غلامحسین رضوانی:
اختیارات رئیس مجلس را نباید تبدیل به یک امر سلیقه ای کنیم

0 ۴۰۱

«غلامحسین رضوانی»، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری، در خصوص اولویت برنامه های مجلس یازدهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اگر قرار است خدمت گذار مردم باشیم، نقطه عزیمت شفافیت آرا است. مهم ترین نکته ای که به آن تأکید دارم، شفافیت آرا در همه زمینه هاست. به عنوان مثال اولین کاری که مجلس می کند، چیست؟! انتخاب هیات رئیسه، کمیسیون ها، رئیس مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و غیره است. باید معلوم شود که هر کسی به چه کسی رأی می دهد و همه با شفافیت مدافع فردی باشند که به آن رأی دادند، لذا همه باید این را با شفافیت تمام اعلام کنند به طوری که بعدا قابل ارزیابی، باشد.

این چهره اصولگرا افزود: اگر فردی ضعیف است باید معلوم باشد چه کسانی مشوق این فرد بودند و به او رأی دادند و اگر قوی و یا متوسط باشد هم همین طور. بنابراین نباید طوری شود که رئیس در هر شرایطی که تغییر می کند همه به گونه ای اظهار نظر و موضع گیری کنند که گویا، کسانی غیر از اینها که درحال حاضر در مجلس هستند، نقش داشته اند. کما اینکه هم اکنون می بینیم به دلیل عدم شفافیت آرا همه به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه چیز، همه مقررات و قوانین، همه سیستم ها و نظام ها اشکال دارند غیر از آنهایی که تصمیم گرفتند و مجلس را به این روز، درآوردند.

رضوانی در واکنش به برخی گمانه ها مبنی بر انصراف جبهه پایداری از ریاست مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه جبهه پایداری در دایره اصولگراها و انقلابیون بوده و هست و آنهایی که دنبال انقلاب اسلامی هستند، در گام اول بودند در گام دوم هم حضور دارند لذا جبهه پایداری هم در راستای گفتمان انقلاب اسلامی تعریف می شود. بر همین اساس این جبهه به دلیل اینکه اصرار داشت همکاران در بحث ریاست مجلس به وحدت برسند و وحدتی در جبهه انقلاب حاکم باشد، کاندیدای مورد نظر خود را تا امروز مطرح نکرده که بخواهد انصراف بدهد. بنابراین اینکه گفته می شود جبهه پایداری از عرصه ریاست مجلس کنار کشیده، حرف درستی نیست چرا که اصلا فرد مورد نظر خود را مطرح نکرده است که بخواهد، کنار بکشد.

این عضو جبهه پایداری در رابطه با انتخابات فراکسیون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و عدم حضور جبهه پایداری در این انتخابات اظهار کرد: آقاتهرانی برای آن فراکسیون کاندیدا نبوده و در غیابشان او را کاندیدا کردند. همچنین او اصلا خودش را برای ریاست مجلس مطرح نکرده است که امروز بخواهد انصراف بدهد و این خبر از اساس درست نیست. در واقع میان افراد جبهه پایداری فرد یا افرادی که متصدی این کار شوند، وجود دارند اما برای اینکه تعداد زیاد نشود، فرد مورد نظر خود را مطرح نکردیم البته جلساتی تشکیل شد که وفاقی ایجاد شود و حتی المقدور، کاندیداهای ریاست تعدادشان کم شود. اتفاقا افتخار جبهه پایداری این است که تنها تا امروز گزینه خودش را معرفی نکرده بلکه تلاش داشته، برای رسیدن به وفاق نسبی، تعداد گزینه ها کم شود. بنابراین جبهه پایداری کاندید مورد نظر خود را تا این لحظه مطرح نکرده است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در توضیح اینکه چگونه در غیبت آقاتهرانی و بدون اجازه او، کاندیدای فراکسیون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شدند و رأی آوردند، اظهار کرد: این در واقع لطف و محبتی بوده و او را قبول دارند که به نظر شخص بنده بهتر بود در غیاب شان، او را کاندیدا نکنند. آقاتهرانی نمی خواست کاندیدا شود و به برخی از دوستان که در جلسه هستند اطلاع داده که من کاندیدا نیستم اما اینکه رأی دادند به دلیل علایق وافر آن عزیزان است که از این طریق، خواستند اعتمادشان را به آقاتهرانی ابراز کنند و و چون محبت داشتند به او رأی دادند.

رضوانی در رابطه با اختیارات ریاست مجلس یادآور شد: کمتر و بیشتر بودن درصد اختیارات رییس مجلس گمانه زنی است. معتقدم باید در چارچوب قانون اساسی و قوانین دیگری که مجلس تصویب می کند، حرکت کنیم. اختیارات رئیس مجلس را نباید تبدیل به یک امر سلیقه ای کنیم و دنبال این باشیم که کم و زیاد کنیم، در مجموع باید در چارچوب قانون اساسی باشد. اما مورد مهم تر این است که کسی در مجلس دهم علم دار این بوده که باید اختیارات رئیس مجلس بسیار زیاد باشد اما همین فرد برای مجلس یازدهم علم دار این شود که رئیس مجلس فقط اسپیکر و سخنگو است، این تناقضات مشکل ایجاد می کند. اگر کسانی عزم و اراده خدمت به مردم، نظام و کشور و انقلاب داشته باشند، با همین ساز و کارهای موجود می شود، این کار را کرد. گاهی می شود اصلاحات جزئی رخ بدهد و قابل انجام است اما به بهانه این قبیل مسائل خدمت نکردن و انحراف از مسائل اصلی، جفا به انقلاب، نظام و مردم است.

این چهره اصولگرا در پاسخ به افرادی که بر نقش سخنگویی رئیس مجلس تاکید دارند، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود که رئیس مجلس اسپیکر و سخنگو است پس سخنگو چه کارِه است؟! نباید کسی که داعیه نمایندگی دارد از خارجی ها تقلید کند و بگوید اسپیکر. هر چه قانون اساسی می گوید، همان است. در مورد آقایی که مدعی است رئیس مجلس اسپیکر است و سال های گذشته جور دیگری حرف زده، وظیفه رسانه ها است که بپرسند این رنگ عوض کردن ها برای چیست؟ برای این که طرف می خواهد در سیستم جدید که به لطف خدا و با همت مردم فضای انقلابی در مجلس حاکم شود، نقش ایفا کند و می گوید اسپیکر. اسپیکر از کجا آمده؟! ما قبلا همچین چنین چیزی داشتیم. اولین بار در مجلس ششم این بحث را مطرح کردند چراکه فکر می کردند رئیس مجلس به اندازه کافی در مشت شان جا نمی گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.