جلیلی در اجتماع هزار نفری فعالان انقلابی چهارمحال و بختیاری:
وظیفه نیروهای انقلابی نباید محدود به ایام انتخابات شود/ کار انقلاب در هیچ زمانی نباید بر زمین بماند

0 ۳۶۰

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی روز یکشنبه با حضور در اجتماع بزرگ جوانان چهارمحال و بختیاری و فعالان فرهنگی این استان به ایراد سخنرانی با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

دکتر جلیلی در ابتدای سخنانش با اشاره به گفت: یکی از ضرورت های امروز، گفتگو میان نیروهایی با دغدغه های مشترک است. نیروهایی که در پی آن هستند تا انقلاب مسیر خود را به خوبی طی کند، نیازمند جلسات هم اندیشی و مباحثه پیرامون دغدغه مشترک خود هستند.

وی افزود: یکی از سوالاتی که این روز ها بسیار مطرح میشود اینست که آینده و وضعیت چه خواهد شد؟ سوالی که نیاز است تا به آن پاسخ قانع کننده ای داده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آینده نگری انقلاب اسلامی تصریح داشت: هنگامی که درخصوص آینده نگری صحبت میشود، برخی به پیشگویی روی می آورند اما باید وجه داشت که مسیر انقلاب را نمیتوان با توهم و پیشگویی های متوهمانه پیش برد.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی در ادامه سخنانش گفت: آینده پژوهی نه بر اساس وهمیات بلکه براساس سنت های الهی باید پدید آید. البته اینطور نیست که هرکس شعار سنن الهی را بر روی دست گرفت پس او درباره آینده سخن صحیحی خواهد زد؛ عناصر واقعی، حقیقی و امکان سنجش عمل وجود دارد. برای مثال یک سنت الهی حیات طیبه است: «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیننه حیاه طیبه» و به این معناست که هرکس از زن و مرد، مومنانه، عمل صالح انجام دهد به حیات طیبه خواهد رسید. این سنت مولفه های واقعی نظیر ایمان و عمل صالح دارد که اگر به آن عمل شد، نتیجه مطلوب نیز به دست خواهد آمد.

وی افزود: یک سنت الهی دیگر هم سنت استبدال است؛ به این معنی که اگر مومنان به وظیفه خود عمل نکنند، توفیق عمل به دیگری خواهد رسید: «فان تتولوا یستبدل قوما غیرکم». این سنت الهی است؛ فرقی میان مردم حجاز و ایران در خطاب آیه نیست. اگر قومی از فرصت استفاده نکند، آن فرصت و توفیق به دیگران خواهد رسید. این سنت های الهی که دارای مولفه های واقعی میباشد، عناصر آینده پژوهی برای ماست.

جلیلی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: نگاه به چهل ساله گذشته اینجا اهمیت پیدا میکند که برای حرکت در مسیر چهل ساله آینده باید از موفقیت ها و تجارب چهل سال اول استفاده نمود. باید موفقیت ها و نارسایی ها را تحلیل کرد و نسبت آن ها را دریافت تا گام دوم انقلاب اسلامی محقق گردد. قبل از همه کارها نیز تعیین نسبت خودمان با مفاد گام دوم و مشخص نمودن وظیفه خود در این راه لازم و ضروری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش ابراز داشت: رهبرانقلاب در همین بیانیه گام دوم در کمال شجاعت و صداقت یک عیب بزرگ را نیز مطرح میکنند؛ ایشان در این بیانیه عنوان میکنند که ما رتبه اول را در عدم استفاده از فرصت ها داریم. آقا صحبت از جهش میکنند. باید از تمام فرصت ها به بهترین شکل استفاده کنیم تا جهش رخ دهد. این استفاده نمودن مجاهدت خالصانه میخواهد و بدون تلاش نمیتوان به آن رسید.

وی تاکید بر مسئولیت پذیری جوانان در گام دوم را از نکات مهم بیانیه رهبرانقلاب دانست و عنوان کرد: شهدایی که امروز الگوی جوانان ما هستند، بر اساس مسئولیت پذیری به عرصه مجاهدت ورود میکند و ما نیز میبایست همینطور رفتار کنیم. هرکس که دغدغه انقلاب دارد باید سایه به سایه مسائل کشور را دنبال کند و به اندازه وسعش، نسبت خود را با موضوعات انقلاب اسلامی تعریف کرده به وظیفه اش عمل نماید؛ این همان گفتمانی است که ما از آن به «دولت سایه» تعبیر کردیم.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با توضیح مولفه های سه گانه دولت سایه مبنی بر «تایید، تصحیح و تکمیل» خاطرنشان کرد: دولت سایه تشکیلات نیست، بلکه گفتمان است. اگر نیروهای انقلابی هر شهر فارغ از بازیهای سیاسی رایج به این گفتمان عمل کنند و به آن عینیت بخشند، آنگاه در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی قدم نهاده اند.

جلیلی افزود: امروز کسانیکه با ما در مقام دشمنی هستند معترف به موفقیت های چهل ساله انقلاب اسلامی اند. در دنیا حدود ۲۰۰ کشور وجود دارد اما مشاهده میکنید کشورهایی که آنها را ابرقدرت مینامند درگیر یک کشور به نام جمهوری اسلامی ایران شده اند. خب اگر ایران کشوری ضعیف و بدون دستاورد بود چرا باید ابرقدرت ها را به خود مشغول کند؟ دشمن به خوبی قدرت ملت ایران فهیده است و تمام تلاش امروزش آنست که با تکثیر آن مواجهه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هنر انقلاب اسلامی را شکل گیری جمهوری اسلامی برپایه انتخاب اسلام توسط مردم دانست و گفت: یکی از تلاش دشمن آنست که مانع پیوند قلوب مردم به نظام شود. دشمن با شبهه افکنی در پی این موضوع است و وظیفه جوانان انقلابی تعریف کار و انجام فعالیت برای مقابله با دشمن در شهر و روستای خود، در میان محله و اقوام خود است.

وی در ادامه اضافه کرد: نیروهای انقلابی پس از اردوهایی که برگزار میکنند در پی اجرای عملیات های تمیز فرهنگی و سیاسی باشند تا مطالبه آتش به اختیار رهبری یا همان کار فرهنگی تمیز مبتنی بر اخلاق، تقوا و قانون را پاسخ دهند. تعریف این عملیات ها در اردوها شکل میگیرد. کار جبهه فرهنگی به این معناست که با تکثیر نفرات و البته معطل دیگران نماندن، آتش به اختیار عمل نموده و تاثیر خود را بگذارند. شیرینی حضور جوانان انقلابی در هر محله از شهر های ایران باید در ذائقه مردم احساس شود.

دکتر جلیلی پس از اتمام سخنرانی خود به سوالات حاضرین پاسخ گفت.

سوال: در انتخابات های پیش رو چه کنیم؟
جلیلی: مثل انتخابات با کار انقلابی آن است که اگر ما میگوییم تمام موفقیت های ما مرهون انتخاب انقلاب و اسلام توسط مردم است، پس کار اصلی ما آنست که مردم را به تفکر انقلابی معتقد نگهداریم. یعنی برای مثال اگر فسادی رخ داد، برای از بین بردن آن نیروهای انقلاب پیش قدم باشند. وظیفه نیروهای انقلابی نباید محدود به ایام انتخابات شود. کار انقلاب در هیچ زمانی نباید بر زمین بماند ولو آنکه نیروهای انقلابی در فلان شهر پیروز انتخابات نشوند. همان فردی که کاندیدای جریان انقلابی است و رای نمی آورد، از فردای انتخابات مسئولیت دارد تا به کمک مسئولینی که انتخاب شدند برود و کارهای صحیح آنها را تایید، کارهای ناقصشان را تکمیل و اگر کاری به زعم او اشتباه بود، آن را تصحیح کند.

سوال: وضع معیشت مردم چه خواهد شد؟
جلیلی: مسیر انقلاب را میبایست با موفقیت، بویژه در زمینه های اقتصادی طی کرد. ما در مسیری که آمدیم موفقیت ها و ضعف هایی داشتیم اما وقتی سخن از ضعف ها به میان می آید، عده ای عنوان میکنند که ما باید از موفقیت های خود نیز دست بکشیم! این پاسخ درستی به بهبود وضعیت معیشت نیست. کشوری که استعداد ها و فرصت هایی دارد که میتواند با هرکدام از آنها کشور را اداره کند، پس حتما امکان حل مشکلات اقتصادی خود را دارد. تجربه انقلاب نیز این امر را اثبات کرده است که ملت در حل مشکلات بزرگتر خود مانند جنگی به آن تحمیل شد، پیشگام است. لذا راه حل آنست که دولت ها، فرصت حضور مردم در عرصه اقتصاد را بهتر فراهم کنند.

سوال: در خصوص تحریم جدید نفتی آمریکا توضیح دهید.
جلیلی: در قضیه تحریم فروش نفت، کسیکه خریدار است امروز میخواهد تحریم کند! در صورتیکه او باید نگران تحریم ما باشد. او باید نگران آن باشد که مبادا ایران دیگر نفت را به صورت خام نفروشد و خود کشور از آن به بهترین شکل استفاده ببرد؛ پس این موضوع نشان میدهد نیازمند تغییر در سیاست های اقتصادی خود هستیم.

جلیلی افزود: ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است و به دست توانمند جوانان ایران ساخته شده الگوی بسیار خوبی است تا بتوان با راه اندازی چندین پتروپالایشگاه در جنوب کشور در مدت زمان چندین ساله نه تنها مانع فروش نفت خام شویم، بلکه با فرآوری آن ایجاد اشتغال و تحصیل ارز نماییم. کار تحقیقاتی بر روی این پیشنهاد انجام داده شد و ما طی نامه ای به ریاست محترم جمهوری این طرح را ارائه دادیم. سال ۹۱-۹۲ که تحریم ها اعمال شد، اوباما رسما در تلویزیون سخن گفت که تحریم های ما بی اثر شده و نیازمند مذاکره هستیم و نهایتا در همان تحریم نفت فروش ما به ۱.۵ میلیون بشکه رسید. سر ترامپ نیز به سنگ خواهد خورد و خواهد دانست که تحریم نفتی ایران عملا امکان پذیر نمیباشد و ان شاءالله تبدیل به فرصت خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.