یکشنبه 10 مرداد 1400
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
ضرورت تحول در حكمراني شهري براي داشتن شهري «عدالت‌محور»
 
 
تشريح سازوكار و ۱۰ شاخص پايداري براي انتخابات ۱۴۰۰‌/ معرفي اصلحي كه امكان راي آوري نداشته باشد كار لغوي است
 
 
بيان شفاف آراء و مواضع مهم‌ترين رويكردي است كه انقلاب اسلامي بدان عامل است
 
 
رئيس دولت سيزدهم بايد رئيس جمهور فراموش شدگان باشد/مدل چهار مرحله‌اي وفاق را براي رسيدن به گزينه مشترك دنبال مي‌كنيم
 
 
ماجراي غسال آيت الله مصباح؛ برادرانه با آقاي توكلي
 
 
حالا كه خيال منتقدان و اتهام‌زنان از رفتن آيت‌الله مصباح راحت شده آثار و نظريات او را بخوانند/ ايشان جراح غده‌هاي بدخيم و پيچيده در تحريف دين بود
 
 
مرد اول بزنگاه‌هاي نظري، سياسي و اجتماعي
 
 
پيام تسليت جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي ارتحال جانسوز حضرت آيت‌الله مصباح يزدي (رحمت‌الله عليه)
 
 
بيانيه جبهه پايداري در رابطه با اظهارات رييس جمهور در خصوص برگزاري رفراندوم
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 آدرس خطرناكي به نام «اجراي خواسته‌هايFATF به شرط لغو تحريم‌ها»
تاريخ  :  1399/12/10
تحليلگر :
مترجم :

طبق اين پيشنهاد احتمالي ايران بايد الحاق مشروط به كنوانسيون پالرمو و CFT را به شرط داخلي لغو تحريم‌ها گره بزند و در صورتي كه تحريم‌ها لغو گردد ايران نيز به اجراي خواسته‌ها و محدوديت‌هاي FATF تن دهد.


بار ديگر جريان غرب‌گرا توانسته موضوع پذيرفتن خواسته‌هاي گروه اقدام مالي را به عنوان يكي از مباحث اصلي كشور مطرح كند. اتفاقي كه خواص جامعه و برخي از اعضاي مجمع را به سمت ترديد، مصلحت سنجي‌هاي ساختگي و بازي در پازل دولتمردان كشانده است.
 
برخي شنيده‌ها و اخبار حكايت از آن دارد كه بعضي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه بارها نظرات خود را در خصوص FATF تغيير داده و در موقعيت‌هاي حساس نتوانسته‌اند تصميمي كارشناسي و انقلابي بگيرند، اين بار پيشنهادي را در دست بررسي دارند كه به‌عنوان «تصويب مشروط بدون اجرا» شناخته مي‌شود. احتمالاً نزديك بودن به فضاي انتخابات ۱۴۰۰ و دور كردن اتهام دولتي‌ها در مقصر نشان دادن منتقدان يكي از دلايلي باشد كه برخي اعضاي مجمع علي رغم مشخص بودن تبعات زيان‌آور FATF دست به اعلام نظر قاطعانه نمي‌زنند. اين در حالي است كه نه تنها بازي سياسي و رسانه‌اي دولتي‌ها در گره زدن مسائل مردم به مقاومت در برابر خواست دشمن با شكست برجام دچار ضربه اساسي شده كه اتفاقاً اين روزها پايان دولت روحاني و تصميمات خطرناك آن به چشم‌انتظاري‌هاي جامعه مبدل گشته است.
 
طبق اين پيشنهاد احتمالي ايران بايد الحاق مشروط به كنوانسيون پالرمو و CFT را به شرط داخلي لغو تحريم‌ها گره بزند و در صورتي كه تحريم‌ها لغو گردد ايران نيز به اجراي خواسته‌ها و محدوديت‌هاي FATF تن دهد.
 
اين مسئله مي‌تواند چندين اشكال داشته باشد.
 
اولاً؛ اين مسئله اساساً در حقوق بين‌الملل تعريف نشده است. چرا كه معاهدات بين‌المللي يا در كشورها به تصويب نمي‌رسد و يا اگر به تصويب برسند (چه با تحفظ و چه بدون تحفظ) بايد اجرايي بشوند. مدلي كه در آن معاهده‌اي به تصويب برسد و اجرايي نگردد در حقوق بين‌الملل شناسايي نشده است.
 
دوما؛ ازآنجايي‌كه تحفظ مطلوب ايران درواقع بر اهداف اصلي كنوانسيون‌ها خدشه وارد مي‌كند، موردپذيرش FATF واقع نخواهد شد. ايران دو گزينه بيشتر ندارد. يا ايران بايد «تصويب و اجرا» را عملياتي كند و يا «عدم تصويب» را در پيش بگيرد. بنابراين پيشنهاد «تصويب بدون اجرا تا زمان از بين رفتن تحريم‌ها» شبهات فراواني را ايجاد مي‌كند و در صورت استقبال اعضاي مجمع از آن دو وضعيت در پيش رو قرار مي‌گيرد:
 
۱- پس از تصويب بدون اجراي كنوانسيون‌ها، گروه اقدام مالي عدم اجراي آن را زير سؤال خواهد برد و به‌واسطه همان به ايران اعتراض خواهد كرد. در اين صورت نيز دولت از ناراحتي اين نهاد ابراز ناخرسندي كرده و تصميم مجمع تشخيص را در عدم اجراي كنوانسيون ناكافي معرفي خواهد كرد. اين اقدام مي‌تواند بار ديگر مجمع را به‌عنوان سيبل حملات غرب‌گرايان قرار دهد.
 
۲- در صورت موافقت و همراهي اعضاي مجمع در طرح «اجرا پس از لغو تحريم‌ها» دولت اين اقدام را به‌عنوان موافقت مجمع معرفي كرده و به اجراي خواسته‌هاي گروه اقدام مالي دست بزند. اين اقدام ازآن‌جهت كه قبلاً هم دولت روحاني با ناديده گرفتن شروط رهبر انقلاب در اجراي برجام به اجراي انحرافي و غلط برجام دست زد، سابقه داشته است مي‌تواند محتمل باشد. توافق ظريف و صالحي با آژانس و دور زدن قانون مجلس نيز خود دليل ديگري بر اين مدعاست.
 
سوما پذيرش خواسته‌هاي FATF حتي با اين شروط پيام ضعف و ناتواني از تمام حاكميت را به دشمن مخابره مي‌كند. به بيان بهتر جمهوري اسلامي پس از ماه‌ها عدم پذيرش زياده‌خواهي طرف مقابل و جلوگيري از خودتحريمي به واسطه شفافيت مالي و اعمال محدوديت‌هاي گروه اقدام مالي بالاخره ناچار به عقب نشيني شده است. اين اقدام مي‌تواند سيگنال موفقيت فشارهاي حداكثري ترامپ و فشار هوشمند و همه‌جانبه‌ي بايدن را مخابره كند.
 
چرا رد قاطعانه خواسته‌هاي FATF به مصلحت نظام و مردم است؟
 
اگرچه جريان غربگرا و بازوهاي رسانه‌اي آن همچنان تلاش مي‌كنند با ايجاد رعب و وحشت نسبت به تبعات رد اين لوايح، سياست‌هاي خود را پيش ببرند، بايد توجه داشت رد اين لوايح تنها سناريوي در دسترس، امكان‌پذير و معقول براي ايران است. زيرا:
 
اولاً علي‌رغم قرار گرفتن در ليست سياه FATF از حدود يك سال پيش تاكنون، وضعيت تجارت خارجي ايران از جمله هزينه‌هاي مربوط به تراكنش‌هاي مالي و بانكي و وضعيت صادرات نفت، نسبت به سال گذشته بهبود يافته است. طبق اعلام همتي،رئيس بانك مركزي رشد اقتصادي ما در نيمه‌ي اول سال هم بخش نفتي و هم بخش غيرنفتي مثبت شده است.
 
ثانياً با توجه به راهبرد دولت بايدن در قبال ايران كه همچنان به دنبال ادامه سياستِ ديپلماسي با پشتوانه فشار است، بعيد است تغييري در ساختار تحريم‌هاي آمريكا ايجاد شود. بنابراين افق روشني براي لغو تحريم‌ها در آينده نزديك وجود ندارد. اقدامات ديپلماتيك اخير آمريكا در رابطه با پس گرفتن نامه‌ي پمپئو، وزير امور خارجه سابق دولت آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل جهت بازگرداندن قطعنامه‌هاي تحريمي شوراي امنيت و هم‌چنين برداشتن محدوديت كنترل مسافرتي داخلي نمايندگان ايران در نيويورك مثالي خوبي در رابطه با اين سياست است. چرا كه اين اقدامات به لحاظ تحريمي و برداشتن تحريم‌ها، فاقد ارزش است.
 
ثالثاً طيفي از موافقان FATF همچون همتي، رئيس بانك مركزي، معتقدند در شرايط تحريمي ضررهاي همكاري با FATF از منفعت آن بيشتر است. همتي در اسفندماه ۹۸ با بيان اينكه با لوايح FATF موافق نيست توضيح داد: «ما اكنون كل تجارت خود را از طريق روش‌هاي غيرقابل تحريم انجام مي‌دهيم. بانك‌هاي كشورهاي دوست همكاري جدي با ما ندارند، ولي ما سي و پنج و نيم ميليارد دلار از اول سال تا حالا براي كالاهاي اساسي ارز تأمين كرديم؛ چگونه اين كار را انجام داديم؟ پس ما روش‌هاي ديگري داريم». در چنين شرايطي رد لوايح مرتبط با FATF، هزينه‌ي سياسي زيادي را نيز متوجه مجمع تشخيص مصلحت نظام نخواهد كرد.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون حضور حماسي مردم در انتخابات ۲۸ خرداد
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در معرفي آيت الله رئيسي به عنوان نامزد اصلح انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
فراخوان جبهه پايداري انقلاب اسلامي براي جمع‌آوري ايده‌هاي «حكمراني شهري عدالت‌محور»