پنج شنبه 06 آذر 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 شبكه ملي اطلاعات هزينه كاربران را كمتر مي‌كند
تاريخ  :  1399/07/21
نوع : يادداشت

سياست روشن جمهوري اسلامي ايران هم با توجه به ناامني‌هاي گسترده و وسيعي كه در اينترنت وجود دارد، اين است كه يك شبكه‌ي مستقل و امني داشته باشد كه به اين اعتماد كند و سرمايه‌هاي فيزيكي‌اش را تبديل به سرمايه‌ي سايبري يا فضاي مجازي كند و اين فضا را مديريت كند. يكي از اهداف شبكه‌ي ملي اطلاعات پرداختن هرچه بيشتر و عميق‌تر امنيت در اين فضا است.


رضا تقي‌پور، عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي: شبكه‌ي ملي اطلاعات به‌عنوان زيرساخت ارتباطي و اطلاعاتي فضاي مجازي كشور تعريف شده است و در عين حال با پروتكل‌هاي اينترنت كه يك پروتكل پذيرفته‌شده‌ي بين‌المللي است، زيرمجموعه‌‌هاي آن هماهنگ هست. در حالت عادي ارتباطات بسيار گسترده‌اي با اين شبكه دارد و با دنيا و تمام كاربراني كه در اينترنت تعريف شدند اين ارتباط برقرار است، منتها يك تفاوتي با وضعيت فعلي دارد كه حاكميت اينترنت يا مديريت كلان آن دست عده‌ي خاص است. به‌عنوان مثال مؤسسه‌ي آي كن يك مؤسسه‌ي آمريكايي است كه اينترنت به‌خصوص دامنه‌ها و مسائلي نظير اين را مديريت مي‌كند.

معمولاً وقتي فضاي مجازي را در كنار لايه‌ي فيزيكي و منطقي تعريف مي‌كنيم، طبيعتاً اصل مديريتش به لايه‌ي منطقي برمي‌گردد. لايه‌ي منطقي هم در سطح كلانش و هم در اولين سطحش را مؤسسه‌ي آي كن مديريت مي‌كند. شايد اين مديريت براي آمريكايي‌ها يك وضعيت مطلوبي باشد، ولي براي ساير جوامع و ساير كشورها اين حالت مستقل وجود ندارد و هرلحظه مي‌تواند خدماتي كه مبتني بر اين زيرساخت تعريف شده‌اند و امروز درصد بسيار بالايي از امور زندگي مردم را پوشش مي‌دهد، ممكن است با تهديد قطع يا عدم امكان ارائه‌ي خدمت روبه‌رو كند.

بنابراين مهم‌ترين ويژگي شبكه‌ي ملي اطلاعات استقلال يا مديريت بومي در كنار گستردگي سازگاري و ارتباط و تعامل بسيار گسترده و وسيع با اينترنت است. يعني اگر يك روزي به‌دلايل مختلفِ اقتصادي، سياسي، امنيتي و... امكان ارائه‌ي خدمات بر روي شبكه‌ي اينترنت امكان‌پذير نبود، اين امكان از طريق شبكه‌ي ملي اطلاعات فراهم باشد. ضمن اينكه اين فقط براي شرايط خاص نيست. در شرايط عادي هم مشكل امنيت شبكه وجود دارد كه همان تهديدات است و از طريق شبكه‌هاي بين‌المللي هر روز مقدارش بيشتر مي‌شود. تقريباً ده گروه با انگيزه‌هاي مختلف اين حملات را شكل مي‌دهند كه مبتدي‌ترينشان افراد عادي و هكرها و حرفه‌اي‌ترين آن‌ها ارتش‌هاي سايبري، گروه‌هاي سازمان‌يافته و تروريست‌هاي سايبري هستند كه از طريق دولت‌ها تغذيه و حمايت مي‌شوند.

براي جلوگيري از اين تهديدات، بايد سطح امنيت بالايي را تأمين كرد. اكثر كشورها تدبيري را انديشيدند و سياستي را در پيش گرفتند و اعتماد نمي‌كنند كه ديگران زيرساخت‌هاي مهم و حياتي و حساسشان را بر روي شبكه‌ي اينترنت مديريت كنند. بنابراين يك شبكه‌ي مستقل ملي براي خودشان تعريف كردند و از طريق اين شبكه زيرساخت‌هايي مثل آب، برق، آموزش سلامت و مسائلي از اين قبيل را مديريت مي‌كنند. البته نظريه‌هاي مختلفي در دنيا وجود دارد. ۱۷ الي ۲۳ زيرساخت فهرست‌بندي شده است.

سياست روشن جمهوري اسلامي ايران هم با توجه به ناامني‌هاي گسترده و وسيعي كه در اينترنت وجود دارد، اين است كه يك شبكه‌ي مستقل و امني داشته باشد كه به اين اعتماد كند و سرمايه‌هاي فيزيكي‌اش را تبديل به سرمايه‌ي سايبري يا فضاي مجازي كند و اين فضا را مديريت كند. يكي از اهداف شبكه‌ي ملي اطلاعات پرداختن هرچه بيشتر و عميق‌تر امنيت در اين فضا است.

بحث مهم ديگري كه در ارتباط با شبكه‌ي ملي اطلاعات وجود دارد، بحث اقتصادي‌بودن آن هست. با توجه به اينكه پهناي باند اينترنت بين‌الملل از طريق يك‌سري شركت‌هايي كه ارائه‌دهنده‌ي سرويس و خدمات هستند، به فروش مي‌رسد و همه‌ي كشورها تقريباً اين پهناي باند را از طريق اين شركت‌ها خريداري مي‌كنند، اين يك هزينه‌ي اضافي را به كاربران و كشورها تحميل مي‌كند. كشورهايي كه اقدام كردند و به اين مسئله پرداختند، به اين نتيجه رسيدند كه حداقل ۸۰ درصد خدمات و محتواي توليدي و مصرفي‌شان در داخل كشور هست. يعني براي اين درصد، نياز به ترافيك اينترنت بين‌الملل ندارند و لازم نيست اين محتوا و اين اطلاعات بر روي شبكه‌ي اينترنت قرار بگيرد و يك مسير زيادي را طي كند و در حافظه‌ها و ذخيره‌سازي‌هاي مراكز داده‌ي خارجي برود كه پول انتقال ترافيك و پهناي باند را از كاربران بگيرد و صرف انتقال و ذخيره‌سازي كند. و مجدداً وقتي مصرف‌كننده‌ي داخلي نياز به استفاده از اين اطلاعات دارد، دوباره از آنجا فراخوانده شود و اين مسير را طي كند و پول مجزايي پرداخت شود و مورد استفاده قرار بگيرد.

براي حل اين مشكل طبيعتاً شبكه‌ي ملي اطلاعات آن لوپ يا چرخه‌ي توليد و مصرف را در داخل كشور مديريت مي‌كند. معني‌اش اين است كه اين ترافيك مسير يا پهناي باند خيلي كمي را اشغال مي‌كند و طبيعتاً هزينه بسيار بسيار كمتر خواهد بود و مي‌تواند يك دستاورد خوبي براي كاربران در مورد هزينه باشد.

در مورد بحث‌هاي امنيتي و دفاعي يا پدافند غيرعامل، بايد گفت كه ميزان تهديدات و همچنين جرائم، روزبه‌روز در اين فضا با درصدهاي بسيار بالا در حال گسترش است. ايجاد اين شبكه به‌دليل مديريت بومي‌اش و وجود همه‌ي لايه‌ها در داخل كشور، مي‌تواند به ما كمك كند تا آن تمهيدات پدافندي و دفاعي را براي مقابله با تهديداتي كه از طريق شبكه‌ي اينترنتي بين‌الملل و از خارج به‌طرف كشور هدايت مي‌شود را داشته باشيم. خوشبختانه با توجه به تمهيدات امنيتي و دفاعي كه انديشيده شده است، بيش از ۹۹ درصد تهديدات در درگاه‌هاي ورودي و خروجي مهار مي‌شود و به داخل كشور منتقل نمي‌شود. همان مقدار كمي هم كه ممكن است عبور كند، مي‌تواند بعضاً نتايج و آسيب‌هايش براي كشور فاجعه‌بار باشد. از اين منظر لازم هست ما هم مثل خيلي از كشورها كه اسناد بسيار سنگين و مستحكمي را براي امنيت فضاي مجازي كشورشان تدوين، اعمال و اجرا كردند، در مورد شبكه‌ي ملي اطلاعات انجام دهيم. اين مشكل به‌حدي جدي است كه بعضي از صاحب‌نظران مي‌گويند اگر فضاي اينترنت و فضاي شبكه‌اي را نتوانيم امن كنيم شايد ضررش بيشتر از منافعش باشد. چون واقعاً حجم تهديدات هر روز در اين فضا دارد بيشتر مي‌شود. از اين منظر پدافند غيرعامل و جلوگيري از ورود تهديدات به كشور و همين‌طور مقابله با تهديداتي كه ذكر شد، خيلي مهم است. خوشبختانه قرارگاه پدافند سايبري در سال‌هاي اخير و همين‌طور مركز امنيت فضاي تبادل اطلاعات(افتا) اقدامات خوبي را انجام داده‌اند.

ايده‌ي اين طرح تقريباً از اوايل دهه‌ي ۸۰ مطرح شد. قبل‌تر از آن براي اينكه اطلاعات ما مبدأ توليد و مقصد مصرفش در داخل كشور بود و در داخل كشور به گردش دربيايد و نيازي به انتقال اين اطلاعات به خارج نباشد، يك شبكه‌ي مجازي به اسم شارع يك و شارع دو تعريف شد. نهايتاً بعد از پرورش اين ايده، عده‌اي اسم آن را اينترنت ملي گذاشتند. بعد از اين در سال ۱۳۸۹ براي اولين‌بار عنوان شبكه‌ي ملي اطلاعات در قانون پنج ساله‌ي پنجم كشور به تصويب رسيد. در ماده‌ي ۴۶ و ۴۷ هم تكاليفي براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ساير دستگاه‌ها براي ايجاد و توسعه‌ي اين شبكه بيان شد و به تصويب رسيد. الان يك بخشي از اين تكاليف انجام شده، ولي هنوز به اهداف كامل اين شبكه نرسيده‌ايم.

اساساً چون يك فكر داخلي و بومي بود، بعد از تصويب بلافاصله در همان سال ۸۹ و اوايل سال ۹۰ يك گروهي مأمور شد كه براي شبكه يك طراحي مفهومي با توجه به تجارب ساير كشورها و الزامات شش‌گانه و اهداف تعريف شده‌ي مجلس شوراي اسلامي صورت بگيرد. در ادامه بايد طراحي كلان معماري و طراحي جزئي براي جزء‌به‌جزء شبكه انجام مي‌گرفت. بعد از تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي، نظر رهبر معظّم انقلاب اين بود كه حتماً اين شبكه بعد از تصويب در شوراي عالي فضاي مجازي به اجرا گذاشته شود. ما در لايه‌ي زيرساخت‌هاي ارتباطي وضعيتمان بد نيست، البته در وضعيت مطلوب هم قرار نداريم، چون براي اين همه ظرفيتي كه نياز داريم، مثل ظرفيت انتقال اطلاعات، با توجه به عدم گسترش شبكه‌هاي فيبر نوري به‌خصوص در داخل شهرها هنوز محدوديت داريم. ولي كماكان بهترين وضعيت را در زيرساخت‌هاي ارتباطي داريم.

در لايه‌ي زيرساخت‌هاي اطلاعاتي مشكلاتمان بيشتر است. شبكه‌هاي توزيع محتوا هنوز شكل نگرفته است. مراكز داده كه از مهم‌ترين اين زيرساخت‌ها هستند در كشور به‌صورت تجاري و گسترده فعال نيست. زيرساخت‌هاي ابري با توجه به فناوري‌هاي جديد امروز كه اكثر نرم‌افزارها مبتني بر پروتكل‌هاي ابري طراحي مي‌شوند و امكان بسيار زيادي را به اين نرم‌افزارها مي‌دهد، هنوز به‌صورت كامل نداريم. زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي، مراكز تبادل اطلاعات و زيرساخت‌هاي پردازشي هم در اين لايه قرار دارند كه در اين زمينه كمبودهاي بيشتري داريم.

يكي از مهم‌ترين لايه‌ها كه امروزه اولويتش بيشتر از بقيه‌ي لايه‌ها براي كشور هست، خدمات پايه‌ي كابردي است كه در شبكه‌ي ملي اطلاعات تعريف شده است. براي اينكه تقريب به ذهن شود، اين خدمات پايه يا بنيادي مثل موتور جست‌وجو، پيام‌رسان، سيستم عامل، رايانامه و... است كه تقريباً مورد استفاده‌ي همه‌ي كاربران هست و فراواني زيادي دارد. از اين منظر و به‌دلايلي كه گفته شد بايد اين‌ها بومي باشند. ما در اينجا كم‌وكسري زيادي داريم و شوراي عالي فضاي مجازي هم در قالب اسنادي كه تا الان به تصويب رسيده كه بتواند كار را تسريع ببخشد و ارائه‌ي اين خدمات را براي كاربران فضاي مجازي داخل كشور فراهم كند، به‌صورت كامل هنوز موفق نبوده است. در لايه‌هاي بعدي هم ما خدمات كاربردي و محتوا را داريم.

در اين پنج لايه‌اي كه به آن اشاره شد، درصدهاي پيشرفت كاملاً متفاوت است. علت اين فرازوفرودها هم شايد عدم ابلاغ مأموريت به‌صورت صريح است كه بايد جزئي‌تر و مشخص‌تر از سوي شوراي عالي فضاي مجازي صورت مي‌گرفت. متأسفانه دخالت سليقه‌ها در دولت‌هاي مختلف هم در اين موضوع دخيل بوده است. در برابر طراحي كلان و معماري كه به تصويب مي‌رسد، اين پروژه‌ي بسيار عظيم يا كلان پروژه‌ي ملي بايد صورت بگيرد. امّا اين سليقه‌ها باعث شده است كه ما سرعت‌هاي متفاوتي را در مقاطع مختلف زماني داشته باشيم. به‌خصوص در لايه‌ي خدمات پايه‌ي كاربردي و ايجاد زيرساخت‌هاي اطلاعاتي. اگر به اين دو لايه پرداخته شود، آن‌وقت مشكلي زيادي در سه لايه‌ي بعدي نداريم.

يك سؤالي كه خيلي مطرح مي‌شود، اين است كه آيا با راه‌اندازي شبكه‌ي ملي اطلاعات، ارتباط كاربران و مردم با اينترنت قطع مي‌شود يا خير؟ به اين سؤال اين‌چنين مي‌شود پاسخ داد. ما در صورت راه‌اندازي كامل شبكه‌ي ملي اطلاعات، يك تفاوت اساسي با شرايط فعلي خواهيم داشت. زيرساخت‌هاي حياتي و حساس ما كه امروز متأسفانه در برخي از حوزه‌ها و بخش‌ها بر روي اينترنت هست و از نظر ارائه‌ي خدمات به اينترنت وابستگي دارند، تبديل به زيرساخت شبكه‌ي ملي اطلاعات خواهد شد، كه نتيجه‌اش استقلال در ارائه‌ي خدمت و امنيت بسيار بالا خواهد بود. ولي به‌هيچ‌وجه براي كاربران معمولي هيچ تفاوتي وجود نخواهد داشت. تنها تفاوتي كه وجود دارد، در هزينه‌هاست كه به آن اشاره شد.

اين چرخه در شبكه‌ي ملي اطلاعات با ميزباني داخلي و با ايجاد آن زيرساخت‌هاي اطلاعاتي كه به‌داخل منتقل مي‌شود هزينه‌ي بسيار پايين‌تري دارد. اين دستاورد بسيار خوبي براي كاربران است. ولي آن اطلاعاتي كه مبدأشان در خارج است و جزو قلمرو فضاي مجازي كشور ما نيستند، طبيعتاً وقتي فراخوانده مي‌شوند، به‌صورت مستقيم از خارج اين اطلاعات مي‌آيد و در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد و آن خدمتي كه بايد را ارائه مي‌دهد. اينترنت به‌عنوان يك سرويس يا خدمت، در درون شبكه‌ي ملي اطلاعات تعريف شده است و اين خدمت اصلاً نمي‌تواند لحظه‌اي متوقف شود و كماكان بايد با پروتكل‌ها و ملاحظاتي كه در داخل شبكه‌ي ملي اطلاعات تعريف شده، ادامه داشته باشد. همه‌ي امكانات، قابليت‌ها و فرصت‌هايي كه در اينترنت هست بايد در اختيار همه‌ي كاربران قرار بگيرد و الان هم همين‌طور هست، ولي امنيت، سالم‌سازي، دفاع سايبري و مسائلي از اين دست كه تهديدات اينترنتي هستند بايد مديريت شود كه وارد كشور نشود. اين درصدي هم كه راه‌اندازي شد، نشان مي‌دهد كه صرفاً يك حرف يا ايده نبوده است، بلكه كاملاً يك فكر عملياتي و در حال اجراست.

با توجه به تمهيداتي كه در معماري شبكه‌ي ملي اطلاعات صورت گرفته، قطعاً يك اطمينان خاطري را به سازمان‌هاي بزرگ، به دولت براي حفاظت از زيرساخت‌ها و سرمايه‌هاي سايبري آن‌ها، به همه‌ي كاربران براي دفاع از حريم خصوصي و حريم شخصي مي‌دهد كه مجموع اين‌ها اطلاعات ملي مي‌شود. حاكميت داده‌ها و حفاظت از حريم شهروندان، يكي از مزيت‌ها و اركان شبكه‌ي ملي اطلاعات است كه اميدواريم با اجرايي‌شدن و تكميل اين شبكه، به استقلال و مديريت بومي، سالم‌سازي، امنيت و مهمتر از همه ارائه‌ي خدمات ارزان بر روي اين شبكه و پهناي باند بسيار گسترده و وسيع كه مورد نياز كاربران به‌خصوص كسب‌وكارها هست، در اين فضا برسيم.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص نحوه مواجهه دولت با نتايج انتخابات آمريكا
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي اهانت هفته نامه فرانسوي شارلي ابدو به ساحت پيامبر گرامي اسلام
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان زنجان بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان البرز بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم