سیدمحمود نبویان:
طبق بند ۳۷ برجام ایران می تواند در صورت تحریم جدید، تعهدات برجامی خود را متوقف کند

0 ۱۵۴

حجّت الاسلام سیّدمحمود نبویان، نماینده سابق مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره لزوم اقدامات متقابل ایران در پاسخ به تحریم های آمریکا، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و عدم عمل اروپا به تعهدات خود، خاطرنشان کرد: قرار بود ۲۷ دی ۹۴ تحریم های بانکی و انرژی ایران برداشته شود؛ آمریکایی ها در این زمینه به ما قول دادند و ما همه تعهدات خود را انجام دادیم؛ امّا آن ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه از برجام خارج شدند و اکنون تحریم های جدید وضع کرده اند.

وی با بیان اینکه اروپایی ها هم به ما می گویند شما باید یکطرفه به برجام ادامه بدهید و موظف به عمل به تعهدات خود هستید، تصریح کرد: عاقلانه نیست در شرایطی که طرف مقابل، تعهدات خود را اجرایی نمی کند، ما کماکان به توافق پایبند باشیم.

نبویان درباره عدم پایبندی دشمن به تعهدات خود، به سوره مبارکه توبه اشاره کرد و گفت: قرآن صریحاً می فرماید که اگر آن ها اقتدار پیدا کنند تعهداتشان را انجام نمی دهند؛ «کَیْفَ وَإِن یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لاَ یَرْقُبُواْ فِیکُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّهً یُرْضُونَکُم…»*.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه غربی ها اقتدار هسته ای را از ما گرفته اند و طبیعی است که تعهدات خود را انجام نمی دهند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس مقام معظّم رهبری فرمودند من به این مذاکرات امیدوار نیستم و بدبین هستم. در ارتباط با اروپا هم گفتند بدبین هستیم؛ و حالا شاهد هستیم که اروپایی ها هم زیر تعهدات خود می زنند.

نبویان درباره راه های خروج از وضعیت فعلی و اقدامات متقابل از سوی ایران گفت: ما باید اولاً دید خود را عوض کنیم و به جای اعتماد به غربی ها، به توان داخلی خودمان تکیه کنیم؛ به جوانان و به قدرت متخصصین فراوانی که در کشور داریم.

وی افزود: نکته دوم این است که وقتی همه مشکلات مان به دلار گره خورده است، چه اصراری داریم که تبادلات تجاری را با دلار انجام دهیم؟ سوئیفت که این همه نگرانی ایجاد کرده است، فقط مربوط به دلار است؛ باید کاری کنیم تا چنانچه سوئیفت قطع شد، ما نگرانی نداشته باشیم.

نماینده سابق تهران، در همین زمینه کشور چین را مثال زد و گفت: چینی ها که در حال تبدیل شدن به قدرت اوّل اقتصادی دنیا هستند، از این روش استفاده می کنند. بیشتر تبادلات تجاری ما نیز با هفت کشور دنیا از قبیل چین و روسیه و ترکیه است؛ اکثر اینها هم موافق هستند که پیمان های پولی دوجانبه ببندند. پس ما اصلاً نیازی به دلار نداریم تا مردم و اقتصاد مملکت را دچار مشکل کنیم.

نبویان تصریح کرد: مسئولین باید برای مردم توضیح دهند که چه اصراری دارند که دلار را کنار نمی گذارند؟

وی افزود: نکته بعد این است که ایران تا کی باید منافع خودش در زمینه هسته ای را یکطرفه از دست بدهد؟ هم در شروط رهبر معظّم انقلاب و هم در مصوبه بیست دقیقه ای مجلس، یک بند درباره این وجود دارد که اگر تحریم جدیدی علیه ایران وضع شد، دولت مؤظف است از برجام خارج شود؛ خب این همه تحریم جدید شدیم.

نبویان در همین زمینه، به ظرفیت هایی که در خود برجام وجود دارد اشاره کرد و گفت: جالب این است که خود برجام به ما می گوید که اگر ایران مجدداً تحریم شد، این کشور می تواند از اجرای برجام خودداری کند؛ در بند ۳۷ برجام آمده است: «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود».

وی افزود: سخن من این است که آقای ظریف و روحانی! شما اگر قرار باشد به خود برجام عمل کنید، باید حدود دوسال پیش از برجام خارج می شدید؛ مدت هاست ما تحریم می شویم و شما همینطور به تعهدات خود ادامه می دهید.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه وقتی خود برجام به ما می گوید شما می توانید یا بخش هایی از برجام را اجرا نکنید یا کلاً خارج شوید، ما چه اصراری داریم که یکطرفه تعهدات را اجرا می کنیم، اظهار داشت: ماجرای ما در برجام، مثل کسی است که برای خرید ماشین، کل پول خود را پرداخت کرده است؛ امّا طرف مقابل نه تنها می گوید منتظر ماشین نباش، بلکه خواهان این است که مابقی پول را هم پرداخت کنیم! هر آدم بی سوادی هم می فهمد که این کار درست نیست.

نبویان، حداقلی ترین اقدام را اخراج ناظران آژانس از کشور دانست و گفت: آن ها به شکل آنلاین بر فعالیت های ما نظارت دارند و این روند باید تغییر یابد.

وی ادامه داد: دومین اقدامی که می توانیم انجام دهیم، این است که طبق قانون مؤظف هستیم چنانچه تحریم جدید شدیم، غنی سازی را به ۱۹۰ هزار سو برسانیم نه اینکه صرفاً بگوییم آمادگی داریم؛ ادعای آمادگی داشتن، صرفاً یک حرف است که باید در مقام عمل بیاید.

نبویان، منتظر اروپا ماندن برای عمل به تعهدات را اشتباه توصیف کرد و خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور در شبی که ترامپ از برجام خارج شد گفت که ما دو هفته به اروپا فرصت می دهیم؛ الان چندماه از آن زمان سپری شده است؛ وقتی می بینید هیچ نتیجه ای از برجام حاصل نمی شود، معطل چه چیزی هستید؟

وی با بیان اینکه دولت باید به مردم پاسخ بدهد که این همه معطل کردن مردم و منافع ملّی با چه هدفی صورت می گیرد، تصریح کرد: تأکید من این است که دولت اگر می خواهد طبق برجام عمل کند برجام گفته که باید از آن خارج شوید.

* چگونه پیمانی باشد که اگر بر شما پیروز شوند به هیچ عهد و سوگند و، خویشاوندی وفا نکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.