پنج شنبه 27 تير 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 هدف نهايي FATF چيست؛ «مقابله با تحريم» يا «مسدود كردن راه‌هاي دور زدن تحريم»
تاريخ  :  1397/12/02
تحليلگر :
مترجم :

موضوع دور زدن تحريم‌ها و جلوگيري از اين اقدام موضوع بند 18 فصل اول گزارش FATF است و كشورها را ملزم مي‌كند تا با شناسايي شركت‌هاي چندلايه و پوششي و ارائه اطلاعات به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ليست موجود را گسترش دهند در اين راستا مطابق بخش E توصيه 7، بايد در هر كشور مقامات صلاحيت‌دار وظيفه جمع‌آوري اين اطلاعات را بر عهده بگيرند. البته كشورها مي‌توانند براي خروج فرد و يا نهادي از اين ليست طبق قسمت D توصيه 7 اقدام كنند.


گزارش FATF با موضوع مقابله با‌اشاعه سلاح‌هاي كشتارجمعي با تأكيد بر توصيه‌هاي 2 و 7 و نتايج فوري 1 و 11، در پي اجراي مؤثرتر تحريم‌هاي شوراي امينت در قبال ايران و كره شمالي است. تمركز گزارش fatf بر ضميمه B: پاراگراف 6 قسمت c قطعنامه 2231 عليه ايران و مطابق با توصيه 7 است.

بند يازدهم و دوازدهم اين گزارش با تأييد ضميمه B: پاراگراف 6 قسمت c قطعنامه 2231 عليه ايران پرداخته و همان حرف‌ها را تكرار مي‌كند و بيان مي‌دارد: «كشورها نياز است كه فوراً دارايي‌ها، ساير منابع مالي و منابع اقتصادي كه در زمان تصويب اين تحريم‌ها يا هرزماني در آينده بعد از اجراي تحريم‌ها در قلمرو قدرت و حاكميت آن‌هاست و مالكيت و كنترل اين منابع را دارد نبايد به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم به‌وسيله افراد و نهادهايي ذكرشده، قرار دهند و بايد اطمينان حاصل كرد كه هيچ وجوه و يا ساير دارايي‌ها و منابع اقتصادي براي اين افراد و‌اشخاص به‌جز در شرايط خاص و در شرايطي كه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل وجود ندارد، قابل‌دسترسي نباشد».

موضوع‌بندهاي 13 و 14 به ترتيب تغييرات ايجادشده در تحريم‌هاي هدفمند مالي كره شمالي و ايران را بيان مي‌كند. در بند 14‌ گريزي به برجام مي‌زند و تغييراتي را كه به‌واسطه برجام در تحريم‌هاي مالي هدفمند ايجاد شده است را بيان مي‌كند: «بعد از اجراي برجام كه در قطعنامه 2231(2015) تأييد شده است؛ برخي از تحريم‌هاي هدفمند مالي مربوط به تسليحات هسته‌اي عليه ايران متوقف‌شده است و شماري از افراد و نهادهاي ذكر شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مربوط به ايران از فهرست حذف شده‌اند (از روز اجراي برجام كه 16 ژانويه 2016 است تحريم‌هاي هسته‌اي شوراي امنيت سازمان ملل كه ذيل OP7 قطعنامه 2231(2015) است؛ برداشته شده است اما سرفصل‌هاي ذيل پاراگراف 6 ضميمه B به قوت خود باقي است. تعدادي از تحريم‌هاي مربوط به گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي همچنان بعد از روز اجراي برجام نيز پابرجاست. در فوريه 2018 (بهمن 96) كه اين گزارش منتشر شده است اين ليست شامل 23 فرد و 61 نهاد است كه ذيل فصل 7 قطعنامه 2231(2015) قرار داشتند)

بند 15 اين گزارش تأكيد مي‌كند كه كشورها ملزم به اجراي مقررات مالي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل هستند همان‌طور كه در فصل هفتم منشور سازمان ملل آمده است. يادداشت تفسيري توصيه 7، الزامات خاصي را براي اجراي تحريم‌هاي هدفمند مالي در مورد تأمين مالي سلاح‌هاي كشتارجمعي مي‌دهد. علاوه‌بر اين بند 16 گزارش مي‌افزايد كه كشورها ملزم‌اند گزارش‌هاي اجرايي را به كميته‌اي كه به‌موجب قطعنامه 1718 (2006) سازمان ملل متحد ارائه‌شده است، ارسال نمايند. بند 17 گزارش، مرجع رسيدگي به پرونده ايران را تنها شوراي امنيت سازمان ملل مي‌داند.

موضوع دور زدن تحريم‌ها و جلوگيري از اين اقدام موضوع بند 18 فصل اول گزارش FATF است و كشورها را ملزم مي‌كند تا با شناسايي شركت‌هاي چندلايه و پوششي و ارائه اطلاعات به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ليست موجود را گسترش دهند در اين راستا مطابق بخش E توصيه 7، بايد در هر كشور مقامات صلاحيت‌دار وظيفه جمع‌آوري اين اطلاعات را بر عهده بگيرند. البته كشورها مي‌توانند براي خروج فرد و يا نهادي از اين ليست طبق قسمت D توصيه 7 اقدام كنند.

بند 19 گزارش، الزاماتي را براي مقامات و سهامداران مالي و غيرمالي ايجاد مي‌كند. اين بند از آنها مي‌خواهد تا ليست افراد و نهادهاي ايراني كه ذيل قطعنامه 2231 (2015) و كميته1718 است را مدنظر داشته و نه‌تنها اين افراد و نهادها بلكه تمامي هر فرد و يا نهادي كه به اين ليست كمك مي‌كنند را نيز مدنظر قرار دهند.

 

گزارش كارگروه اقدام مالي ارتباط شناسايي مسيرهاي دور زدن تحريم‌ها را با نتيجه فوري 11 بدين‌صورت بيان مي‌كند كه تحريم‌هاي مالي هدفمند در جهت انطباق به‌گونه‌اي رصد شده است تا همكاري و هماهنگي كافي و مؤثر بين مقامات مربوطه براي جلوگيري از دور زدن تحريم‌ها وجود داشته باشد.

FATF شناسايي مسيرهاي دور زدن تحريم‌ها را نيز جز وظايف خود مي‌داند و با در اختيار گرفتن اطلاعات مالي چنانچه‌اشاره شد، در پي ايجاد سازوكاري درون كشورها براي موثرتر كردن تحريم‌ها و جلوگيري از اقدامات ضدتحريمي كشورهاست كه اين نهاد آنها را تخلف از مقررات تحريمي مي‌نامد.

بنابر آنچه گفته شد واضح است كه استانداردهاي FATF و برنامه اقدامي كه منطبق با آن براي ايران نوشته‌شده است، نه‌تنها به هدفمندتر شدن تحريم‌هاي مالي شوراي امنيت سازمان ملل متحد كمك مي‌كند بلكه با شناسايي مسيرهاي دور زدن تحريم به تشديد مشكلات اقتصادي كشور دامن خواهد زد.

اذعان صريح FATF به مسدودسازي مسيرهاي دور زدن تحريم در حالي است كه در ماه‌هاي اخير حاميان FATF در ايران مدعي بودند كه هدف اصلي اجراي لوايح مرتبط با FATF، مقابله با تحريم‌هاست! بايد منتظر بود و ديد دولت‌مرداني كه در ماه‌هاي اخير سخن از دور زدن با افتخار تحريم‌هاي آمريكامي‌راندند، چه پاسخي براي اين اعترافات شفاف و صريح FATF دارند؟

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي