برنامه ی جهان آرا با موضوع بودجه سال آینده؛
برای فیش های نجومی و ۷۵۰سکه جایزه برجامی پول هست، اما دولت برای کالاهای اساسی مردم پولی ندارد/ بودجه۱۴۰۰ مانند یک رمان تخیلی نوشته شده است

0 ۴۶۱

برنامه ی جهان آرا با حضور نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود و علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود روی آنتن رفت. مهمانان این برنامه ضمن بررسی برنامه ی بودجه ۱۴۰۰ در ارتباط وضعیت اقتصادی فعلی و چشم اندازهای پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداختند. گزیده ای از این گفتگو را در ادامه ی این گزارش ببینید.

در ابتدای برنامه نصرالله پژمان فر ضمن تحلیل ارتباط فعلی دولت و مجلس و اشاره به اینکه تا به امروز چند صد هزار شکایت از حسن روحانی به نمایندگان مجلس رسیده است، گفت: انسجام دستگاه های دولتی از بین رفته و شاهد این سخن، حجم بالای شکایات مردمی به مجلس در این زمینه است.

در ادامه علی خضریان پیرامون قوانینی که اخیرا توسط مجلس تصویب شده و واکنش دولت به آنها گفت: آقایان غرب گرا بدانند مجلس یازدهم در تغییر نگاه راهبردی و تصویب این جنس قوانین کوتاه نخواهد آمد. هفت سال است به نام برداشتن تحریم ها، کشور را درگیر مسائل مختلف می کنند و دلار را از سه هزار تومانی به بیست و اندی رسانده اند.

نماینده مردم تهران با اشاره به ادعای حسن روحانی در سال ۹۶ در رابطه با برداشته شدن تحریم ها گفت: مردم بدانند تحریم ها لغو نخواهند شد، باید به سمت بی اثرسازی تحریم ها برویم و اگر می خواهیم بعدا مذاکره ای می کنیم، باید برای تامین منافع مردم باشد. خودمان خودمان را تحریم کرده ایم و به ظرفیت های داخلی هیچ توجهی نداریم.

او در رابطه با کم توجه ی مسئولین به سیستان و بلوچستان ادامه داد: در جنوب کشور مجوز صید ترال می دهند ولی ماهی گیران ایرانی که معیشت خود را به واسطه ی صید ماهی تامین می کنند، منع کرده اند. یک نفر در سیستان و بلوچستان به من گفت چرا بنزین در کل کشور گران شده، بنزین را هشت هزار تومان به ما بدهید، نقد می خریم و بدون تاثیر تحریم ها، به کشورهای دیگر می فرستیم!

خضریان در رابطه با ادعای دولت مبنی بر کمبود بودجه در کشور گفت: برای فیش های نجومی، ۷۵۰ سکه جایزه برای مذاکره کنندگان برجام و عضو هیئت علمی کردن یک نورچشمی پول هست، ولی برای طرح مجلس و یارانه دوران کرونا می گویند پول نیست!

در ادامه نصرالله پژمان فر در ارتباط با وظایف دولت در قابل مصوبات مجلس گفت: وقتی رئیس جمهور می گوید مصوبه مجلس را اجرا نمی کند، یعنی نه قانون اساسی را خوانده نه قصد عمل به آن را دارد. مشکل این است که کسی که بر اساس قانون اساسی یک وظیفه دارد، می خواهد کار دیگری انجام بدهد. وقتی رئیس جمهور می گوید مصوبه مجلس را اجرا نمی کند، یعنی نه قانون اساسی را خوانده نه قصد عمل به آن را دارد. مجلس نسبت به وظیفه نظارتی خود کوتاه آمده است.

رئیس کمیسیون اصل نود در انتقاد به حسن روحانی گفت: یکی از اشکالات آقای روحانی این است که ارتباطی با مردم ندارد و حتی بعضا ارتباطی با وزرای خود ندارد، نتیجه این می شود که برداشت های محدود و اشتباه دارد.

در ادامه برنامه علی خضریان با اشاره به اظهارات حسن روحانی در نشست خبری اخیر گفت: بایدن می گوید برای محدود کردن برنامه موشکی ایران به برجام بر می گردیم و آقای روحانی می گوید من این حرف را نشنیدم! آقای روحانی البته خیلی چیزها را نشنیده، مثل خرد شدن استخوان های مردم زیر بار تورم.

نصرالله پژمان فر در رابطه با طرح بودجه ۱۴۰۰ گفت: رئیس جمهور می گوید بر اساس تولید، فروش نفت را در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده ایم, به همین ترتیب، خرج کشور را تعیین کرده اند، حالا برای تحقق این هزینه ها یا باید قرض کرد یا سرقت، یعنی چاپ پول بدون پشتوانه! این یعنی در سال آینده سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

پژمان فر ادامه داد: بودجه ۱۴۰۰ از هیچ نظر قابل دفاع نیست. یا لایحه بودجه را به دولت بر می گردانیم که اصلاح کند یا در غیر این صورت بودجه یک دوازدهم تصویب می کنیم. این انتخاب بین بد و بدتر است، البته دولت می تواند متعهد شود اصلاحات مجلس بر بودجه را بپذیرد.

علی خضریان در پایان با انتقاد به رویه ی بعضی از نمایندگان مجلس فعلی مجلس گفت: افرادی در مجلس به جای بهارستان به دنبال پاستور و انتخابات ۱۴۰۰ هستند. اگر چشم و ذهن نمایندگان مجلس به جای بهارستان، به پاستور باشد، مشکل ادامه پیدا می کند و بیشتر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.