غلامحسین رضوانی:
آقاتهرانی همچنان نفر اول جبهه پایداری است /ملاک اصلح بودن است نه تکراری یا غیرتکراری بودن
۴ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، جریانات سیاسی با این پرسش روبرو شده اند که چگونه مردم را به مشارکت بیشتر ترغیب و تشویق کنند تا در نهایت بدین طریق به گزینه مطلوب برسند؛ گزینه ای که بتواند رأی حداکثری را به عنوان پشتوانه مردمی اش با خود به همراه داشته باشد. غلامحسین رضوانی در این گفتگو با اشاره به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می گوید: بهترین حالت برای ما همواره این گونه بوده و هست که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود دلیل آن هم این است که صاحبان نظام و انقلاب، مردم هستند نه گروه های خاص.
در ادامه مشروح مصاحبه خبرآنلاین با غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی را می خوانید:
آقای رضوانی! با توجه به مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم، اساسا آیا با مشارکت محدود برای انتخاب گزینه مطلوب موافقید؟
ما صرف نظر از اینکه خودمان استدلال داریم و معتقدیم اما با تاکیدات مکرری که رهبری درباره مشارکت دارند و قبلا نیز امام داشتند همواره طرفدار مشارکت حداکثری مردم بوده و هستیم و انشاءالله خواهیم بود کسانی که طرفدار مشارکت محدود هستند از نظر بنده در خوشبینانه ترین حالت افراد نادانی هستند.
طرفداران مشارکت محدود، نادان هستند
به بیانی دیگر اگر کسی باشد که صادقانه و بی غل و غش طرفدار مشارکت محدود باشد یقینا فرد نادانی است اما آنچه که مسلم است و با نیروهای انقلابی هم سروکار دارم و داشتم همه آنها مشارکت حداکثری را قبول دارند. از رو نمی دانم چرا در ادبیات بعضی از روزنامه ها و نشریات به عنوان یک واقعیت مسلم تلقی می شود مبنی بر اینکه برخی جریانات به دنبال مشارکت حداقلی و یا کمتر هستند.
کسانی که به شکل افراطی مدعی مشارکت حداکثری هستند قبلا مخالف آن بودند
آنچه که ما می دانیم این است که کسانی که امروزه به شکل افراطی، مدعیِ انحصاری این موضوع هستند قبلا در محافلشان می گفتند که مشارکت حداکثری لازم نیست نام نمی برم چون برخی از اینها دستشان از دنیا کوتاه است اما نیروهایی که تابع نظام و به آن علاقه مند هستند و در عین حال می دانند مشارکت گسترده مردم در تحکیم پایه های نظام موثر است و از فرمایشات رهبری اقتباس می کنند حتما اینها طرفدار مشارکت حداکثری اند.
بنده همواره طرفدار مشارکت حداکثری بوده و هستم و انشاءلله خواهم بود. جواب من به این سوال خیر است. بهترین حالت برای ما همواره این گونه بوده و هست که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود دلیل آن هم این است که صاحبان نظام و انقلاب، مردم هستند نه گروه های خاص.
برخی ها بذر یأس می پاشند!
راهکارهای افزایش مشارکت از نگاه شما چیست؟
طبیعی است که راهکارهای افزایش مشارکت علاوه بر روشنگری های همه افرادی که می توانند موثر باشند، عملکرد مسئولان هم می تواند موجب دلسردی یا دلگرمی شود. در دورانی که دو قوه در اختیار مدعیان مشارکت با تابلوی مشارکت بود در دوران آنها مشارکت به تدریج کم شد و در دورانی که برخی گروه ها متهم می شوند به اینکه طرفدار مشارکت حداقلی هستند اما این گروه ها در دورانی که حضور داشتند وقتی انتخابات برگزار کردند مشارکت حداکثری بوده است اینها را می توان با مراجعه به آمار، متوجه شد. بنابراین عملکردهای مطلوب مسئولان می تواند موجب افزایش مشارکت شود هر چند بنده معتقد بودم و هستم چون مردم خودشان را صاحب انقلاب می دانستند علی رغم اینکه برخی ها بذر یأس می پاشند باز هم متعهدانه در انتخابات شرکت خواهند کرد.
آقاتهرانی همچنان نفر اول پایداری است
فعالیت های انتخاباتی جبهه پایداری به کجا رسیده و چه برنامه ای برای افزایش مشارکت دارند؟
تشکیلات باید براساس فرمی باشد که وزارت کشور، ذیل ماه ده قانون احزاب مطالبه کرده، جبهه پایداری هم بر مبنای همین موضوع، کنگره و مجمع عمومی اش را تشکیل داده است و شورای مرکزی اش نیز شکل گرفته است. پس از تشکیل شورای مرکزی، چون در اساسنامه جدید برخلاف گذشته، رییس شورا و دبیرکل داریم طبق روالی که قبلا بوده نفر اول تشکیلات آقاتهرانی بوده و در حال حاضر هم نفر اول تشکیلات به عنوان رییس شورا تعیین شده و نفر دوم شورا نیز به عنوان دبیرکل تشکیلات تعیین شده است. بنابراین تفاوتی ایجاد نشده و همان افراد اصلی جبهه پایداری در جایگاه خودشان حضور دارند.
آقای رضوانی! برنامه های جبهه پایداری برای تشویق مردم به مشارکت حداکثری چیست؟
همواره جبهه پایداری تاکیدش بر این بوده که بر گفتمان انقلاب اسلامی تاکید شود خدمتگزار مردم باشیم و با آنها صادق و رو راست باشیم در نتیجه مردم وظیفه شان را به بهترین نحو انجام خواهند داد.
اگر فرد ناصالحی تایید صلاحیت شود، مقصر مردم نیستند
در مورد کاندیداها چطور؟ چه گزینه هایی دارید که موجب مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات بشوید؟
از نظر بنده اگر ارگان های رسمی کشور به وظایف قانونی شان عمل کنند همواره مردم به بهترین نحو انتخاب و مشارکت می کنند اما اگر خدای ناکرده به عنوان مثال یک فرد ناصالحی از سوی شورای نگهبان تایید شود در آنجا نمی توان مردم را مقصر دانست بلکه باید گفت شورای نگهبان در انجام وظیفه اش کوتاهی کرده، هر چند برخلاف واقع، شورای نگهبان مورد هجمه واقع می شود که چرا سخت گیری می کند. خیر این گونه نیست.
در مواردی بوده که مردم گله مند بوده و هستند چرا شورای نگهبان در تایید صلاحیتها، کوتاهی کند تا سمت های مهم نظام در اختیار افرادی قرار گیرد که این افراد نسبت به دغدغه های مردم حساس نباشند. بنابراین ما باید با مردم صادقانه رفتار کنیم خدمتگزار باشیم در نتیجه مردم انجان وظیفه شان را بهتر از ما بلدند.
ادعای همه انتخاب گزینه اصلح است اما …
جبهه پایداری برای انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال چه نوع چهره ای است؟ چهره جدید یا چهره تکراری مانند رییسی که برخی اصولگرایان روی آنها اصرار و تاکید دارند؟
جبهه پایداری همواره بر معیارهایش تاکید دارد. اینکه جبهه پایداری به دنبال گزینه اصلح است باید گفت که در واقع ادعای همه این است که می خواهند گزینه اصلح انتخاب کنند منتهی برخی ها در این باره تبصره هایی قائل می شوند که از آن مسائل انحرافی از قبیل اینکه برخی برای اینکه چهره موردنظرشان انتخاب شود به دنبال مشارکت پایین هستند این فاجعه است و یک اقدام ضدملی است که کسی به دنبال مشارکت کمتر باشد.
بنابراین همه به دنبال این موضوع هستند که انتخاب اصلح داشته باشند در واقع تفاوت در معیارها است ما معتقدیم که اگر بر معیارهای اصیل انقلاب اسلامی تکیه کنیم باید مطابق آن معیارها ببینیم که چه کسانی ثبت نام می کنند و در میان آنها اصلح چه کسی است تا به یک گزینه اصلح رأی بدهیم.
ما مجاز نیستیم به غیراصلح رأی بدهیم همه ما شامل تک تک آحاد مردم هم می شود بنابراین مردم یا خودشان شناخت دارند یا از مجاری مطمئنی شناخت پیدا می کنند. به بیانی دیگر آن کسی را که باور می کنند اصلح است رأی می دهند.
ملاک جبهه پایداری اصلح بودن است نه تکراری یا غیرتکراری بودن کاندیدا
آیا مردم به چهره های تکراری رأی خواهند داد یا اینکه منتظر چهره جدید هستند؟
بر این باورم آنچه که ملاک ما است اصلح بودن است حال اینکه چهره تکراری باشد یا نباشد فرع بر موضوع است بنابراین اگر کسی اصلح باشد ولو تکراری باشد بلامانع است عکس آن هم متصور است اگر اصلح نباشد ولو خیلی ناب و جدید باشد مثل کسانی که می دانند در انتخابات رد می شوند اما کاندید می شوند. در نتیجه ملاک ما اصلح بودن است نه اینکه جدید یا غیر جدید را مدنظر داشته باشیم.
اصلاح طلبان سرسختانه از کاندیداتوری شمخانی دفاع می کردند
از نظر شما بهترین گزینه برای انتخابات ۱۴۰۰ چه جنس کاندایی می تواند باشد یک نظامی، سیاسی یا اقتصادی یا…؟
اینکه گفته می شود سیاسی یا نظامی و یا اقتصادی، باید گفت در قانون اساسی به رجال سیاسی _ مذهبی، فرهنگی اشاره شده است.
از هر دو جناح، آن هم افرادی حضور پیدا کردند که چندان جناحی نیستند به عنوان مثال در دوره های قبل افرادی چون شمخانی، محسن رضایی و قالیباف بودند که سابقه نظامی داشتند و کاندید شدند. حال اینکه برخی تمایل دارند از این موضوع چهره های نظامی یک جنجال بسازند اصلا وارد نیست چون مسبوق به سابقه است.
قبلا ندیدیم که در این زمینه اظهارنظری داشته باشند و حتی بعضا چهره های شاخص اصلاح طلب در رابطه با کاندیداتوری علی شمخانی، سرسختانه دفاع و حتی میدان داری کردند. به هر حال الان هم مطرح است وقتی می گوییم جناح، منظور جناح انقلاب است جناح انقلاب شامل کسانی است که به مرام امام خمینی، انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب تمکین می کنند و دنباله رو آنها هستند و با افتخار سرشان را بالا می گیرند و می گویند ما دنباله رو امام هستیم و به آن پایبندیم. حال هر گروهی باشند.
کسانی هم که قبله آمال و آرزویشان چه بگویند چه نگویند وقتی تعامل با دنیا را مطرح می کنند و اسم مستعار آمریکا را دنیا می گذارند از نظر من در جرگه انقلابیون نیستند حال از هر جناحی باشند بنابراین طبق تعریفی که در قانون اساسی آمده رجال سیاسی _مذهبی باشد منتهی تا آنجایی که نظامیان ما صرفا نظامی نیستند فرهنگی، مذهبی و انقلابی و سیاسی هستند.
بسیاری از نظامی های ما بیشتر از مدعیان سیاست می فهمند
حتی بسیاری از نظامی های ما بیشتر از مدعیان سیاست از سیاست می فهمند. آنچه که نظامیان از آن منع شده اند این است که نظامیان نباید وارد دسته بندی ها شوند اما اینکه برای انتخابات کاندید شوند مانعی ندارند چه بسا ما افراد بسیار قوی در بین نظامیان داریم که کاندید ریاست جمهوری شوند و ریاست جمهوری از این حالت که مردم ممکن است گله مند باشند خارج شود و اینها بتوانند با قدرت مسائل اقتصادی را حل کنند بنابراین آنچه که ملاک است این است که تشخیص مردم چه باشد و به چه کسانی رأی دهند.