تلاش فابیوس برای نجات خودروسازان فرانسوی
شرکت پژو در طول ۲۳ سال حضورش در ایران نه تنها راه را برای خودکفایی در تولید قطعات و محصولاتش در ایران بست بلکه با خروج یک شبه کارشناسانش از ایران، زیان حداقل ۸۰۰ میلیون یورویی و به عبارتی ۳.۲ تریلیون تومانی را نصیب کشورمان کرد. در چنین وضعیتی ابتدایی ترین خواسته مردم ایران، جبران خسارت وارد شده به کشور از طرف شرکت پژو است و اینکه دوباره بازار پرعطش خودروی کشور به راحتی در اختیار فرانسوی های بدقول قرار نگیرد. این در حالی است که هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو روز گذشته از تمام شدن کار با پژو و آماده شدن قرارداد برای امضا با این شرکت خبر داد و گفت: کارشناسان پژو به ایران باز گشته اند. وی در عین حال برای کاهش فشارهای وارد شده از سوی مسئولان، رسانه ها و افکار عمومی در مورد لزوم دریافت خسارت از پژو، از بررسی این مسئله خبر داد و گفت که این خسارت یا به صورت ارزی از پژو دریافت خواهد شد و یا در همکاری با این شرکت جبران می شود. به این ترتیب یکه زارع از یک طرف از نهایی شدن قرارداد با پژو خبر می دهد و از سوی دیگر می گوید در حال بررسی خسارت وارد شده به ایران هستیم تا جبران شود! در نهایت مشخص نیست چرا پیش از تعیین تکلیف ضرر و زیان وارد شده به ایران، کار با پژو تمام شده است؟! در همین حال، مدیر عامل پژو اخیراً با دست پیش گرفتن نسبت به طرف ایرانی، برای همکاری دوباره با ایران شرط و شروط گذاشته و این مسئله را به رفع تحریم ها موکول کرده است. حال که توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته، وزیر امور خارجه فرانسه با دستپاچگی برای ماهی گرفتن از آب گل آلود این توافق، راهی ایران شده تا شاید بتواند بخشی از کمبودهای اقتصادی کشورش را طریق بازار بزرگ ایران جبران کند و در این میان، بازار خودرو بهترین گزینه برای حضور دوباره فرانسوی ها در ایران است زیرا هم از قبل زیرساخت های این مسئله ایجاد شده و هم خودروساز ایرانی شریک پژو، روی خوش به بازگشت این شرکت فرانسوی نشان می دهد. * رویای خودروساز ایرانی برای بازگرداندن دوباره پژو در شرایطی که مدیرعامل پژو هر گونه توافق دوباره برای تولید خودرو در ایران را منوط به رفع تحریم ها دانسته بود، مدیرعامل ایران خودرو از توافق برای سرمایه گذاری ۵۰ درصدی پژو در ایران و صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید مشترک با این شرکت خبر داده بود اما ظاهراً این مسائل جزء آرمان های طرف ایرانی بوده زیرا تاکنون هیچ خبری از انعقاد قرارداد با فرانسوی ها منتشر نشده است و هیچ یک از مسئولان فرانسوی سخنی از توافق با این شروط مطرح نکرده اند. ممکن است با توجه به زیرساخت ایجاد شده برای تولید محصولات پژو در ایران، در نگاه اول عدم بازگشت شرکت پژو به ایران چندان مطلوب به نظر نرسد ولی در مجموع باید گفت که خروج پژو از ایران منشأ برکت و رشد در صنعت خودروی کشورمان بوده است، زیرا این مسئله باعث شد تا خودکفایی در تولید محصولات پژو صورت گیرد هر چند در کیفیت قطعات و خودروی تولیدی باز هم ایراداتی وجود دارد اما با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی می توان این ایرادات را نیز برطرف کرد و حتی به جای تولید مدلهای پژو در ایران به سراغ طراحی و تولید خودروهای روز رفت. * با خروج پژو از ایران وابستگی ۲۳ ساله قطع شد یک مقام آگاه در این مورد، خروج پژو از ایران در سال ۹۱ را بزرگترین نعمت و دستاورد برای صنعت خودرو کشور عنوان کرد و به فارس می گوید: با خروج پژو، وابستگی ایران به این شرکت فرانسوی بعد از ۲۳ سال قطع شد و این مسئله زمینه ای برای تکمیل حلقه های خودکفایی در طراحی و تولید خودرو در کشور بود. این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: تولید محصولاتی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و روآ تا سال ۹۱ در ایران به خودکفایی رسیده بود، اما در مورد محصولی مانند پژو ۲۰۶ این خودکفایی به دلیل سنگ اندازی های شرکت پژو تا بیش از ۶۰ درصد محقق نشده بود. به گفته وی، مدیران پژو تا زمانی که خط تولید پژو ۴۰۵ در فرانسه جمع نشده بود، با تولید آن در ایران موافقت نکردند. * خودکفایی کامل تولید در ۸ ماه این کارشناس خودرو با بیان اینکه در فروردین ۹۱ میزان وابستگی پژو ۲۰۶ به قطعات وارداتی حدود ۴۰ درصد بود، می گوید: با خروج پژو از ایران، خودکفایی در تولید این خودرو در طول ۸ ماه عملی شد و در آبان سال ۹۱ پژو ۲۰۶ بدون وابستگی به پژو در کشور به تولید رسید. وی می گوید: وابستگی ۴۰ درصدی به پژو در مورد قطعات اصلی این خودرو مانند موتور، اکسل، گیربکس و قوای محرکه بود که تولید خودرو بدون این قطعات امکان پذیر نبود. وی با بیان اینکه شرکت پژو بر ایران خودرو کاملاً حاکم بود، می گوید: پژویی ها حتی ال سی ایران را قبول نداشتند و در این مورد اختلافات زیادی وجود داشت. وی با بیان اینکه کارشناسان ایرانی جهت برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید قطعات پژو، به طراحی و تولید رانا بر روی پلت فرم پژو ۲۰۶ روی آوردند، ادامه می دهد: در آن زمان، پژو نمونه های داخلی سازی شده قطعات ۲۰۶ را تائید نمی کرد و به همین دلیل رانا به عنوان یک خودروی داخلی با قوای محرکه پژو ۲۰۶ طراحی و تولید شد که پس از خروج شرکت پژو از ایران، زمینه خودکفایی و تولید پژو ۲۰۶ بر همین اساس فراهم شد که نمونه بارزی از عملی شدن اقتصاد مقاومتی بود. این در حالی است که تا پیش از خروج پژو از ایران، علاوه بر زیاده خواهی این شرکت فرانسوی، شاهد اتفاقات ناگواری در صنعت خودرو کشور بودیم که آتش سوزی پژو ۴۰۵ یکی از این موارد بود در این حوادث تعداد زیادی از هموطنان ما آسیب دیدند و یا حتی جان خود را از دست دادند اما پژو حتی یک یورو هم بابت این مسئله خسارت پرداخت نکرد. * خودروسازان ایرانی در همکاری با خارجی ها دستپاچه نشوند در پی توافق هسته ای، این روزها شاهد رفت و آمدهای هیأت های اقتصادی کشورهای دیگر به ایران و برعکس هستیم و امروز نیز فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر کرده است. بزرگی و پرسود بودن بازارهای اقتصادی ایران جاذبه ای چشمگیر برای فعالان اقتصادی خارجی محسوب شده و از این رو شاهد رقابت آنها با یکدیگر برای حضور در ایران هستیم. حضور نمایندگان فولکس واگن و مرسدس بنز در ایران نمونه ای از این مسئله است. در این میان رفتار طرف های ایرانی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید از هر نوع شتابزدگی در برخورد با شرکت های خارجی خودداری کرده و بدون دستپاچگی و با بررسی دقیق و ضمن در نظر گرفتن مصالح کشور به رایزنی و همکاری با این شرکت ها بپردازند.