جمعه 28 تير 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 پشت پرده اصرار اروپا براي تحميل FATF به ايران
تاريخ  :  1398/02/05
تحليلگر :
مترجم :

مشروط كردن INSTEX به اجراي گام‌هاي FATF، تلاش اروپا براي شفافيت و اشراف اطلاعاتي بر تبادلات مالي كشور در راستاي موثرتر هرچه بيشتر تحريم‌ها است. سؤالات ساده‌اي مطرح است كه وقتي مبدأ و مقصد ابزار پشتيباني مشخص است؛ چه نيازي به استانداردهاي FATF است؟


(INSTEX (Instrument in Support of Trade Exchanges در 31 ژانويه سال جاري ميلادي به‌عنوان ابزار پشتيبان مالي توسط سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس، در غياب ساير كشورها رونمايي شد. بيانيه روز رونمايي در بخارست روماني دست‌مايه پردازش رسانه‌اي اين روزها شده و به عبارتي مهم‌ترين سند براي بررسي ابعاد رابطه مالي ايران و اروپا بعد از خروج آمريكا از برجام است.

 

تلاش اروپا براي شفافيت در راستاي كارآمدي تحريم‌ها

يكي از برجسته‌ترين نقاط اين بيانيه‌ها، ارتباطي است كه سران اروپايي بين كنوانسيون‌هاي مرتبط با FATF و ابزار مالي برقرار كرده‌اند. درواقع آن‌ها انتظار دارند كه ايران براي پيشرفت اين ابزار مالي به‌صورت پيش‌فرض اين كنوانسيون‌ها را بپذيرد. اين در حالي است كه موضوع FATF در ايران همچنان محل چالش است. در بيانيه بخارست تأكيد شده است كه اين ابزار پشتيبان، «منطبق با بالاترين معيارهاي بين‌المللي در زمينه مبارزه با پول‌شويي، مبارزه با تأمين مالي تروريسم (AML/CFT) و تبعيت از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و سازمان ملل منطبق خواهد بود» و در ادامه بيانيه، مطرح كرده كه انتظار مي‌رود ايران «فوراً تمامي عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا كند.»

 آنچه اروپا از ايران انتظار دارد، بيانگر نوعي مطالبه است كه با شرط (بخوانيد اجبار) تفاوت چنداني ندارد. بايد به اين نكته توجه داشت كه بالاترين معيارها (AML/CFT) براي كشورهايي اعمال مي‌شود كه در ليست سياه FATF باشند. اين در حالي است كه ايران در شرايط تعليق از اقدام متقابل قرار دارد و اين موضوع حاكي از نوعي بدبيني و پيش‌فرض منفي اين كشورها به ايران است.

ساحات(اينستكس) نهاد متناظري است كه اروپا از ايران درخواست دارد كه متناظر با شركت ثبت‌شده در فرانسه، در ايران ايجاد شود تا مسئول تراكنش‌هاي ريالي باشد. شفاف و مؤثر بودن اين نهاد، دو درخواستي است كه در بيانيه بر آن تأكيد شده است. اين درخواست را بايد در كنار اعمال بالاترين معيارهاي ضدپول‌شويي و تأمين مالي تروريسم ديد. به عبارت بهتر، اروپا از طرفي با اعمال اين معيارها سعي در شناسايي هويت مشتري (ذي‌نفع واقعي) و مصرف‌كننده نهايي دارد. همچنين به دنبال شفاف كردن منشأ پول و موضوع تجارت بوده و از طرف ديگر با شفاف و مؤثر بودن نهاد متناظر ايراني به دنبال نوعي اشراف اطلاعاتي بر تبادلات مالي كشور است.

 

اينستكس فقط يك شركت خصوصي حسابداري است نه بيشتر

هشت ماه تعلل اروپا براي راه‌اندازي يك شركت خصوصي كه مي‌توانست در چند ساعت هم انجام شود، اين روزها موافقان برجام اروپايي را هم در رديف منتقدان اعتماد به اروپا قرار داده است. كشورهاي اروپايي با نوعي تقسيم ريسك بين خود، اين شركت خصوصي را با سرمايه 3 هزار يورويي در وزارت خارجه فرانسه ايجاد كرده‌اند. نقش انگلستان دراين‌بين حسابدار است و آلمان نيز رياست آن را بر عهده دارد. اين شركت كه تراكنش‌هاي يورويي را مديريت مي‌كند، درواقع وكيل ايران در نحوه هزينه كرد درآمدهاي نفتي كشور است.

 فرانسه و اسپانيا هم‌زمان با خروج ترامپ از برجام واردات نفت را متوقف كردند و در ماه‌هاي اخير نيز يونان و ايتاليا در همراهي با تحريم هاي آمريكا بااينكه از معافيت نفتي برخوردار بودند؛ واردات خود از ايران را به صفر رساندند. بنابراين طبق سازوكار INSTEX ايران، كشورهاي اروپايي را وكيل هزينه كرد فروش نفت خود به ساير كشورهاي غيراروپايي خواهد كرد و از اين رهگذر است كه هم خريداران نفت ايران شناسايي مي‌شود و هم از طرفي بازار واردات محصولات مصرفي كشورهاي اروپايي (بخوانيد ايران) حفظ خواهد شد.

تامس مدير تجاري شركت مك كينزي آلمان، در مصاحبه خود با مجله گلوبال تريد، در تعريف اين ابزار پشتيباني مي‌گويد:« اين سازوكار به‌عنوان يك حساب سپرده معتمد عمل مي‌كند و قرار نيست بين ايران و اروپا تراكنش مالي را ردوبدل كند و فقط در فواصل زماني منظم تراز معاملات را تسويه مي‌كند». تامس در ادامه مصاحبه خود با مجله گلوبال تريد مي‌افزايد: شركت‌هاي بزرگ از ترس تحريم‌هاي آمريكا در اين سازوكار با اين كشورها همراهي نخواهند كرد و در حال حاضر نيز هيچ بانك يا موسسه مالي در اين ابزار پشتيبان حضور ندارند چراكه اساساً قرار نيست پولي جابه‌جا شود و اين‌يك تهاتر است كه در كارآمدي آن ترديدهايي فراواني وجود دارد. تامس مي‌گويد: اين عدم حضور شركت‌هاي بزرگ مالي سبب نوعي عدم تعادل تجاري مي‌شود كه نمي‌تواند فروش نفت ايران را پوشش دهد.

 بااين‌حال بي‌ارتباطي FATF و INSTEX ازلحاظ فني، همان سؤالات ساده‌اي است كه بارها در رسانه‌هاي مختلف مطرح‌شده است و پاسخي درخور توسط مديران اجرايي مذاكره طلب به آن داده نشده است. مسئولان بايد به اين سؤالات پاسخ دهند با وجود اينكه مبدأ پول در اين ابزار مالي مشخص (پول نفت) است و در تعاريف پول‌شويي بايد پول، با مبدأ مجرمانه باشد چه نيازي به اجراي استانداردهاي FATF است. از طرف ديگر مقصد پول را نيز خود اروپايي‌ها، تجارت مشروع در حوزه دارو و غذا عنوان كرده‌اند، بنابراين اقلام و موضوع تجارت آن‌هم محدود هستند. در فرآيند اين ابزار مالي هم بازيگران محدودي تحت شديدترين نظارت‌ها مشاركت دارند بنابراين وجود FATF محلي از اعراب ندارد.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي