سه شنبه 21 مرداد 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 تصميمات كرونايي و غفلت از حداقل كيفيت زندگي و رفاه
تاريخ  :  1399/01/11
نوع : ديدگاه , يادداشت

براي كنترل بحران با رويكرد حفظ حداقل كيفيت زندگي نياز به برنامه و راهبرد هاي ترغيبي و عملي احتمالا حدود ۱۷ ميليون خانوار ( ۵۵ ميليون نفرحدود ۶۵ درصد جامعه) داريم و اين كار حداقل براي چندماه لازم و ممكن است.


سيدهاشم موسوي*: شيوع و عالمگيري بيماري كرونا، پيامدها و آسيب هاي پيدا و پنهان و البته ماندگار اين ويروس بر پيكره جهان در ابعاد مختلف زيستي، حياتي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي ابتدا دولت ها و بعد از آن  نهاد هاي بين المللي را وادار كرده كه براي مقابله با اين تهديد و بيماري مرموز چاره انديشي و طرح هاي عملياتي را تدوين و اجرا نمايند. در اين مدت شاهد هستيم در راستاي حفظ سلامت مردم و درمان بيماران مبتلا، برنامه ها و طرح هاي حوزه سلامت به درستي در مركز توجه و اقدامات اوليه دولت ها قرار دارد كه طيفي از اقدامات پيشگيرانه در حوزه بهداشت تا روندهاي درماني مبتلايان را شامل مي شود. فارغ از كاستي هاي ساختاري و تصميم هاي برخي دولت ها در حوزه بهداشت و درمان نسبت به برخي ديگر و همچنين تفاوت ديدگاه در نحوه مقابله با كنترل و مهار اين بيماري (ازعادي تلقي كردن اين بيماري تا قرنطينه سختگيرانه ولو با اجبار و زور) واضح است كه تمركز يك سويه اقدامات و سياست دولت ها در حوزه صرفا بهداشتي و درماني، تكافوي مواجهه صحيح با اين بحران و در نهايت  پاسخ اين همه گيري را نميدهد.

تجربه سياستگذاري برخي دولت ها و تخصيص منابع قابل توجه براي حفظ شرايط حداقلي زندگي عموم مردم و افزايش ارائه خدمات عمومي حتي در شرايط بحراني و به موازات خدمات سلامت، نشان داده براي همراهي همگاني و كنترل مطلوب اين ويروس، اتخاذ راهبرد«توجه به تامين و نگهداشت سطح معقول كيفيت زندگي عموم مردم» و«تامين مايحتاج اوليه علي الخصوص اقشاري كه زندگي شان تحت الشعاع اين شرايط شده» توسط دولت ها بيش از پيش اولويت دارد. در صورتي مردم با اطمينان خاطر به سياست هاي محدوديت آفرين و سلبي تن ميدهند كه به موازات اعمال رويكرد هاي سلبي در مديريت بحران، با رويكرد ها و تصميمات ايجابي از سوي مسوولان  به يك آرامش نسبي و امنيت ذهني در مورد وضعيت زندگي و همچنين كنترل مخاطرات اقتصادي كوتاه مدت خود برسند و قطعا اين آرامش و آسودگي مردم، براي مديريت بهتر اين بحران توسط مسوولان بسيار لازم و ضروري خواهد بود. بديهي است بدون توجه به نگراني هاي عمومي مردم كه حتي ممكن است درك دقيق و روشني نيز از شرايط بحران نداشته باشند  نمي توان از تجويز هاي هنجاري و دستوري آنهم صرفا در حوزه سلامت و متاسفانه بعضا متناقض، انتظار نتيجه مطلوب را داشت.

اتفاقا به نظر ميرسد يكي از خطاهاي راهبردي در تصميمات و مداخلات دولت در حدود يك و نيم ماه  گذشته  از همين ناحيه بوده و يكي از علت هاي مهم عدم همراهي مردم «غفلت ازسياست هاي حفظ كيفيت زندگي عموم مردم» بوده است. اگرچه براي محرومين و نيازمندان تحت پوشش نهاد هاي بسته هاي معيشتي تعريف شد ولي عمق فاجعه كرونا در همين اقشار محروم و همچنين عموم مردم به لحاظ اقتصادي بيش از اين سطح بوده كه همچنان ناشناخته و به شدت نگران كننده نيز هست.

تمركز در مديريت مواجهه با بيماري كرونا در حوزه سلامت به منظور كنترل شيوع و درمان نگهدارنده مبتلايان  تنها يكي از چند تا كار مهمي است كه بايستي دولت محترم اقدام عملياتي بكند، ضمن پاسداشت زحمات مدافعان سلامت، با توجه به عملكرد و تصميمات مقامات، همچنان نيازمند درك و فهم درستي از تهديد كرونا در جهت سياستگذاري چند جانبه و راهبردي هستيم.

براي درك واقعيت اين تهديد، بايد گفت متاسفانه هنوز مطالب زيادي در مورد ويروس كرونا نمي دانيم، نحوه مواجهه و درمان و پيشنهادات پراكنده نگراني ها را برطرف نكرده است،افزايش هر روزه مبتلايان و مرگ و مير ناشي از آن، بر آلام  و رنج ملي افزوده و مي افزايد، قطعا اين نگراني ها تا جايي خواهد بود كه يا بيماري كنترل شود و يا درمان ارتقاء يابد و احتمالا زود هنگام نباشد، مدارس و مراكز آموزشي و دانشگاهي با ادامه اين روند همچنان تعطيل خواهند بود، كسب و كار هاي خردو كلان تحت تاثير شديد كرونا از حركت ايستاده و در صورت ادامه روند بيشترخواهند ايستاد، فعاليت بازار ها و خدمات عمومي و... به شدت كاهش داشته و احتمالا خواهد داشت.

احتمالا در كلان اقتصاد هم براي چند ماه درگيري با كرونا كاهش رشد اقتصادي رقم خواهد خورد، توليد كم خواهد شد، صادرات و واردات تحت الشعاع بوده و خواهد شد و معلوم نيست تا چه زماني ادامه دار باشد و ده ها مورد ديگر ...  نمونه اي از چالش هاي كرونايي است كه تقريبا تمام كشور هاي درگير علاوه بر چالش سلامت با آن برخورد مي كنند و اگر چنانچه اين تهديد ها به موقع و واقعي درك و فهم و سياستگذاري نشوند، هركدام از اين موضوعات  بخشي از زندگي مردم را تحت الشعاع و به نحوي  كيفيت زندگي و رفاه عمومي را مختل ميسازد. و اتفاقا تهديد واقعي آنجايي است كه اين ويروس علاوه بر ابتلاي به بيماري تعدادي، كيفيت زندگي غير مبتلايان و افراد سالم را به شدت تحت تاثير قرار دهد كه به اعتقاد حقير به استثناء بيماران منجر به فوت ناشي از كرونا كه حدود 2 درصد عنوان شده، اين نوع  همه گيري شرايط بد اقتصادي و افت شديد رفاه عمومي مردم به دليل عموميت يافتگي تهديد، ميتواند بدترين هشدار بر امنيت ملي هر كشوري باشد.      

چه بايدكرد؟
- با مطالبي كه گفته شد علاوه بر سياستهاي پيشگيري و درماني مواجهه با كرونا لازم است به موازات آن، راهبرد كنترل و حفظ كيفيت زندگي عموم مردم سياستگذاري شود. براي پاسخ سياستي به اين وضعيت و ارائه خدمات عمومي به مردم، متناسب با توان منابعي و عملياتي دولت و نهاد هاي انقلابي تسهيل گر و كمك كننده به دولت، به اعتقاد حقير تحليل طبقاتي موجود تحت عنوان دهك هاي درآمدي مورد استفاده در وزارت رفاه كفايت لازم را ندارد چرا كه اين طبقه بندي درآمدي، براي شرايط عادي بوده است و چه بسا خانوارهايي در دهك پايين درآمدي كه تحت پوشش نهاد هاي حمايتي هستند، وضعيت حاضر كيفيت زندگي شان در شرايط كرونايي با راهبرد در خانه ماندن بهتر از شرايط برخي خانوار هايي باشند كه تحت پوشش نيستند ولي كسب و كار شان تعطيل شده و هيچ درآمدي ندارند. فلذا پيشنهاد  مي‌شود اقشار جمعيت بر اساس اثر پذيري از كرونا مجددا قشر بندي شوند و متناسب با آن خدمات مالي و حمايتي براي عموم جامعه تعريف شوند، به عنوان مثال در اين قشر بندي با توجه به اثر پذيري در آمد از كرونا، سه دهك بالاي درآمدي و كارمندان دولت بهترين وضعيت را داشته و شايد نيازي به هيچ خدمت رفاهي به جزء خدمات حفظ سلامت نداشته باشند.

- در حال حاضر خدمات رفاهي در ايران در جهت ارتقاء كيفيت زندگي مادي و معنوي، در سه سطح حمايتي، سطح بيمه پايه اجتماعي و درمان ، سطح بيمه تكميلي اجتماعي و درمان، با راهبري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اقدام مي‌ شود. به نظر ميرسد مسئوليت «حفظ كيفيت زندگي مردم در شرايط كرونايي» نيز بايستي از  وزارت خانه فوق الذكر مطالبه شود ولي تا كنون متاسفانه اقدام قابل توجهي براي وضعيت الان و پيش بيني آينده محتمل و حفظ رفاه مردم از وزارت خانه موصوف مشاهده نشده است.

- بيشترين آسيب در شرايط تهديدي كه مرتبط با وضعيت درآمدي و اقتصادي است متوجه اقشار ضعيف و محروم جامعه است. اقشار تحت پوشش نهاد هاي حمايتي و به ويژه سالمندان، بيماران صعب العلاج و معلولان بيشترين آسيب پذيري در مقابل بيماري را دارند و متاسفانه اگر چنانچه براي پيگيري امور درماني اين اقشار پروتكل جداگانه پيگيري توسط نهاد هاي حمايتي طراحي و اقدام نشود با توجه به شرايط آنها و وضعيت مالي شان، بيشترين آسيب را خواهند ديد. همچنين براي پايداري و حمايت از مشاغل افراد تحت پوشش كه عمدتا كسب و كار هاي خانگي مبتني بر اشتغال محلي و بيشتر در عرصه خدمات است و تحت تاثير تقاضاي كم ناشي از تاثير كرونا بر بازار قرار خواهد گرفت، پيشنهاد ميشود بخشي از زنجيره هاي شغلي در شرايط بحران از تامين مواد گرفته تا عرضه محصولات مستقيما توسط نهاد هاي مربوطه انجام و حمايت شوند. قطعا در آينده نزديك برخي از مشاغل اين خانواده ها با توجه به تغيير شرايط در مصرف و تقاضاي عمومي، نياز به باز طراحي شغلي مجدد خواهد داشت.

- تعداد شاغلين تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي، همواره يكي از افتخارات و محل رقابت نهاد هاي بيمه اجتماعي بوده است. حال درشرايط مورد نياز كنوني كه نقش اصلي حمايت از شاغلين و كارفرمايان  بايستي بردوش اين صندوق هاي مالي و سرمايه گذاري باشد، متاسفانه چندان جدي به هدف ذاتي خود تن نداده اند و ايفاي نقش بيمه گري در بحراني و به ويژه در بيكاري كنوني را ندارند. ممكن است بيمه ها بخواهند به دلايلي مختلف از جمله طلب از دولت و... از زير بار اين مسووليت حرفه اي و ذاتي شانه خالي كنند و به اين تعهدومسئوليت ضروري ومهم در اين مقطع عمل نكنند، در اين زمينه لازم است نهادهاي دولتي و نظارتي الزامات اجراي اين نقش بيمه گري را براي صندوق هاي بيمه گر به فوريت ابلاغ و فراهم نمايند. لازم است بخشي ار تعهدات مالي كارفرمايان در مقابل شاغلين و افراد تحت پوشش با عدم حضور در محل كار توسط بيمه ها قبول و اجرايي شوند.

- با يك حساب سر انگشتي بدون در نظر گرفتن حقوق بگيران دولت و سه دهك بالاي درآمدي براي جامعه پذير كردن تهديد علاوه بر ترس و ارعاب ناشي از بيماري و اقدام گفتاري دولت، براي كنترل بحران با رويكرد حفظ حداقل كيفيت زندگي نياز به برنامه و راهبرد هاي ترغيبي و عملي احتمالا حدود 17 ميليون خانوار ( 55 ميليون نفرحدود 65 درصد جامعه) داريم و اين كار حداقل براي چندماه لازم و ممكن است.

* دكتراي مطالعات امنيت ملي و عضو شوراي مركزي جبهه پايداري

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت گراميداشت ايام شهادت مظلومانه دكتر بهشتي و هفته قوه قضاييه
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
پيام تسليت جبهه پايداري در پي درگذشت آيت‌الله ابراهيم اميني نجف آبادي