در میزگرد «بررسی ابعاد نفوذ رسانه ای غرب در ایران» مطرح شد: مهم ترین هدف دشمن تغییر نگرش مردم است

0 ۱۷۶

در ادامه سلسله نشست های تخصصی دانشکده رسانه فارس میزگرد «بررسی ابعاد نفوذ رسانه ای غرب در ایران» با حضور علی محمد نائینی، پژوهشگر سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه و حسین بابازاده مقدم، استاد دانشگاه و کارشناس جنگ نرم برگزار شد. در این میزگرد که با همکاری گروه سیاسی رادیو گفت گو برگزار گردید، کارشناسان مدعو ابعاد و زوایای مختلف نفوذ بیگانگان به کشور در شرایط پسابرجام و نقش و کارکرد رسانه های ضدانقلاب در بسترسازی جریان نفوذ مورد بررسی قرار گرفت. نائینی: هدف دشمن در براندازی جمهوری اسلامی هرگز تغییر نکرده است نائینی با بیان اینکه وقتی صحبت از نفوذ به میان می آید، این سوال مطرح می شود که ابعاد این نفوذ چیست، اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که جبهه معارض انقلاب اسلامی که ظهور و بروز آن در جبهه استکبار و دولت آمریکا است، با شیوه های مختلف به معارضه با جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: از نگاه سیاستمداران غربی جمهوری اسلامی یک دشمن و تهدید همیشگی است و هدف اصلی دشمن که براندازی نظام جمهوری اسلامی است، هرگز تغییری نکرده است اما در طول این سال ها به تغییر الگوهای خود پرداخته اند و در طول سال های پس از انقلاب، الگوهای مختلفی برای مقابله با این تهدید به کار برده اند. عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) نفوذ را یک استراتژی برخورد دانست و تصریح کرد: نفوذ در تمامی عرصه ها از جمله فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، نظامی و دفاعی وجود دارد اما به فرموده رهبر معظم انقلاب خطر نفوذ فرهنگی همیشه بیشتر بوده است زیرا نفوذ فرهنگی مهم ترین عامل دگرگونی است و نتیجه این نوع از نفوذ، در حالی که قالب و ظواهر یک نظام سیاسی ثابت است اما جوهر و درون مایه آن به طور کلی از بین می رود. تعامل و مذاکره، بستر نفوذ است نائینی یادآور شد: باید توجه داشت که دشمن در ایران دارای پشینیه نفوذ است و از بعد از جنگ جهانی تجربیات در بلوک شرق و غرب دارد و در این زمینه از دو استراتژی تعامل گرایی و تقابل گرایی استفاده می کند که حتی بعضاً کشورهای منطقه را به مرحله تقابل نظامی با این جریان رسانده است. کارشناس مسائل راهبردی و جنگ نرم با اشاره به لزوم بررسی عمیق مقوله نفوذ گفت: نیاز است تا پیشینه و مطالعات تطبیقی در این مورد صورت گرفته و مراحل استراتژیک نفوذ دشمن در ایران و هم چنین شیوه های مختلف نفوذ در کشورهای مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه دشمن از طریق نفوذ در بستر تغییر محاسبات نخبگان صورت می گیرد، اظهار داشت: در دوران پس از برجام، دشمن به این نتیجه رسیده است که امکان تغییر در ساختار فکری ملت ایران وجود دارد و لذا در بستر تعامل و مذاکره وارد این عرصه شده است و متأسفانه در بعضی موارد مؤفق شده تا اولویت ها و محاسبات و نوع نگاه به دشمن را در برخی از مسئولین تغییر دهد. وی با بیان هدف اصلی دشمن خاطر نشان کرد: هدف اصلی دشمن از نفوذ فرهنگی لیبرالیزه کردن فضاهای فرهنگی و سکولاریزه کردن این بسترهاست ودر این زمینه حتی از واژه هایی همچون دین سازی و مردم سازی استفاده می کند. بابازاده مقدم: برخی از افراد داخل کشور، نفوذ را یک مفهوم من درآوردی معرفی می کنند در ادامه جلسه حسین بابازاده مقدم، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل جنگ نرم، با اشاره به تاریخ آغاز جریان نفوذ در ایران گفت: در ساختار سیاسی ما نفوذ از عصر صفویه آغاز شد در حالی که متاسفانه عده ای در تلاش هستند این تفکر را القا کنند که نفوذ مفهومی جدید و اختراع شده از سوی بعضی افراد است. وی افزود: پس از عصر صفویه و در دوران سلسله بی هویت قاجار، نفوذ دشمن در ایران شکل سیستماتیک پیدا کرد و آنقدر افزایش یافت که در موضوع مشروطه به عنوان عامل تعیین کننده مطرح شد. کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با اشاره به مواضع برخی از شخصیت ها که به جریان نفوذ باور ندارند خاطر نشان کرد: ما امروز با پدیده ای مواجه هستیم که برخی از افراد در داخل کشور نفوذ را یک مفهوم من درآوردی معرفی می کنند و می گویند نباید مسائل فرهنگ را با دید امنیتی نگاه کرد. وی با اشاره نفوذ سیستماتیک دشمن در کشور گفت: دگرگونی های فرهنگی که در کشور رخ می دهد امکان وقوع در سطح نخبگان را نیز داراست و دشمن به دنبال تئوریزه کردن مفاهیم خود در این قشر مؤثر در جامعه است. بابازاده: رسانه ها یکی از اهداف اصلی جریان نفوذ هستند این استاد دانشگاه تصریح کرد: جنگ سرد فرهنگی به دنبال از بین بردن پایه های اعتماد و مشروعیت است و این جریان در پانزده سال گذشته تلاش کردند این نظریه را تبیین کنند که کشور ما به دام سیاست ها و عقاید بنیادی گرفتار شده و تلاش کردند تجدید نظر طلبی را در ایران احیا کنند. حسین بابازاده مقدم با بیان اهمیت و تأثیر حوزه رسانه و پژوهشگاه های داخل کشور اظهار داشت: جریان نفوذ، در حوزه رسانه و پژوهشگاه ها و اندیشکده های ما که تصمیمات اساسی اتخاذ می شود، بیشتر متمرکز بوده و حساسیت بیشتری در این حوزه وجود دارد. کارشناس مسائل جنگ نرم با اشاره به نقش اساسی رسانه ها در تبیین جریان نفوذ تأکید کرد: ما باید نفوذ را دوباره تبیین کنیم و رسانه ها باید تلاش کنند عملکرد یکپارچه آمریکا را در طول چند دهه اخیر و اینکه هیچ گاه دشمنی آمریکا با ایران تمامی ندارد را برای مردم تبیین کنند. نائینی: در نفوذ نرم، ساختارها حفظ می شود و ارزش های درونی تغییر می کند نائینی در با بیان اهمیت نفش نخبگان فرهنگی در جامعه گفت: گام اول در برای مقابله با این نفوذ علاوه بر شناخت عمیق مفاهیم، این است که نخبگان فرهنگی ما ابعاد این مسئله را به خوبی بفهمند و با روش های درست به تبیین آن بپردازند. وی اظهار داشت: در نفوذ از طریق ملت سازی، دشمن با استفاده از رویکرد دموکراتیزه کردن جوامع، به ایجاد هویت های جدید اقدام می کند و ارزش های پایه ای جامعه را تغییر می دهد. نویسنده کتاب «اصول و مبانی جنگ نرم» تأکید کرد: باید باور داشته باشیم که از بعد فرهنگی می توان بنیان یک جامعه را فرو ریخت و این همان باور به جنگ نرم است که به عنوان استراتژی اصلی دشمن هم مطرح است. این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به نفوذ فرهنگی و سیاسی و علمی دشمن اظهار داشت: ما تجارب گسترده ای در این ۳۶ سال از ابتدای انقلاب اسلامی در مقابله با نفوذ سخت داریم و سیستم های امنیتی ما به جدیدترین روش های امنیتی برای مقابله با این نوع نفوذ احاطه و آشنایی دارند اما در نفوذ نرم و فرهنگی تحولات به صورت تدریجی در جامعه صورت می گیرد و به همین خاطر باید ابعاد آن را به دقت مورد بررسی قرار داد. نائینی تأکید کرد: در این نفوذ قالب ها و ساختارها حفظ می شود اما ویژگی های ذاتی و خصوصیات و ارز ش های فرهنگی از طریق ابزارهای رسانه ای و فرهنگی، از دست رفته و تغییر می کند. کارشناس مسائل راهبردی تأکید کرد: نفوذ رسانه ای به دلیل وجود دو نقطه تحول در آن بسیار قابل توجه است که یکی پیدایش رسانه های جدید است که وجه واضح آن شبکه های موبایل محور است و بخش قابل توجهی از اوقات فراغت مردم را به خود اختصاص می دهد و دومین عامل نیز نقش افکار عمومی است و امروزه افکار عمومی یک مولفه بسیار مهم در تغییر نظام های سیاسی هستند به طوری که هرگونه تغییر در افکار عمومی به تغییرات در نظام های سیاسی منجر می شود. نقش سفارت خانه ها و پژوهشکده های خارجی در جریان نفوذ نویسنده کتاب «درآمدی بر مدیریت فرهنگی» با اشاره به ظرفیت های رسانه در نفوذ دشمن به کشور خاطر نشان کرد: جنگ سرد فرهنگی ابتدا در سال ۱۹۹۱ یعنی فروپاشی روسیه خودنمایی کرد و در واقع اساس جنگ سرد فرهنگی از بین بردن پایه های اعتماد و مشروعیت نظام های سیاسی است. عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: عملیات نفوذ در چهارچوب یک سری فعالیت های سازمان دهی شده و امنیتی صورت می گیرد و ما ردپای بعضی از سفارتخانه ها و پژوهشکده های برخی کشورها را به وضوح در این جریان می بینیم که به صورت قرارگاهی کار می کنند و از روش ها و ابزار بسیار پیچیده ای استفاده می کنند. وی با اشاره به سرمایه گذاری زیاد دشمن در ایران در جهت تربیت عناصر رسانه ای اظهار داشت: اتحادیه اروپا و آمریکا و برخی از نهادهای به اصطلاح مردمی از سال ۷۰ کسانی را از ایران به خارج از کشور برای پرورش و تربیت اعزام نمودند و پژوهشکده های اروپایی و آمریکایی در جهت دنبال نمودن کارهای عملیاتی و کاربردی در ایران بوده اند. این مدرس دانشگاه گفت: از ۱۵ سال گذشته،حوزه هنر و ادبیات ما در تصرف جریان روشنفکری قرار دارد که معتقد است ما در دام سیاست های بنیادین هستیم و باید تلاش نمائیم تا تجدید نظر اساسی در این زمینه انجام دهیم. این کارشناس مسائل استراتژیک درباره دشمن در جریان نفوذ گفت: هدف دشمن برای مردم تغییر رفتار و فضای اجتماعی حاکم است و تا زمانی که زمینه های مورد نظر دشمن در داخل کشور ایجاد نگردد نمی توانند اقدام موثری در این زمینه انجام دهند. بابازاده: مهم ترین هدف نفوذ، تغییر در سطح و زاویه دید مردم است حسین بابازاده مقدم مهم ترین هدف نفوذ دشمن را ایجاد دگرگونی در سطح و زاویه دید و نگرش مردم بیان کرد و گفت: دشمنان در تلاشند تا محاسبات ما را به هم بزنند و از طریق ایجاد زیر سؤال بردن گفتمان اصلی کشور، بحران سیاسی در ایران بوجود بیاورند. این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی اظهار داشت: دشمن تلاش می کند تا با استفاده از مهره های داخلی پیراهن جدیدی برای برجام بدوزد و این در حالی است که در این مقطع از تؤافق، هنوز اقدامی اساسی صورت گرفته نشده است. وی با اشاره به رهنمودهای رهبر انقلاب گفت: البته رهبر معظم انقلاب تأکید نمودند که با تغییر دولت ها اهداف جمهوری اسلامی تغییر نمی کند و ساختار سیاسی ثابت خواهد بود. بابازاده مقدم اولین و مهمترین مسئله را تببین دوباره نفوذ دانست و اذعان داشت که رسانه ها باید به هویت و رسالت اصلی خود عمل نمایند و گوشزدهای تاریخی را مطرح نمایند. وی افزود: متاسفانه در ایران برخی مدیران رسانه ای دقت نظر لازم را نداشته اند. و از برخورد همراه با تکریم برای نیروهای نظام غافل بوده اند در حالی که ما در حفظ نیروهای رسانه ای خود باید تجدید نظر اساسی داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.