پنج شنبه 06 آذر 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 نكات ظريف
تاريخ  :  1399/04/22
نوع : يادداشت

 كساني كه با اصرار بر بزرگ نمايي وقايع روز حضور وزير خارجه در صحن علني را به كليت مجلس نسبت مي‌دهند راه صوابي در پيش نگرفته‌اند و خواهيم ديد كه دنبال چه هستند.


غلامحسين رضواني: طبق اعلام قبلي در روز يكشنبه ۱۳۹۹.۴.۱۵، وزير محترم امور خارجه مهمان مجلس شوراي اسلامي بود تا طبق معمول گزارش عملكرد خود را به اطلاع نمايندگان مردم برساند. باتوجه به اينكه در آن جلسه شاهد حواشي بوديم و اظهار نظرهاي مختلفي ابراز شده بود، اكنون كه قدري آب ها از آسياب افتاده خوب است مروري بر آن جلسه داشته باشيم تا به دور از احساسات، هيجانات، حب و بغض هاي احتمالي براي تنوير افكار عمومي شفاف‌سازي صورت بگيرد.

در ابتدا بايد توجه داشت نويسنده به هيچ وجه از اهانت و افترا و توهين هيچ كس به هيچ فرد حقيقي يا حقوقي، دوست يا دشمن، مسلمان يا غير مسلمان، مسئول يا غير مسئول دفاع نكرده و نمي كند. بنابراين راه هرگونه جو سازي و كتمان حقايق در مورد محتواي سخنان وزير امور خارجه و منتقدان از ميان نمايندگان مجلس را با عناوين مبهم و توهمات خود ساخته پيشاپيش سد مي كنم.

چرا كه غلبه حواشي بر متن باعث تضييع حقوق مردم و موكلان نمايندگان محترم مجلس را فراهم مي‌آورد و مردم حق دارند بدانند در آن جلسه چه مطرح شده و چه گذشته است و ما نمايندگان مكلف به ارائه گزارش به ولي نعمتان همه مسئولان در جمهوري اسلامي هستيم.

آيا انعكاس هياهو و هيجانات آن روز يا روزهاي مشابه كه تعدادش در جمهوري اسلامي در مقايسه با كشورهاي ديگر بسيار كمتر و آرام تر است، اما كم نيست، بايد موجب به محاق رفتن حقايق اتفاق افتاده در آن روز شود؟ خوانندگان انصاف مي‌دهند كه تنوير افكار عمومي به خصوص براي ملت شريف ايران همواره اهميت و موضوعيت داشته و دارد. نكات ظريفي در اين رابطه وجود دارد كه به فضل خدا به تدريج مطرح مي‌گردد باشد كه مفيد واقع شود.

اولين نكته ظريف برمي‌گردد به چگونگي كاركرد قواي مقننه به طور عام در دنيا و مجلس شوراي اسلامي، به طور خاص در ايران و همچنين تعامل آن‌ها با مجريان، بدون ترديد نظم پذيري رفتار نمايندگان كه متشكل از صدها نفرند و هركدام به موجب قانون اساسي و ساير قوانين مربوطه مجاز و حتي مكلف به اعلام نظر در جميع مسائل كشور هستند، در مقام مقايسه با ساير قوا (مجريه و قضائيه) كمتر است. اين را نه از باب تبرئه فرد يا افرادي مطرح مي كنم بلكه از باب ضرورت توجه به تفاوتهاي موجود بين قواست.

در دولت به عنوان راس قوه مجريه كه متشكل از دهها نفر است، تفاوت مواضع و سليقه ها در قول و عمل پذيرفته است، در مجلس كه با تعداد ده‌ها برابري مواجه هستيم طبيعي است كه اختلاف نظر و ديدگاه وجود داشته باشد. اما بايد ديد برآيند حركت نمايندگان چيست؟ واقعيت آن است كه در روز يكشنبه ۱۵ تير ۹۹ تعداد كساني كه سر و صدا كردند و آقاي ظريف را دروغگو خواندند آنچه من به چشم خود ديدم و با گوش خود شنيدم، كمتر از انگشتان يك دست بودند و قدر متقن آن دو نفر بودند. آيا اگر كسي مدعي شود نمايندگان مردم ايشان را دروغگو خطاب كرده‌اند ظلم به مردم و نمايندگان مردم و حتي به خود جناب ظريف نكرده‌اند؟ البته در اينجا تعريض به اينكه چه تعداد از نمايندگان مطالب آقاي ظريف را قرين صحت دانسته‌اند يا ندانسته اند نداريم كه آن با بررسي محتواي سخنان ايشان و منتقدين توسط اهل دقت قابل ارزيابي است.

بلكه به طور مشخص ناظر به اين است كه چه تعداد از حاضرين ايشان را دروغگو خطاب كرده‌اند، هرچند ابتداي سخن گفته شد كه حتي از تعداد خيلي كم افراد هم اين سخن پذيرفته نيست، چراكه اولا ايشان در سمت وزير امور خارجه انجام وظيفه مي كند، ثانياً مهمان مجلس بود و ثالثاً اين گونه حركات بر اساس رويه هاي شناخته شده مقام معظم رهبري مورد رضايت معظم‌له نيست.

بنابراين اولين نكته ظريف اين است كه كساني كه با اگرانديسمان به فرض يك يا دو نفر يا حتي اندكي بيشتر به فرض اصرار بر بزرگ نمايي را به كليت مجلس نسبت مي‌دهند راه صوابي در پيش نگرفته‌اند و خواهيم ديد كه دنبال چه هستند.

نكات ظريف و قابل توجهي در مورد آمدن وزير خارجه به مجلس وجود دارد كه يكي از آن‌ها را با ذكر اين نكته آغاز مي‌كنيم؛ طبق معمول گزارش وزراي محترم در دو بخش ارائه مي‌شود.

بخش اول حدود ۲۰ دقيقه طول مي‌كشد. پس از ارائه بخش اول نمايندگان مبادرت به سخن مي‌نمايند و مجدداً وزير به توضيحات تكميلي و پاسخ به سوالات مي‌پردازد. در جلسه علني با حضور وزير امورخارجه ۲۰ دقيقه اول با سخنان آتشين وزير محترم شروع شد. سخنان ايشان نه تنها ارائه گزارش نبود كه به نوعي تئوري پردازي در زمينه تغييرات مفاهيم حقوق بين‌المللي و سيال بودن اين گونه موارد بود و اصرار بر اينكه در اين حوزه در طول هفتاد سال بلكه يك صد سال گذشته بي سابقه بوده است. اگر چه تحليل محتواي مطالب ايشان به خوبي ريشه بسياري از مشكلات ما را در زمينه سياست خارجي روشن مي‌سازد، اما فعلاً عهده دار اين امر نيستم و به فرصت مناسب تري موكول مي‌شود، اما اين امر مانع از آن نخواهد بود كه اشاره‌اي داشته باشيم به اينكه اولا وزير خارجه شان تئوري پردازي ندارد كما اينكه ساير مسئولين هم شان تئوري پردازي ندارند. متاسفانه ما سال‌هاست با افرادي مواجهيم كه بي جهت خود را ايدئولوگ نظام و تئوريسين مي‌دانند.

افاضات روساي دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات و مهرورزي را در اين رابطه بايد مورد توجه قرار داد؛ بنابراين وزرا طبق قرار قبلي براي ارائه گزارش در حوزه مسئوليت به مجلس مي‌آيند.

سخن گفتن با نمايندگان مردم از موضع بالا، كه نتيجه منطقي نگاه كردن به مردم از بالاست به خصوص وقتي «به خيال خود» براي انتقال مفاهيم اساسي سياست خارجي به منتخبين مردم باشد، درجه حساسيت نمايندگان را بالا مي‌برد.

كافيست دقت كنيم در ۲۰ دقيقه اول كه آرامش و كامل بر جلسه حاكم بود چه مسائلي مطرح شد كه به تدريج بعضي‌ها به آستانه التهاب رسيدند مشروح مذاكرات آنروز به خوبي همه چيز را روشن مي‌كند.

ولي من به دو امر به طور مشخص اشاره مي‌كنم:

۱. وزير محترم امور خارجه به محض ورود به موضوع توجه داد كه سياست خارجي عرصه دعوا‌هاي جناحي نيست اين نوعي بر حذر داشتن منتقدين بود تا از ترس متهم شدن به جناحي بودن به طور جدي انتقاد نكنند. البته ايشان در موارد متعددِ مشابه از اين روش استفاده كرده است مثل اينكه: «من قصد كانديداتوري ندارم» و يا متهم كردن مخالفين FATF به پولشويي و...

۲. وزير خارجه توجه دادند كه آمريكا قَدَر قدرت نيست و اين كه جهان فقط غرب نيست و يا اينكه وجهه همّت ايشان تمركز بر معيشت مردم بوده است و...

اين موارد به گونه‌اي مطرح مي‌شد كه گويا صحنه عوض شده اين نمايندگان بوده‌اند كه چنين اوهامي داشته‌اند و اينك وزير در مقام تصحيح باور‌هاي آن‌ها به ميدان آمده است كم كم همهمه شروع شد، اما با توجه به آرامش حاكم بر جلسه شايد ايشان حتي متوجه نشد.

اما به خصوص آنجا كه ادعا مي‌شد تمركز بر جلوگيري از فشار بر معيشت مردم بوده، حقيقتاً موجب تعجّب و تحيّر گرديد، زيرا با واقعيات ملموس بسيار بيگانه بود و وجدان عمومي نمايندگان نمي‌توانست چنين ادعايي را بپذيرد.

«سومين نكته ظريف» بر‌مي‌گردد به محتواي اظهارات ايشان به شرح زير:

الف) ما ديدگاه جناحي در وزارت خارجه نداريم.

ب) افتخار نمودن به انعقاد قرارداد برجام.

ج) اينكه آمريكا در پذيرش برجام كلاه سرش رفته است.

د) همراهي همه جانبه با سردار سليماني و داشتن ديدگاه مشترك در مورد منطقه.

ه) هرگونه محتوم انگاري به معني تسليم در برابر قدرت هاست.

و) اشاره به مبارزه با پولشويي، تامين مالي تروريسم و ... .

كه در مقابل نمايندگان محترم «۱۰ نفر از نمايندگان» با توجه به انبوه اطلاعات ناقض ادعا‌هايي آقاي وزير، پاسخ‌هاي بسيار مستحكم و منطقي ارائه نمودند كه انصافاً با مباني بسيار قوي مطرح شد از جمله به موارد زير اشاره نمودند.

الف) سخنان آقاي وزير خطاب به البرادعي و در شوراي روابط خارجي كه صراحتا ادعاي غير جناحي بودن را مردود مي‌نمود و نيز سخنان ايشان به كري در مورد خطر راديكاليسم در ايران.

ب) تك بعدي بودن سياست خارجي و اتكاي همه‌چيز به برجامِ متضمن مكانيزم ماشه، كه در تقابل با ادعاي هوشمنديِ مصروف در قبال آمريكا مطرح مي‌شد.

ج) تعطيلي ارتباطات و تبادلات تجاري با بعضي از همسايگان كه در تقابل با ادعاي اتخاذ سياست همسايگي مطرح شد.

د) پالس ضعف در مقابل بحث قطعنامه شوراي حكام كه اروپايي‌ها باني آن بودند.

ه) سخنان بسيار مستدل رئيس محترم كميسيون امنيت ملي در موارد متعدد از جمله تنزل گام به گام در مورد مواد راديواكتيو غني شده به ميزان ۲۰ درصد و جمع كردن سانتريفيوژ‌ها و... كه به صراحت در قبال ادعاي  «مذاكرات قوي» مطرح شد.

همانطور كه به عرض رسيد در همه اين موارد حقيقتاً مطالب مطرح شده به لحاظ بنيه منطقي و استدلالي باعث گرديد كه وزير محترم امور خارجه كاملاً غافلگير بشود و هيچ جواب قانع كننده‌اي براي نمايندگان نداشته باشد به علاوه، چون از سخنان ايشان هم نوعي توهين ضمني مبني بر ضعف درك و فهم نمايندگان استنباط مي‌گرديد، ايشان ناچار به اين امر شدند كه بگويند: «نمايندگان مردم فهيم خودشان هم فهيم هستند و مي‌فهمند.»

اگر جلسه با همين روال به پايان مي‌رسيد اين جلسه براي مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه از دو جهت متفاوت يك ركورد بي‌نظير بود، ولي متاسفانه به دليل به اصطلاح از كوره در رفتن دو نفر از نمايندگان كه عكس العملي خارج از عرف داشتند، نتيجه‌اي متفاوت حاصل شد و حواشي بر منن غلبه كرد البته گفتني است كه موارد فراوان ديگري هم در اين رابطه قابل طرح است از جمله رجحان برگزاري جلسه غيرعلني در اينگونه موارد كه معلوم نيست به چه دليل چنين تصميمي اتخاذ نگرديده است.

اميدوارم اين تجربه‌ي نسبتاً گران موجب گردد كه همواره نصايح مشفقانه حكيم فرزانه انقلاب مبني بر رعايت قانون و اخلاق و منطق مورد توجه ميزبانان و ميهمانان در مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص نحوه مواجهه دولت با نتايج انتخابات آمريكا
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پي اهانت هفته نامه فرانسوي شارلي ابدو به ساحت پيامبر گرامي اسلام
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان زنجان بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان البرز بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم