علامه مصباح یزدی:
پس از چندسال هزینه و تلاش برای برجام و نتیجه بدعهدی طرف مقابل، باز منتظر بهانه برای نگه داشتن آن هستند

0 ۳۴۶

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضعف فردی و فرهنگی را نتیجه فراموش کردن هدف انقلاب، دانست و خاطرنشان کرد: از گفتار و رفتار برخی از مسئولین چنین تلقی می شود که از نظر آن ها، این انقلاب هم مانند سایر انقلاب هاست، اوج و فرودی دارد؛ یا این که هدف اصلی انقلاب پیشرفت اقتصاد بوده است و حالا که تحریم شدیم باید برای رفع آن هر کاری انجام دهیم؛ البته پس از چندسال هزینه و تلاش برای برجام و نتیجه بدعهدی طرف مقابل، باز منتظر بهانه برای نگه داشتن آن هستند! این همان ضعف فرهنگی ماست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و روحانیان سپاه قدس با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی و سایر انقلاب های دنیا اظهار داشت: اکثر انقلاب هایی که در تاریخ رخ داده است با انگیزه قومی و مذهبی یا اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است، اما هدف از انقلاب اسلامی ما فراتر از این انگیزه ها بود. این انقلاب برای اعتلای حق به وقوع پیوست.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فرمایشات امام راحل(ره) اظهار داشت: انقلاب های گوناگونی در کشورهای دنیا رخ داده است و همواره گروهی از کشورها موافق و گروهی مخالف آن ها بوده اند. اما همه شرق و غرب با انقلاب اسلامی مخالف بودند و سر این مخالفت نیز این است که انقلاب اسلامی برنامه ای را ارائه کرد که هیچ یک از این دولت ها موافق آن نبودند. آن برنامه اسلام بود.

وی با اشاره به نمونه هایی از شعارهای انقلاب های مارکسیستی که همان رفع فقر و محرومیت بود و نمونه های از شعارهای انقلاب های لیبرالی که با هدف رفع عقب افتادگی صنعتی رخ داده اند، اظهار داشت: اما امام(ره) از همان روزهای آغازین نهضت برای اعتلای پرچم اسلام و استقرار احکام و موازین الهی در جامعه قیام را آغاز کرد.

آیت الله مصباح با بیان این که امام (ره) با ایمان و اعتقاد کامل به اسلام، و توانایی موازین اسلامی در اداره جامعه انقلاب کرده و هیچ نفع شخصی برای خود و فرزندان خود در نظر نگرفته بود، ادامه داد: از این رو حضرت امام بعد از شهادت فرزندشان فرمود که این از الطاف خفیه الهی است و ان شاءالله حرکتی در راستای پیروزی اسلام خواهد بود. ایشان با اعتقاد و ایمان کامل، همه چیز را در مسیر رضایت الهی و احیای اسلام می دید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران، تحقق ارزش های اسلامی است، یادآور شد: روح انقلاب و هدف اصلی آن، خدمت به اسلام، اجرای احکام دینی و ترویج معارف اسلامی بود؛ امروز باید ببینیم پس از گذشت ۴۰ سال چقدر به این هدف نزدیک شده ایم!

وی با اشاره به برکات و آثار انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ایران، قبل از انقلاب یکی از نوکرها و کارگرهای آمریکا به شمار می آمد، به طوری که وقتی در عمان شورشی رخ داد، آمریکا به شاه ایران دستور داد که با نیرو و خرج خودش آن را سرکوب کند و شاه این کار را انجام داد. اما امروز اقتدار ایران به جایی رسیده که در مقابل آمریکا قد علم می کند. مسئله سوریه یکی از نمونه های این اقتدار است که آنان در آن وادار به اعتراف به شکست در مقابل ایران شده اند.

آیت الله مصباح با اشاره به این که در کنار این نقاط قوت و پیشرفت ها، نقص هایی نیز وجود داشته است، افزود: یقینا در طول این ۴۰ سال کمبودها و نقص هایی بوده است و در برخی موارد، اشتباهاتی صورت گرفته است. در عرصه های مدیریتی، سیاسی و اقتصادی، نقاط قوت و ضعف هایی داشتیم و امروز باید آسیب شناسی کنیم و این ضعف ها را از بین ببریم.

وی افزود: از لحاظ فرهنگی نیز ضعف های غیر قابل اغماضی وجود دارد که البته توجیهاتی دارد، اما با این حال، نباید از ضعف های فرهنگی چشم پوشی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری یادآور شد: حضرت آقا فرمودند: من برای رفتن به مسجد جمکران از خیابان های قم که عبور می کنم مواردی دیده می شود که خلاف توقع و انتظار من است، این ضعف های فرهنگی در شأن شهر قم نیست، باید مراقب بود.

علامه مصباح یزدی، ضعف فردی و فرهنگی را نتیجه فراموش کردن هدف انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: از گفتار و رفتار برخی از مسئولان چنین تلقی می شود که از نظر آن ها، این انقلاب نیز مانند سایر انقلاب هاست و اوج و فرودی دارد؛ یا این که هدف اصلی انقلاب پیشرفت اقتصاد بوده است و حالا که تحریم شده ایم باید برای رفع آن هر کاری را انجام دهیم؛ البته پس از چندسال هزینه و تلاش برای برجام و نتیجه بدعهدی طرف مقابل، باز منتظر بهانه برای نگه داشتن آن هستند. این همان ضعف فرهنگی ماست.

آیت الله مصباح تأکید کرد: مگر هدف انقلاب اسلامی ایران، مانند انقلاب های مارکسیستی صرفا اقتصادی است؟! هدف اصلی انقلاب اسلامی هدفی انسانی و در ادامه حرکت و رسالت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله است.

وی ادامه داد: پس از اعلان رسالت پیامبرصلی الله علیه وآله، مسلمانان در حصر قرار گرفتند، فشار اقتصادی را تحمل کردند، اما به هیچ قیمتی در مقابل کفار سر خم نکردند. این بود که خداوند نصرت خود را بر ایشان نازل کرد.

آیت الله مصباح تصریح کرد: راهی که در آن قدم گذاشته ایم، راه انبیاست؛ هدف اصلی آن نیز اعتلای اسلام و موازین اسلامی و برپایی جامعه بر اساس احکام دین است؛ اگر در این مسیر خالصانه قدم گذاشتیم، بدانیم که خداوند نیز به مسلمانان بشارت پیروزی داده است؛ البته شرط پیروزی، صبر و مقاومت است و سعادت دنیا و آخرت در رضایت الهی است.

وی با اشاره به این که بسیاری از مشکلات جامعه، ناشی از فراموشی هدف اصلی انقلاب و در پی آن کم کاری در مسیر اسلام و انقلاب است، اظهار داشت: باید با آسیب شناسی این انقلاب، این نقص ها را شناسایی و جبران کنیم.

ایشان در پایان با بیان خاطره ای از حضرت امام(ره) به یکی از ویژگی های ایشان اشاره کرد و یادآور شد:

حضرت امام(ره) ذو ابعاد بودند و هر بعدی از ایشان امتیازی داشت، یکی از ویژگی های حضرت امام (ره) اولویت بندی و درجه بندی کارها بود که باعث می شد تا از پراکندگی در فعالیت ها جلوگیری شود و با تمرکز مشکلات زودتر مرتفع گردد.

گفتنی است این دیدار ۴ بهمن ماه سالجاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.