علامه مصباح یزدی در مراسم شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام:
محرومیت، کم ترین عقوبت دل بستن به دشمن خداوند است/ باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان «دلخوش» کرده بودیم؛ ما را ببخش که به اروپایی ها دل خوش کرده ایم!/ حتی برخی به روسیه و چین دل بسته اند؛ آن ها هم اشتباه می کنند

0 ۱۶۰

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به یکی از فرمایشات امام جوادعلیه السلام اظهار داشت: اعتماد تنها باید به خدا باشد. اعتماد به غیر خدا ممنوع است؛ به خصوص به گنهکاران و به خصوص به دشمنان اسلام. در دعاها نیز انقطاع به خدا آمده است؛ یعنی انسان همه کارهایش را از خدا بخواهد. اما انقطاع به خلق یعنی این که انسان تمام نیازهایش را از مخلوق بخواهد. در این نوع از انقطاع گاهی انسان نیازهایش را از یک مسلمان مؤمن می خواهد. این کار اگرچه عالی نیست، اما کاملا مخالف انقطاع الی الله نیست؛ بدتر از این مورد جایی است که انسان به سراغ گناهکاری برود و به او التماس کند که نیازش را برطرف کند. این کار بسیار زشت است، اما زشت تر و بدتر از این جایی است که انسان به دشمن خدا دل ببندد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام، اظهار داشت: برگزاری مجالس گرامیداشت برای کسانی که نزد یک ملت و جماعتی، جایگاه ویژه و ممتازی دارند، سنتی انسانی است و نشانه این است که آن ملت و جماعت، حیات خاصی دارند که محورش را، آن شخصیت و ارتباط با او تشکیل می دهد. چنین مراسمی در فرهنگ اسلام تحت عنوان عام تعظیم شعائرالله، قرار می گیرد.

آیت الله محمدتقی مصباح با اشاره به فواید برگزاری چنین مراسمی، اظهار داشت: ما معتقدیم، خداوند بندگانی عزیزتر، محبوب تر و شریف تر از این بزرگواران ندارد. اولین فایده چنین مجالسی این است که حیات اجتماعی، بروز پیدا کرده و ادامه می یابد.

وی ادامه داد: گرفتن حاجت از این بزرگواران، از جمله اموری است که حتی توسط کسانی که معلومات دینی چندانی هم ندارند، صورت می گیرد؛ اما باید توجه داشت که تمام بهره ای که از این بزرگواران می توان برد، همین نیست؛ بلکه اگر با نگاه دقیق به این قضیه بنگریم، گاهی به خاطر برخی از همین عبادات و نذرها که فقط برای برطرف شدن حوائج مادی، صورت می گیرد، باید عذرخواهی نیز بکنیم؛ چرا که در واقع آنچه مطلوب ماست، حاجت خودمان است و شخصیت آن بزرگواران را برای نان و آب، وسیله قرار داده و احترام به اهل بیت علیهم السلام را وسیله ای برای سیر شدن شکم خود قرار داده ایم!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: ساده ترین راه این است که در خانه اهل بیت علیهم السلام رفته و اعتراف کنیم که ما صلاح خود را نمی دانیم و هر چه برای ما مناسب می دانید، آن را برای ما قرار دهید. این مقام بهتر از مقامی است که انسان، ایشان را واسطه برای حوائج نازله و دنیایی خودش قرار دهد.

آیت الله مصباح با اشاره به این که جا دارد با خود بیندیشیم که چرا اهل بیت علیهم السلام تا این اندازه حاضر به فداکاری و بذل جان و حتی قربانی کردن فرزند شیرخوارشان شده اند، ادامه داد: باید ببینیم، خدا از آفرینش آنها چه هدفی داشت و آنها با این فداکاری هایشان به دنبال چه هدفی بوده اند؟ جواب اجمالی این پرسش این است که چون خدا می دانست ما برای هدایت به افرادی نیاز داریم که ما را هدایت و راهنمایی کنند، آنها را آفرید تا ما را هدایت کنند و ما نیز مشمول برخی رحمت های الهی بشویم.

وی ادامه داد: رسیدن به رحمت خاص الهی که بشر برای آن خلق شده است، بدون راهنمایی این بزرگواران ممکن نیست؛ لذا باید کاری انجام دهیم که آنها دوست دارند و آن همان چیزی است که موجب تقرب به خدا می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: یکی از مهم ترین اثرات برگزاری این مراسم و تعظیم شعائرالله، آشنایی کودکان، جوانان و نسل امروز ما با دین است. خود ما نیز بیشتر از همه چیز به وسیله همین مجالس سیدالشهداعلیه السلام، دین را یاد گرفته ایم؛ بنابراین دین خود را مدیون مراسم سیدالشهدا هستیم؛ بی خود نیست که شهادت آن حضرت از همه فضائل بالاتر است و توسل به ایشان، از توسلات دیگر مؤثرتر است.

وی با اشاره به این که گاهی انواع و اقسام برکات به خاطر یک کار کوچک نصیب انسان می شود، اظهار داشت: برگزاری همین مراسم ها، هم تعظیم شعائر اسلامی است و هم موجب آشنایی کودکان و جوانان با دین می شود، اما بالاتر آن است که در این مراسم از فرمایشات اهل بیت به گونه ای استفاده کنیم که نتیجه بیشتری ببریم؛ نتیجه ای که گاهی با ساعت ها مطالعه نیز برایمان حاصل نمی شود.

آیت الله مصباح با اشاره به این که ائمه علیهم السلام آمده اند تا سبب نزدیکی ما به خدا شوند و مراتبی از این هدف در سایه این مجالس حاصل می شود، گفت: توحید اساس همه معارف است و بقیه معارف فرع آن است.

وی با بیان این که التزام به توحید ربوبی، یعنی اطاعت از خداوند، نازل ترین مرتبه توحید است، ادامه داد: البته بسیاری از ما در همین مرتبه نازله اش، مشکل داریم. این در حالی است که قرآن سطح بالاتری از توحید را به ما ارائه می دهد. در قرآن دائما همه امور، از افعال خدا شمرده می شود؛ از ساده ترین و عادی ترین امور گرفته تا مسائل پیچیده. از این رو در همه کارها فقط باید به خدا اعتماد کرد.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات امام جوادعلیه السلام اظهار داشت: اعتماد تنها باید به خدا باشد. اعتماد به غیر خدا ممنوع است؛ به خصوص به گنهکاران و به خصوص به دشمنان اسلام. در دعاها نیز انقطاع به خدا آمده است؛ یعنی انسان همه کارهایش را از خدا بخواهد. اما انقطاع به خلق یعنی این که انسان تمام نیازهایش را از مخلوق بخواهد. در این نوع از انقطاع گاهی انسان نیازهایش را از یک مسلمان مؤمن می خواهد. این کار اگرچه عالی نیست، اما کاملا مخالف انقطاع الی الله نیست؛ بدتر از این مورد جایی است که انسان به سراغ گناهکاری برود و به او التماس کند که نیازش را برطرف کند. این کار بسیار زشت است، اما زشت تر و بدتر از این جایی است که انسان به دشمن خدا دل ببندد!

وی با اشاره به روایتی، اظهار داشت: خداوند کسی را که به فاجری دل ببندد، قطعا محروم می کند، چه رسد که انسان به کسی دل ببندد که علیه اسلام اقدام می کند و آن ها را آزار و اذیت کرده، تحریم می کند، دانشمندانشان را ترور می کند و در زندگی مسلمانان مانع ایجاد می کند. طبیعی است که خداوند کسانی را که توکل به خدا را رها کنند و به چنین افرادی دل ببندند، بدبخت، بیچاره و ذلیل می کند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: همه چیز در ید قدرت خداوند است، آیا به خدا این قدر اعتماد نداریم که او را وکیل خود قرار دهیم؟ آیا این توقع بالایی است که خدا از ما دارد؟ شما خدا را وکیل قرار بدهید، ببینید کارتان درست می شود یا خیر؟

آیت الله مصباح افزود: خدا در قرآن می فرماید: اگر راست می گویید که ایمان دارید، بر خدا توکل کنید؛ یعنی کسی که به دیگران امید بسته است و می گوید ایمان آورده ام، دروغ می گوید.

وی با اشاره به رفتارهای مسئولان و جریان مذاکرات اظهار داشت: نگویید چرا چنین شد و به نتیجه نرسیدیم؛ محرومیت کمترین عقوبتی است که باید چشید. چرا که اعتماد به دشمن خدا کردیم.

آیت الله مصباح در پایان اظهار داشت: بنابراین باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم؛ ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دلخوش کرده بودیم؛ ما را ببخش که به اروپایی ها دل خوش کرده ایم! حتی برخی به روسیه و چین دل بسته اند؛ آن ها هم اشتباه می کنند؛ آیا فکر می کنند آنها ما را دوست دارند؟ کسانی که واقعا ما را دوست دارند همین خدا و اولیای الهی هستند؛ درخانه آنها برویم و ببینیم که جواب ما را می دهند. مگر نه این بود که با همین توسلات خالصانه به این اولیای الهی و اعتماد به خدا، در دفاع مقدس بر دنیا غالب شدیم؟ امروز هم اگر مخلصانه به اولیای الهی متوسل شویم و دل از غیر خدا ببریم، قطعا نتیجه اش را خواهیم دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.