آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز طی سخنانی در همایش «۹ دی؛ احیای انقلاب» که از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: انسانها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. انسانهایی که در برابر مسایل سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت نمی کنند و دسته ای دیگر که می کوشند هر بهای معقولی را در این راستا پرداخت کنند و حتی از جانشان نیز بگذرند. وی افزود: این دو گرایش که یکی احساس مسئولیت در برابر مسایل سیاسی و اجتماعی است و دیگری احساس بی تفاوتی به بعد شناختی انسان و نیز احساسات و گرایش های بشر باز می گردد و با آن ارتباط دارد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان وجدان اجتماعی و عاطفی دارد، گفت: انسان نمی تواند در برابر مسائل اجتماعی بی تفاوت باشد و این احساس مسئولیت سرچشمه بسیاری از وقایع تاریخی است. عامل اصلی حساسیت افراد به مسائل اجتماعی، عاطفه انسانی است و عامل بعدی نیز همان شناخت است که البته ممکن است در این زمینه اشتباهاتی هم رخ دهد و برداشت نادرستی از مسائل اجتماعی و سیاسی نیز توسط انسانها صورت بگیرد. مصباح یزدی افزود: از ابتدای تثبیت اسلام در جزیره العرب، اختلاف نظر هایی میان اصحاب پیامبر در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی وجود داشته است و هر کسی با تمسک به آیه یا روایتی از پیامبر به شکل خاصی عمل می کرد اما باید دید که علت نزول آن آیه یا دلیل انجام آن رفتار از سوی پیامبر چه بوده است. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسانی در اثر تفسیر غلط از آیات و روایات منحرف شده اند و با تاسیس فرقه های خاص، از مسیر مستقیم دور شده اند. مصباح یزدی با اشاره به اینکه ترک امر واجب، خیانت به خود انسان است، اظهار کرد: ترک واجبات برای خود انسان ضرر دارد و او را مستحق عذاب الهی می کند. وی افزود: برخی از گروه ها و افراد هستند که نمی خواهم نام آنها را بیاورم اما می گویند که ما نباید با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری داشته باشیم تا امام زمان ظهور کند و این نقصی است که در شناخت افراد به وجود می آید و آنها را منحرف می سازد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گاهی تفاسیر غلط از آیات و روایات بدون قصد و غرض ورزی انجام می شود، گفت: گاهی افراد به دلیل عدم فهم یک مطلب یا به دلیل اینکه دلش نمی خواهد چیزی را درک کند و بفهمد به مشکلاتی دچار می شود. مصباح یزدی با تاکید بر اینکه در ۱۴ قرن گذشته بسیاری از احکام اسلام مشمول تفسیر به رای شده است اظهار کرد: در طول ۱۴ قرنی که از ظهور اسلام می گذرد بسیاری از احکام اسلام دچار این وضعیت شده اند و بسیاری از این آیات و روایات تفسیر به رای شده و دلخواه معنا شده اند تا برای رفتار برخی توجیهی باشد. وی افزود: پس از روی کار آمدن رضاخان در ایران مقابله و مبارزه با اسلام سرعت گرفت تا حدی که برخی به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد همه روحانیون زندانی و شکنجه شوند دیگر کسی نمی ماند تا برای مردم از مسائل روزه و نماز سخن بگوید. بنابراین برخی به این نتیجه رسیدند که بهتر است با دستگاه حکومت کنار بیایند و از آن دوران توجه به مسائل سیاسی از حوزه های علمیه کمتر شد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در آن دوران در برخی استان ها تنها یک یا دو نفر پیدا می شدند که روحانی بودند و به مقابله با حکومت می پرداختند که این تعداد به حدی محدود بودند و رفتارشان به اندازه ای نامتعارف بود که به آن ها آخوند سیاسی می گفتند. مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امام خمینی پرچم اسلام را در ایران استوار کرده است اظهار کرد: حضرت امام (ره) تنها کسی است که توانست در سرزمین امام زمان(عج) پرچم اسلام را در دست گیرد و آن را محکم و استوار سازد که البته در این راه دوستان و هم قطارانی هم بودند که به ایشان کمک کردند تا این نهضت به پیروزی برسد. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه طی دورانی طولانی در حوزه های علمیه سخنی از مسائل سیاسی به میان نمی آمد اظهار کرد: اگر امروز به کتابخانه های حوزه های علمیه سر بزنید و کتاب های آن دوره را ببینید متوجه می شوید که بیشتر این کتاب ها درباره طهارت و نماز است و کمتر کتابی را می توان پیدا کرد که به حکومت اسلامی بپردازد یا مسائل سیاسی را طرح کند. وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز دشمنان از براندازی انقلاب ناامید شده اند، اظهار کرد: دشمنان با توجه به وضعیت کنونی جامعه اسلامی و با گذشت بیش از ۳۷ سال از انقلاب به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند به براندازی این انقلاب و نظام امید ببندند و روز به روز نیز ناامیدتر می شوند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اولین وظیفه ما این است که دستاوردهای انقلاب را حفظ کنیم اظهار کرد: این انقلاب به بهای خون صدها هزار شهید به دست آمده است و ما وظیفه داریم که دستاوردهای آن را حفظ کنیم تا فداکاری های نوجوانان ۱۳-۱۴ ساله برای این نظام از دست نرود اما متاسفانه این ترس وجود دارد که مبادا از عهده حفظ این ارزش ها برنیاییم. وی با اشاره به وظیفه نخست مردم در حفظ دستاوردهای انقلاب اظهار کرد: ما باید بکوشیم نتایج این انقلاب را حفظ کنیم و آن قدر بی عرضه نباشیم که ثمره خون شهدا را به باد دهیم. مصباح یزدی دومین وظیفه در راستای حفظ انقلاب را تکمیل اهداف انقلابی دانست و گفت: ما باید بکوشیم اگر احیانا اشتباهاتی در مسیر انقلاب رخ داده است آن ها را ترمیم کنیم و دستاوردهای انقلاب و اهدافش را تکمیل سازیم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سومین وظیفه در حفظ انقلاب تاکید کرد: آخرین وظیفه برای حفظ انقلاب این است که این دستاوردها که حفظ و تکمیل می شوند به نسل های آینده منتقل شوند و ما برای آن ها امانتدار خوبی باشیم. وی همچنین با اشاره به خطرهایی که در مسیر انجام وظایف سه گانه برای حفظ انقلاب وجود دارد، اظهار کرد: اولین خطر در این زمینه این است که فکر امام (ره) تحریف شود و ارزش و کارآیی خود را از دست بدهد. خطر دومی که انقلاب را تهدید می کند این است که ما مسئولیت خودمان را فراموش کنیم و نسبت به اهداف انقلاب و حفظ نهضت کشور خودمان و جهان اسلام بی تفاوت شویم در حالی که در این زمینه باید از فکر، مال و جانمان مایه بگذاریم چرا که انقلابی گری در برابر تنبلی، سستی و «به من چه» گفتن است. مصباح یزدی ادامه داد: برخی از شخصیت های دولتی گفته اند که وظیفه ما تنها تامین نان و امنیت مردم است و وزیر ارشاد اسبق نیز روزی می گفت که مسائل دینی به ما ربطی ندارد و ما وظیفه مان همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنر پیش از انقلاب است که الان نیز آن آقا در انگلستان ساکن و مشغول استراحت است اما چه بسا کسانی که هم فکر او هستند نیز در داخل کشور وجود داشته باشند. وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: برخی می گویند که امر به معروف و نهی از منکر زمانی باید انجام شود که احتمال ضرر در این زمینه وجود نداشته باشد اما سوال این است که چنین امر به معروفی برای کجا و در چه زمانی انجام خواهد شد؟ در جامعه ای که حکومت اسلامی وجود دارد امر به معروف تنها به مسائل روزمره مربوط نمی شود بلکه اگر دین در خطر باشد ضرورت دارد که امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و دیگر دنبال احتمال ضرر داشتن یا نداشتن نیز نباشیم.