دوشنبه 04 شهريور 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 انشا‌نويسي يا الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت؟!
تاريخ  :  1398/02/05
نوع : يادداشت

الگوي پايه، از كلمات درستي تشكيل شده، اما تركيب و مفصل‌بندي اين كلمات باهم، فرسنگ‌ها با سند پايه الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت فاصله دارد و حتي بخش‌هايي از اين سند، تا سطح انشانويسي و كليات كم‌خاصيت، تنزل يافته است.


رضا غلامي*

از اهميت الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت هرچه گفته شود، كم است. كشور ما به بركت انقلاب اسلامي سال‌هاست در مسير پيشرفت گام‌ برمي‌دارد و بدون ترديد، آن پيشرفتي ارزشمند و سعادت‌بخش است كه نه‌فقط مشروعيتش از طريق ابتنا بر ‌جهان‌بيني و احكام اسلامي حاصل شده باشد، بلكه از گنجينه عظيم و منحصربه‌فرد تعاليم مترقي اسلام كه دربردارنده منظومه فكري روشن براي پيشرفتِ توأمان مادي و معنوي است، به نحو صحيح، عميق و روشمند بهره برده باشد.

طي سده گذشته، يعني از نهضت مشروطه، با تلاش جريان روشنفكري غرب‌گرا، و البته با سركوب افكار منتقد، تقليد از الگوهاي توسعه غربي در ايران به يك ارزش تبديل شد و اين‌گونه القا گرديد كه پيشرفت و توسعه ايران جز با غربي شدن از فرق سر تا ناخن پا حاصل‌ نمي‌شود. براين‌اساس طي دهه‌هاي متوالي، به‌خصوص در دوران منحوس پهلوي، الگوهاي غربي بر كشور مسلط شد و هرگونه صحبت از درك و به‌كارگيري الگوي اسلامي ترقي و پيشرفت، به جرمي نابخشودني تبديل گرديد.

با همه اينها، الگوهاي غربي، نه‌تنها فاقد مشروعيت مورد نياز جامعه اسلامي بود، بلكه از جهت كارآمدي نيز با مشكلات جدي روبه‌رو گرديد. درواقع سال‌هاي متمادي از سلطه الگوهاي توسعه غربي سپري شده بود، بدون اينكه جامعه ايراني طعم پيشرفت حقيقي را چشيده باشد. حقيقت اين است كه روشنفكران غرب‌گرا نتوانستند مزيت‌هاي توسعه مادي غربي را به ايران انتقال دهند و سهم ملت ايران از توسعه، تنها به رنگ و لعابي فريبنده، آن هم در چند شهر بزرگ مانند تهران منحصر شد كه آن هم بدون صحنه‌گرداني تحقيرآميز ده‌ها هزار مستشار خارجي و فتح باب تاراج سرمايه‌هاي ملي، زمينه استمرار نداشت.

با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و احياي انديشه پيشرفت اسلامي، نگاه‌ها به سمت متفكران مسلمان چرخيد و اين توقع ايجاد شد كه نه‌فقط  پيشرفت ملت ايران مبتني بر ‌جهان‌بيني، احكام و ارزش‌هاي الهي باشد و باب بهره‌گيري نظام‌مند از انديشه اسلامي در ساحت پيشرفت گشوده شود، بلكه ميدان‌هاي عمل و نظام‌هاي اجرايي كشور نيز به روي پيشرفت اسلامي باز شود. در طول چهار دهه گذشته، به بركت هدايت‌هاي هوشمندانه ولايت فقيه، جهت‌گيري كلان كشور مبتني بر تعاليم الهي بوده و اجازه انحرافات عمده از خطوط فكري اسلام داده نشده، اما روشن است كه هنوز فرصت احاطه الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت و كنار رفتن نُرم‌هاي غربي براي كشور فراهم نشده است.

در سال‌هاي اخير به دستور رهبر بزرگوار انقلاب، بسترهاي لازم براي دستيابي به اين الگو مهيا گرديد و مركزي نيز به نام مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت براي عينيت‌بخشي به چنين الگويي تأسيس شد. به لطف الهي طي چند سال اخير، كوشش‌هاي مهمي براي بحث و گفت‌وگو درباره اجزاي گوناگون الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت صورت گرفته است كه توليد سند الگوي پايه، محصول اين كوشش‌هاست. من با قدرداني از زحمات عزيزانمان در مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت و تبريك به آنها كه نتيجه تلاششان نه‌فقط مورد عنايت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، بلكه منشأ شكل‌گيري جرياني مبارك در كشور در جهت ترسيم افق پنجاه ساله شده، در شرايط فعلي، پاسخگويي شايسته به فراخوان رهبر عزيز انقلاب مبني بر ورود نخبگان به صحنه، در جهت تكميل و ارتقاي اين سند را ضروري‌ مي‌دانم.

نبايد فراموش كرد كه اين الگو به فراخور طرازي كه رهبر انقلاب براي آن تعيين كرده، از ارزشي مضاعف برخوردار است و نبايد در كسب جايگاه علمي محكم، موجه و قابل دفاع براي آن، كوتاهي شود. من معتقدم اين الگوي پايه، از كلمات درستي تشكيل شده، اما تركيب و مفصل‌بندي اين كلمات باهم، فرسنگ‌ها با سند پايه الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت فاصله دارد و حتي بخش‌هايي از اين سند، تا سطح انشانويسي و كليات كم‌خاصيت، تنزل يافته است. براي درك اين معنا، در ادامه، اهمّ اشكالات اين الگو را عرض مي‌كنم و اميدوارم برادران و خواهران گرامي در مركز الگو، به اين اشكالات در فرايند تكميل و ارتقاي سند، توجه صحيح و عالمانه‌اي مبذول دارند.

يكم. الگوي پايه از بطن يك نظريه مادر در باب «پيشرفت اسلامي» متولد نشده و اساساً معلوم نيست نويسندگان اين متن، با چه تفكر و نظم علميِ مدون و آزمون‌شده‌اي درزمينه پيشرفت اسلامي، به طراحي الگوي پايه مبادرت كرده‌اند؟ جا داشت به عنوان مقدمه، ابتدا تصويري از نظريات موجود ارائه گردد و سپس ساختمان يك نظريه ممتاز و كارآمد كه الگوي پايه به آن تكيه كرده، معرفي شود؛ هرچند من معتقدم چنين نظريه ممتازي هنوز وجود ندارد و در اين سال‌ها به‌رغم توصيه دلسوزان، سرمايه‌گذاري لازم براي رسيدن به آن صورت نگرفته است.

دوم. متن الگوي پايه، محصول يك تعريف ساده، سطحي و ناقص از الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است و آن را در حد يك چشم‌انداز و مجموعه‌اي از شاخص‌ها و توصيه‌هاي كلي تنزل داده است.

سوم. بخشي از متن الگوي پايه، بديهيات جمهوري اسلامي و توضيح واضحاتي است كه بهتر از آن در متون مادر مانند قانون اساسي، وصيت‌نامه امام راحل (ره)، بيانات رهبر بزرگوار انقلاب، و سياست‌هاي كلي نظام به‌وفور يافت‌ مي‌شود و درج ساده اين جنس مطالب، ارزشي براي الگوي پايه ايجاد نكرده است.

چهارم. مسئله الگو اين نيست كه مجموعه‌اي از مطلوب‌هاي بعضاً كلي و واضح را فهرست كنيم...، بلكه مسئله اين است كه چگونگي رسيدن به اين مطلوب‌ها را (آن هم به‌صورت جزئي و دقيق) در قامت يك مدل و سيستم بيان كنيم. به عبارت ديگر، ما به الگويي نياز داريم كه نه‌تنها «مسير» رسيدن به مقاصد، بلكه «روش‌ها»، «ابزارها» و «فناوري‌هاي مورد نياز»، اعم نرم و سخت در آن، با نظم علمي مشخص بيان شده باشد. ضمناً در اين الگو نشانه‌اي از اشراف علمي نويسندگان به شرايط فعلي كشور و آينده‌نگري آنها وجود ندارد؛ حداقل‌ مي‌توان گفت كه «ايرانيت» الگو، مولود يك توصيف، تحليل و آينده‌پژوهي مدون و نقدشده نيست.

پنجم. در الگوي پايه، «نقاط تمركز» و «تحول‌آفرين» معرفي نشده است؛ يعني معلوم نيست گرانيگاه و سكو يا سكوهاي پرتاب در اين الگو چيست. درواقع الگوي پايه، فاقد ارزش استراتژيك است و قادر نيست لوكوموتيو پيشرفت را بر روي ريل گذاشته، به مقصد برساند.

ششم. متن الگوي پايه نه‌فقط از «‌صورت‌بندي علمي» دقيقي تبعيت‌ نمي‌كند، بلكه «نامنسجم» است و درباره بسياري از واژه‌هاي آن، ابهامات يا تفاسير متنوع و بعضاً متعارضي به چشم‌ مي‌خورد. درواقع از سند پايه اين توقع وجود دارد كه تفرقه و تشتت را به وحدت تبديل كند؛ اما الگوي پايه كمكي در اين زمينه‌ نمي‌كند، بلكه برعكس، باب تفاسير متنوع و متكثر را باز نگه‌ مي‌دارد.

هفتم. در الگوي پايه نبايد به صرف تعيين مرزهاي كليِ دو ‌جهان‌بيني الهي و ‌جهان‌بيني الحادي اكتفا كرد؛ بلكه مهم، تعيين تفاوت‌هاي كلي و حتي در مواردي جزئي دو «دستگاه» پيشرفت اسلامي و غربي است؛ چيزي كه در متن الگو رد پايي از آن ديده‌ نمي‌شود.

هشتم. الگوي پايه پيش از هرچيز بايد يك دستگاه فكري «پويا» در كشور ايجاد كند كه بتواند پاسخ صدها پرسش و مسئله ريز و درشت را در اختيار مديران كشور قرار دهد؛ اما اين الگو هيچ شباهتي به يك دستگاه فكري پويا و پاسخگو ندارد و صدها سؤال جدي را بي‌پاسخ خواهد گذاشت.

نهم. امروز يك پرسش اساسي از نويسندگان متن الگوي پايه وجود دارد و آن اين است كه اين سند دقيقاً چه مشكلي را در حركت كشور حل‌ مي‌كند و چه نيازهايي را مرتفع‌ مي‌سازد؟ به نظر مي‌رسد اين الگوي پايه با چنين مختصاتي، قادر به ايجاد تغييري در حركت پيچيده و چندلايه‌اي كشور، و حل هزاران معادله سخت در عرصه پيشرفت همه‌جانبه، نيست.

دهم. مسئله اصلي، تبديل مفاد كليدي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به يك گفتمان مسلط است. اگر كل اسناد فكري غرب وارسي شود، چيزي به نام سند الگوي توسعه غربي يافت‌ نمي‌شود و آنچه با عنوان الگوي توسعه غربي وجود دارد، گفتماني قدرتمند و تقريباً بلامنازع و البته نامرئي است كه منويات نظام دموكراسي ليبرال را در جهان و در يك «پروسه» محقق‌ مي‌كند و كسي در عالم غرب، توان حركت فعال در برابر آن را ندارد. بنابراين هنر نويسندگان الگو اين است كه فناوري تبديل الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به گفتمان مسلط و فراگير يا جريان قوي و خروشنده را به مثابه تضمين تحقق اين الگو، عرضه كنند.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي