علی خضریان:
حفظ روحیه عدالتخواهی/ اولویت جریان دانشجویی؛ شناسایی سازوکارهای فسادزا است
وی افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی پرچم عدالت را بلند کرده است و مردم مجذوب همین شعار مهم و اساسی شدهاند، اما پیش از اینکه در خصوص نقش جنبش دانشجویی در مبارزه با عوامل فسادزا صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که امروز ما در مقطعی از انقلاب به سر میبریم که نه فقط دشمنان ما آن را تصور نمیکردند، بلکه دوستداران انقلاب نیز در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب، امیدی به تداوم آن و رسیدن به این مرحله نداشتند.
فساد مجزا از انقلابیگری است
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صحبت از مبارزه با فساد در نظام جمهوری اسلامی به معنای نادیده گرفتن نعمت حاکمیت دینی نیست، بلکه به معنای این است که برای تداوم این نعمت الهی تکالیفی برعهده نیروهای انقلابی است و در کنار دستاوردهای مهمی که در طول بیش از ۴۰ سال گذشته داشتهایم، باید توجه کنیم که انقلاب اسلامی برای امری فراتر از اینها یعنی تحقق یافتن و زنده کردن حقیقت “کَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا” است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به نقطه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابهای دنیا گفت: معیار انقلاب اسلامی پیروزی حق، رشد انسانیت، مبارزه با ظلم، و بی عدالتی است، لذا موضوع فساد و مظاهر بی عدالتی یک امر مجزا از انقلابیگری است.
وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت عدالت خواهی و عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم نباشد، به ریاکاری، دروغ، انحراف و ظاهرسازی تبدیل خواهد شد و به بیانی میتوان گفت در نظام فکری جریان انقلابی معنویت و عدالت در هم تنیده شده است.
خضریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش جریان دانشجویی در مبارزه با فساد تصریح کرد: گام مهم جریان دانشجویی حفظ و ارتقای توأمان روحیه عدالت خواهی و معنویت است و آنچه که نباید باعث سرخوردگی نیروهای انقلاب در محیط دانشجویی که آمیخته با روحیه جوانی و عدالت خواهی است، باشد، درک این واقعیت است که با تمام دستاوردها و موفقیتها همچنان در جامعه زندگی می کنیم که ظلم، فساد و سوءاستفاده از موقعیتها در قدرت وجود دارد، موضوعی است که باید به آن توجه کنیم، در واقع هر کجا که انسانها هستند، فساد و انحراف هم کم و بیش وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حکومت امیرالمومنین(ع) نیز که نماد عدل مطلق بود، چند استاندار و مسئول امور مالی، اجرایی و قضایی که برخی از آنها از نزدیکان امام علی(ع) بودند نیز، به خاطر دزدی از بیت المال، سوءاستفاده از قدرت و فساد نامشان در نهج البلاغه آمده است و حضرت علی(ع) از این نوع کارگزاران آنقدر شکایت داشت که خطاب به آنها فرمود: «لَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَکُم عَلی قَدَحٍ، لأخَذَ عِلاقَتَهُ!»، یعنی اگر کاسهای به یکی از شما بسپارم، دستهاش را میدزدد!
خضریان افزود: زیاد بن ابیه از اینگونه کارگزاران بود. منذِر بن جارود به جهت حیف و میل بیت المال مورد عتاب امام علیه السلام قرار گرفت. نُعْمان بن عجْلاٰن پس از بذل و بخشش بیت المال به افراد قبیله اش و تصرفات ناروا به نفع خود، مورد توبیخ حضرت علی(ع) قرار می گیرد. یزید بن حُجٖیّه، مَصْقله بن هُبَیره، قَعْقاع بن شور از همین قماش بودند که به جهت حیف و میل کردن بیت المال مورد نکوهش امام(ع) قرار گرفتند.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) خطاب به یکی از کارگزاران خود که پولها را برداشته بود و همچون اختلاسگران امروز که به کانادا و آمریکا پناهنده میشوند، به معاویه پناهنده شده بود، فرمودند اگر دستم به تو برسد با همان شمشیری تو را خواهم زد که هر کسی را با آن زدهام به جهنم رفته است.
وی با اشاره به انحراف برخی از کارگزاران حکومت نیز گفت: این افرادی که از آنها یاد شد، در حکومت اسلامی دارای خدمات و سوابق خوبی بودند. اما رفته رفته فاسد شدند، لذا یکی از نکات مهم در مبارزه با فساد عدم گرفتار شدن در تله توجیه گری به دلیل حمایت از انقلاب اسلامی است. همچنین عدم مقهور شدن در فضای رسانه ای دشمنان که اقدام به بزرگنمایی فساد با ابزار رسانهای می کنند نیز نیاز به هوشمندی و توجه دارد.
نقش جریان دانشجویی در شرایط جنگ نرم
عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش آفرینی مثبت جریان دانشجویی در شرایط جنگ نرم گفت: جنبش دانشجویی باید ضمن حفظ خود در شرایط جنگ نرم، عموم مردم را نیز با حضور فعال و هدفمند در این جنگ حفظ کند.
خضریان تصریح کرد: فرق حکومت فاسد و غیر فاسد در این است که حکومت فاسد جامعه را به سمت فساد سوق میدهد، اما حکومتی که فاسد نیست ممکن است گرفتار افراد فاسد و یا سازوکار فسادزا بشود ولی تلاش حکومت در مبارزه با فساد است. به عنوان مثال در زمان پهلوی برای اینکه دانشگاهها از فکر در خصوص مبارزه با ظلم و فساد خارج شوند، اقدام به راه اندازی رقاص خانهها در محیط دانشگاهی میکردند، اما در جمهوری اسلامی با سفارش و پیگیری شخص رهبر معظم انقلاب، شاهد طرح موضوع کرسیهای آزاداندیشی و یا برگزاری دوره طرح ولایت برای ارتقای فکر و اندیشه هستیم.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت شناسایی سازوکار فسادزا در مسیر مبارزه با فساد گفت: شناسایی سازوکارهای فسادزا به جای صرف وقت به جای مبارزه با فساد، به این جهت اهمیت دارد که با این کار ریشههای فساد رفع میشود و این موضوع برای جریان دانشجویی دارای اولویت است، لذا حتی با شناسایی فاسد باید به سمت چرایی و چگونگی فساد رفت و نباید در مصداق فاسد باقی ماند و تاکید بر این است که باید جامعه را ضمن هوشیار کردن نسبت به سیاهنمایی دشمنان برای مبارزه با فساد همراه کرد تا فساد موجب از بین رفتن ریشههای انقلاب نشود.