جمعه 28 تير 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 حجت‌الاسلام نبويان:
 هشت سال مسئوليت «اعتمادسازان» در پرونده هسته‌اي چه حاصلي داشته است؟
تاريخ  :  1398/04/18

نماينده تهران در مجلس نهم مي‌گويد: آيا دو نوبت سپردن عنان گفت‌وگوهاي هسته‌اي با غرب به تيم فعلي در سال ۸۲ تا ۸۴ و ۹۲ تا امروز كافي است؟ يا باز هم بايد به آن‌ها فرصت داد؟


هشت سال مديريت حسن روحاني بر پرونده هسته‌اي ايران، شامل 2 سال در سمت دبير شوراي عالي امنيت ملي در سال‌هاي 82 تا 84 در دولت محمد خاتمي و شش سال ـ تاكنون ـ در سمت رئيس دولت و تفويض مسئوليت مذاكرات از طرف خود به محمدجواد ظريف كه از قضا در زمان مذاكرات سعدآباد هم عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده بود، روز گذشته،‌ نهايتاً‌ منجر به كاهش بخشي از سطح تعهدات توافق‌شده با كشورهايي شد، كه روحاني و تيمش در نظر داشتند از طريق تفاهم با آن‌ها هم چرخ سانتريفيوژهاي هسته‌اي را بچرخانند و هم چرخ كارخانه‌هاي كشور را.

با توجه به عملكرد سه كشور اروپايي در مدت 60 روز ضرب العجل ايران و اظهارات صريح روز يكشنبه عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مبني بر اينكه در صورت بي‌نتيجه بودن رفت‌وآمدها و رايزني‌هاي ديپلماتيك، تهران گام سوم را برخواهد داشت، مي‌توان تا حدي روند آتي تحولات پرونده هسته‌اي ايران را پيش‌بيني كرد و نتيجه گرفت كه آيا در نهايت، راهبردي كه منتقدان، آن را «سازش» مي‌خواندند،‌ هزينه‌اي كمتر از مقاومت براي كشور داشته است يا نه؟

سيدمحمود نبويان نماينده مردم تهران در مجلس نهم به‌عنوان كسي كه همواره از ابتداي مذاكرات منجر به برجام،‌ جزييات منتشر‌شده گفت‌‌وگوها و تفاهمات را دقيق مورد مطالعه قرار مي‌داده و علاوه بر آن به‌واسطه مرور چندباره روند مذاكرات سعدآباد و رويدادهاي مربوط به پرونده هسته‌اي ايران به‌ويژه با استناد به اظهارات خود حسن روحاني و سيدحسين موسويان دستيار ارشدش در آن مقطع، در قالب 2 كتاب مفصّل «ديپلماسي هسته‌اي امنيت ملي ايران» و «روايت بحران هسته‌اي؛‌ ناگفته‌هاي يك ديپلمات» اِشراف نسبتاً كاملي بر زوايه ديد اين دسته از مسئولان پرونده هسته‌اي دارد، كه حامي گفتمان موسوم به «تعامل» و «اعتمادساز» هستند.

نبويان در بخش اول گفت‌‌وگويش با تصريح بر اينكه روحاني و ظريف گرفتار عُجب، تكبّر و خود برتر بيني هستند و هيچ انتقادي را به خود قبول ندارند، گفته بود كه در دوره نمايندگي خودم در مجلس، خشن‌تر و عصبي‌تر از وزير خارجه فعلي كشور در ميان وزراي كابينه نديده است.

در ذيل گفت‌‌وگوي فارس را با اين نماينده ادوار تهران مي‌خوانيد:

 

فارس: شما دقيقاً چه نقدي به راهبرد دولت يازدهم و دوازدهم در مذاكرات با غرب داريد؟

نبويان: يكي از اصول اساسي آقاي ظريف و آقاي روحاني عقب‌نشيني است. اساساً معني شعار «اعتمادسازي» چيست؟ يعني هميشه ما بايد اعتماد آمريكا را جلب كنيم؛ يعني ما مجرميم. چرا آنها نبايد اعتماد ما را جلب كنند؟ در حالي كه اين آمريكا بود كه بمب اتم بر سر مردم ژاپن ريخت. آنها ما را تحريم كرده‌اند، آنها زير تعهد خود در برجام زده‌اند. اعتمادسازي بايد يك مسير دوطرفه باشد يا يك‌طرفه؟

* شرط تنش‌زدايي چيست؟

جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه به دنبال تنش نبوده است، اما تنش‌زدايي منوط به اين است كه ما جلوي زياده‌خواهي‌هاي دشمن بايستيم. آيا اگر ما جلوي چنين دشمني با اين سابقه يك قدم عقب برويم او هم عقب خواهد رفت؟ او در مقام جنگ است.

در اين موقعيت، ما 2 راه بيشتر نداريم. يا دست‌هاي خود را بالا ببريم كه همان است كه آقاي ظريف و روحاني دنبال آنند، يا آنكه با ايستادگي و مقاومت حق خود را بگيريم و ضمناً اعتمادسازي دوطرفه هم صورت گيرد، در حالي كه آقاي ظريف و روحاني مقاومت را كنار گذاشتند و موجب شدند كه آنها هر چه مي‌خواهند از ما بگيرند.

* چرا شخصيت روحاني و ظريف اين‌گونه است؟

آقاي روحاني ۲۴ مرداد ۸۴ از شوراي عالي امنيت ملي رفت و پرونده را به دست آقاي لاريجاني داد. ۱۴ روز قبل از آن نامه‌اي به آقاي البرادعي مي‌دهد و مي‌گويد «ايران درهاي خود را با امضاي پروتكل‌هاي  الحاقي به سوي يكي از مداخله‌آميزترين بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي هسته‌اي باز كرد و تمام مراكز را در اختيار آنها قرار داده است». 

در اين پروتكل حتي بازجويي از متخصصان نظامي كشورمان نيز از سوي ايران پذيرفته شده است. چه كسي اين امتيازها را به آژانس داد؟ چرا شخصيت آقاي روحاني و آقاي ظريف، اين گونه است كه فقط مرد عقب‌نشيني هستند، نه مقاومت و دفاع از منافع ملي؟

* مردم، خود به‌عينه «هيچ» را لمس مي‌كنند

آقاي روحاني يك گزارش در قالب ۱۰۳۰ صفحه درباره وضعيت هسته‌اي ايران به آژانس ارائه داد و در آن صريحاً مي‌گويد كه از مقداري هم كه آژانس از ما خواسته بود، بيشتر، امتيازات داديم و صريحاً مي‌گويد «تحت پوشش دادن فعاليت‌هايي كه صريحاً فراتر از تعهدات اوليه ما بود». پس از ۲۰ ماه تعليق كل فعاليت‌هاي هسته‌اي چه به دست آوردند؟ خود آقاي روحاني پاسخ مي‌دهد كه متأسفانه در مقابل، اگر نگويم هيچ، ايران مابه‌ازاي بسيار اندكي به دست آورد، بارها اقدامات اعتماد خود را افزايش داد و در عوض آن با قول‌هاي انجام نشده و درخواست‌هاي بيشتر مواجه شد.

فارس: اين «هيچ» كه آقاي روحاني مي‌گويد ۱۱ يا ۱۲ سال بعد از زبان رئيس بانك مركزي دولت خود ايشان درباره نتايج برجام هم مطرح شد . . .

نبويان: حتي اگر آقاي سيف هم اين را نمي‌گفت الان خود مردم دارند اين «هيچ» را به‌عينه لمس مي‌كنند. از آقاي روحاني و آقاي ظريف همين الان هم اگر بپرسيم چه به دست آورده‌ايد؟ چه خواهند گفت؟

* مگر دنيا پيش از مذاكرات از حقانيت ايران خبر نداشت؟

فارس: جواب‌هايي كه مي‌دهند از اين دست است كه دنيا به حقانيت ايران در موضوع انرژي هسته‌اي پي برد . . .

نبويان: مگر دنيا حقانيت ايران را نمي‌دانست؟ اصلاً دنيا يعني چه كساني؟ يعني فقط اين پنج كشور؟ اينها كه همان سال‌هاي اول اجماع داشتند كه ايران بمب اتم ندارد.

* دنياي مردم ايران با دنياي روحاني و ظريف تفاوت دارد

اگر مي‌گويند دنيا يعني اكثريت كشورها؟ چندين كنفرانس و بيش از ۱۳۰ كشور آمدند و از فناوري هسته‌اي ايران دفاع كردند. پس دنيا پيش از مذاكرات برجام هم مدافع فناوري هسته‌اي ايران بود. دنياي آقاي روحاني، ظريف و عراقچي اين پنج كشورند اما دنياي ملت ايران اينها نيستند و بسيار گسترده‌تر است.

آقاي روحاني در نامه خود پيش از ترك شوراي عالي امنيت ملي مي‌گويد قول‌هاي هسته‌اي سه كشور اروپايي كه در اكتبر ۲۰۰۳ درباره موضوعات هسته‌اي و امنيت منطقه‌اي به ما دادند، هنوز حتي از سوي آنها بررسي هم نشده است، با وجود آنكه ما همه انتظارات آنها را برآورده كرديم. 


* روحاني از اروپا هيچ به‌دست نياورد و توهين هم شنيد

در همان ۱۴ مرداد كه اين نامه مي‌آيد اروپا پيشنهاد جديدي به ايران در قالب آن مي‌دهد و آن قدر اين پيشنهاد بد بود كه به قول معروف، ديگر خود مرده‌شور هم با حال مرده گريه كرد. آقاي روحاني به غيرتش برخورد و جواب نامه ۱۴ مرداد سال۸۴ اروپا را نداد و درباره آن به‌صورت شفاهي به آنها گفت كه پيشنهادهاي شما شبيه كاپيتولاسيون است و بابت آنها بايد از ملت ايران عذرخواهي كنيد. 

آنها در نامه‌شان گفته بودند كه ايران بايد كل صنعت هسته‌اي خود را تعطيل كند و آقاي روحاني عصباني مي‌شود كه شما حقوق ايران را ناديده گرفته‌ايد و درصدد مرعوب ساختن ايران هستيد و ادامه مي‌دهد كه پيشنهاد مذكور در حوزه تقاضاها از ايران بسيار طولاني اما در حوزه پيشنهادها به عكس، به گونه‌اي بسيار مضحك كوتاه است و آن را به كاپيتولاسيون تشبيه مي‌كند، پس آقاي روحاني در پايان دوره مسئوليت خود در شوراي عالي امنيت ملي هيچ به دست نياورد و در آخر، توهين هم شنيد. 

* آيا 2 نوبت سپردن مذاكرات با غرب به اين تيم كافي نيست؟

وقتي كه مي‌گوييم ايشان دچار عُجب است منظورمان اينجاست كه با همه الفاظ و عبارتي كه خود درباره پيشنهاد آخر اروپا به ايران به كار مي‌برد، باز هم در كتابش مي‌نويسد «ما كشور را از تهديد نجات داديم، ما واقعاً قوي‌ترين نيروهاي ديپلمات كشور را به كار گرفتيم»!

حرف ما با آقاي روحاني و هواداران مذاكره به سبك ايشان اين است كه آيا دو نوبت سپردن عنان گفت‌وگوها با غرب درباره صنعت هسته‌‌‌اي‌مان در سال ۸۲ تا ۸۴ و ۹۲ به آن‌ها كافي نيست؟ اينها چند بار بايد تجربه شوند؟

* نرمش قهرمانانه يك راهبرد حداقلي است

از زمان آغاز مطرح شدن پرونده هسته‌اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ۱۲ قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران صادر شده است ...

فارس: خب،‌ سوالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است كه عبارت «نرمش قهرمانانه» كه رهبري در آغاز فرايند مذاكرات هسته‌اي در دولت يازدهم به كار بردند، چه تفاوتي با عقب‌نشيني‌هاي تيم آقاي روحاني در سال‌هاي ۸۲ تا ۸۴ در برابر اروپا دارد؟

نبويان: مقام معظم رهبري با توجه به مخاطب خود سخن مي‌گويند، يعني اگر نيرويي دراختيار داشته باشد كه اهل ايستادگي باشد، هيچ‌گاه از نرمش قهرمانانه سخن نمي‌گويند،‌ اما اگر ببيند نرمش ذليلانه در حال رخ دادن است، مي‌كوشند كه دست‌كم نرمش قهرمانانه صورت گيرد. 

آقاي روحاني و آقاي ظريف در سال‌هاي ۸۲ و ۸۴ ثابت كردند كه مرد عقب‌نشيني و تعطيل كردن هستند. از اين رو رهبري از آنها مي‌خواهد كه دست‌كم نرمش قهرمانانه انجام دهند؛ يعني اگر عقب‌نشيني هم انجام مي‌دهند، از روي تاكتيك است و به قصد هجوم مقتدرانه‌تر به رقيب. 

فارس: يعني شما معتقديد كه عقب‌نشيني‌هاي آقاي روحاني و آقاي ظريف در برابر خواسته‌هاي غرب اصلاً تاكتيكي نبوده و به قصد قدم بلندتر در آينده نبوده است؟ 

نبويان: نه،‌ اصلا اينها و تيم مذاكره‌كننده‌شان در اين مقام نيستند ...

ما در كل ۱۲ قطعنامه از سوي شوراي حكام داشتيم و پنج مسئول پرونده يعني آقايان آقازاده، روحاني، لاريجاني، جليلي و ظريف داشتيم. حال ببينيد ۶ قطعنامه از اين ۱۲ قطعنامه در دوران مسئوليت آقاي روحاني در شوراي عالي امنيت ملي (سالهاي ۸۲ تا ۸۴)‌ و رياست جمهوري ايشان بوده است، يعني هر وقت ايستادگي كرديم، قطعنامه‌هاي كمتري عليه ما صادر شد. 

* روحاني اصرار دارد كه موفق‌ترين مذاكرات تاريخ ايران را انجام داده است

همين آقايي كه اين عبارات را درباره آخرين پيشنهادهاي اروپايي‌ها در دوران مسئوليتش در شوراي عالي منيت ملي مطرح مي كند، به جاي اينكه در ادامه بگويد ما اشتباه كرديم كه كار به اين گونه پيشنهادها از سوي اروپا رسيد، آنقدر تكبر دارد، مي‌گويد راهي كه انتخاب كرديم كاملاً درست بود. 

حاصل مذاكرات ايشان در آن مقطع با سه كشور اروپايي چه بود؟ تعليق همه فعاليت‌هاي غني‌سازي هسته‌اي و به اذعان خودش، اجازه به آژانس جهت انجام گسترده‌ترين و بي‌سابقه‌ترين بازرسي‌ها از تأسيسات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و نيز اجازه دسترسي به اماكن نظامي كشور كه پس از همه اينها باز هم به گفته خودش، با پيشنهاد كاپيتولاسيون اروپا مواجه شد، با اين حال ايشان اصرار دارد كه «مسيري كه در پيش گرفته بود درست بود و مي‌نويسد ما بايد به اين راه اميدوار باشيم؛ موفق‌ترين مذاكره را در تاريخ سياسي ايران، «ما» انجام داديم»! 

*روحاني پاسخ دهد كه چرا اعضاي تيم مذاكره‌كننده‌اش خارج از كشورند؟

آقاي روحاني تصريح مي‌كند كه با وجود تبليغات سال‌هاي اخير و دروغ‌پردازي‌هاي مغرضان! مذاكرات تهران از موفق‌ترين مذاكرات تاريخ سياسي ايران است. ايشان در ادامه در كتاب ديپلماسي هسته‌اي و امنيت ملي ايران نوشته است كه؛ مذاكره‌كنندگان آن مقطع (۸۲ تا ۸۴)‌ از برجستگان و زبده‌ترين افراد حقوقي كشور بوده‌اند و تيم مذاكره‌كننده مركب از كارشناسان برجسته بود و جالب است كه در پايان از آنها تشكر مي‌كند با صراحت مي‌گويد كه بعضي از آنها اكنون در خارج از كشورند! 

بايد پرسيد چرا بعضي از عناصر تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بعد از اتمام مسئوليت آقاي روحاني در شوراي امنيت ملي در خارج از كشور اقامت كرده‌اند؟ 

آقاي روحاني در ادامه مي‌نويسد كه تيم مذاكره‌كننده ما به علت گذر از پيچيدگي‌ها و شناخت كامل عرصه آن مذاكرات و آشنا بودن به شيوه‌ها و فنون موفقيت‌آميز گفت‌وگو تيمي قوي بود! 

فارس: ايشان همين چند هفته پيش هم گفتند «از آنجا كه تخصص مذاكره دارم، مي‌گويم ...» 

نبويان: بله! دستاورد «هيچ» تخصص ايشان است ... 

من از آقاي روحاني و محمد خاتمي رئيس‌جمهور وقت مي‌خواهم كه جواب دهند چرا با پذيرش پروتكل الحاقي كشور را به سمت جنگ بردند؟ البته آنها در پاسخ مي‌گويند كه بزرگترين دستاورد ما حفظ امنيت كشور بوده است! اما چگونه؟ 

آقاي روحاني در ادامه در كتاب خود نوشته است «دستاورد ما حفظ امنيت كشور و تكنولوژي هسته‌اي بود. شرايط سال ۸۲ شرايط تهديد بود و اگر با اروپا توافق نمي‌كرديم پرونده‌مان به شوراي امنيت مي‌رفت و با مخاطرات زيادي مواجه مي‌شديم ... استدلال ما اين بود كه با حداقل تعليق غني‌سازي اورانيوم، كشور را از خطر برخورد نظامي حفظ كنيم»

 

فارس: مگر آقاي موسويان معتقد نبود كه آمريكا به ۱۵ دليل نمي‌تواند به ايران حمله نظامي كند؟ ايشان كه در آن مقطع عضو تيم مذاكره‌كننده و بسيار نزديك به آقاي روحاني بود! آيا اين دلايلش را به آقاي روحاني منتقل نكرده بود؟ 

نبويان: اين را بايد از آقاي موسويان و آقاي روحاني پرسيد...

آقاي روحاني در ادامه مي‌نويسد كه با مذاكرات، كشور را از ركود اقتصادي نجات داده است، اين به آن معناست كه كشور در دوره دوم رياست جمهوري آقاي خاتمي از نظر اقتصادي قفل شده بود و آقاي روحاني و آقاي ظريف بودند كه اقتصاد ايران را نجات دادند! آقاي روحاني تأكيد مي‌كند كه ستاد اقتصادي دولت وقت از ركود و وضعيت اقتصادي كشور اعلام نگراني مي‌كرد، در حالي كه امروز هواداران آقاي خاتمي مي‌گويند دوره دوم رياست جمهوري ايشان بهترين دوره اقتصادي تاريخ ايران است. 

فارس: پس چگونه آقاي روحاني مي‌گويد كه در دو سال اول دوره دوم رياست جمهوري آقاي خاتمي اقتصاد كشور قفل شده بود؟ و سؤال ديگر، اگر آقاي روحاني كه آن زمان دبير شوراي عالي امنيت ملي و در رأس تيم مذاكره‌كننده هسته اي بوده است توانسته است با توافق با اروپا كشور را از ركود اقتصادي نجات دهد و تورم را تك‌رقمي كند، چگونه امروز كه رئيس‌جمهور است نمي‌تواند؟

نبويان: بله، جالب است واقعاً! ... 

آقاي روحاني در كتاب ديپلماسي هسته‌اي و امنيت ملي ايران مي‌نويسد، زماني كه من پرونده مذاكرات هسته‌اي كشور را دراختيار گرفتم، در كشور ركود اقتصادي حاكم بود و روابط ما با غرب به مشكل برخورده بود و حتي وام هم به ايران نمي‌دادند، از اين رو كشور به لحاظ سياسي، اقتصادي و حقوقي دچار چالش بود و در ادامه تصريح مي‌كند كه در واقع او و تيم مذاكره‌كننده بودند كه بار را از روي دوش نظام برداشتند، فضا را آرام كردند، اين يعني كه آقاي خاتمي و تيم اقتصادي‌اش توان اين كار را نداشتند! 

* لاريجاني به اظهار نظر روحاني درباره خودش دقت كند

آقاي روحاني در بخش ديگري از كتاب خود درباره مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا در سال‌هاي ۸۲ تا ۸۴ به كنار رفتن خود از مسئوليت مذاكرات و شوراي امنيت ملي اشاره مي‌كند و مي‌نويسد، پس از من پرونده را به كسي تحويل دادند كه تخصص ندارد! ما از آقاي علي لاريجاني مي‌خواهيم كه به اين اظهارنظر آقاي روحاني درباره خودش دقت كند:

«رويكرد ما تعامل با دنيا بود اما رويكرد آن تقابل با دنيا بود و همه دنيا را عليه ما را شوراندند. آقاي لاريجاني نظامي است. براي چه آمد‌ه است؟ دنيا نسبت به ايشان حساس است». آقاي روحاني مي‌گويد «اينها تخصص ندارند ولي ما تخصص داشتيم و با يك كلمه مي‌توانستيم سرنوشت مذاكرات را تغيير دهيم».

فارس: مثال هم مي‌زند در اين باره؟

نبويان: بله!

مي‌گويد تيم ما سه كلمه را به توافق اضافه كرديم و مشكل را حل كرديم ... در آن مقطع اكثر مسئولان با از سرگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي موافق بودند. آقاي روحاني مي‌گويد بدترين قطعنامه در زمان مسئوليت مهندس آقازاده صادر شد و پذيرش ترتيبات فرعي هم در آن دوره بود.

ايشان مي‌گويد ما ۲ جريان كلي در مذاكرات داشتيم: ۱- جريان تعامل منتقدانه با جهان و ۲- جريان تقابل. اين توصيف آقاي روحاني از ۲ سال خودش و ۳ سال آقاي لاريجاني است.

فارس: يعني اين واژه تقابل را نه درباره دوره آقاي جليلي بلكه خيلي زودتر از آن درباره دوره آقاي لاريجاني به‌كار برده است . . .

نبويان: بله! آقاي لاريجاني را اهل تقابل مي‌خواند ...

آقاي روحاني در ادامه كتابش مي‌گويد كه از اواسط سال ۸۴ و آغاز دوره مسئوليت علي لاريجاني در مذاكرات، استراتژي تقابل به اجرا درآمد! مردم بشناسند در نظر آقاي روحاني، آقاي لاريجاني اهل تقابل است آقاي روحاني در توصيف راهبرد آقاي لاريجاني براي مذاكرات مي‌گويد كه تيم جديد مسيري را انتخاب كرد كه با واقعيت صحنه بين‌المللي بسيار فاصله داشت و جالب است ايشان مي‌گويد كه روند قطعنامه‌هاي دوره مسئوليتم از نوامبر ۲۰۰۳ تا نوامبر ۲۰۰۴ نشانگر حل و فصل تدريجي مسائل بود اما در زمان دكتر لاريجاني، شيب منفي قطعنامه‌ها از زمان مهندس آقازاده هم بيشتر شد.

پس در ديد آقاي روحاني، آقاي علي لاريجاني يك فرد غير متخصص، اهل تقابل و ناوارد نسبت به فضاي بين‌الملل است. آقاي روحاني مي‌گويد دليل اينكه با تيم بعد از ما به گونه ديگري عمل كردند اين بود كه از رئيس جمهور وقت نااميد بودند. از سابقه آقاي لاريجاني هم در سپاه هم خبر داشتند و نسبت به كشوري كه كنش نظاميان در آن زياد باشند، حساس بودند و اضافه مي‌كند كه جك استراو وزير خارجه انگلستان مي‌گفت كه در دوره تيم قبلي، ما حرف‌هاي يكديگر را مي‌فهميديم و ضمناً تيمي بود كه كارشناسي مي‌دانست و اگر قولي به هم مي‌داديم مي‌دانستيم كه هر ۲ طرف به آن عمل مي‌كنيم.

فارس: بعضي مطرح كردند كه اگر آقاي ظريف وا داده است و مصالح ملي را در برجام رعايت نكرده است چرا پس از استعفاي اخيرش بيشتر از اصلاح‌طلبان، اصولگريان كوشيدند كه وي را به وزارت خارجه برگردانند؟

نبويان: اين دولت خيلي وقت است كه چند تن از وزرايش به دنبال استعفا هستند، اما جواب اين است كه بايد بمانيد، چون مردم به شما رأي دادند، بايد بمانيد و كار كنيد. شما شعار داديد كه جناح رقيبتان اهل تقابل با دنيا و شما اهل تعامل هستيد. تعامل هم يعني سازش، يعني هرچه اروپاييان گفتند ما گوش مي‌كنيم. بسيار خب. حل كنيد. مردم! ما با سازش با اروپا و آمريكا مشكلات شما را حل مي‌كنيم. بسم‌الله حل كنيد.

* دولت و وزرايش بايد بر سر كار بمانند تا مردم نتيجه تفكر سازش را ببينند

چرا دوستداران انقلاب اصرار داشتند كه آقاي ظريف بماند، براي آنكه تفكري كه اعلام مي‌كند من بي‌عرضه‌ام و بدون توافق با عزت نمي‌توانم مشكلات كشور را حل كنم، اين تفكر، تفكري نيست كه به درد مردم بخورد، پس بايد بماند و مردم ببينند نتيجه آن را.

رهبري سال ۸۲ مي‌گويند اجازه مذاكرات داديم كه براي مردم تجربه شود اين تفكر به تعبير من غربگرا نمي‌تواند مشكلي از مردم حل كند. اگر به اين جمله دقت كنيم متوجه مي‌شويم كه چرا امروز هم آقاي ظريف بايد بماند و استعفا هم ندهد؟ تا مردم ثمره تفكر او و رئيسش را ببينند و الّا بعداً آقاي ظريف و روحاني مي‌گفتند ما مي‌توانستيم مشكلات را از طريق تفاهم با عزت حل كنيم اما بعدي‌ها آمدند و خراب كردند.

فارس: خب الان هم بحث اختيارات دولت و رئيس‌جمهور را مطرح مي‌كنند، آقاي روحاني چند بار گفته‌اند كه اختيار تحقق همه مطالبات مردم در دست ايشان نيست . . .

نبويان: اختيارات يعني چه؟ رهبري در برجام چند خط قرمز براي شما گذاشت؟ رعايت كرديد؟ رهبري گفت تعهدات گام به گام باشد. گفته غني‌سازي اين جور باشد، آيا رعايت كرديد؟ الان وزارت علوم، آموزش و پرورش، نفت كه پول كشور دست اوست دست كيست؟ وزارت اقتصاد و ماليات‌هايي كه از مردم مي‌گيرد دست كيست؟ تقريباً كل مملكت دست دولت است. آيا رؤساي دانشگاه‌ها را جريان به قول شما تندرو منصوب مي‌كند؟

فارس:‌ خب، هواداران دولت مي‌گويند كه نهادهاي انتصابي دست دولت نيست و بسياري از حوزه‌ها در دست دولت است . . .

نبويان: آيا رؤساي دانشگاه‌ها را سپاه منصوب مي‌كند؟ آيا وزير خارجه، آقاي ظريف را سپاه منصوب كرده است؟ آقاي زنگنه را چطور؟

* زحمتش را سپاه مي‌كشد، روحاني و زنگنه مي‌روند براي افتتاح

بگويند سپاه كجا دخالت مي‌كند؟ من چند ماه پيش رفته بودم بندر عباس، به من گفتند بيا در ستاره خليج فارس سخنراني كن. من خيلي تعجب كردم، چون من كه موضعم مشخص است، ولي وقتي رفتم ديدم كلاً در دست بچه‌هاي سپاه است. ۷۰۰ عضو دارد كه دارند زحمت مي‌كشند كه در پالايشگاه بنزين توليد كنيم، اما موقع افتتاح، زنگنه و روحاني مي‌روند براي افتتاح.

آيا اين معني دخالت سپاه است؟ اگر سپاه برود كنار، آقاي روحاني و آقاي ظريف بگوييد آيا يك كار عمراني انجام مي‌دادند؟ الان مردم فو‌ق‌العاده تحت فشارند. دولتي‌ها و حاميان دولت در توجيه مي‌گويند به خاطر ترامپ است، اما چهار سال اول كه چند كارخانه تعطيل شد، آن زمان كه اوباما بود و بعد اساساً چه چيزهايي ربط به ترامپ دارد؟

شما كه قبل از سال ۹۲ مي‌گفتيد علت ۲۰ درصد مشكلات اقتصادي مربوط به تحريم‌ها است و ۸۰ درصد از سوءمديريت است. چگونه الان ۱۰۰ درصد مشكلات ناشي از تحريم‌ها است؟ اينكه شما ۱۸ ميليارد دلار را در يك ماه معلوم نيست به چه كساني توزيع مي‌كنيد؟ اينكه ۶۰ تُن طلا را نابود مي‌كنيد و كارخانه‌ها را تعطيل كرديد به خاطر ترامپ است؟

اگر ما تحريم هستيم، پس چرا اين قدر واردات داريم؟ وقتي واردات مي‌كنيد بايد پول را منتقل كنيد، چگونه پول را منتقل مي‌كنيد؟ همين الان مگر ترامپ نيست؟

اگر ترامپ دشمن است، چرا دولت ما به او كمك مي‌كند؟ چين در مقابل آمريكا ايستاد و آمريكا براي يك قلم صادراتي چين به آمريكا تعرفه گذاشت. در مقابل، چين براي ضربه زدن، كارشناسي كرده و ايستاده است اگر مذاكره مي‌كند، ضمناً در مقابل آمريكا مي‌ايستد. ديده كه بيشترين واردات سويا را از آمريكا دارد، آمد واردات را قطع كرد، در نتيجه جواب افزايش تعرفه آمريكايي‌ها را داد و به علاوه، محصول سويا روي دست كشاورزان كه اكثريت را در ايالات حامي ترامپ باقي مي‌ماند و براي دوره بعد براي انتخاب مجدد او مشكل ايجاد مي‌كند. 

دولت آقاي روحاني رفته است از آمريكا سويا ۳۰۰ هزار تن از آمريكا وارد كرده است در حالي كه نياز ما ۶۰ هزار تن بوده است. آقاي روحاني جواب دهد كه چه كسي اين قرارداد را امضا كرده است؟ و پول آن را چگونه پرداخت مي‌كند؟ مگر نمي‌گوييد كه نمي‌توانيم پول منتقل كنيم؟ اين چه سياستي است؟ دشمن دارد به ما ضربه مي‌زند، آن وقت ما به او كمك مي‌كنيم؟ ... خب مذاكره هم كرديد، برجام چه شد؟ مذاكره‌كننده چه كسي بايد باشد؟

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي