دوشنبه 04 شهريور 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 علامه مصباح در ديدار با دانشجويان انقلابي تهران:
 اگر راهكار «هيات‌هاي موتلفه» درباره «حزب جمهوري» هم اجرا مي‌شد كار به انحلال آن نمي‌كشيد/ كساني كه تا پاي جان انقلابي بودند بعدا گفتند بايد نتيجه زحمات خود را بدست آوريم/ وحدت بايد بر اساس هدف شكل بگيرد/ از نظر ما هدف ارزشمند، اسلام است
تاريخ  :  1398/05/03

بر اساس بينش ما، هدف ارزشمندي كه ارزش تحمل سختي‌ها، مشكلات و اختلاف سليقه‌ها را دارد، همان اسلام است. لذا بايد نوعي وحدت بر اساس هدف، بين افرادي كه همكاري مي‌كنند ايجاد شود تا دسترسي به نتيجه امكان‌پذيرتر شود.


رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از دانشجويان انقلابي تهران با اشاره به اين كه اغلب حركت‌هاي بزرگ اجتماعي به‌وسيله شخص يا اشخاص معدودي شروع مي‌شود، و كم‌كم به دلايلي طرفداراني پيدا مي‌كند، و گروهي را تشكيل مي‌دهند كه هر كدام در حكم يكي از اندام‌هاي بدن هستند؛ ادامه داد: ممكن است هر يك از اين اندام‌ها وظايف مختلفي داشته باشند، اما اهداف مشترك است كه اين اندام‌ها را به هم مربوط مي‌كند، همان‌گونه كه مغز و قلب و چشم وظايف يكساني ندارند، اما همكاري اين اندام‌ها براي حيات و رشد انسان لازم و ضروري است.

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: اولين درسي كه بايد از اين مسئله فرا بگيريم اين است كه توقع نداشته باشيم همه افراد در همه امور مشترك باشند؛ وقتي خداوند حتي انسان‌ها را از نظر جسماني و رواني مانند هم نيافريده است، طبيعتا گرايش‌ها، افكار، سليقه‌ها و هزاران اسرار موجود در هركسي، كاملا متفاوت هستند. حتي دوبرادر دوقلو كه كاملا شبيه هم باشند، تفاوت‌هاي متعددي در رفتار دارند. جامعه نيز اين گونه است؛ هر چه هم به دنبال افراد همفكر و هم‌سليقه باشيم، نمي‌توانيم كساني را بيابيم كه كاملا مانند خودمان باشند؛ بنابراين مهم اين است كه هدف مشتركي كه انتخاب مي‌كنيم هدف ارزشمندي باشد كه تحمل اختلاف سليقه‌ها را امكان‌پذير سازد.

وي با اشاره به اين كه ما معتقديم: اسلام ناب عامل سعادت دنيوي و اخروي ماست، و در بين مذاهب مختلف، پيروان اهل‌بيت‌عليهم‌السلام بهتر مي‌توانند به سعادت برسند، ادامه داد: حال در بين پيروان اهل‌بيت مي‌خواهيم كساني را پيدا كنيم كه بهتر از ايشان تبعيت مي‌كنند. براي اين‌كار اگر فرد شاخصي را پيدا كنيم كه معصوم يا شبه‌معصوم باشد، وظيفه سنگيني از دوش ما برداشته مي‌شود در زمينه اين‌كه هدف اصلي را چه قرار دهيم، جهت حركت براي رسيدن به هدف مشترك را بهتر تشخيص دهيم، و نيروها را در آن زمينه متمركز كنيم تا زودتر به نتيجه برسيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: شصت سال پيش، هنگامي‌كه بنده جوان بودم، بسيار دور از انتظار بود كه بتوانيم فردي را بيابيم كه قابل اعتماد بوده، اسلام را در همه ابعاد بهتر از ديگران شناخته، واقعا قصد عمل به اسلام را داشته باشد، و در اين راه مشكلات آن را به جان بخرد. البته در قم، نجف، و برخي ديگر از شهرها، مراجع متعدد و عالمان ديگري بودند كه هركدام گوشه‌اي از اسلام را مورد توجه قرار مي‌دادند. حتي در بين مراجع نيز نمي‌شد يك هم‌گرايي كامل را مشاهده كرد.

وي افزود: اما خداوند متعال بر جامعه اسلامي منتي گذاشت كه در طول 1400 سال بي نظير بود، و كسي را در جامعه ظهور و بروز داد كه بر اساس اسباب ظاهري، امري معمول و عادي نبود؛ اما به گونه‌اي شد كه كمتر كسي بود كه ايشان را نپذيرد و به ايشان علاقمند نشود و دل نسپارد، و آن حضرت امام(ره) بود. از زماني كه نهضت امام(ره) شروع شد، و بيانيه‌ها و موضع گيري‌هاي خاص ايشان منتشر شد، اين اميد در مردم پيدا شد كه مي‌توان يك الگويي را پيدا كرد كه حرفش براي ما حجت و رفتارش براي ما الگو باشد. بايد توجه داشت كه اين نعمت عظيم، بعد از 1400 سال نصيب مردم مسلمان شد.

وي با بيان اين كه عزتي كه خداوند به حضرت امام(ره) داد، مثال زدني بود، ادامه داد: خداوند چنان عزت و ابهتي به امام(ره) داد كه حتي بر قلوب كفار هم اثرگذار بود، و دشمنان نيز در قلب خود نسبت به او احساس خضوع مي‌كردند؛ اما همگان در ارادت به امام(ره) و تبعيت از ايشان، يكسان نبودند؛ لذا حتي در بين شاگردان خود ايشان هم اختلاف سليقه‌هايي وجود داشت.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اين كه هر چند اعتقاد داريم كه پيامبر‌ اكرم و ائمه معصومين صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين همه معصوم و داراي راه و هدف مشتركي بودند، و حلقه‌هاي يك زنجيره هستند، اما ايشان نيز به خاطر وجود شرايط مختلف، رفتارهايي متفاوت با يكديگرداشته‌اند، ادامه داد: نبايد توقع داشت همه كساني كه قرار است با آن‌ها كار كنيم، همه تفكراتشان مثل ما باشد؛ بلكه بايد هدفي مشترك و ارزشمند مورد لحاظ قرار گيرد. بر اساس بينش ما، هدف ارزشمندي كه ارزش تحمل سختي‌ها، مشكلات و اختلاف سليقه‌ها را دارد، همان اسلام است. لذا بايد نوعي وحدت بر اساس هدف، بين افرادي كه همكاري مي‌كنند ايجاد شود تا دسترسي به نتيجه امكان‌پذيرتر شود.

وي با اشاره به وجود اختلاف فهم و سليقه اظهار داشت: در اين موارد، نقش ممتاز رهبري و كساني كه به عصمت نزديك‌ترند مشخص مي‌شود؛ زيرا آن‌ها بايد ديگران را كمك كنند. آن‌ها اسلام را بهتر شناخته و روش‌هاي آن را بهتر مي‌دانند. به عنوان نمونه، قبل از انقلاب، امام(ره) گروه‌هاي انقلابي را كه همه‌شان هم عاشق امام(ره) بودند راهنمايي كردند تا در عين حفظ گروه خود، با ديگر گروه‌ها ائتلاف داشته باشند، و لذا «هيئت‌هاي مؤتلفه» به وجود آمد. امام(ره) هم نفرمود: همه ادغام شويد و يك حزب تشكيل دهيد؛ چون مي‌دانست كه افراد سليقه‌هاي مختلفي دارند.

آيت‌الله مصباح ادامه داد: توقع اين كه همه افراد هم‌فكر باشند، توقع به‌جايي نيست؛ چنين توقعي در گروه سبب مي‌شود كه انشعاب ايجاد شود؛ اما اگر از اول بنا گذاشتيم كه دنبال رضاي خدا باشيم و نه منافع شخصي، نبايد از اختلاف سليقه‌ها و منش‌ها بترسيم. بايد سعي كنيم افراد برجسته از گروه‌هاي مختلف دور هم جمع شوند و تبادل نظر كنند؛ البته باز هم نبايد انتظار داشت كه در اين جلسات همگان به نظر واحدي برسند، اما اين جلسات مي‌تواند سبب افزايش آگاهي‌ها و رفع سوء‌تفاهم‌ها شود. ارتباط بين سران گروه‌ها، هم وحدت گروه‌ها را تقويت مي‌كند و هم موجب جلوگيري از انشعاب در گروه واحد مي‌شود. اين درس را از راهنمايي حضرت امام(ره) مي‌توان گرفت؛ حتي همين امروز نيز از سالم‌ترين گروه‌هاي انقلابي، همين هيئت‌هاي مؤتلفه هستند كه روح انقلابي در آن‌ها وجود دارد.

وي افزود: حتي حزب جمهوري اسلامي كه توسط افرادي مانند شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري و آقاي هاشمي تشكيل شد، و امام(ره) هم فرمودند اگر حزبي تشكيل مي‌دهيد، حزب جمهوري باشد –كه به نوعي تأييد اين حزب بود- كارش به جايي رسيد كه امام(ره) فرمودند: اين حزب را منحل كنيد! اما اگر همان راهكاري كه امام(ره) براي هيئت‌هاي مؤتلفه داده بودند، در حزب جمهوري اسلامي رعايت مي‌شد، عاقبتش به اينجا نمي‌انجاميد.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: بايد توجه داشت كه ممكن است انسان براي رسيدن به هدفي متعالي، مراتب پلكاني قائل شود؛ مانند نردباني كه براي رسيدن به سطح بالاتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بايد توجه داشت كه خود پله ارزش ذاتي ندارد، بلكه استفاده از آن براي رسيدن به هدف مطلوب است. گاهي در فعاليت‌هاي اجتماعي، رسيدن به هدف متعالي، در گرو پيمودن مراحلي است كه خود اين مراحل ارزش ذاتي ندارند، اما اگر جزئي از برنامه قرار گيرند كه با نظم صحيح چيده شده‌اند، مي‌توانند ما را به هدف برساند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: به عنوان نمونه، امام(ره) از همان لحظه آغاز نهضت، حرف اولشان اسلام بود؛ حتي اگر نان و آب از دهان امام مي‌افتاد، واژه اسلام نمي‌افتاد. اما در همان اوايل نهضت حتي همكاري چپي‌هاي منكر خدا را هم رد نكردند! حزب توده از جمله گروه‌هايي بود كه به طور فعال براي مبارزه با شاه تلاش مي‌كرد. آن‌ها هم وقتي ديدند امام(ره) در اين راه خوب پيش مي‌رود، همراه شده و همكاري كردند؛ اما وقتي كار به جايي رسيد كه بايد هدف اصلي شكوفا شود، امام(ره) صراحتا اسلام را مطرح كردند، و هشدار دادند كه مراقب باشيد گروه‌هاي ديگر در شما نفوذ نكنند.

وي با طرح اين سؤال كه چرا امام(ره) همكاري اين گروهك‌ها را نفي نكردند، پاسخ داد: براي عبور از يك مرحله، وجود آن‌ها نيز بي‌فايده نبود؛ البته به آن‌ها پيشنهاد سهمي از قدرت هم ندادند كه اگر به جايي رسيديم، سهم شما را هم مي‌دهيم؛ حتي امام(ره) در هيچ كجاي مبارزات، روي خوشي به آن‌ها نشان ندادند، و حتي نسبت به برخي شخصيت‌هاي فعال و مؤثر در بين فرهيختگان و دانشگاهيان، هرگز اظهار تمجيد و همراهي نكردند، هر چند نفي هم نكردند تا ايجاد اختلاف نشود. حتي بعدها در مورد يكي از آن‌ها تصريح كردند كه «او هم مسلم نبود»!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم  با اشاره به اين كه دكتر مصدق، رهبري جبهه ملي را برعهده داشت، و برخي مردم عاشقانه با او رفتار مي‌كردند و الگوي مبارزان ضدپهلوي بود، ادامه داد: اما امام(ره) در مورد او فرمود: "او هم مسلم نبود"! لذا نبايد صرف اين كه كسي در گذشته ما را همراهي كرده، تا ابد با او همراهي كنيم؛ مگر ما گفته بوديم كه او همراهمان شود؛ مگر قولي به او داده بوديم؟ امام از ابتدا گفت: «اسلام» و تا آخر نيز بر همان نظر ماند.

آيت‌الله مصباح در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اختلاف فهم‌ها و اختلاف سليقه‌ها اظهار داشت: نبايد جامعه را دو قطبي كرد، و افراد را صفر يا صد دانست؛ چنين نيست كه افراد يا ضد انقلابند و يا انقلابي صد در صد هستند؛ بلكه حتي ايمان هم درجاتي دارد. معناي درجات مختلف نيز همين است كه كسي كه در درجه‌اي قرار گرفت، به لوازم ايمان در همان درجه التزام دارد؛ اما هنوز ظرفيت التزام به درجه بالاتر ايمان را پيدا نكرده است. لذا برخي از مردم، ايمان دارند، نماز و روزه را هم به جا مي‌آورند، براي امام حسين (ع) هم از جيب خودشان هزينه مي‌كنند، اما اگر به ايشان بگويي شرعا نبايد دنبال پستي بروي كه ديگري براي آن پست از شما بهتر است، قبول نمي‌كنند. حتي كساني كه اوايل انقلاب تا پاي جان پيش رفتند، بعدها در برخي جاها كه منافع خودشان و فرزندانشان در خطر بود، توقف و عقبگرد كردند، و معتقد بودند: زماني كه شاه بود، شاهزادگان استفاده مي‌كردند، و در حال حاضر هم كه ما هستيم، بايد نتيجه و بهره زحمت‌هايي كه كشيديم را به دست آوريم!

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به وجود رابطه ميان شناخت و گرايش، افزود: اين امر تنها در عمل وجود ندارد، بلكه اين گرايش‌هاي باطني در فكر انسان نيز  اثر مي‌گذارد. برخي شناخت‌ها سبب مي‌شود برخي گرايش‌ها در انسان تقويت شود، و وجود برخي گرايش‌ها سبب برخي شناخت‌ها و پذيرش‌ها در فرد مي‌شود. برخي از افراد واقعا بيش از اين توان درك ندارند، نه اين كه از ابتدا هم منافق بوده‌اند؛ بلكه فقط مرتبه‌اي از باور را داشتند.

وي با بيان اين كه توجه به مسئله فوق سبب مي‌شود كه در برخورد با كساني كه با ما همسو نيستند افراط نكنيم، و خود همين امر موجب دشمني و اختلاف نشود، ادامه داد: ما در كشوري هشتاد ميليوني زندگي مي‌كنيم كه حداقل ده ميليون انقلابي داريم؛ اگر بخواهيم با آنها ارتباط برقرار كنيم، بايد چه كنيم؟ امام(ره) چه كرد كه مردم بي‌تفاوت و حتي برخي مردم فرو رفته در انحراف و فساد را به سمت جبهه شهادت بسيج كرد؟ چه شد كه يك بچه سيزده ساله به قدري مرد شد كه امام(ره) در مورد او فرمود: رهبر ما آن طفل سيزده ساله است؟ هر چند، يافتن و ارتباط با افراد همفكر، با فهم و درك عميق و اراده قوي بسيار مطلوب است، اما نبايد فكر كنيم كه كار ما فقط همين است، زيرا صرف اين كه چند گروه چند نفري راه بياندازيم، براي شبكه‌سازي كافي نيست.

آيت‌الله مصباح با تأكيد بر نقش عنصر دين در حركت انقلابي اسلامي، خطاب به جوانان انقلابي گفت: سعي كنيم به هيچ حدي از معلومات ديني بسنده نكنيم؛ اگر بتوانيم، هر روز يك كلمه بيشتر ياد بگيريم، حتما انجام دهيم؛ فكر نكنيم كه ما بارمان را بسته‌ايم و انقلابي هستيم، و ديگر نيازي به شناخت بيشتر و افزايش معلومات ديني نيست! اين تفكر، قدم اول در مسير سقوط و بزرگترين دام شيطان است.

علامه مصباح با اشاره به نمونه اي از توسل آيت‌الله بهجت به خاك پاي زوار قبر حضرت معصومه (س) اظهار داشت: هيچ وقت نبايد به قدرت و كار جهادي خودمان متكي باشيم؛ بلكه بايد همه اين‌ها را در مقابل يك گوشه چشم امام زمان عجل‌الله‌فرجه‌الشريف، و يك عنايت حضرت معصومه‌ سلام‌الله‌عليها، صفر بدانيم. دست گدايي را پيش اولياي الهي دراز كنيم و موفقيت خودمان را از عنايت آن‌ها بخواهيم؛ مبادا از توسل به درگاه اهل‌بيت‌‌عليهم‌السلام، غافل شويم؛ هر چه بيشتر حقارت خود را  در مقابل اولياي خدا درك كنيم، بيشتر بهره خواهيم برد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم كسب معرفت ديني و توسل به اولياي الهي، در كنار تلاش جهادي را ويژگي جوان انقلابي دانست و افزود: همه نعمت‌هايي كه خداوند متعال به ما داده است، به خاطر وجود اهل‌بيت ‌عليهم‌السلام و اولياي الهي است. به عنوان نمونه، اگر حرم حضرت معصومه‌ سلام‌الله‌عليها اينجا نبود، نه حوزه‌اي در اينجا تشكيل مي‌شد و نه امام(ره) در اين حوزه تربيت مي‌شد، و نه انقلابي واقع مي‌شد.

وي در پايان اظهار داشت: وظيفه ديگر جوان انقلابي انجام كار گروهي است؛ بايد كساني را بيابيد كه همفكر و سليقه نزديكي به هم داريد، اما نبايد هركسي با فكر و سليقه ما مخالف بود را ضدانقلاب و خارج از دين بدانيم. افراد در درجات ايمان متفاوت هستند، و  بايد سعي كنيم ايمان خود و ديگران را تقويت كنيم، و اگر نمي‌توانيم در تقويت ايمان ديگران مؤثر باشيم، لااقل به آن ضرر نزنيم. اما متهم كردن ديگران و جبهه‌گيري عليه آن‌ها و سر و صدا به پا كردن، نتيجه مثبتي ندارد.

گقتني است اين ديدار 25 تيرماه سالجاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي