرار گیرد. حرکت جمعی کنید و به او برسید که اگر رسیدید آن گاه بهاران زندگی بشراست «السلام علیک یا رَبِیعِ الْأَنَامِ» سلام بر تو ای آقا، ای مولا، ای سید، ای بهاران مردمان. می بینی که در دنیا چهره های افسرده به سوی تو حرکت کردند. ایران آغاز این بهار را تجربه کرد اما هنوز هم منتظر است و در راه و از پای نمی نشیند «السلام علیک یا نَضْرَه الْأَیَّامِ» سلام بر تو ای بهاران، سلام برتو ای طراوت عالم، ای نشاط دل ها، ای حیات، ای زندگی، ای چشمه جوشان، ای آقا ربیع به معنی بهار و انام به معنی مردم است، ربیع الانام به معنی بهاران مردمان است. بهار جامعه بشری با ظهور امام زمان (عج) است «و نضره الایام» نضره به معنای طراوت و شادابی است. روزگار یخ زده و زمستان دیده، با طلوع جمال عدالت و مهربانی امام عصر ارواحنا فداه شاداب می شود سلام برتو ای کسی که روزگار با تو شاداب می شود و جامعه بشری با وجود تو بهار را تجربه می کند و به آرزوی خود که امید آن را داشت می رسد به امید آن روز «اللهم عجل له الفرج و سهل له المخرج و جعلنا من انصاره و اعوانه و المنتظرین لاوامره» قرآن کریم امام زمان (عج) را نور زمین معرفی می کند: «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» (۳)، همان گونه که خورشید عالم را روشن می کند و اشخاصی در پرتو خورشید راه می روند اما یادشان نیست یک مرتبه با پیش آمدن اتفاقی شوکه می شوند و نگاه می کنند می بینند آفتاب بالای سرشان است وجود مبارک امام عصرارواحنا فداه دست خدا بر بالای سر همه ما است. او را «کهف الحصین و غیاث المضطر المستکین» می دانیم. او دژ هرکسی است که احساس خطر می کند و پناه هر کسی است که احساس بی پناهی می کند ما در تمام فشارها و گرفتاری ها که دشمن به ما چنگ و دندان نشان می دهد یک تنبه کوچک که پیدا کنیم می بینیم که تنها نیستیم. اگر عالم را توفان بگیرد، خداوند کشتی نجاتی برای ما قرار داده که به آن متمسک می شویم و از این امواج سهمگین به سرعت به سوی ساحل نجات می رویم این مهم را مقام معظم رهبری که نایب امام زمان (عج) است با همه وجود می یابد که ما امام زمانی داریم که دست خدا است، قدرت الله است، «اذن الله الواعیه و عین الله الناظره» گوش و چشم بینای خداوند است. لذا هرجا ما صدایش بزنیم امام زمان (عج) پیش ما است و فوری جواب می دهد کسی که در رأس عدالتخواهان و تشنگان وصال یعنی مردم عاشق ایران قرار گرفته و عشقش تیزتر و به حضرت نزدیکتر است، دراین توفان های سهمگین می داند که راه نجات استقرار در آن کشتی است لذا دست به دامن او می زند و به عالم هم اعلام می کند که ما بی پناه نیستیم و صدا می زنند و جواب می گیرند مردم به تأسی از چنین رهبر نورانی همیشه می گویند: «یا صاحب الزمان الغوث و الامان»