دوشنبه 04 شهريور 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 نمايندگان طرفدار FATF دقيقا به چه چيزي رأي داده‌اند؟!
تاريخ  :  1398/02/31
تحليلگر :
مترجم :

اظهارات اين نماينده مجلس نشان مي‌دهد كه حاميان دولت اطلاعات اوليه و ساده در مورد FATF را ندارند و چشم بسته به دنبال تحميل تعهداتي ديگر همچون آنچه در برجام اتفاق افتاد هستند.


به تازگي مصطفي كواكبيان، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي و از حاميان جدي لوايح مربوط به FATF در يك برنامه تلويزيوني اظهاراتي را نسبت به اين لوايح مطرح كرده است كه نشان مي‌دهد وي هنوز از ابتدايي‌ترين مسائل مربوط به اين لوايح مطلع نيست! 

مصطفي كواكبيان در برنامه تلويزيوني «چهل 57» و در بخشي از سخنان خود به موضوع FATF پرداخته و مطالبي را بيان كرده است كه نه تنها هيچ پشتوانه كارشناسي ندارد، بلكه نشان از بي‌اطلاعي او نسبت به ابتدايي‌ترين مسائل مربوط به FATF دارد. در ادامه به بررسي سخنان وي خواهيم پرداخت. 

 

تعداد اعضاي FATF چند كشور است؟ 38 عضو  يا 188 عضو!

كواكبيان درباره لوايح مربوط به FATF مي‌گويد: «تصور من اين است كه ما ناچاريم اين لوايح را تصويب كنيم؛ 188 كشور دنيا به FATF پيوسته‌اند و نمي‌توان گفت همه اين‌ها خوار و ذليل هستند. ما معتقديم سيستم بانكي ما در صورت نپيوستن به گروه اقدام مالي قفل مي‌شود.» وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا الآن سيستم بانكي ما آزاد است، مي‌گويد: «الآن ما در حالت ليست سياه نيستيم و سه بار تا به حال وضعيت ما را تمديد كرده‌اند. ما معتقديم اگر اين كار را نكنيم، حتماً دچار مشكل مي‌شويم.»   

بايد توجه داشت كه: اولاً FATF يك نهاد بين‌الدولي است كه 38 كشور و نهاد منطقه‌اي عضو آن هستند  نه 188 كشور! 

ثانياً مسأله ايران با FATF، پيوستن يا نپيوستن به گروه اقدام مالي نيست، بلكه تمام اختلاف نظرها ميان طرفداران و مخالفان FATF به موضوعِ همكاري كردن با اين نهاد و اجراي همه عناصر برنامه اقدام برمي‌گردد و الا موضوعِ پيوستن ايران به FATF اساساً مطرح نيست. 

ثالثاً بر خلاف ادعاي كواكبيان، از سال 95 تا به امروز FATF هفت بار در نشست‌هاي 24 ژوئن 2016 (3 تير 95)، 23 ژوئن 2017 (2 تير 96)، 3 نوامبر 2017 (12 آبان 96)، 23 فوريه 2017 (4 اسفند 96)، 29 ژوئن 2017 (8 تير 97)، 19 اكتبر 2018 (27 مهر 97) و 22 فوريه 2019 (2 اسفند 97) نام ايران را از ليست سياه تعليق كرده است!  لازم به ذكر است در اين مدت اگرچه نام ايران در ظاهر از ليست سياه FATF تعليق شده است، اما چون مهم‌ترين بخش از اقدامات متقابل يعني شناسايي تقويت شده مشتري، همچنان درباره ايران اعمال مي‌شود، در واقع ما هنوز در ليست سياه قرار داريم. 

رابعاً اين ادعا كه در صورت همكاري نكردن با FATF، سيستم بانكي ما قفل خواهد شد، ادعاي بي‌پايه‌اي است كه شواهد فراواني بر رد آن وجود دارد؛ به عنوان نمونه با اين كه نام ايران از سال 88 تا 95، در ليست سياه FATF قرار داشته است، با اين حال مشكلات بانكي ايران پس از تحريم‌هاي بانكي و مالي در سال 91 به وجود آمد. اين موضوع به خوبي نشان مي‌دهد مبناي تصميم‌گيري بانك‌هاي خارجي براي همكاري با ايران، تحريم‌هاي بانكي است كه امروز از سوي آمريكا به ايران تحميل شده است، نه ليست سياه FATF.  

 

حق تحفظي كه هيچ گاه پذيرفته نخواهد شد! 

كواكبيان در بخش ديگري از سخنان خود مدعي است: «ما در اين لوايح «حق تحفظ» براي خودمان قائل شده‌ايم و در ابتداي اين لوايح آمده است كه اگر شروط ما پذيرفته شود، ما ملحق شويم.»   

در پاسخ به اين ادعا بايد توجه داشت در صورتي كه اعلاميه تفسيري دولت درباره لايحه الحاق ايران به كنوانسيون CFT بيانگر پذيرشِ تفسيرِ خاصي از معاهده از سوي ايران باشد، لازم است شرايط مندرج در ماده 19 كنوانسيون بين‌المللي حقوق معاهدات وين را احراز نمايد. طبق ماده 19 كنوانسيونِ بين‌المللي حقوق معاهدات، قرار دادن حق تحفّظ تنها در صورتي امكان‌پذير است كه: اولاً متن كنوانسيون، حق شرط را منع نكرده باشد، ثانياً فقط در موارد خاصي كه كنوانسيون اجازه داده باشد امكان حق شرط وجود دارد و ثالثاً شرط و يا تحفظ، مخالف هدف و منظور آن كنوانسيون نباشد؛   

با نگاهي به كنوانسيون مبارزه با تأمين مالي تروريسم (CFT) روشن مي‌شود اين كنوانسيون نه تنها اجازه حق تحفظ را درباره تعريف تروريسم نداده است، بلكه در ماده 6 اين كنوانسيون تصريح مي‌كند در اعمال جزايي منظور در اين كنوانسيون نبايد هيچ ملاحظه سياسي، فلسفي، عقيدتي، نژادي، قومي، مذهبي و ... دخالت داشته باشد.  

تجربه ناموفق تعدادي از كشورها در قرار دادن حق تحفظ درباره تعريف تروريسم مؤيد ديگري بر اين موضوع است. به عنوان مثال پس از آن كه مصر كنوانسيون مقابله با تأمين مالي تروريسم (CFT) را پذيرفت، در بيانيه تفسيري خود مدعي شد مقاومت ملي را در تمامي صورت‌هايش شامل مقاومت مسلحانه در برابر اشغال و تجاوز خارجي با توجه به اصل آزادي و خودياري به عنوان فعاليت تروريستي تلقي نمي‌كند؛ با اين حال آمريكا در اعتراض به اين بيانيه تفسيري، با استناد به ماده 6 اين كنوانسيون و ماده 19 كنوانسيون حقوق معاهدات وين، مانع قرار دادنِ حق تحفظ در اين كنوانسيون شد. 

 

اينستكس، يك اعلام موضع در برابر آمريكا! 

كواكبيان در بخش ديگري از سخنان خود به سازوكار مالي اروپايي‌ها اشاره كرده و مي‌گويد: «شايد اينستكس اروپايي‌ها خيلي به مبادلات تجاري و بانكي ما كمك نكند، اما اين يك اعلام موضع در برابر آمريكاست و خيلي مهم و ارزشمند است.»   

اگرچه اعتراف كواكبيان به ناكارآمدي اينستكس را مي‌توان گام مثبتي در جهت فهم واقع‌بينانه‌تر رفتارهاي اروپا دانست، اما تلاش وي براي دستاوردتراشي براي اينستكس به هيچ وجه قابل قبول نيست. ايده اوليه ايجاد كانال ويژه مالي با اين هدف از سوي اروپايي‌ها مطرح شد كه ايران علي‌رغم تحريم‌هاي آمريكا بتواند نفت خود را بفروشد و كالاهاي مورد نياز خود از جمله كالاهاي تحريمي آمريكا همچون قطعات خودرو، فلزات گرانبها و ... را وارد كند. با اين حال بيانيه وزراي خارجه سه كشور اروپايي پس از ثبت اينستكس نشان داد اروپا اراده‌اي براي دور زدن تحريم‌هاي آمريكا ندارد و اينستكس قرار است در چارچوب نظام تحريمي آمريكا فعاليت كرده و صرفاً براي واردات غذا و دارو استفاده شود!  بنابراين چنين سازوكاري بيش از آن كه اعلام موضع اروپا در برابر آمريكا باشد، نشان دهنده همسويي اروپا و آمريكاست! 

 

نعمت برجام! 

كواكبيان در بخش ديگري از سخنان خود در دفاع از برجام مي‌گويد: «برجام هم اگر همين يك خاصيت را داشته باشد كه 7 قطعنامه تحريمي را لغو كرده، براي ما نعمت است.» وي تصريح مي‌كند: «اگر ترامپ از برجام خارج نمي‌شد، خيلي اتفاقات خوبي مي‌افتاد؛ مثلا توتال آمد 5 ميليارد دلار قرارداد بست، اما بعد رفت!»   

به نظر مي‌رسد براي ارزيابي ميزان موفقيت برجام، بايد به واقعيت‌هاي عيني نگاه كرد نه به قطعنامه‌هاي روي كاغذ. اگرچه برجام قطعنامه‌هاي تحريمي سازمان ملل را معلق ـ و نه لغو ـ كرده، اما خروج آمريكا از برجام و بازگشت تحريم‌هاي يك‌جانبه اين كشور، عملاً شرايط كشور را به قبل از برجام برگردانده است. در چنين شرايطي سخن گفتن از بركات برجام، مشكلي را حل نمي‌كند.  

بدعهدي توتال در قرارداد نفتي با ايران با چراغ سبز كشورهاي اروپايي و در تعارض با تعهدات برجامي آنها رخ داده است كه باز هم نشان‌دهنده همسويي اروپا با آمريكاست و اين پيام را به ايران مي‌دهد كه به جاي تكيه بر شركت‌هاي اروپايي، به توان داخلي كشور همچون قرارگاه خاتم الانبياء اعتماد كرده و يا لااقل با شركت‌هاي غير غربي همكاري كند. در هر صورت كواكبيان به عنوان يك نماينده مجلس و يكي از طرفداران برجام به جاي اين كه از آرزوهاي خود درباره سرمايه‌گذاري توتال سخن بگويد، بايد به اين پرسش‌ها پاسخ دهد كه چرا به عنوان نماينده مردم در مجلس به اشكالات و ضعف‌هاي توافق برجام اعتراض نكرده است تا آمريكا نتواند به اين سادگي از آن خارج شود؟! چرا با وجود حرف و حديث‌هاي فراواني كه در قرارداد نفتي توتال وجود داشت، ايشان با حمايت از اين قرارداد نفتي،  سبب وارد آمدن چنين خسارتي به كشور شد و اين كه امروز پس از خروج توتال از قرارداد نفتي با ايران، او و همكارانش چه اقدامي جهت احقاق حقوق از دست رفته ايران كرده‌اند؟ 

در هر حال با توجه به بي‌اطلاعي آقاي كواكبيان از ابتدايي‌ترين مسائل مربوط به FATF آن هم حدود 3 سال پس از مطرح شدنش در فضاي سياسي كشور، جاي اين سؤال وجود دارد كه ايشان و برخي ديگر از نمايندگان مجلس، چرا هنوز از جزئيات و نكات فني لوايح مربوط به FATF اطلاع ندارند؟

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي