شنبه 28 دي 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا:
 در انتخابات ۹۴ روي شاخص‌ها به توافق رسيديم اما نهايتاً به سهم‌خواهي كشيده شد/ تاكيد ما روي ليست جدا نيست/ احمدي‌نژاد مي‌گفت مشايي قله است و ما بايد به سمت قله حركت كنيم!/ ماجراي خواب آيت‌الله بهجت درباره رهبري آيت‌الله خامنه‌اي
تاريخ  :  1398/10/07

ما بارها بيان كرديم در گفت‌وگوهاي وحدت حتي حاضر هستيم از جبهه پايداري هيچ كسي نباشد، ولي ليست آدم‌هاي صالح و اصلح را دربرگيرد. لذا در اين دور گرچه رسماً وارد شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب نشديم ولي تعامل حداكثري را قائل هستيم.


مهمان برنامه اين هفته دستخط حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر ناصر سقاي بي‌ريا بودند. ايشان دكتراي خودش را از كشور بوستون ايالت تگزارس آمريكا گرفته است و عضو شوراي مركزي جبهه پايداري است. از شاگردان برجسته حضرت آيت‌الله بهجت (ره) و آيت‌الله مصباح يزدي بوده است. در دولت‌هاي نهم و دهم، سمت مشاوره رئيس‌جمهور در امور روحانيت را برعهده داشته است و رياست دفتر جامع مدرسين حوزه علميه قم هم مدتي برعهده ايشان بوده و هم اكنون هم به عنوان يكي از اعضاي هيات علمي موسسه پژوهشي و علمي امام خميني (ره) فعاليت مي‌كند و فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي خود را ادامه مي‌دهد.

مهمترين محورهاي اين گفتگو بدين شرح است:
جبهه پايداري به دنبال فهرست جداگانه نيست؛ فهرست مشترك مي‌دهيم
جزئيات وحدت چهار لايه‌اي
رسماً‌ وارد شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب نشده‌ايم، اما تعامل داريم
جلسات خوبي با همه گروههاي اصولگرا داشته‌ايم
نمي‌توانيم افراد ناصالح را به مردم معرفي كنيم
نسبت جبهه پايداري و قاليباف
گروه‌هاي انقلابي و اصولگرا نبايد بين خودشان بنشينند تعامل كنند و مردم را فراموش كنند
جلوگيري از قاچاق، اختلاس، بريز و بپاش و رانت‌ها، الفباي وظايف مجلس آينده است
وضعيت انتخابات مجلس اميدواركننده است؛ مردم حتما حضور خواهند داشت
اطرافيان احمدي‌نژاد هيچ نقشي در پايداري ندارند
ما از احمدي‌نژاد جدا شديم و جبهه پايداري را تشكيل داديم؛ البته بي‌انصافي هم نمي‌كنيم
طبق اساسنامه پايداري، مصوبات شوراي مركزي بايد به تصويب شوراي فقها برسد؛ آيت‌الله مصباح يك عضو شوراست
مسائلي مانند بودجه موسسه امام خميني (ره) را مطرح مي‌كنند كه كسي متوجه بودجه شركت‌هاي دولتي نشود
كل بودجه تخصيص‌يافته موسسه ۱۴ ميليارد تومان است؛ در حالي كه دانشگاههايي مانند دانشگاه تهران ۶۰۰ ميليارد تومان بودجه مي‌گيرند
مردم از عملكرد دوره جديد قوه قضائيه رضايت دارند
ماجراي حوزه‌هاي لاكچري و سه نگاه به زندگي طلبه‌ها
آيت‌الله مصباح در بخش فرهنگي مبارزات فعال بود
ماجراي خواب آيت‌الله بهجت درباره رهبري آيت‌الله خامنه‌اي
احمدي‌نژاد مي‌گفت مشايي قله است و ما بايد به سمت قله حركت كنيم!
جلسات ۷ – ۸ ساعته احمدي‌نژاد با مشايي و قطع تلفن‌ها
ماجراي جر و بحث در جلسه دولت بر سر اسلام و ايران
آيت‌الله مصباح در واكنش به افكار مشايي، سمينار «بابيت جديد» و «فراماسونري جديد» را برگزار كرد 
در ادامه مشروح گفتگوي محمدحسين رنجبران با حجت الاسلام سقاي بي‌ريا از نظرتان مي‌گذرد.

 

*سلام عرض مي‌كنم و خيلي خوش آمديد.

سلام و رحمه الله. خوشحاليم از اينكه در خدمت شما هستيم.


*چه خبر از انتخابات يازدهم؟ چون خيلي نواهاي متفاوتي به گوش مي‌رسد. برخي مي‌گويند اصولگرايان كه جبهه پايداري هم جزو آن مي‌شود، يك فهرست واحد خواهند داد و برخي هم به نقل از اعضاي موثر جبهه پايداري كما اينكه حاج آقاي آقاتهراني هم فكر مي‌كنم سه ماه پيش اينجا مهمان ما بودند، همان موقع مي‌گفتند دنبال فهرست جداگانه هستيم و الان هم ظاهراً تاكيد بر اين است. به كجا رسيده است؟


نه، تاكيد ما در اصل روي فهرست جدا نيست. ما چهار لايه وحدت را تعريف كرده‌ايم. با توجه به تجربياتي كه از گذشته داشتيم و با در نظر گرفتن همه مصالح، نمي‌خواهيم حساب خود را از بقيه نيروهاي انقلاب جدا كنيم و جدا هم نيستيم. همان دواير متحدالمركز كه اصل آن را حضرت علامه فرموده‌اند، اين الگوي كار ماست؛ يعني همه نيروهاي انقلاب مورد توجه ما هستند. طراحي كرديم، يك طرح چهار لايه‌اي كه از پائين به بالا حركت مي‌كند يعني از حداقل شروع مي‌شود و به حداكثر مي‌رسد. اولين لايه اين است كه همديگر را تخريب نكنيم. دومين مورد اين كه شاخص‌هاي خودمان را براي انتخاب كانديداها واحد كنيم. سوم اينكه گروه‌هاي طرفدار انقلاب اگر ليست‌هاي متعددي هم مدنظر دارند، تلاش كنند افراد مشترك بيشتري را در ليست‌هاي خودشان قرار بدهند. ما اين را در سال ۹۰ امتحان كرديم. با جبهه متحد با اينكه ليست جدا داديم، ۸ نفر را گفت‌وگو كرديم كه در همان روزهاي آخر بود، ۸ نفر را مشترك در دو ليست قرار داديم و همه هم راي آوردند. اگر ما به اين رسيديم كه كل ليست را مشترك كرديم، اين اتحاد در ليست مي‌شود. هر چه ماند و نشد كه اينها را مشترك كنيم، مختص مي‌شود؛ يعني هر ليستي آدم‌ها و كانديداهاي مختص به خود را هم خواهد داشت. حالا هرچه به اشتراك رسيديم ...


*الان هدف‌گذاري اين است كه بيشترين اشتراك را داشته باشيد؟
بله. ما تلاش داريم.


*يعني احتمالاً ليست واحد نبايد باشد.
نه، از ابتدا نگفتيم مي‌خواهيم ليست جدا بدهيم. نوع برخورد ما و تعامل ما با دوستان از اين راه است. چون تجربه قبلي ما اين بود كه با اينكه در دفعات گذشته مخصوصاً در انتخابات ۹۴ به رغم اينكه ما شاخص‌ها را تعريف كرديم و متفق بر شاخص‌ها بوديم و روي اين شاخص‌ها توافق كرديم، نهايتاً به سهم‌خواهي كشيده شد.
ما بارها بيان كرديم در گفت‌وگوهاي وحدت حتي حاضر هستيم از جبهه پايداري هيچ كسي نباشد، ولي ليست آدم‌هاي صالح و اصلح را دربرگيرد. لذا در اين دور گرچه رسماً وارد شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب نشديم، به رغم اينكه آقايان بعضاً اعلام كردند كه جبهه پايداري ملحق شد يا ملحق خواهد شد، نه اين اتفاق نخواهد افتاد؛ چون الگوي ما تعامل و عدم ورود است؛ يعني ما وارد آن شورا نمي‌شويم ولي تعامل حداكثري را قائل هستيم.


*چطور اين تعامل شكل مي‌گيرد؟
الان داريم انجام مي‌دهيم.


*يعني جلساتي مي‌گذاريد؟
بله. جلساتي مي‌گذاريم، گفت‌وگو مي‌كنيم. چند جلسه با شاخصين شوراي ائتلاف داشتيم.


*جلساتي كه بيرون آمده، يكي جلسه آقاي آقاتهراني و آقاي محصولي با آقاي حداد و اقاي رضايي بود.
بله. دو جلسه حداقل با حزب موتلفه داشتيم. با جناب آقاي موحدي كرماني و آقاي پورمحمدي يك جلسه داشتيم. يك توضيحي درباره اين افراد مشترك بدهم. بالاخره هر طيفي از طيف‌هاي انقلاب، يك ليستي را به عنوان اصلح مي‌گذارند و ۳۰ نفر را انتخاب مي‌كنند. ما مي‌گوييم اين سي نفر اصلح هستند ولي در بين ليست‌هاي ديگري كه احزاب ديگر دادند، ممكن است كسي باشد يا به نظر ما اصلح باشد يا درجاتي پائين‌تر از اصلح باشد، تا به كف صلاحيت برسد.


اگر كف صلاحيت را داشت ما حاضر هستيم با آنها، يعني در حقيقت از برخي افرادي كه به نظر ما اصلح بودند به خاطر وحدت، چشم‌پوشي كنيم و آن كسي كه كف صلاحيت را دارد جايگزين كنيم. تا هر اندازه‌اي كه ميسر باشد، ولي اگر كسي باشد كه به تشخيص ما صلاحيت ندارد، حالا به خاطر اينكه شاخص‌هاي مهم مثل پاكدستي و عدم فساد در پرونده او نباشد و اهل زد و بند نباشد، نداشته باشند كساني مي‌شوند كه وقتي در مجلس مي‌روند با به فكر منافع شخصي خودشان خواهند بود و يا به فكر منافع گروهي و قومي خواهند بود.


*مگر مي‌شود كسي ناصالح باشد و فساد داشته باشد و اهل زد و بند باشد و مورد تائيد شوراي نگهبان هم قرار بگيرد؟ اين تناقض نيست؟
نه، تناقض نيست. به خاطر اينكه آن كف صلاحيت‌هايي كه در شوراي نگهبان به آن توجه مي‌شود، يك حداقل‌هاي رقيق است. براي چه به مردم مي‌گوييم «اصلح» را انتخاب كنند؟ در اين صافي كه گذاشته مي‌شود، الان ۱۵ هزار نفر را بايد شوراي نگهبان در عرض ۵۰ روز بررسي كند.


*البته ابتدا هيات‌هاي اجرايي بايد بررسي كنند بعد شوراي نگهبان هستند.
خب هيات اجرايي زود تائيد كرد و توپ را در زمين شوراي نگهبان انداخت. الان اين ۱۵ هزار نفر در شوراي نگهبان بايد بررسي شود. آنها بايد بگويند چه كسي صالح است و چه كسي نيست. روزي ۱۵۰ پرونده را بايد بررسي كنند. خب احزاب و گروه‌ها اصلا براي چه ليست مي‌بندند؟


*يك نگراني ميان دوستاني مطرح است كه همفكران شما هستند كه وقتي چند فهرست دربيايد، فهرست رقيب اگر يك فهرست بدهد طبق تجربه مي‌تواند برنده اين رقابت باشد و يا احتمال برنده شدن آن وجود دارد. اينجاست كه بعد از انتخابات حرف و حديث‌هايي مي‌شود كه باز هم فلان طيف اصولگرايان نيامدند و با هم جمع نشدند و اين اتفاق افتاد. به اين نكته فكر كرده‌ايد؟
بله. طرح مشتركات براي همين است. يعني شما وقتي ۱۵ نفر به بالا مشتركات همه ليست را داشتيد، بدين معني است كه اين ۱۵ نفر به طوري تضمين مي‌شود يعني در برابر آن ليست به صورت واحد قرار مي‌گيرد، يعني وحدت نسبي اتفاق مي‌افتد. هرچه بتوانيم اين وحدت نسبي را قوي‌تر كنيم، نزديك‌تر به هدف مي‌شويم و اگر نتوانستيم، بهم نمي‌خورد و نكته ديگر اينكه ليست ناهمگون بيرون نمي‌آيد. براي سال ۹۴ موافق ۱۰۰ درصد برجام و مخالف ۱۰۰ درصد برجام بچه‌ها را در ليست گيج كرد.


*كنار هم قرار گرفتند.
بله و نتوانستند اين ليست را هضم كنند. به نظر ما در تحليلي كه داريم براي اين ايام و اين روزها كه معلوم نيست اصلاح‌طلبان زمزمه‌هايي كه دارند مي‌كنند، حاكي از اين است احتمال اينكه در انتخابات يك موقع خروج داشته باشند هم وجود دارد. احتمال ضعيفي هم نيست.


*البته طيف خيلي تند آنها ممكن است اين چنين باشد.
خب طيف خيلي تندشان اين را مي‌گويند، ولي بالاخره تجربه نشان داده همين طيف تند وقتي به انجام مي‌رسد، خيلي از طيف‌هاي ميانه و غيره در نهايت به آنها ملحق مي‌شوند و حرف همان‌ها را گوش مي‌دهند. حالا ما نمي‌گوييم يقيناً اينطور است، لذا به خاطر اين مسئله ما نياز به رقابت بين نيروهاي انقلاب داريم.


*چند درصد فكر مي‌كنيد طيف اصلاح طلبان به اين سمت بروند؟
حالا شما چقدر احتمال مي‌دهيد؟ مي‌گويند كه محتمل هر چه بزرگ‌تر باشد احتمال را تقويت مي‌كند. حالا شما بگوييد، فعلاً ۲۰ درصد يا ۳۰ درصد است. ما دقيقاً نمي‌دانيم چطور پيش مي‌رود، چون اوضاع و احوال طوري است كه همانند آتش زير خاكستر است و ممكن است هر لحظه زبانه بكشد و ما بايد خودمان را براي آن موقعيت آماده كنيم. من فكر مي‌كنيم اين طرحي كه مي‌دهيم، احتياطش براي آنجا بهتر است كه حداقل در نيروهاي انقلاب چند گزينه باشد.


*الان اين چقدر مورد توافق طيف‌هاي مختلف نيروهاي انقلاب است؟
حداقل خود ما اين را عمل مي‌كنيم.


*اين مشخص است. طيف‌هاي ديگر چطور؟
بالاخره طيف‌هاي ديگر انقلاب با ما در اشتراك نيروها هماهنگي خواهند كرد. ظن ما بر اين است كه اين اتفاق مي‌افتد. اين مقدار تفاهم وجود دارد.


*الان چطور است؟ جلسات تا الان چطور پيش رفته است؟
خوب بوده است. جلسات ما خوب بوده و اتفاقاً اين طرحي هم كه مي‌گوييم آقايان دليلي بر رد آن ندارند كه نبايد اين كار را كرد. مي‌گويند شما چشم‌پوشي كنيد.


*از چه چيزي چشم‌پوشي كنيد؟
از آن مقداري كه در ليست به توافق نمي‌رسيم.


*كه يك فهرست بدهيد؟
بله. ما مي‌گوييم آن مقدار را هم دليل شرعي نداريم براي اينكه افرادي كه ناصالح مي‌دانيم را به مردم معرفي كنيم. بنابراين اين طرح وحدتي كه بيان مي‌كنيم هم لايه‌هاي مختلف آن وحدت را تامين مي‌كند و هم اين كه حتي فكر مي‌كنيم باعث مي‌شود در گفت‌وگوها براي اين كه افراد مشترك را در ليست بگذاريم، ‌ ديگه ... اتفاق نمي‌افتد.


*اينكه گفته مي‌شود جبهه پايداري يك گارد ويژه‌اي مقابل آقاي قاليباف و سرليستي ايشان دارد، درست است؟
هنوز يك بررسي كامل در سرليستي نداريم و مشخص نيست چطور است. اعلام هم نشده است. صحبتي شده ولي اينكه اينها دقيقاً چه كساني هستند و چطور هستند را بررسي نكرده‌ايم. ما مثل بقيه گروه‌ها اينها را بررسي مي‌كنيم. اگر ديديم آدم‌هايي بودند كه در كف صلاحيت بودند، خب اينها مي‌توانند در آن صحبت براي افراد مشترك ورود پيدا كنند. ما منعي نمي‌كنيم، افرادي كه در گروه‌هاي مختلف اصولگرا هستند - عرض كردم گروه‌هاي اصولگرا همانند دواير متحدالمركز هستند. دور و نزديك به مركز هستند - و لذا به اندازه نزديكي به مركز با آنها تعامل مي‌كنيم.


*يك خبرهايي بعضاً از طيف هاي مختلف اصولگرا بيرون آمده كه يك فهرست و نفراتي اطلاعاتي به شوراي نگهبان مي‌دهند، مبني بر اينكه اين نفرات صلاحيت حضور در مجلس را ندارند و ممكن هم هست افرادي باشند كه كف صلاحيت‌ها را آن فهرست‌ها و كساني كه براي فهرست‌ها تصميم‌ مي‌گيرند، تشخيص دادند كه نداشته باشند. اين را تائيد مي‌كنيد و اين اتفاق افتاده است؟


ببينيد شوراي نگهبان دنبال حقيقت است. يعني در اين امر اعتماد به شوراي نگهبان داريم كه اگر اسنادي متقن داشته باشند، نه شايعات و حرف‌ها، ملاك‌هايي براي يك نماينده و نامزدي نماينده مجلس وجود دارد و ملاك‌ها را نداشته باشد شوراي نگهبان استقبال مي‌كند. اتفاقاً با سخنگوي شوراي نگهبان صحبت كردند و گفتند رفت‌وآمد احزاب و افراد است، ايشان گفت در شوراي نگهبان باز است. شما بياييد و ارائه كنيد همان طوري كه يك نفر مي‌تواند مطلبي را عليه يك كسي بيان كند كه صرف گفتن هم نبايد باشد و سند و اسناد متقن بايد وجود داشته باشد، جوري كه شرعاً آنها بتوانند قضاوت كنند، آن طرفي هم كه درباره او صحبت مي شود مي‌تواند برود و از خود دفاع كند.


*يعني كاملاً طبيعي است.

بله. طبيعي است و اين هميشه بوده و چيز جديدي نيست.


*از قم چه خبر؟ اوضاع انتخاباتي قم چطور است؟ آقاي لاريجاني كه اين دوره نيامدند.
بله. شوراي اصولگرايان سه كانديداي خودش را مشخص كرده است و هنوز طيف مقابل كه هميشه آقاي لاريجاني جزو كانديداهاي آنها بودند، هنوز اعلام قطعي نكردند.


*كلاً آقاي سقاي بي ريا آينده انتخابات مجلس را چطور مي‌بيند؟
اميدواريم. اميدواركننده است.


*حضور مردم با توجه به گلايه‌هايي كه مردم دارند شكل مي‌گيرد؟
حتماً شكل مي‌گيرد. مردم ما درست است كه گله‌مند هستند و ما هيچ وقت نمي‌گوييم كه گله‌هاي خود را بيان نكنيد و ابراز نكنيد، ولي ما مي‌گوييم اصل انقلاب، اصل اسلام مهم است و مردم هم هميشه اين را اثبات كردند كه تشخيص مي‌دهند به اينكه مشكلات وجود دارد ولي بايد براي اصل انقلاب در صحنه آمد و مردم به نقش خودشان آگاه هستند.
وظيفه ما اين است كه با توده مردم ارتباط برقرار كنيم و اين يك نكته‌اي است كه احزاب و گروه‌هاي انقلابي و اصولگرا نبايد به اين اكتفا كنند كه بين خودمان بنشينيم تعامل كنيم و مردم را فراموش كنيم. مردم و توده مردم ما كه مردم بسيار خوبي هستند، منتهي بايد كمك كنيم كه شبهات دشمن ذهن اينها را اشغال نكند. اين نكته مهمي است و يك وظيفه است. اين بستگي به تلاش ما دارد. هر چه تلاش بيشتري كنيم و مردم را روشن‌تر كنيم و مسئله انقلاب و شرايط را تبيين كنيم ...


*البته همه هم شبهات دشمن نيست. عملكرد خود مسئولين و عملكرد خودمان است. همين اتفاقي كه در چند روز گذشته در اهواز و خوزستان رخ داد، اين ديگه به شبهات دشمن ربطي ندارد. شبكه فاضلابي كه سال‌هاي سال مانده و مردم زجر مي‌كشند و بعد باز دوباره همين اتفاق و همين آبگرفتگي‌ها و همين دردسرهايي كه براي مردم رخ مي‌دهد، اينها به دشمن ربطي ندارد و به خود ما و عملكرد ما مربوط است.


اين را هم مردم تفكيك مي‌كنند. اصل انقلاب و اصل نظام را با مسئولين و برخي مسئوليني كه واقعاً به فكر مردم نيستند، شعارش را مي‌دهند، ولي به فكر مردم نيستند يا توانمندي اين كه بتوانند اجرا كنند و خوب اجرا كنند و مشكلات مردم را با برنامه‌ريزي صحيح و استفاده از امكانات را برطرف كنند، حالش را ندارند و اين به مسئولين برمي‌گردد و حضرت آقا هم بارها اين را بيان كردند. در مسئله بنزين هم اين را بيان كردند. فرمودند مسئولين مسئول اين تصميمي هستند كه گرفتند. درست است كه ايشان فرمودند چون سران سه قوه تائيد كردند و طرحي است كه كارشناسي هم شده و كارشناسان نظر مختلفي دارند، ولي مستند به حرف كارشناسان است و چون سه قوه هم تائيد كردند، من هم تائيد و پشتيباني مي‌كنم. ولي در عين حال فرمودند شما مسئول اين تصميم هستيد و بايد تبعات آن را كنترل كنيد.


هميشه حضرت آقا اين روش خوب را داشته‌اند كه مسئولين مسئول كارهاي خود نگاه داشتند و حق هم همين است. يعني اگر يك مسئول دولتي تصميمي مي‌گيرد حالا يكباره تصميم مي‌گيرد مبلغ زيادي ارز را در بازار بريزد، تبعات اين را چه مسئول است؟ ان مسئولي كه دستور داده چنين كاري انجام شود يا سكه‌ها را در بازار بريزند، خب چه كسي مسئول اين تصميم است و جيب مردم خالي مي‌شود. ارزش پول پائين مي‌آيد و قدرت خريد مردم پائين مي‌آيد، چه كسي مسئول است؟ نظام مسئول است يا آن مسئولي كه آنجا هست؟ مردم اين را تفكيك مي‌كنند و اينها را متوجه هستند. خب آن مسئول را بايد عوض كنند.


*فكر مي‌كنيد مهم‌ترين اولويت مجلسي كه در پيش داريم، هر طيفي كه بيايد و غالب با هر طيفي باشد، اولويتش چه بايد باشد؟
مسائل اقتصادي؛ حضرت آقا فرمودند كه الان در رويارويي با دشمن از جهت اقتصادي هستيم و مثل جنگ اقتصادي است. در زمان جنگ كسي از ما مي‌پرسيد اولويت مجلس چه بايد باشد ما مي‌گفتيم پيروزي در جنگ و دفع دشمن. الان هم همين است. مسئله اقتصاد و جلوگيري از قاچاق، جلوگيري از اختلاس و جلوگيري از بريز و بپاش، جلوگيري از رانت‌ها، اينها آن چيزهايي است كه الفباي وظايف مجلس آينده است.


*آيا در قضيه انتخابات طيف نزديك به آقاي رئيس‌جمهور سابق در جمع شما حضور دارند يا در فهرست‌بندي شما نقش دارند؟
هيچ نقشي ندارند! جبهه پايداري به رغم اينكه برخي تلاش دارند بگويند اينها همان طيف احمدي‌نژادي هستند، اصلاً ما از احمدي‌نژاد جدا شديم و اين جبهه را تشكيل داديم، يعني وزرايي كه با يك دستور از دولت دهم اخراج شدند، عمدتاً آنها بودند كه اين جبهه پايداري را با يكسري از فعالين فرهنگي ديگر تشكيل دادند، بنابراين ما هيچ وقت از ابتداي تاسيس جبهه پايداري تاكنون هيچ هماهنگي با آن طيف نداشته‌ايم. به رغم اينكه ما بي‌انصافي نسبت به خدمات دولت بخصوص دولت نهم نمي‌كنيم. دولت نهم خيلي از خدمات آنها براي طيفي است كه اخراج شدند و جبهه پايداري را تشكيل دادند. در دولت دهم كاملاً متفاوت شد! به علتي كه خيلي از نيروهاي كارآمد عوض و اخراج شدند و قضيه متفاوت شد. اين جدايي از ابتدا وجود داشته و تا امروز هم پابرجاست و ما منتقد جدي آن طيف هستيم و اصلاً ارتباطي اعضاي ما و ليستي كه مي‌بنديم با آن طيف ندارد. اين مسئله را كاملاً تكذيب مي‌كنيم.


*يك مطلب ديگري كه درباره جبهه پايداري گفته مي‌شود، اين است كه تمام تصميمات شما به تائيد آيت‌الله مصباح مي‌رسد يا خير؟
اين يك توضيحي نياز دارد. حضرت آيت‌الله مصباح فرمودند من ليدر جبهه پايداري نيستم؛ اين درست است. ايشان ليدر جبهه پايداري نيستند ولي ما به عنوان جبهه پايداري در اساس‌نامه خود نوشتيم و خودمان را ملتزم كرده‌ايم به اينكه همه مصوبات شوراي مركزي جبهه پايداري بايد به تصويب شوراي فقها برسد.


*فقها الان چه كساني هستند؟
يكي از فقها حضرت آيت‌الله مصباح هستند. دو نفر ديگر را چون خودشان خواستند اسمي برده نشود، بيان نكرديم. هنوز هم اجازه ندادند كه بيان كنيم.


*آقاي سقاي بي‌ريا وضعيت مردم را الان چطور مي‌بيند به خصوص بعد از قضيه بنزين و اتفاقات تلخي كه در آن يكي دو روز رخ داد؟
مردم در فشار هستند؛ اين را ما مي‌بينيم. حتي نه فقط مردم، كساني كه حقوق‌هاي بالاي سه ميليون و چهار ميليون دارند، از طيف‌هاي حقوق‌بگير هم در فشار هستند. يعني گراني و تورم بالا در يكسري از اقلامي كه مورد نياز مردم است، سرسم‌آور است و مردم آخر ماه كه مي‌شود، حساب‌هايشان خالي است و خيلي كارها را نمي‌توانند انجام دهند و مجبور هستند فشار به خودشان و زندگي خودشان بياورند تا يك حداقل‌هايي را برسانند.


واقعاً وضعيت مردم سخت است. فهم اين خيلي آسان است، قدرت خريد پول ما چقدر افت كرده است؟ يكسري ناشي از فشارهاي دشمن و تحريم‌هاست و تاثيراتي داشته ولي بخش زيادي براي عدم مديريت صحيح است. مسلماً اگر مديريت جوان، شاداب و پاكدست بتوانيم ايجاد كنيم كه اين هم تا حد زيادي دست خود مردم است، اگر واقعاً نيروهاي بالقوه را به به فعليت برسانند و بكار بگيرند همه مشكلات حل‌شدني است.


*اگر مثلاً جاي يكي از مسئولين اجرايي بوديد براي قضيه اجرايي كردن تغيير قيمت بنزين به همين گونه عمل مي‌كرديد؟
الان بنده متخصص اين كار نيستم، يعني اقتصاد رشته بنده نيست ولي برخي از دوستان اقتصاددان ما كه آمدند و اين امر را مورد بررسي قرار دادند، معتقد هستند به اين كه اين كاري كه انجام شد حتي آن چيزي كه مدنظر آنها هست، مثلاً مي‌گويند ما مي‌خواهيم با قاچاق مبارزه كنيم كه اين كار را كرديم، معتقد هستند اين بعد از مدتي دوباره برمي‌گردد و موثر نيست و در مجموع مي‌گويند اين كار از نظر كارشناسي آنها، كار صحيحي نبوده است.


البته اصولي در رويكردهاي اقتصادي وجود دارد مثلاً يك مسئله كنترل ارز است. ارز را دولت بايد كنترل كند و قيمت ارز را بايد ثابت نگه دارد و نظارت دقيق نسبت به كم و كيف كار داشته باشد. الان متاسفانه ما چند نرخ داريم و نظارت دقيق هم وجود ندارد. اصلا مشكل از همين جا شروع شد كه ارز زيادي در دست عده‌اي ريخته شد بدون اينكه نظارتي باشد و اين مسائل پيش آمد و حالا درگير اين هستيم كه پله پله اينها را به حالت قبل برگردانيم.


ريشه اين كار قدري هم به رانتي برمي‌گردد كه يك عده اي در گران بودن قيمت ارز دارند و شما شاهد هستيد به يك موسسه‌اي كه جزو خدمت‌گزارترين موسسه‌هاي فرهنگي در عمر جمهوري اسلامي بوده و هست، ايراد مي‌گيرند و تشبيه مي‌كنند كه چرا اين پول بايد در اين دانشگاه يا اين مركز آموزش عالي برود و مردم در زلزله باشند، ولي خيلي مشكلات ديگري كه در همين بودجه وجود دارد، از جمله اين كه شركت‌هاي دولتي سه درصد ماليات را مي‌دهند و بقيه ماليات‌ها رو دوش مردم عادي و حقوق‌بگير است. خب اين را بايد درست كنند. آن را مي‌گويند كه كسي به اين توجه نكند! در حالي كه اين جور مشكلات داريم.


*موسسه امام خميني الان چقدر بودجه مي‌گيرد؟
من به شما اجمالاً بيان مي‌كنم كه ما يك دانشگاه هستيم، شما با دانشگاه مشابه ما از نظر بودجه و امكانات مقايسه كنيد. ما به مراتب كمتر مي‌گيريم. يك مركز آموزش عالي هستيم كه مدارك آموزشي ما توسط وزير علوم امضا مي‌شود. يعني يك جاي رسمي هستيم. بايد به اندازه پرسنل و به اندازه دانش‌پژوه سرانه اگر بدهند... و بعد دروغ هم گفتند و اين كه گفتند دو برابر گذاشتند دروغ محض بود. ما اين را جواب داديم، منتهي اينها وقتي يك خبر را منتشر مي‌كنند و با يك رسانه‌اي كه دولت دارد، اين را اجازه انتشار مي‌دهد تاثير خودش را در اذهان مي‌گذارد. تخصيصي كه به ما داده‌اند حدود ۱۴ ميليارد بوده است.


۱۴ ميليارد تومان؟
بله كه دانشگاه تهران ۶۰۰ ميليارد تومان بودجه دارد. دانشگاه شهيد بهشتي همين طور است و دانشگاه‌ها بودجه خوبي مي‌گيرند، چون مخارج هم دارند. نمي‌گوييم چرا مي‌گيرند. الان با همين سابقه آموزشي كه داريم بسياري از مراكز فرهنگي و آموزش عالي ما از نيروهايي كه از موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني بيرون آمده‌اند، اداره مي‌شوند. خيلي از اساتيد و مسئولين دانشگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي از اينجا هستند، منتهي دولت به خاطر اينكه ما رويكرد اين دولت را قبول نداريم داعي دارد براي اين كه ما را بكوبد بلكه له كند.


*و عملكرد قوه قضائيه در دوره جديد را چطور مي‌بينيد؟
من از زبان مردم رضايت را شنيده‌ام. يعني وقتي آدم مي‌بيند عموم مردم مي‌بينند نه اينكه الكي بگويند ...


*حس مي‌كنند.
حس مي‌كنند تفاوتي حاصل شده، نه فقط در دانه درشت‌ها، بلكه در كل جريان دادگستري، اينكه جناب آقاي رئيسي قاضي‌ها را به خط كرده و تعداد زيادي را اخراج كرده – آنهايي كه ناسالم بودند - و بعد به صورت جدي ابلاغيه‌هايي به آنها كرده و از آنها خواسته، به خط شدند.


*اين قضيه حوزه‌هاي لاكچري چيست؟ حوزه لاكچري در قم داريم؟
سلائق است ديگر (مي‌خندد). بالاخره سليقه مدرسه‌داري و حوزه‌داري برخي امكاناتي وجود داشته است. دو فكر وجود داشته است؛ يك فكر اين است كه مي‌گويد ما بايد طلبه را از هر جهت تامين كنيم كه درس بخواند. برخي معتقد هستند كه نبايد اينطور باشد و بايد رسيدگي به طلاب به صورت متوسط باشد. برخي معتقد هستند طلبه بايد در سختي باشد تا رشد كند. يك طلبه فاضل و يك عالم بايد زندگي خود را در سطح زندگي مردم عادي قرار بدهد. هرچه آنها هستند، به طرف اشرافيت و لاكچري نبايد برود.


*آيا براي قم چنين سلائقي خوب است؟
نه، ‌ما اين را نمي‌پسنديم.


*حاج آقا متولد ۱۳۳۷ در كرمانشاه هستيد.
بله.


*پدر هم روحاني بودند؟
نه. پدر من بازنشسته نيروي انتظامي است.


*يعني شهرباني آن زمان بودند.
خير. ژاندارمري در بخش تعميرات بودند. به آنها اردونانس مي‌گفتند.


*چه سالي ازدواج كرديد؟
در سال ۱۳۵۸ ازدواج كردم. اول پيروزي انقلاب بود.


*۲۱ سالگي بود.

بله.


*چطور با حاج خانم آشنا شديد؟
پدر خانم من را خدا رحمت كند، ايشان درس لمعه كتاب نكاح مي‌گفتند. ما هم شاگرد درس ايشان شديم و هم عملاً با صبيه ايشان ازدواج كرديم.


*اصلاً نگفتيد چطور شد مسير روحانيت را انتخاب كرديد؟
ما دبيرستاني مي‌رفتيم و همان خيابان آزادي، خيابان زنجان مي‌نشستيم. آنجا كه رفتيم يكي از دوستان بود كه يك جعبه كتاب مذهبي با خود به مدرسه مي‌آورد و به بچه‌ها مي‌داد تا بخوانند. بين درس‌ها هم مباحثاتي با كناري ما داشتند. تلاش داشت او را به طرف دين هدايت كند. ما هم علاقه نشان مي‌داديم. ايشان با چند نفر از دوستان قم رفتند و زندگي طلبگي را ديده بودند. خيلي با صفا و با آب و تاب تعريف مي‌كردند. وقتي برمي‌گشتند تعريف مي‌كردند و گفتند مي‌خواهيم طلبه شويم. يك روز من هم گفتم من هم مي‌آيم. همان روز هم در خانه گفتم. خانواده ما اينطور مسائل را نداشت و خيلي ناراحت شدند، مخالفت شديد كردند. البته نمي‌دانستند طلبگي چيست، الان خيلي راضي هستند. آن وقت در فاميل هم پيچيد و هر جايي مي‌رفتيم بحث بود كه اين مي‌خواهد طلبه شود، شيخ شود. قبل از انقلاب سال ۵۲ يا ۵۳ بود. چون من از سال ۵۴ وارد حوزه شدم. خدا مي‌خواست ما آمديم و گفتيم دو سال حوزه مي‌روم و بعد برمي‌گردم و به دانشگاه مي‌روم. اجمالاً اين طرح را پسنديدند و موافقت كردند.


يك بار هم مي‌خواستيم با همه دوستان از خانه فرار كنيم، بهم خورد. نشد و بعد پدر و مادر من به قم آمدند و اوضاع و احوال آنجا را ديدند و بررسي كردند و ما وارد مدرسه حقاني شديم. آيت‌الله قدوسي مسئوليت را برعهده داشت، طلبه شديم. از سال ۵۴-۵۳ وارد شدم.


*اساتيد شما آن زمان چه كساني بودند؟
آيت‌الله قدوسي، آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي بودند. از ابتدا چون آقازاده آيت‌الله مصباح با ما همكلاس بودند، هم مباحثه‌اي با ايشان شديم. از آن دوره با هم بوديم.


*با علي آقا؟
بله. همه مدارج را با هم بوديم حتي در گروه روان‌شناسي با هم بوديم. كانادا با هم رفتيم، ولي بعد براي يك سرپرستي مركز اسلامي هوستون بعد از يك سال و نيم با هماهنگي كه آقاي كمال خرازي انجام داد كه آن وقت نماينده دائم جمهوري اسلامي در سازمان ملل بودند، عازم شديم و ۱۰ سال آنجا بوديم. آنجا از هم جدا شديم. علي آقا كانادا ادامه تحصيل دادند و ما آنجا رفتيم. اين طلبگي ما؛ من سال دوم طلبگي ترك تحصيل كردم؛ آن زمان دوازده كلاس بود و من سال يازدهم را خواندم و چون مدرسه حقاني درس‌هاي جدي داشت و ۹ ساعت در روز درس داشتيم. سال آخر ديدم نمي‌شود و رشته من هم رياضي بود. خيلي سخت بود. ديدم نمي‌توانم بين اين دو جمع كنم.


رفتم از آيت‌الله مصباح پرسيدم كه نمي‌توانم اينها را جمع كنم و مي‌توانم ترك تحصيل كنم؟ فرمودند مي‌توانيد به شرطي كه بعداً پشيمان نشويد. اگر مي‌دانيد پشيمان مي‌شويد اين كار را نكنيد. ما هم آن زمان گفتيم پشيماني ندارد و ما خوشحال شديم كه مي‌شود ترك تحصيل كنم. همان هفته هم تهران رفتيم و به خانواده گفتيم كه ترك تحصيل كردم. آنها خيلي ناراحت شدند. گفتند ۱۱ سال درس خوانديد و حالا مي‌خواهيد ديپلم بگيريد رها مي‌كنيد. گفتم براي من درس طلبگي واجب است و اين نمي‌شود ولي قبل از اينكه به درس طلبگي بيايم، يك دعوتي از طرف يكي از دايي‌هاي من از شيكاگو شد. او گفته بود فلاني را پيش من بفرستيد كه درس بخواند. همزمان دعوت از برادر بزرگم كرده بود، خواهر كوچك‌تر من هم دعوت كرده بود. من اين را كنار زدم و طلبه شدم. آن دو نفر، برادر بزرگ و خواهر كوچكم، به آمريكا رفتند علي رغم اينكه مي‌خواستند پزشكي بخوانند، موفق نشده بودند به عللي آنجا درس بخوانند. با پيروزي انقلاب همه اينها ديپورت و اخراج شدند. از آمريكا بدون هيچ مدركي برگشتند. برادر من از صفر دوباره شروع كرد. ما كه ترك تحصيل كرده بوديم و حتي ديپلم هم نداشتيم ...


*ده سال رفتيد امريكا و درس خوانديد.
بله. اينطور شد كه ما رفتيم تحصيلات خود را ادامه داديم و مدرك خود را گرفتيم و برگشتيم. الان پدر و مادر ما به ما افتخار مي‌كنند.


*مهريه با حاج خانم چقدر بود؟
۵۰ هزار تومان.


*خطبه عقد را چه كسي خواندند؟
حضرت آيت‌الله حاج شيخ مرتضي حائري يزدي بودند كه استاد پدر خانم من بودند. ايشان يكي از شاگردان برجسته آيت‌الله حاج شيخ مرتضي حائري بودند و ايشان بالاي صحن حضرت معصومه (س) خطبه عقد ما را خواندند.


*چند فرزند داريد؟
من ۴ فرزند و ۱۱ نوه دارم.


*ماشاءالله. چهار فرزند چند دختر و چند پسر هستند؟
اولين فرزند دختر است، دومي پسر و سومي دختر و چهارمي پسر است.


*يكي در ميان.
بله. دو پسر و دو دختر دارم.


*همه ازدواج كردند؟
بله. الحمدالله همه ازدواج كردند.


*چه خوانده‌اند؟
دختر بزرگ من دكتراي علوم ارتباطات را دارد و الان در دانشگاه تهران رشته معارف تدريس مي‌كند؛ عضو هيات علمي دانشگاه تهران است. پسر من دكتري خود موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني رشته تفسير مي‌خواند.


*طلبه هستند؟
بله. معمم هستند. دختر بعدي من كه خانه‌دار است ولي انگليسي خوانده و اينجا هم قدري ادامه داد و هم در كار هنري و هم در كار ترجمه به زبان انگليسي است. پسرم كه فرزند آخر من است، فوق ليسانسش را در رشته زبان گرفته و زبان خود خيلي خوب است چون آنجا تا ديپلم خوانده بودند. الان يكي از مترجمين خوب فارسي به انگليسي است و در راديو معارف هم فعال است. برنامه‌سازي و گويندگي مي‌كند.


*حاج آقاي سقاي بي ريا زمان انقلاب ۲۰ ساله بوديد.
بله.


*تجربه فعاليت انقلابي داشتيد؟
بله. يعني ۱۹ دي ماه را به ياد دارم اولين شهيد را در نزديك منزلي كه ما ساكن بوديم، آوردند؛ چهارراه بيمارستان بوديم. منزل ما نزديك بيمارستان سهاميه بود. آنجا بن‌بست بود. منزلي براي طلبه‌ها بود كه آنجا بوديم. اتفاقاً آن روز داشتيم اثاث‌كشي مي‌كرديم. از يك منزلي كه مشكل براي ما پيش آمده بود. رئيس ساواك همسايه ما بود و ايراد گرفته بود و ما داشتيم به منزل ديگري منتقل مي‌شديم كه آنجا اولين شهيد را در بيمارستان ديدم كه گفتند براي مجروحين خون نياز داريم. دوستان ما همه خون اهدا كردند. اولين خوني كه آنجا داديم براي انقلاب اينجا بود و در مبارزات ...


*دستگير نشديد؟
ما يك بار در شهررضا دستگير شديم، يك شب زندان بوديم. آنجا يك بازجويي كردند و كمي ... دادند و بعد ما را آزاد كردند.
*اين چيزي كه به نوعي مي‌گويند حضرت آيت‌الله مصباح آنچنان در مبارزات نبودند، به عنوان كسي كه از سال ۵۴ با ايشان آشنا بوديد، واقعاً اينطور بود؟
حضرت آيت‌الله مصباح در آن بخش فرهنگي بودند؛ از همان زمان اين بخش را برعهده داشتند؛ در همان زمان انقلاب. البته آن هياتي كه آئين‌نامه‌اي بين خود نوشته بودند، نويسنده آن آئين‌نامه آيت‌الله مصباح بود، حتي انشاكننده ايشان بود كه با زبان ديگري نوشته بودند و همه امضا كرده بودند، فقط ايشان براي اين كه رد گم كند امضا نكرده بودند. اين را مفصل بيان كردند. لذا اينكه دغدغه مسائل فرهنگي انقلاب را از همان قبل از پيروزي انقلاب ايشان داشتند. از همان زمان آينده را نگاه مي‌كردند و براي آينده انقلاب تمهيد داشتيد، يعني درس‌هايي كه ايشان مي‌دادند، به ياد دارم موسسه «در راه حق» مثلاً اقتصادتنا، فلسفتنا را كساني كه در حوزه بودند نمي‌خواندند، جزو درس‌هاي ما بود.


*شما جزو افرادي بوديد كه از مدرسه شهيد قدوسي جدا شديد و به مصباح رفتيد؟
بله. به خاطر مسئله شريعتي و مخالفت با افكار او جزو آن گروه بوديم. شايد جزو اعضاي اصلي كه بالاخره با هم مشورت مي‌كرديم و كارها را انجام مي‌داديم، البته با حاج آقا هم مشورت داشتيم. مسائل را با ايشان هم مطرح مي‌كرديم. حرف ما اين بود طلبه‌هايي كه هنوز نضجي از نظر فكري نگرفته‌اند، نبايد مواجه با افكاري شوند كه ممكن است انحراف در آنها ايجاد كند، منتهي آيت‌الله مصباح مي‌فرمودند مباني اين افكار اولا مباني‌اش غلط است و ان انحرافاتي كه وجود دارد در آن تضمين شده است و نمي‌توان تصحيحش كرد. اگر بخواهيد تصحيح كنيد بايد همه را كنار بگذاريد و نشد. اين كار هم انجام نشد ولي حرف ما همين بود.
به ياد دارم در يك جلسه‌اي خدمت شهيد بهشتي توضيح مي‌داديم، من اجازه خواستم و يك نكته‌اي را بيان كردم. گفتم شما مي‌فرماييد بايد فكر آزاد باشد، اين درست است كه همه چيز بايد آزاد باشد، ولي شما يك نهال را جلوي طوفان نبايد بگذاريد. بايد اجازه دهيد اين نهال قدري رشد كند و ريشه بدواند كه اين طوفان آن را از جا نكند.


*خطاب به شهيد بهشتي گفتيد؟
بله. ايشان چيزي در جواب من نگفتند. اين منطق آيت‌الله مصباح در اين مسائل بود. شهيد بهشتي مي‌گفتند آزادي فكر را بايد هر كسي داشته باشد. من مي‌ديدم برخي از طلبه‌هاي سال اول از همان ابتدا تحت تاثير قرار مي‌گرفتند.


*سال ۶۸ بعد از ارتحال امام، فكر مي‌كرديد حضرت آقا به رهبري برسند؟
بله، اين را شنيده بوديم كه حضرت آيت‌الله بهجت خوابي ديدند كه جلسه‌اي هست و حضرت امام تشريف دارند و جمعيت زيادي هستند و بناست امام به منبر بروند. بعد يكباره حضرت امام به آيت‌الله خامنه‌اي فرمودند كه شما منبر برويد و ايشان آمدند و در هر پله‌اي از منبر توسل به حضرت وليعصر (عج) پيدا مي‌كردند و يك پله بالاتر مي‌رفتند، تا پله بالاي منبر رسيدند و اين آن زمان‌ها تعبير شده بود.


*اين را حضرت آيت‌الله بهجت تعريف كردند؟
از ايشان نقل شده كه ايشان اين خواب را ديده و تعبير به همين مسئله شد كه ايشان رهبري را به عهده مي‌گيرد و به تدريج در اثر توسل به حضرت وليعصر (ص) رشد مي‌كند و به نهايت مي‌رسد.
اگر دقت فرموده باشيد، هيچ سخنراني آيت‌الله خامنه‌اي (حفظه الله) نيست مگر آخر سخنراني يادي از امام زمان (ع) مي‌كنند. مقيد به اين هستند كه توسل به امام زمان (ع) را داشته باشند.
*در سال ۷۱-۷۰ جزو آن ۱۳ نفري بوديد كه براي كانادا بورسيه شديد.
بله.
*خدمت آقا رفتيد. حضرت آقا گفتند به اين كاري كه شما مي‌كنيد خيلي اميد داريم. گفتند شما تحصيلات خود را آنجا انجام دهيد و برگرديد و حوزه‌ها را از اين بحث غني شوند و در دانشگاه سرريز شوند.

بله.


*و ۱۰ سال رفتيد.
۱۱ سال و نيم شد، چون يك سال و نيم من واحدهايم را در دانشگاه مك‌كيل تمام كردم و هنوز پايان‌نامه‌ام را ننوشته بودم كه براي مركز اسلامي از من دعوت شد كه ما به عنوان توريست رفتيم، بدون اين كه اثاثيه را ببريم، چون منع مي‌كردند. وقتي آنجا رفتيم، دعوت كار به ما دادند و وكيل گرفتند و ويزاي كار از آنجا گرفتيم بعد اثاثيه خودمان را از كانادا دوستان ارسال كردند. آنجا ۱۰ سال بودم. ۷۳ من اعزام به امريكا شدم و به عنوان نماينده حضرت آقا بودم، چون آقاي تسخيري نامه معرفي ما را داد كه آن زمان مسئول بين‌الملل آنجا بود، نه اينكه حكم بدهند چون نمي‌شد حكم بدهند. فقط نوشته بودند ما ايشان را به شما معرفي مي‌كنيم.


*كه آنجا يك مدرسه ساختيد.
بله.


*از كودكستان تا دبيرستان؟
بله، يك مدلي كه ما داشتيم اين بود كه وضع مدارس پابليك (عمومي) خيلي بد بود و مردم آنجا مي‌خواستند مدرسه‌اي را تاسيس كنند و توفيق شد، مدرسه‌اي از كودكستان شروع كرديم. كودكستان و سال اول و دوم و سوم بود و سال به سال اينها گسترش مي‌يافتند تا دبيرستان. برخي در رنكينگي كه براي مدارس مي‌دادند جزو مدارس اول و دوم ايالت تگزاس ارزيابي مي‌شد. يك سالي هم در يك مسابقه شهرسازي كه ... مي‌گفتند، مدرسه ما اول شد.


*در سال ۸۴ به ايران آمديد و انتخابات شد و آمدن آقاي احمدي‌نژاد به رياست جمهوري بود. مشاورت رياست جمهوري را قبول نمي‌كرديد، يا ...
من مشورت كردم؛ يعني مطلبي حضرت استاد به من فرمودند كه شما اين كار را قبول كنيد و من در ابتدا قبول نكردم. ايشان تقريباً هيچ وقت امر و نهي به كسي نمي‌كنند و به ما هم نمي‌كردند. الان هم ما را اينطور بار آورده‌اند كه اگر مشورت كنيم كه چكار كنيم نمي‌گويند شما حتماً اين كار را كنيد يا نكنيد. مسئله را تحليل مي‌كنند و مي‌گويند اين طرف اين طور است و ان طرف اين طور است و خودتان فكر كنيد چه وظيفه‌اي داريد. آن روز ايشان گفتند اگر شما نكنيد چه كسي مي‌خواهد انجام دهد؟ ما هم قبول كرديم حتي پيش‌نويس حكم را ايشان نوشتند و آقاي احمدي‌نژاد امضا كردند. من هنوز آن حكم را دارم. چند كار انجام شد. يكي اينكه به زحمت توانستم رئيس‌جمهور را قانع كنم كه در جلسات هيات دولت شركت كنم.


*يعني از ابتدا قانع نمي‌شديد؟
از ابتدا نمي‌خواستند كه من باشم. مي‌رفتم و مي‌گفتند شما نبايد بياييد. مي‌گفتم به ايشان بگوييد فلاني است و مي‌رفتم. دوباره جلسه بعد اينطور بود و ايشان دستور داد كه فلاني را راه بدهيد.


*علت چي بود؟
عرض مي‌كنم كه كلاً ايشان به اين مشاورت بها نمي‌داد. من فكر مي‌كردم ابتدا كه با پيش‌نويسي كه نوشته شد، دست ما را باز مي‌گذارند و اهميت مي‌دهند ولي اينطور نبود. بودجه‌اي اصلاً براي ما در نظر نمي‌گرفتند. يك زماني من تقاضاي بودجه كرده بودم مبلغي را با توجه به كل حوزه‌هاي علميه سراسر كشور گفته بودم، خيلي تعجب كردند كه اين چه چيزي است كه شما تقاضا مي‌كنيد. ما سركشي حوزه‌هاي علميه مي‌رفتيم با ما شوخي كردند كه شما بي‌ريا هستيد ريال هم داريد يا خير. گفتيم بودجه‌اي نيست و فقط ...


*ارتباط آقاي احمدي‌نژاد با مراجع را پيشنهاد مي‌داديد؟
ما وظيفه داشتيم اين كار را انجام دهيم.


*برخورد ايشان چطور بود؟
تلاش مي‌كرديم. بعضاً ان زمان مخالفت‌هايي كه وجود داشت، يك مخالفت‌هاي طراحي شده بود كه با ايشان مي‌شد، تا ذهنيت براي مراجع ايجاد كنند حتي يك زماني خيلي تلاش كرديم آن ذهنيت‌ها از آقاي احمدي‌نژاد درست شود و آمد با مراجع ملاقات كرد. آيت‌الله فاضل خيلي خوشحال شد. توضيحاتي دادند ولي به محض اينكه اين ملاقات‌ها تمام مي‌شد، دوباره ذهنيت براي آقايان ايجاد مي‌شد. البته خود آقاي احمدي‌نژاد هم يك عنايت ويژه نداشت. بعضاً نسبت به شخصيت‌هاي بزرگ روحاني بي‌توجهي مي‌شد، حتي شخصيت‌هايي كه با آقاي احمدي‌نژاد نزديك بودند و براي رياست جمهوري ايشان تلاش كرده بودند. من نمي‌خواهم مورد اين را ذكر كنم ولي بي‌مهري‌هايي گاهي اتفاق مي‌افتاد.


در بحث دولت دهم كه پيش آمد مسائل بروز بيشتري نسبت به سوگيري در جهت انقلاب يا خلاف جهت انقلاب بود، مسئله مهم‌تر از اين حرف‌ها بود. مثلا مسئله بيداري اسلامي را ايشان بيداري انساني مي‌گفت. يك مدتي ايشان طرح مي‌كرد اسلام ايراني! كوروش و منشور كوروش را مطرح مي‌كرد.


*كه يك بار شما هم در آن جلسه هم صحبت كرديد.
كه من در جلسه هيات دولت كه كارشناسي را آورده بودند در باره قوم ماد صحبت كرد و اينكه سابقه ايرانيان چه بود. بعد هم در آن جلسه درباره اسلام ايرانيان صحبت مي‌كرد. من اجازه خواستم و اجازه ندادند. دوباره اجازه خواستم و در نهايت بدون اجازه صحبت كردم و گفتم اين چيزي كه شما بيان مي‌كنيد اسلام ايراني عقبه تمام كشورهاي اسلامي را از ما قطع مي‌كند؛ چون در مصر با اسلام ايراني چه ارتباطي مي‌تواند برقرار كند. در عراق با اسلامي كه شما مي‌گوييد، ما محصور در خود مي‌شويم. كجا حضرت امام در ادبيات خود اسلام ايراني مطرح كردند؟ همواره از اسلام بيان كردند. در كجا حضرت آقا در ادبيات خودش ايران بوده است؟


خلاصه اهانت مانندي كردند كه شما بي اجازه صحبت كرديد و فكر مي‌كنيد طلبه هستيد هر حرفي مي‌توانيد بزنيد. تنفس دادند و بعد از تنفس، ايشان گفت اين مسئله‌اي كه مطرح شد بررسي كرديم در صحيفه نور حضرت امام مثلاً «اسلام» اين تعداد گفته و «ايران» بيشتر گفته است. باز من فضولي كردم و گفتم جناب رئيس‌جمهور اگر امام صد مرتبه «ايران» بگويند ولي يك بار بگويند ايران فداي اسلام، آن وقت تكليف چيست؟ اين يك بار ترجيح بر صد بار ندارد؟ اين چه حرفي است كه بيان مي‌كنيد!


*يك جايي گفته بوديد يكي از آقاياني كه آن زمان وزير نبود و بعداً وزير شد، گفته من مطالعه كردم چهره‌هاي ماندگار ايران قبل از اسلام اصلاً وجود نداشتند ان چناني كه بايد ماندگار شوند.
بله.


*چه كسي بود؟
فكر كنم مسئول فعلي انرژي هسته‌اي آقاي صالحي، بودند كه اين حرف را بيان كردند. گفت من بررسي كردم اين طور بوده و در چهره‌هاي قبلي چنين بود. فكر كنم ايشان بود.


*در جايي هم گفتيد ايشان در جلسه گفتند آن بنده خدا قله است و بايد به قله نزديك شويم.
بله؛ يك جلسه‌اي ايشان گفت، البته من چند بار از ايشان شنيدم كه انسان‌هاي كامل ۲۰ سال آينده را مي‌بينند و فلان و بهمان! در جلسه بعد ايشان گفتند آقاي مشايي قله است و ما بايد به سمت قله حركت كنيم. جلساتي كه با ايشان داشتند ۸ ساعت، ۷ ساعت، ۵ ساعت، ۶ ساعت بود. جلساتي كه همه تلفن‌ها قطع بود.


يعني يك حالت شيفتگي نسبت به ايشان ايجاد شده بود و حرف هيچ كسي را در برابر ايشان قبول نمي‌كرد. الان هم همينطور است و هيچ فرقي نكرده است. تا جايي كه ما اطلاع داريم تفاوتي حاصل نشده است. يك نكته‌اي كه وجود داشت حضرت آيت‌الله مصباح خطر جدي احساس مي‌كردند، اين بود كه اين گاهي مي‌گويد من مي‌دانم امام زمان (عج) چه چيزي مي‌خواهد؛ اين را القا مي‌كند.


*آيت‌الله مصباح چنين چيزي را ...
شنيده بودند ايشان گاهي در حالتي فرو مي‌رود و مي‌گويد امام زمان چنين مي‌خواهد و امام زمان چنان مي‌خواهد. آيت‌الله مصباح فرمودند اگر اين درست باشد، اين «بابيت جديد» است و بايد جلوي اين بايستيم و ايستادند. جلوي اين مسئله ايستاد. سمينار و همايش گرفت. درباره مسئله «بابيت جديد» صحبت كرد. افكار ايشان را نقد كرد. درباره فرماسونري جديد همايش گرفتيم.


*يعني با اين احساس خطر ايشان ...
بله. با اين احساس خطر و مخصوصاً درباره بررسي افكار اين فرد! مي‌خواهم بگويم مسئله قدري جنبه فكري و انحراف ذهني بود وگرنه انصاف را نبايد از دست داد. جنبه مديريت اجرايي آقاي احمدي‌نژاد حرف نداشت، يعني شايد بتوان گفت در همه مديران اجرايي كه بوده‌اند از ابتداي انقلاب تا حالا، قوي‌تر از ايشان نبوده است. در مسئله مسكن مهر خيلي‌ها خانه‌دار شدند. قدري رونق اقتصادي ايجاد شد. حرفي درباره اينها نداريم. برخي مي‌گويند خدماتي كه ارائه كرده است، ما روي خدمات حرفي نداريم.


*درباره مسكن مهر گفتيد يك سوال حيف است نپرسم كه اول اين دولت همه انتقاد به سمت مسكن مهر داشتند و تاكيد شد اينها حتماً به اتمام برسد و نشد. الان طرح ملي مسكن دارند كه در مناطق خارج از تهران است و مسكن‌هاي ۲۰ متري و ۴۰ متري! يعني يك سبك زندگي است. اين ميزان با سبك زندگي ما سازگار است؟
اصلاً سازگار نيست. زمين كه كم نداريم كه خانه‌هاي ۲۰ متر و ۴۰ متر بسازيم. اينها قدري انتقاداتي است كه وجود دارد.


*يك چيزي در آخر دولت نهم بيان كرديد كه مردم ما بعد از تجربه سخت دوران اصلاحات و ركودي كه در حوزه مسائل ديني و اهداف عالي انقلاب مشاهده كردند، هرگز به آن دوران بازنخواهند گشت. ولي برگشتند.
خب اينكه برگشتند چه علتي دارد؟ علتش اين است كه ما كار نكرديم و كمبود داشتيم؛ البته در دولت دوم آقاي احمدي‌نژاد قدري كارها فشل شد و رها شد و قدري تورم و مسئله ارز پيش آمد و زمينه ايجاد شد تا دوباره آنها بيايند.


*حالا آقاي احمدي‌نژاد واقعا از شما خواسته بودند كه زمينه ديدار آن بنده خدا را با آيت‌الله مصباح فراهم كنيد؟
نه. اصلاً يادم نمياد چنين چيزي از من خواسته باشند كه انجام دهم، منتهي يك چيزي را يكي از نزديكان آقاي احمدي‌نژاد از آيت‌الله مصباح خواسته بودند كه شما برويد با آقاي احمدي‌نژاد صحبت كنيد و يك جلسه‌اي برقرار شد، ولي حاج آقا از آن جلسه گفتند طرفي بسته نشد.


*يعني حاج آقا با ايشان ديدار كردند.
بله. رفتند و ملاقات داشتند منتهي وقتي يك كسي درب را به روي خود مي‌بندد وقتي با او ملاقات مي‌كنيد درب بسته است. درب ذهني منظور است. لذا ايشان شيفته بود ديگر، يعني گوش به حرف كسي نمي‌كرد.


*خيلي لطف كرديد.
سلامت باشيد.


*پايان برنامه به رسم برنامه دست‌خط با دست‌خط حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي دكتر ناصر سقاي بي‌ريا به پايان خواهد رسيد.
«بسم‌الله الرحمن الرحيم.
خداي بزرگ را شكر مي‌كنم كه عضوي كوچك از ملتي بزرگ هستم كه آرمان‌هاي بزرگ‌ترين و مردمي‌ترين انقلاب عصر جديد، به رهبري بزرگمردي از تبار اهل بيت (ع) را پس از ۴۰ سال تلاش و مجاهدت در گامي به بلنداي ۴۰ سال پيش رو پي مي‌گيرد.
خداي را سپاس مي‌گويم كه ملت من در راهي نوراني به شعارهاي جهاني فطري و درخشان آزادي، اخلاق، معنويت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانيت و برادري در اين جهان پر از دشمن و صداي مخالف، به رغم رويگرداني برخي مسئولان از اين ارزش‌هاي ديني، همچنان پايبند است. اميدوارم اين كمترين بتواند در كنار اين ملت بزرگ، با بهره‌مندي از رهنمودهاي رهبر شجاع و حكيم خويش از موانع پيش رو گذشته و به افق‌هاي پيش رو و قله‌هاي افتخار دست يابد».

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت شهادت حاج قاسم سليماني
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون افزايش قيمت بنزين
بيانيه جبهه پايداري همزمان با هفته دفاع مقدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي درباره تلاش براي مذاكره مجدد با 1+5