لابی گسترده و دفاع یک ساعته لاریجانی و توکلی هم افاقه نکرد

0 ۱۸۱

گزارش کامل آنچه در حاشیه مجلس گذشت/ لابی گسترده و دفاع یک ساعته لاریجانی و توکلی هم افاقه نکرد؛ دوفوریت طرحی که اختیارات مجلس را به شورایعالی امنیت ملی می سپارد تصویب نشد/ انتظار برای جلوگیری از بازی با شان مجلس نمایندگان با تهیه طرح دوفوریتی دولت را در اجرای برجام مکلف به اجرای مواردی کردند که از جمله آن پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد. گروه سیاسی – رجانیوز: لابی گسترده برای تصویب دو فوریت طرحی که تلاش داشت گزارش کمیسیون برجام را تحت الشعاع قرار داده و تمام وظایف مجلس در حیطه نظارت بر قبول و اجرای برجام را به شورایعالی امنیت ملی بسپارد، با رای منفی نمایندگان به بن بست رسید، تا با تصویب تنها یک فوریت طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» این طرح برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع شود. به گزارش رجانیوز، نمایندگان مجلس در حالی با یک فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» موافقت کردند که لاریجانی رئیس مجلس علیرغم دفاع یک ساعته از دوفوریت طرح مذکور در نشست غیرعلنی، به عنوان موافق نیز در صحن سخنرانی کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام، طرح دوفوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این طرح که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از وکلای ملت رسیده، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است. متن کامل این طرح به شرح ذیل است: ماده واحده- دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت کند. یک – بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح کشتار جمعی را ندارد. دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته ای جهانی را به طور فعال دنبال کرده و در کلیه تلاش های بین المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح های هسته ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای فعالانه شرکت کند. دو- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورای اقدامات متقابل در نظر گرفته شود. سه- دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل را در زمینه لغو مؤثر تحریم ها و بازگرداندن تحریم های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد. به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به ۱۹۹ هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است. چهار – دولت موظف است برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را با چشم انداز تجاری صنعتی از جمله در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه منطبق بر طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح درازمدت ۱۵ ساله کشور در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسانده و سپس به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کند. به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشند. پنج- بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد. شش – نظارت های آژانس در چارچوب مقررات بین المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت کند که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده و به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت پذیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نیست مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد. هفت- دولت و قوای مسلح کشور موظف است به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته ای و ساخت پیشران ها و باطری های هسته ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته ای با قدرت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند. هشت – دولت و سایر دستگاه های حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه فرصت طلبی و سوءاستفاده در داخل کشور به آمریکا و دیگر دولت های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد. نه – دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری های ضروری با اولویت های نیاز بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی به کار برد. تبصره یک – وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. تبصره ۲ – با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته ای به شورای امنیت مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ و نیز قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوب دی ماه ۱۳۸۵ و قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران مصوب تیر ماه ۱۳۸۹ و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ لغو می شوند. پس از ورود مجلس به بررسی طرح دو فوریتی مذکور، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان طراح این طرح، احمد توکلی نماینده تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان موافقان دوفوریت طرح مذکور و حمید رسایی نماینده تهران و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مخالفت با دوفوریت این طرح در صحن علنی سخنرانی کردند. مشروح اظهارات موافقان و مخالفان دوفوریت طرح مذکور به شرح ذیل است: بروجردی: تأیید برجام در شورایعالی امنیت ملی/طرح ۲فوریتی مجلس برای بستن روزنه های توافق علاءالدین بروجردی به عنوان طراح طرح مذکور اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته مسئله هسته ای یکی از چالشی ترین مسائل جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی اضافه کرد: در یک طرف آمریکا به عنوان دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و دولت های عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا و در طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد البته در این مصاف جمهوری اسلامی ایران برنده شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان تلاش زیادی برای فشار به کشورمان به کار گرفتند، تصریح کرد: ما در این مصاف نابرابر برنده شدیم زیرا خروجی تمام تلاش ها در توافق ژنو، لوزان، وین و توافقات در برجام به عنوان یک سند رسمی اقدام مشترک حق ما را به رسمیت شناختند و حق ما تثبیت شد. «همین که (غنی سازی) ۳.۶۷ درصد را تصریح کردند نشان دهنده این است که این حق را پیدا کرده ایم.» وی با بیان اینکه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ما در مرحله نرمش قهرمانانه قرار گرفته ایم خاطرنشان کرد: باید با استفاده از نرمش قهرمانانه طوری عمل کنیم که از این مرحله بگذریم. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام اظهار داشت: این طرح در طول روزهای گذشته تهیه شده و منتخب هر دو فراکسیون مجلس یعنی فراکسیون های اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت است». بروجردی ادامه داد: طرح مذکور در جلسات متعدد و طولانی که حتی در جمعه نیز وقتی به آن اختصاص داد نهایی شد. البته ما در جلسه آخر طی نشستی چند ساعته با حضور آقای لاریجانی مباحث را جمع بندی کردیم و در گزارش پایانی برجام نیز به صراحت گفتیم که مجلس طرح دوفوریتی را ارائه می کند. بروجردی در همین زمینه گفت: ۶ کشور طرف مذاکره با کشورمان بر اساس توافق مراحل قانونی را طی کردند و امروز نوبت جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه تصمیم گیری کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقاط ضعفی در برجام وجود دارد، تصریح کرد: برجام محصول یک تصمیم ملی است، شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی ترین مرکز نظام در تصمیمات سیاسی و نظامی آن را تأیید کرده است. البته با وجود آن با توجه به نظر مقام معظم رهبری باید مجلس نیز در این زمینه تصمیم گیری کند. توکلی: دنیا بداند نظر رسمی مجلس همین گزارش کمیسیون برجام است احمد توکلی در موافقت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» گفت: من اولین نفری بودم که درباره برجام اظهار نظر کردم و در این باره نامه ای خصوصی به آقای رئیس جمهور و نیز وزیر امور خارجه نوشتم که البته رسانه ای نشد و البته آقای ظریف به طور مفصل پاسخ من را دادند. وی با تاکید بر اینکه حق بود که دولت در این باره لایحه دهد، اظهار داشت: دولت به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرد. توکلی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عدم اختلاف و دو دستگی ملی و نیز میان سیاستمداران که باید آویزه گوش نمایندگان باشد، گفت: در تهیه این طرح همه اعضای دو فراکسیون عمده مجلس مشارکت داشتند و فکر می کنم اصلاح طلبان با آن مخالفتی نداشته باشند. وی ادامه داد: اینکه همه ایرادات برجام را پشت تریبون مطرح کنیم ممکن است دشمن عنوان دارد که سیاستمداران شما هم مانند ما فکر می کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من به عنوان یک اقتصاد دان می گویم اگر این طرح را به سرانجام نرسانیم دچار مشکل می شویم و الان باید بیشتر نگران نقشه های دشمن برای نفوذ باشیم. توکلی با اشاره به اینکه طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را بر اساس ایرادات برجام تهیه کرده ایم، گفت: دنیا بداند که نظر رسمی مجلس شورای اسلامی همین گزارشی است که کمیسیون برجام تهیه کرده است اما باید با دولت همکاری کنیم و هر چه زودتر تکلیف را روشن کنیم که به نفع ملت است. لاریجانی: تأخیر در تصویب طرح هسته ای به ضرر ایران است/باید شاهد لغو همه تحریم ها پس از اجرای برجام باشیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، اظهار داشت: عده ای می گویند این طرح نسبتی با گزارش کمیسیون برجام ندارد، در حالیکه اینطور نیست، در بند اول پیشنهادات کمیسیون برجام آمده که باید طرح دوفوریتی ارائه و الزاماتی تعیین شود، بنابراین ارائه طرح دوفوریتی اجرای اولین پیشنهاد کمیسیون برجام است. وی افزود: کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که طرح دوفوریتی ارائه شود، از آنجایی که موضوع هسته ای یک مسئله ملی است و باید طرح ها با اجماع نمایندگان مجلس ارائه می شد، لذا کمیته ای ۶ نفره از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان تشکیل شد و طی روزهای پنج شنبه و جمعه برای بررسی طرح دوفوریتی مذکور تشکیل جلسه دادند، روز گذشته هم بنده در جلسه این کمیته حضور یافتم و این طرح را جمع بندی کردیم. وی افزود: جلساتی با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان و اصولگرایان از جمله آقایان حدادعادل، بذرپاش، حقیقت پور، جلالی، بروجردی، زارعی، احمد توکلی و آقایان دیگر تشکیل دادیم، آیا قرار نشد سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان بنشینند و این طرح را آماده کنند، بنابراین ما آن فرمایشی که موضوع هسته ای یک مسئله ملی است و باید با اجماع پیش برود را انجام دادیم و این مسیر را قبول داشتیم. رئیس مجلس با بیان اینکه هر انسانی که صحنه بین المللی را ببیند و با شرایط آشنا باشد، متوجه می شود که نباید در تصویب این موضوع تأخیر شود، گفت: ما تصور می کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می کند و سپس اوباما آن را وتو می کند، اما اینگونه نشد و زمان اجرای برجام جلو افتاد، ما متناسب با این موضوع نتوانستیم برجام را سریع تر بررسی کنیم و تأخیر صورت گرفت و امروز هم هرچه در بررسی این موضوع تأخیر شود به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست. وی با بیان اینکه طرح هسته ای با بندهای گزارش کمیسیون مغایرتی ندارد، تأکید کرد: در بند ۶ گزارش کمیسیون روی حساسیت مراکز نظامی و دفاعی کشور تأکید شده است، این موضوع در طرح هسته ای هم مطرح شده که هیچگونه بازدیدی از مراکز نظامی و حساس نباید انجام شود، بنابراین این موضوع را آورده ایم، در بند ۷ گزارش کمیسیون برجام هم آمده که از طریق اجرای برجام ممکن است در کشور ما نفوذ کنند، در طرح هسته ای با توجه به این بند گزارش کمیسیون برجام ذکر شده که شورای عالی امنیت ملی باید طرحی بدهد که جلوی نفوذهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دشمن گرفته شود. وی بر همین اساس یادآور شد: در مورد بند ۸ گزارش کمیسیون برجام نیز در طرح هسته ای آمده که اگر طرف مقابل شروع به تهدید ایران بکند، و بنای همکاری را به تهدید تبدیل کند، برجام و همکاری های داوطلبانه تغییر پیدا می کند. لاریجانی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از گزارش کمیسیون برجام آمده که لغو تحریم ها باید روشن شود، با توجه به این پیشنهاد کمیسیون در طرح هسته ای تأکید شده که یکی از الزامات دولت این است که لغو همه تحریم ها را باید شاهد باشیم و شورای عالی امنیت ملی هم در این زمینه باید قضاوت کند نه فقط دولت؛در جای دیگری در گزارش کمیسیون برجام درباره فعالیت های دفاعی ایران نکاتی مطرح شده، ما هم در طرح هسته ای نه تنها درباره بحث پدافند گفته ایم که همه فعالیت های نظامی کشور در زمینه هوایی، دریایی، زمینی و موشکی با قوت و جدیت برنامه ریزی و اقدام خواهد شد. ما برخی از ملاحظات دیگر را هم در طرح هسته ای قید کرده ایم. لاریجانی اضافه کرد: تمام بندهای ذکر شده در طرح هسته ای داهیانه مطرح شده و بر اساس نوع رفتار بیگانگان و اگر بخواهند به جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند یا تحریم ها را به بهانه دیگری بازگردانند، ما اقدام متقابل را انجام خواهیم داد و با پیش بینی هایی که در این طرح در نظر گرفتیم، جلوی چنین تعدی هایی گرفته خواهد شد. خواهش ما این است که با توجه به زمان و شرایط بین المللی، کمک کنید که این دو فوریت رأی بیاورد و ما در روزهای آینده جزئیات این طرح را بررسی کنیم. رسایی: چه کسی گفته شورایعالی امنیت ملی بازدید از پارچین را تصویب کرده/ رأی به طرح هسته ای مشروع نیست حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس در سخنانی به عنوان دومین مخالفت دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» اظهار داشت: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی دولت موظف است برای همه موافقت نامه ها و مقابله نامه ها به مجلس لایحه بدهد. وی افزود: امروز مجلس در حال تصمیم گیری درباره یک موافقت نامه در قالب یک طرح است نه لایحه، طبق قانون دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می کرد نه اینکه امروز مجلس موضوع مهمی مانند برجام را در قالب یک طرح مورد رسیدگی قرار دهد، این یک اشکال و ایراد قانونی است. رسایی همچنین گفت: رأی به طرح مذکور یا رد آن مهمترین موضوعی است که مجلس نهم در تاریخ چهار ساله خود می خواهد آن را بررسی کند، مردم چشم انتظارند و به ما اعتماد کردند، مردم نمی دانند واقعیت چیست، برجام متن بسیار طولانی است. رسایی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر در نظر گرفتن مجاری قانونی در بررسی برجام، تصریح کرد: رأی امروز مجلس رأیی است که وقتی ما را در قبر می گذارند باید بتوانیم درباره علت آن پاسخ دهیم، از آنجایی که دولت لایحه برجام را تقدیم مجلس نکرده و به قانون عمل نکرده است، نمایندگان مجلس مجبور شده اند طرح دو فوریتی را درباره اجرای برجام ارائه دهند، اما باید بدانید دولتی که به قانون عمل نمی کند و لایحه برجام را به مجلس ارائه نمی دهند، به این طرح شما هم حتی اگر قانونی شود، عمل نخواهد کرد، فقط فرق آن این است که مهر تأئید مجلس با تصویب این طرح، به دولت اجازه اجرای برجام را می دهد، مهر تأئید مجلس پای سند توافقی می آید که به ضرر ملت ایران است، واقعیت درباره برجام به این ملت گفته نشده است، ما هم در این موضوع شریک خواهیم شد. نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر قانون مهم بود و دولت می خواست به قانون عمل کند، خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را رعایت می کرد، اگر قانون مهم بود، دولت به قانون الزام به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای عمل می کرد، اگر قانون مهم بود دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه می داد. وی همچنین تصریح کرد: اگر دولت می خواست به قانون عمل کند قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، نسبت به اجرای آن اقدام نمی کرد، رفتند از پارچین بازدید کردند آن هم قبل از آنکه مجلس نظرش را درباره برجام اعلام کند، خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیشتر از این دولت نظر مجلس ایران برایش اهمیت دارد، خانم موگرینی گفته بود تا زمانی که نظر مجلس ایران اعلام نشود، درباره اجرای برجام تصمیم گیری نمی کنیم ولی دولت قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، کارش را انجام داد. وی یادآور شد: آقای بروجردی می گوید بازدید از پارچین با تأئید شورای عالی امنیت ملی انجام شده است، چه کسی گفته شورای عالی امنیت ملی بازدید از پارچین را تصویب کرده است؟ طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی تا زمانی که به تأئید رهبر معظم انقلاب نرسد، قابلیت اجرا ندارد و قانونی نیست، رهبر معظم انقلاب نپذیرفتند و موضوع را به مجلس ارجاع دادند، بعد از اظهارنظر شورای عالی امنیت ملی که شروطی را این شورا تعیین کرده بود و البته تصویب هم نشده بود چون رأی گیری انجام نشده بود، رهبر انقلاب حاضر نشدند تا کنون سند برجام را در دستشان بگیرند. نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه ضمانت اجرایی این طرح چیست، گفت: شما در این طرح شروطی را تعیین کرده اید اما دولت کار خودش را می کند و شروط مجلس را اجرایی نمی کند، کما اینکه تا کنون هم به قوانین تعیین شده توسط مجلس درباره هسته ای عمل نکرده است، رأی به این طرح واقعاً مشروع نیست و باید روی طرح های دیگری که در مجلس مطرح است نیز فکر کنیم، هیچ طرحی به دنبال رد مطلق برجام نیست. رسایی در پایان خاطرنشان کرد: گفته شده فراکسیون اصولگرایان یک طرحی را درباره هسته ای ارائه داده است در حالی که اینطور نیست و امضای افراد شاخصی مانند آقایان بذرپاش، زارعی، حداد عادل و زاکانی در این طرح نیست. رسایی: انتساب برخی موضوعات به دفتر رهبری باید بررسی شود/ دفاع یک ساعته لاریجانی از طرح هسته ای خلاف قانون و عدالت است حمید رسایی نماینده تهران در مجلس در جریان بررسی دو فوریت طرح اقدام متناسب با متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، در اخطاری قانونی اظهار داشت: آقای لاریجانی! شما در جلسه غیرعلنی صبح امروز یک ساعت در دفاع از این طرح سخنرانی کردید که خلاف عدالت و قانون است. وی افزود: همچنین هیأت رئیسه مجلس اجازه تکثیر و توزیع طرح دیگری درباره برجام را نداد که این موضوع هم خلاف قانون و عدالت است، همچنین آقای لاریجانی! در سخنرانی صبح امروز در جلسه غیرعلنی موضوعاتی را به دفتر مقام معظم رهبری منتسب کردید که این موارد هم باید بررسی شود. رسایی همچنین گفت: آقای لاریجانی! شما در جلسه صبح امروز گفتید که «از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتند و گفته اند چرا زودتر درباره برجام تصمیم گیری نمی کنید»، انتساب چنین مواردی به دفتر رهبر معظم انقلاب باید بررسی شود. در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار رسایی گفت: ما جلسات غیرعلنی زیادی را برگزار می کنیم و رئیس جلسه و تعدادی از نمایندگان در جلسات غیرعلنی سخنرانی می کنند، خود شما و آقای حسینیان هم در جلسه ای غیرعلنی صحبت کردید و نظراتتان را گفتید، آقای مکارم شیرازی هم نامه ای درباره برجام به مجلس نوشته اند. حاجی دلیگانی: طرح برجام راهکاری برای اشکالات مطرح شده در گزارش کمیسیون ندارد حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس صبح در مخالفت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام » اظهار داشت: هنوز چند دقیقه از قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام نگذشته است. وی با اشاره به لزوم تامل در تهیه طرح اجرای برجام اظهار داشت: این طرح چگونه قبل از اینکه گزارش قرائت شود توسط عده ای از همکاران تهیه شده است و به گونه ای برنامه ریزی شده که در همین چند روز تعطیلی به چاپ رسیده است. حاجی دلیگانی گزارش کمیسیون ویژه برجام را دقیق، متقن و بی سابقه در طول ادوار مجلس خواند و گفت: باید برای تهیه طرحی متناسب با آن فرصت بگذاریم. وی با این پرسش که چرا در بزنگاه ها مجلس را تعطیل می کنیم؟ افزود: چرا جلسه علنی روز چهارشنبه را تعطیل می کنید؟ کجا می خواهیم برویم؟ ما داریم حقوق می گیریم. نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام هیچ برداشتی از گزارش قرائت شده کمیسیون برجام ندارد خطاب به لاریجانی گفت: نوبت قبل هم شما وسط گزارش کمیسیون امنیت ملی و برخلاف آیین نامه ورود کردید و در نتیجه بنده شکایت کردم که کمیسیون اصل نود هم حق را به من داد. وی با طرح این سؤال که مگر ما اکنون دست کم ۲۰ طرح دو فوریتی در نوبت نداریم خاطرنشان کرد: چگونه این طرح جلوتر از همه آن ها مطرح می شود؟ چرا می خواهید نظرات خود را یک طرفه به مجلس بقبولانید؟ حاجی دلیگانی در ادامه گفت: ۴۰ روز از وقت مجلس به یک کمیسیون “ کمیسیون ویژه برجام “ داده شده است تا درباره برجام گزارش دهد اما از این گزارش هیچ استفاده ای نمی شود؛ مگر در ابتدای گزارش نمی گوید که باید برمبنای آن طرحی تهیه شود پس این طرح کی تهیه شده است؟ وی در بخش دیگری از مخالفت خود با دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام آن را فاقد محتوای اجرایی خواند و اظهار داشت: این طرح تماما برجام را پذیرفته است و هیچ راهکار اساسی برای اشکالاتی که در گزارش کمیسیون ویژه برجام آمده است ارائه نداده است. نماینده شاهین شهر در مجلس گفت: بگذارید طرح از گزارش کمیسیون برجام تهیه شود و هفته آینده هم جلسه کاری داشته باشیم. چرا که ملت فهمیده است که طرح برجام به نفع ملت نیست و در آینده مردم بیشتر در این باره خواهند دانست. مخالفت مجلس با دوفوریت «طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام»/ رأی مثبت به یک فوریت نمایندگان مجلس در نشست علنی پس از استماع گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی کردند. وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با ۱۵۹ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده در صحن علنی مجلس به درخواست دوفوریت این طرح رأی منفی دادند. وکلای ملت همچنین با ۱۶۸ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع یک فوریت این طرح را مصوب کردند. انتقاد نمایندگان از خرابی دستگاه اخذ رأی/ لاریجانی نمایندگان را به آیین نامه ارجاع داد نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان درخواست دوفوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی و در نهایت به یک فوریت آن رأی مثبت دادند. پس از رأی گیری برای این طرح، جمعی از نمایندگان با جمع شدن در جایگاه هیأت رئیسه تأکید کردند که دستگاه اخذ رأی صحن علنی مجلس خراب بوده و به همین دلیل آرای مربوط به این طرح به صورت صحیح اخذ نشده است. لاریجانی در واکنش به این اقدام نمایندگان، گفت: «اگر در این زمینه تشکیک کرده اید آیین نامه راه حل آن را گفته است، این جمع شدن معنایی ندارد». وی اضافه کرد: ما برای این طرح ۱۶۴ رأی نیاز داشتیم که طرح ۱۵۹ رأی آورده بنابراین ۵ رأی کم آورده است؛ آقایان گفتند کسانی رأی داده اند اما رأی خوانده نشده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: از نظر اقدامات آیین نامه ای راه حلی در این جا نداریم اما در کل اگر تشکیکی در رأی گیری است چون همیشه ما با همین دستگاه رأی گیری می کنیم من نمی توانم رأی ها را تغییر دهم و باید به آیین نامه مراجعه کرد. پس از اظهارات رئیس مجلس نمایندگانی که در جایگاه هیات رئیسه حضور یافته بودند در صندلی های خود حضور یافتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.