پنج شنبه 09 بهمن 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 نصرالله پژمانفر:
 بودجه سال آينده مردم را به خيابان مي‌كشاند/ برخي جريان‌ها در شركت‌هاي دولتي پولشويي مي‌كنند و عاشق بند كيف هستند
تاريخ  :  1399/10/01

رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: بودجه هر سال تراز مي‌شود تا درآمد و هزينه مشخص شود، اما امروز در واقع نگاه اين نيست و بودجه را يك سند درآمد‌ها و هزينه نبايد بدانيم بلكه آن را مهمترين سند سياسي كشور براي حكمراني بايد بدانيم تا براساس آن بتوانيم نظام را پيش ببريم يعني خيلي سريع و شفاف اقدام كنيم.


بحث اين روز‌هاي كشور لايحه بودجه ۱۴۰۰ دولت است. فارغ از ماجراي ارائه لايحه بودجه توسط دولت به مجلس، برخي از نمايندگان مجلس و حتي كارشناسان اقتصادي كشور لايحه بودجه ۱۴۰۰ را متناسب با اين شرايط كشور نمي‌دانند و معتقد هستند اين بودجه خيلي خوشبينانه و رويايي نوشته شده است، از اين رو خبرگزاري دانشجو گفتگويي با نصرالله پژمانفر رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي درباره لايحه بودجه ۱۴۰۰ انجام داده است.

مشروح گفتگوي رئيس كميسيون اصل ۹۰ به شرح ذيل است:

يكي از اولويت‌هاي مجلس يازدهم تغيير در ساختار بودجه كشور بود و همچنين در بدو تشكيل مجلس اين مسئله مهم دنبال شد سوالي كه هست چه تغييراتي اتخاذ شده و دولت چقدر آن را در بودجه ۱۴۰۰ رعايت كرده است؟

بحث ساختار بودجه و اصلاح آن يكي از ضروريات مهم كشور هست كه از سال ۹۷ بر دولت تكليف شده است. متاسفانه دولت نه در سال ۹۷، نه در ۹۸ و نه در ۹۹ اصلاحي بر روي ساختار بودجه كشور انجام نداده است. براساس تاخيري كه دولت در ارتباط با اين موضوع داشت مجلس يازدهم علي رغم اينكه در اولويت‌هاي اولش موضوع اصلاح ساختار بودجه بود، اما تا اوايل مهر اين موضوع را مسكوت نگاه داشت. همچنين براساس مكاتبه‌اي كه رئيس مجلس با رئيس جمهور داشتند اين موضوع را هشدار داده بودند كه مجلس فقط آمادگي پذيرش لايحه بودجه براساس اصلاح ساختار را دارد و اگر اين امر صورت نگيرد مجلس لايحه بودجه را بررسي نخواهد كرد. از اين رو مجلس نسبت به اين موضوع هشدار‌هاي لازم را داده بود و انتظار اين بود كه اين كار صورت گيرد، اما اين كار انجام نشد.

چرا انجام نشد؟

نگاه به لايحه بودجه در گذشته نگاه سند حسابداري بود. يعني برخي درآمد‌هايي را براي كشور پيش بيني مي‌كرده و برخي هزينه‌ها را، كه اين نگاه، نگاه حسابداري است.

بودجه هر سال تراز مي‌شود تا درآمد و هزينه مشخص شود، اما امروز در واقع نگاه اين نيست و بودجه را يك سند درآمد‌ها و هزينه نبايد بدانيم بلكه آن را مهمترين سند سياسي كشور براي حكمراني بايد بدانيم تا براساس آن بتوانيم نظام را پيش ببريم يعني خيلي سريع و شفاف اقدام كنيم.

افراد ممكن است در مصاحبه و صحبت‌هاي خودشان حرف‌هايي را در مورد اصلاح بودجه بزنند، اما اين حرف‌ها در اراده آن‌ها نيست بلكه اراده آن‌ها همان چيزي است كه در لايحه بودجه به مجلس آمده است؛ لذا از نظر بنده مهمترين سند و سياسي‌ترين سندي كه دولت ارائه مي‌دهد بودجه است كه نياتش را در همان جا مي‌توانيم بفهميم. يعني حاكميت اگر بخواهد اقدامي براي مردم داشته باشد در بودجه بايد خود را نشان بدهد. اگر در بودجه نتوانستيم حرف‌هاي حاكميت را پيدا كنيم يا سياست‌هاي كلي كه ابلاغ مي‌شود پيدا شود از اين رو سياست‌ها فقط روي كاغذ باقي خواهند ماند.

اگر مي‌گوييم كه ساختار بودجه بايد اصلاح شود يعني بايد به سمت اين موضوع برويم كه برخي واقعيت‌هايي را كه نديده ايم و به آن توجه نكرده ايم بايد در لايحه بودجه بروز پيدا كند. مثال دقيق اين است كه در موضوع ماليات اگر در ۱۴۰۰ ماليات را مطرح مي‌كنيم اين مورد مرتبط است با سياست‌هايي كه در سال ۹۹ بر روي آن تاكيد شده است كه نتيجه اش را بايد با اخذ ماليات در ۱۴۰۰ مشاهده كنيم. امروز كشور به واسطه شرايط كرونا بخش قابل توجهي از توليد و خدماتش به زمين خورده است. مخصوصا حوزه خدمات كه دولت درآمد‌هايي نداشته است، پس بايد لايحه بودجه ۱۴۰۰ واقع بينانه باشد.
 
امروز نگاه دولت به بودجه در واقع داراي چندين اشكال هست البته تنها منحصر به اين دولت نيست بلكه دولت‌هاي گذشته هم چنين بوده است. يعني اشكالاتي در ارتباط با ساختار بودجه نويسي در كشور موجود است. يكي از اين موارد اين است كه دولت‌ها نگاه حاكميتي را تعقيب نمي‌كنند. يعني طبق خط مشي خودشان عمل مي‌كنند. مثلا مي‌گويند من N ميليون راي آوردم پس طبق نظر و شعار خود عمل خواهم كرد كه اين تعبير غلط است. زيرا اقدامات تنها به يك قوه مرتبط نيست بلكه در اركان نظام ۲ قوه ديگر هم وجود دارد كه بايد بين ۳ قوه هماهنگي وجود داشته باشد.. از اين رو به جاي آن كه نگاه حاكميتي به موضوع شود نگاه سياسي به موضوع مي‌شود و اين بدترين نوع رفتاري است كه در لايحه بودجه كشور صورت مي‌گيرد.
 
دخل و خرج در بودجه ۱۴۰۰ همخواني ندارد

در لايحه بودجه ۱۴۰۰ چطور؟

بودجه نويسي سال ۱۴۰۰ وحشتناك است. يعني در ۱۴۰۰ دخل و خرج باهم همخواني ندارد. از قديم مي‌گويند دخل و خرج بايد با هم تنظيم باشد تا كوچكترين اتفاقي صورت نگيرد.. حتي در كوچكترين واحد اجتماعي يعني خانواده هم دخل را برساس احتمالات پايه گذاري نمي‌كنيم يعني اميدوار نيستيم تا آن درآمد وصول شود بعد به خرج تبديل شود اگر چنين شود آن زندگي محكوم به فروپاشي است.

يعني بودجه ۱۴۰۰ براساس خيالات نوشته شده است؟

اينكه بگوييم بر اساس خيالات نوشته شده است بسيار خوشبينانه است. يا ممكن است با يك نگاه ديگري نوشته شده باشد يعني شايد با نوشتن چنين لايحه‌اي هدف گذاشتن كشور در تنگناي اقتصادي باشد تا خواسته و هدف خود را دنبال كند. امروز يك جرياني كشور را در اين تنگنا قرار مي‌دهد تا به اهداف سياسي خود برسد. مثلا مذاكره، از اين رو فشار اقتصادي براي اين است كه باب مذاكره و پذيرش كدخدايي كدخدا تحقق يابد.

نكته دوم آن چيزي كه دولت اعلام كرده با آن چيزي كه واقعيت مسئله است متفاوت است. يعني دوباره حدود ۵۰ درصد بودجه براساس نفت پيش بيني شده است. بنده از كساني كه در اين موضوع اطلاع داشتند سوال كردم مثلا پرسيدم پيش بيني شما در ارتباط با موضوع دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه در روز كه مي‌خواهيد بفروش برسانيد چيست؟ و براساس چه موردي به اين عدد دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه رسيده ايد؟. سوال بعدي اين بود كه بخشي از توليدات نفت ما مصرف داخل دارد و بايد تبديل به فرآورده شود تا فرآورده‌ها در زمره صادرات قرار گيرند. از اين رو براساس چه موردي هست كه شما اين عدد را پيش بيني كرده ايد؟ كه فقط براي صادرات نفت خام هست. پاسخشان بدين گونه بود كه ظرفيت مان بالاترين ظرفيت است كه اگر بتوانيم نياز‌هاي داخل را برآورده كنيم مازاد آن به ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه مي‌رسد و مي‌توانيم نفت را براي فروش داشته باشيم. اين گفته به كنار در بحث فروش هم مشكل داريم يعني در آن هفت سال كه بحث برجام و گشايش بود براي فروش نفت مشكل داشتيم چه برسد اكنون كه سخت‌ترين تحريم‌ها عليه ما وضع شده است. متاسفانه پاسخي براي مبنايشان نداشتند.

اين موارد به كنار حدود ۶۰ درصد خرج دولت افزايش يافته است كه اين در طول ساليان گذشته بي سابقه بوده و هيچ سالي به اندازه ۱۴۰۰ افزايش هزينه نداشتيم بدون آن كه منابعي پيش بيني شود.

آيا نگاه دولت در بودجه نويسي نگاه بيروني بوده؟

بنده نمي‌توانم نيت خواني كنم. اما برخي‌ها مطرح مي‌كنند كه دولت در سال آخر مي‌خواهد اين تلاش را انجام دهد كه دولت بعدي هم اگر اراده‌اي داشته باشد مسير كشور را در ارتباط با مذاكرات عوض كند امكان عوض كردن نداشته باشد و ناچار باشد براي حل مسائل همان راه را ادامه دهد. اكنون كشور مثل ماشيني است كه در مسير دره قرار گرفته است حال بياييد راننده را عوض كنيد و بهترين راننده را پشت فرمان قرار دهيد آن شخص ديگر نمي‌تواند مسير ماشين را عوض كند. حال اين موردي كه شما بيان كرديد ديدگاه دولت باشد مي‌گويم اين هم محتمل است، اما دولت را نمي‌توانم متهم كنم. اگر نگاه دولت اين باشد كه با آمدن بايدن تمام مسائل حل مي‌شود اين يك نگاه خوش خيالانه و توهمي است.

چرا بعد از مخالفت نمايندگان با فروش اوراق سلف نفتي دوباره دولت اين مورد را در بودجه ۱۴۰۰ ديده است و به نوعي با اين اقدام يك بدهكاري عظيمي را در اختيار دولت بعد قرار مي‌دهد؟

با فروش اوراق سلف نفتي مجلس همان بار اول مخالفت كرد. اين بار هم مخالف است و مقاومت خواهد كرد و نمي‌گذارد اين اتفاق بيفتد، زيرا قطعا مشكلات زيادي را بر كشور تحميل خواهد كرد. از اين رو اين كار خلاف قانون است و مجوز ندارد.
 
اشكالات زيادي در اين بودجه وجود دارد يكي از اشكالات بودجه اين است كه درآمد‌هايي كه مطمئن هستند تامين مي‌شود دولت در لايحه بودجه نياورده است.

منابع شركت‌هاي دولتي در لايحه بودجه سال آينده در حدود چهار برابر منابع عمومي دولت است. با اين وجود نقاط مبهم و تاريك زيادي در خصوص اين منابع وجود دارد چرا تابحال مجلس به اين بخش ورود نكرده است؟

مجلس در ارتباط با موضوع بودجه شركت‌هاي دولتي قطع ورود پيدا خواهد كرد. اولين اقدام اصلاح ساختار بودجه همين مورد بود تا بودجه اين شركت‌ها شفاف شود. متاسفانه اين موضوع يك مقداري مقاومت‌هايي در درون خود دارد و به نوعي حيات خلوت براي جريان‌هاي مختلف هست. حتما مجلس بايد اين كار را انجام دهد و اتفاقا در بند‌هاي اصلاح ساختار بودجه اين موضوع پيش بيني شده است.

اين جريانات چه كساني هستند؟

آن چيزي كه روشن است يك سري جرياناتي هستند كه اين جريانات هميشه پاي سفره انقلاب نشسته اند و در حال بالاترين بهره برداري‌ها هستند. اين جريانات نه چپ هستند و نه راست، نه اصولگرا هستند و نه اصلاح طلب. اين افراد عاشق بند كيف نظام جمهوري اسلامي هستند و هميشه هم بلد هستند كه در اين بازي‌هاي سياسي چه طور جريان‌هاي سياسي را به نفع خودشان مصادره كنند. اين افراد همان آدم‌هايي هستند كه درآمد‌هاي كاملا پنهاني دارند و پولشويي‌هاي سنگيني از ناحيه اين افراد در كشور صورت مي‌گيرد و متاسفانه تعمدا در قبال حركات آن‌ها غفلت شده است.

در لايحه بودجه آيا تغييري در يارانه‌ها خواهيم ديد يا نه؟

نقطه تاريكي كه در اين بودجه هست ايجاد خلق پولي است كه به نظرم در اين لايحه بودجه شكل مي‌گيرد. چون ما وقتي نتوانستيم درآمد و هزينه را واقعي كنيم در مقابل وعده‌هاي زيادي داديم كه بايد براي اين كه به اين وعده‌ها عمل شود بايد يك خلق پول غيرواقعي ايجاد كنيم نتيجه اش چه خواهد شد؟ نتيجه اش اين مي‌شود كه مردم اگر چيزي دريافت مي‌كنند، اما در عين حال چيز گزاف ديگري از آن‌ها گرفته خواهد شد كه بيشتر از دريافتشان است. مثلا هر ساله چند درصد به حقوق كارمندان اضافه مي‌كنيم، اما در مقابل بيشتر از آن دولت دريافت مي‌كند. يا يارانه ۴۵ هزار تومان كه فعلا دولت بنا ندارند افزايشش دهد درلايحه شكل پرداختش هنوز تصميم گيري نشده است نكته مهم آن است كه اين مبلغي كه به مردم داده مي‌شود ديگر نمي‌توانند همانند گذشته كارگشاي مردم باشد و بايد اين رقم همانند تورم افزايش يابد.

آيا لايحه بودجه ۱۴۰۰ شورشي است؟

بنده بنا ندارم نيت خواني كنم كه اين لايحه را كه دولت نوشته است براي اين است كه بخواهد مردم را به خيابان‌ها بكشاند، اما اين طور از لايحه بودجه تعبير مي‌شودكه اين لايحه مردم را به خيابان‌ها خواهد كشاند. بنده عددي براي تورم نمي‌توانم بيان كنم، زيرا تخصصي در اين موضوع ندارم، اما مي‌خواهم بگويم كه مردم به شدت در سال ۱۴۰۰ ولو عدد بيشتري بگيرند، اما فقرشان بيشتر خواهد شد و كساني كه در زير خط فقر مي‌روند تعدادشان افزايش پيداخواهد كرد.

لايحه بودجه ۱۴۰۰ از نظر شما چقدر كسري دارد و چرا به اخذ ماليات از ثروتمندان بها داده نمي‌شود؟ و چرا هنوز قوانين مالياتي را دولت به مرحله اجرا درنياورده است مشكل كجاست؟

متاسفانه دولت تاكنون اين اقدام را انجام نداده است. چون اراده‌اي براي اين موضوع ندارد. نكته جالب آنجاست وقتي در قالب طرح سوال از وزرا پيگير اين موضوعات مي‌شويم به آن‌ها بيان مي‌كنيم اين اقدام مي‌تواند به دولت كمك كند چرا از آن استفاده نمي‌كنيد؟ چرا سراغ اين منبع درآمدي نمي‌رويد؟ چرا قانوني كه مصوب شده است را اجرا نمي‌كنيد؟ در بحث استيضاح وزير هم كه بنده مخالف بودم، اما پيگيري مي‌كردم يكي از اين مسائل اين بود كه چرا منابعي كه مي‌تواند بخشي از نياز‌هاي كشور را حل كند و دنيا هم تجربه آن را دارد اجرا نمي‌شود؟ اين سوال را بايد پاسخ بدهند.
 
اساسا ماليات نتوانسته است در كشور ما نقش درستي ايفا كند. در صورتي كه در دنيا براساس نگاه به ماليات بخش قابل توجهي از اقتصاد خودشان را جلو مي‌برند و مسائل كشورشان را حل مي‌كنند، اما ما در كشور به درآمد مالياتي اصلا توجهي نمي‌كنيم.

به نظر شما فرجام لايحه بودجه در مجلس چه مي‌شود و نظر نمايندگان نسبت به آن چيست؟

امروز چند دسته افراد هستند كه هر كدام يك منطقي دارند. تعدادي نظرشان اين است اين بودجه، بودجه كاملا غلطي است و براساس هيچ نوع شاخص اقتصاد مقاومتي پايه ريزي نشده است و در يك كلام از جميع جهات اين بودجه قابل دفاع نيست پس بنابراين بودجه را بايد رد كرد. بنده هم نظرم اين است. اما اين بودجه را كه بايد رد كنيم دولت در قبالش چه كاري انجام مي‌دهد؟ يك تصور اين است كه دولت به صورت منطقي اشكالات را بپذيرد كما اينكه در جلسات غيرعلني اين كار را انجام مي‌دهد و قبول مي‌كنند، اما من اصلا اميدي به اين موضوع ندارم اگر ما رد كنيم احتمالش هست دولت بگويد تمام تخصص ما همين هست و حرف تازه‌اي نداريم.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
پيام تسليت جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي ارتحال جانسوز حضرت آيت‌الله مصباح يزدي (رحمت‌الله عليه)
بيانيه جبهه پايداري در رابطه با اظهارات رييس جمهور در خصوص برگزاري رفراندوم
پيام تسليت جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي درگذشت آيت‌الله محمّد يزدي
پيام تسليت جبهه پايداري در پي درگذشت دكتر علي‌اصغر زارعي