سه شنبه 04 تير 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 پورابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:
 دولت روحاني غرب را گستاخ‌تر كرد/ از بودجه ۹۸ بويي از جنگ اقتصادي به مشام نمي‌رسد
تاريخ  :  1398/01/16

پورابراهيمي گفت: صدماتي كه در حوزه اقتصادي به كشور وارد شده، ناشي از انحراف از مسير اصلي آرمان‌هاي اقتصادي انقلاب است.


محمدرضا پورابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس كه در سال ۹۷ اظهارات صريحش در انتقاد از سياست‌هاي ارزي دولت و مخالفت صريح با FATF، وي را به يكي از جدي‌ترين منتقدان سياست‌هاي اقتصادي دولت در مجلس تبديل كرد.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس يكي از عوامل مؤثر در مشكلات اقتصادي كشور را عدم توجه به مباني ارزشي و فقهي اقتصاد مي‌داند و معتقد است: «بر اساس آرمان‌هاي انقلاب اسلامي قوانين بانكي بايد بر اساس مباني اسلامي و شيعي پايه گذاري مي‌شد كه در اين بخش حرمت ربا از موضوعات بسيار مهم بود اما در ادامه راه انقلاب اين آرمان‌ها مورد بي توجهي قرار گرفت و امروز بخشي از مشكلات نظام بانكي ناشي از عدم به روز رساني قانون در حوزه نظام بانكي بر اساس مباني اسلامي و شيعي است.»

وي صدماتي كه در حوزه اقتصادي به كشور وارد شده است را ناشي از انحراف از مسير اصلي انقلاب عنوان مي‌كند و اعتقاد دارد، «تبعات ناشي از اين انحراف مشكلاتي را براي اقتصاد كشور ايجاد كرده است.»

پور ابراهيمي تجربه برجام را تجربه‌اي شيرين خواند و گفت: «برجام اين تجربه را به ملت ايران آموخت كه با جريان استكباري بايد از موضع قدرت صحبت كنيم.»

وي معتقد بود از بودجه سال ۹۸ بويي از جنگ اقتصادي به مشام نمي‌رسد.

به گفته رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تفاوت بودجه سال ۹۸ با بودجه سال‌هاي ۸۰ و۷۰ و ۶۰ حدود ۵ درصد است، در حالي كه وقتي در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم و ادبيات دولت تغيير كرده است بايد آرايش اقتصادي دولت نيز تغيير كند. نمي‌توان با آرايش صلح اقتصادي در شرايط جنگ اقتصادي حضور يافت.

 

متن كامل اين مصاحبه به شرح زير است:

مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم تاكيد كردند «اقتصاد ضعيف، نقطه ضعف و زمينه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است» به نظر شما عامل ضعف اقتصاد ايران بعد از انقلاب چيست؟

در بيانيه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبري تبيين دقيقي براي وضعيت كنوني و راهبردهاي انقلاب از نگاه كارشناسي و تخصصي داشتند، يكي از عوامل مؤثر در مشكلات اقتصادي كشور عدم توجه به مباني ارزشي و فقهي اقتصاد است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال‌هاي ابتدايي مورد توجه مردم و مسئولان قرار داشت.

 

مهمترين چالش اقتصاد ايران بعد از انقلاب چيست؟

يكي از چالش‌هاي اصلي نظام در حوزه اقتصاد ايرادات نظام بانكي است. آنچه امروز موجب بروز مشكلات در نظام بانكي شده است در واقع تحريم‌ها نيست.

بر اساس آرمان‌هاي انقلاب اسلامي قوانين بانكي بايد بر اساس مباني اسلامي و شيعي پايه گذاري مي‌شد كه در اين بخش حرمت ربا از موضوعات بسيار مهم بود اما در ادامه راه انقلاب اين آرمان‌ها مورد بي توجهي قرار گرفت و امروز بخشي از مشكلات نظام بانكي ناشي از عدم به روز رساني قانون در حوزه نظام بانكي بر اساس مباني اسلامي و شيعي است.

 

آيا بعد از انقلاب اقدامي براي اصلاح قوانين بانكي و تدوين قوانين بانكداري اسلامي صورت گرفت؟

پس از پيروزي انقلاب براي اصلاح ساز و كار بانكداري كشور، قانون عمليات بانكي بدون ربا به تصويب رسيد، قرار بود اين قانون در ابتدا به صورت آزمايشي اجرا شده و پس از مدتي با اصلاح نقاط ضعف، نهايي شود اما بررسي، ارزيابي و به روز رساني اين قانون در طي ۴۰ سال گذشته انجام نشد. ايراداتي به اين قانون وارد بود لذا كميسيون اقتصادي مجلس قوانين مربوط به بانكداري را به روز رساني كرد و به صحن علني ارائه داد.

معتقدم بخش زيادي از دغدغه‌هايي كه امروز فعالان اقتصادي در خصوص نظام بانكي دارند به دليل عدم رعايت ضوابط اسلامي در روابط فعالان اقتصادي و نظام بانكي است. توده‌هاي مردم نيز چنين ايراداتي را به نظام بانكي وارد مي‌دانند.

 

انتقاد جدي فقها و اقتصاددانان اسلامي به قوانين بانكي كشور چيست؟

مراجع تقليد نيز انتقادات جدي نسبت به سود وام‌هاي بانكي دارند. اصلي‌ترين موضوع ما در حوزه مسائل اقتصادي اين است كه نظام بانكي ما منطبق بر مقتضيات زماني مباحث فقهي و اسلامي نيست به همين دليل ارزش‌هاي ما در حوزه اقتصادي امروز دچار مشكل است. صدماتي كه در حوزه اقتصادي به كشور وارد شده است ناشي از انحراف از مسير اصلي انقلاب است، تبعات ناشي از اين انحراف مشكلاتي را براي اقتصاد كشور ايجاد كرده است.

 

علت اينكه طي سال‌هاي اخير تحريم‌ها تا اين حد بر اقتصاد كشور تأثيرگذار است چيست؟

اگر تحريم‌هاي آمريكا بر بازار ارز ما تأثير مي‌گذارد ناشي از اين است كه نظام اقتصادي ما قوي و محكم نيست لذا در اثر تحريم‌ها دچار نوسان مي‌شود.

علي رغم تهديدات متعدد آمريكا مبني بر حمله نظامي به ايران، جمهوري اسلامي در زمينه دفاعي و نظامي دچار مشكل نيست زيرا جمهوري اسلامي ايران داراي قدرت نظامي و دفاعي منطقه‌اي و فرامنطقه اي است.

اگر در عرصه اقتصادي ايران قدرتمند بود عوامل بيروني و تحريم‌ها كمترين اثر را بر اقتصاد كشور داشت. در صورتي كه مباني اقتصادي كشور بر اساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و مباني واقعي اقتصاد اسلامي طراحي و اجرا شود در اثر تكانه‌هاي بيروني تحريم‌ها دچار مشكل نمي‌شد. تاثيرپذيري اقتصاد ايران از تحريم‌ها ناشي از ضعف دروني اقتصاد كشور است.

عوامل مختلف در دنيا بر اقتصاد كشورها تأثيرگذار است و اقتصاد كشورها را متزلزل مي‌كند اين عوامل فقط شامل تحريم‌ها نيست به عنوان مثال نوسانات قيمت نفت بر اقتصاد كشورهايي كه بر درآمدهاي نفتي اتكا دارند، تأثير مي‌گذارد و با اين نوسانات دچار مشكلات اساسي مي‌شوند.

بايد اقتصاد كشور را از درون تقويت كنيم. اقتصاد ضعيف موجب مي‌شود دشمني‌ها، تحريم‌ها و يا نوسانات اقتصاد جهاني شامل كاهش يا افزايش قيمت نفت، حوادث طبيعي مثل خشكسالي، كشور را دچار بحران كند.

تقويت دروني اقتصاد بدين معنا است كه اقتصاد كشور را از درون به ميزاني تقويت كنيم كه تكانه‌هاي بيروني شامل تحريم‌ها، حوادث طبيعي و نوسانات اقتصاد جهاني بر روي اقتصاد كشور تأثيرگذار نباشد.

 

آيا برجام راهكاري براي تقويت اقتصادي كشور و حل مشكلات اقتصادي بود؟

تجربه برجام درس‌هاي زيادي به ما داد. قبل از تصويب برجام همكاران ما ما در دانشگاه تهران مطرح مي‌كردند كه چه اشكالي دارد ما با آمريكايي‌ها مذاكره كنيم و اگر توانستيم از آنها امتياز مي‌گيريم و اگر نتوانستيم هم مشكلي نيست.

دولت در موضوع برجام خيلي اصرار كرد تا با كشورهاي اروپايي و آمريكا مذاكره كند. در برجام قرار بود يك سري محدوديت‌هاي هسته‌اي را بپذيريم و در مقابل محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي هسته‌اي در سه بخش بانكي، بيمه‌اي و تجاري براي كشور ما برداشته شود. بنابراين دولت علي رغم اينكه مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه نمي‌توان به آمريكا اعتماد كرد، اصرار بر توافق كرد. سازمان‌هاي بين المللي و مجامع جهاني نيز در اين حوزه ورود كردند و بر اين قرارداد بين المللي صحه گذاشتند.

اين تفكر در كشور تلاش داشت تا با مذاكره و با اتكا به خارج از كشور مسائل اقتصادي داخلي را حل كند؛ اين تفكر به دنبال مقاوم سازي اقتصاد داخلي نبود. اين در حالي است كه دولت بايد تلاش مي‌كرد همزمان با مذاكرات خارجي، اقتصاد كشور را از داخل مقاوم كند تا بتواند در عرصه مذاكرات قوي‌تر ظاهر شود و امتيازات بيشتري كسب كند.

به عنوان مثال اگر در حوزه نظامي قرار باشد براي آتش‌بس مذاكره شود بايد همزمان قدرت نظامي و دفاعي افزايش يابد يعني اگر بخواهيم قدرت نظامي و دفاعي را كنار بگذاريم و فقط به دنبال مذاكره با براي آتش‌بس برويم به حداقل امتيازات هم دست نخواهيم يافت و حتماً سرزمين خود را از دست مي‌دهيم.

دولت در برجام به جاي توانمندسازي داخلي اقتصاد كشور، با اروپا و آمريكا توافق كرد، تا با رويكرد توافق از بيرون مشكلات اقتصادي كشور را حل كند. جمهوري اسلامي در برجام به تمامي تعهدات خود عمل كرد اما آمريكا نه تنها به تعهدات خود عمل نكرد بلكه با وقاحت و گستاخي از برجام خارج شد. امروز هم تلاش دارد تا كشورهاي اروپايي را از برجام خارج كند.

 

برجام چه تجربه‌اي به ملت ايران آموخت؟

اگرچه تحريم‌هاي ناشي از برجام براي ما تلخ بود اما تجربه برجام براي ما تجربه شيريني بود. برجام اين تجربه را به ملت ايران آموخت كه با جريان استكباري بايد از موضع قدرت صحبت كنيم. هرجا ادبيات قدرت حاكم شد دشمن در برابر ما زانو مي‌زند. دشمنان در برابر قدرت نظامي جمهوري اسلامي زانو زده اند.

متأسفانه دولت‌ها ايجاد قدرت اقتصادي را در اولويت قرار ندادند و در مسير درستي براي ايجاد قدرت اقتصادي حركت نكردند. نسل‌هاي آينده در مورد ما قضاوت خواهند كرد.

دولت به جاي اينكه به داخل اتكا كند به بيرون اتكا كرد، در نتيجه آمريكايي‌ها به جاي اينكه بدهكار باشند طلبكار شدند و امروز از ادبيات جديدي استفاده مي‌كنند. اروپايي‌ها هم در كنار آمريكايي‌ها ادبيات گستاخانه به كار مي‌برند.

 

نظر شما در مورد تغيير ديدگاه اروپا در مورد روش‌هاي تبادلات مالي با ايران از SPV به instex چيست؟

اروپايي‌ها پس از خروج آمريكا از برجام ابتدا مي‌گفتند تعهدات خود را اجرا مي‌كنيم. ابتدا گفتند از طريق سيستم مبادلات مالي موسوم به SPV با ايران كار خواهيم كرد اما SPV را كنار گذاشتند و روش instex را مطرح كردند و جمهوري اسلامي را از نظر اقتصادي محدودتر كردند، instex فقط محدود به مبادله غذا و دارو است. احتمالاً جلوتر كه برويم ۵۰ سنت كف دست ما مي‌گذارند و مي‌گويند همه توان مالي ما همين است. اين كار توهين به ملت ايران و اقتدار جمهوري اسلامي است. كسي حق ندارد عظمت ملت ايران را به تاراج بگذارد.

 

مقام معظم رهبري در آذر ماه سال ۹۷ به دولت دستور دادند اصلاح ساختار بودجه ريزي كشور را كليد بزند، آيا بودجه ۹۸ بر مبناي ساختار جديدي تنظيم شده است؟

دولت هر سال ۱۶ آذر ماه لايحه بودجه را به مجلس ارائه مي‌دهد. امسال قبل از اينكه لايحه بودجه رسماً به مجلس ارائه شود، توسط مقام معظم رهبري بررسي شد. ايشان نكاتي را در خصوص لايحه بودجه داشتند و اعلام كردند حتماً بايد اصلاحاتي بر لايحه بودجه انجام شود. مقام معظم رهبري تاكيد داشتند كه ساختار لايحه بودجه سال ۹۸ مبتني بر شرايط جنگ اقتصادي نبوده است.

تفاوت بودجه سال ۹۸ با بودجه سال‌هاي ۸۰ و۷۰ و ۶۰ حدود ۵ درصد است. در حالي كه وقتي در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم و ادبيات دولت تغيير كرده است بايد آرايش اقتصادي دولت نيز تغيير كند. نمي‌توان با آرايش صلح اقتصادي در شرايط جنگ اقتصادي حضور يافت.

 

ايرادات رهبر انقلاب به لايحه بودجه سال ۹۸ چه بود؟

نبايد بودجه سال ۹۸ به گونه‌اي تنظيم مي‌شد كه گويي از جنگ اقتصادي بويي به مشام نمي‌رسد. رهبري تاكيد داشتند كه سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي بايد حداقل ۲۰ درصد باشد. ايشان بر لزوم سرمايه گذاري نيز تاكيد داشتند.

بخشي از اين ايرادات رفع شد و حتي سقف بودجه كاهش پيدا كرد اما مقرر شد موضوع اصلاح ساختار بودجه در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي بررسي شود.

يكي از جلسات شوراي هماهنگي رئيس‌جمهور اعلام كردند كه اصلاح ساختار بودجه آغاز شده است. طبق اطلاع من رئيس جمهور نامه‌اي به مقام معظم رهبري نوشتند، در اين نامه ۱۱ محور به عنوان محورهاي تحولات اقتصادي اعلام شده است كه برخي بودجه‌اي هستند و برخي غير بودجه‌اي كه در اقتصاد كشور تأثير گذارند.

كميسيون اقتصادي و مركز پژوهش‌ها نيز اقداماتي را آغاز كردند البته بنده اعتقاد داشتم كه بايد بررسي بودجه متوقف شود و بودجه بر اساس يك دوازدهم در اختيار دولت قرار گيرد.

تا ارديبهشت ماه ۴ ماه فرصت است تا دولت لايحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه كند. در نامه‌اي كه آقاي روحاني به مقام معظم رهبري نوشت، خواستار فرصت ۴ ماهه شد. فرصت خوبي بود تا بودجه اصلاح شود. مشكل ما اين است كه پس از تصويب بودجه و بعد از اصلاح ساختار بودجه مجدداً بايد لايحه بودجه در مجلس مورد بررسي قرار گرفته و اصلاح شود.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي