سه شنبه 06 فروردين 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 ناامني امروز جنوب شرق؛ ثمره راي طلبي انتخاباتي امنيتي‌ها
تاريخ  :  1397/11/30
نوع : يادداشت

انتساب اين اقدام به يك گروهك شرور قابل قبول نيست مگر اينكه اقدام اين گروهك به بمب‌گذاري عليه نيروهاي سپاه را در يك پازل بزرگ‌تر قرار دهيم. با اين وصف اين پرسش به ميان مي‌آيد كه مسئول اصلي در اين اقدام كيست و كانون آن كجاست.


سعدالله زارعي: اقدام تروريستي روز چهارشنبه 24 بهمن عليه يك اتوبوس حامل نيروهاي سپاه در جاده خاش از ابعاد مختلفي قابل تجزيه و تحليل است. اولين نكته‌اي كه درباره چرايي اين رخداد خودنمايي مي‌كند، اقدام امنيتي عليه كشوري است كه در منطقه پرآشوب غرب آسيا، «نقطه ثبات» به‌حساب مي‌آيد. از همين منظر انتساب اين اقدام به يك گروهك شرور قابل قبول نيست مگر اينكه اقدام اين گروهك به بمب‌گذاري عليه نيروهاي سپاه را در يك پازل بزرگ‌تر قرار دهيم. با اين وصف اين پرسش به ميان مي‌آيد كه مسئول اصلي در اين اقدام كيست و كانون آن كجاست. در خصوص اين موضوع نكته‌هاي زير قابل توجه مي‌باشند:

1ـ سياست كنوني آمريكا در منطقه بر مبناي «تغيير» استوار است و از اين رو تحركات اخير نيروهاي اين كشور در سوريه، عراق، پاكستان و افغانستان با اين ادبيات از سوي ترامپ شروع شد، «شرايط منطقه خوب نيست. ما هفت تريليون هزينه كرده‌ايم بي‌آنكه به نتيجه‌اي رسيده باشيم.» سياست تغييرطلبانه آمريكا درباره ايران نيز مشهودتر از آن است كه استنادي نياز داشته باشد. از سوي ديگر سخنان مقامات ارشد سياست خارجي آمريكا در ورشو كه درست در روز انفجار اتوبوس پاسداران عليه جمهوري اسلامي صورت گرفت، معنادار بود و به نظر اين قلم، اقدام تروريستي در خاش براي «معتبرسازي» اظهارات تروريستي در ورشو بود. خب از اين منظر نيروهاي نظامي آمريكا به نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي يك «بدهي» پيدا كردند كه براي «سر رسيد» آن تاريخي وجود دارد.

2ـ همان‌گونه كه در هر عمليات تهاجمي خارجي و يا هر اقدام تروريستي به «كشوري متصل به جغرافياي هدف» نياز است و بدون آن اصل عمليات منتفي است، در اين اقدام تروريستي نيز نقش كشور متصل به جغرافيا يعني «پاكستان» حائز اهميت بسيار است. واقع مطلب اين است كه سرويس اطلاعاتي پاكستان ـ حسب سوابق و اقتداري كه دارد ـ پشت اين عمليات تروريستي و حتي مجموعه عمليات‌هاي تروريستي كه در استان سيستان و بلوچستان روي داده و يا پيش از وقوع كشف و خنثي شده‌اند، قرار دارد. آن گروهك تروريستي كه در بيانيه‌اي پرتناقض، مسئوليت اقدام تروريستي در جاده خاش ـ زاهدان را پذيرفته است، در درون ايالت بلوچستان قرار دارد و همه مي‌دانند كه ISI سيطره‌اي مطلق بر گروه‌ها، ‌اشخاص و روندهاي امنيتي اين ايالت دارد و حتي در ساختار پاكستان، قدرت اول به حساب مي‌آيد. از اين رو گروهك حقيري كه جمهوري اسلامي سركرده آن را با اقتدار تمام دستگير و اعدام كرد را نبايد حتي به عنوان «مباشر» در اين اقدام تروريستي قلمداد كرد. در واقع در اين ماجرا، «مباشر»، سرويس اطلاعاتي پاكستان است كمااينكه پرونده اقدامات ضدايراني اين سرويس تروريستي در افغانستان، پاكستان و ايران قطور است هر‌چند جمهوري اسلامي ايران تاكنون از علني كردن ارتباطات ISI با اين اقدامات خودداري كرده است.

در اين بين مقامات پاكستاني در مواجهه با مسئولين ايراني ادعا مي‌كنند كه قادر به پوشش اطلاعاتي در ايالت بلوچستان نيستند و اين در حالي است كه آنان از يك‌سو در مهار اقدامات ضددولتي جريانات جدايي‌طلب اين ايالت كه لااقل شامل 13 جريان مي‌شود، موفق بوده‌اند و از سوي ديگر درست در همين زمان، سيستم نظامي ـ امنيتي پاكستان در تماس‌هاي مكرر با مسئولين ايراني، از تعقيب تروريست‌هاي پناه گرفته در ايالت بلوچستان توسط نيروهاي جمهوري اسلامي ابراز نگراني و حتي اعتراض كرده‌اند. اين‌ها نشان‌دهنده آن است كه اقدامات تروريست‌هاي ضدايراني نه تنها با بي‌اعتنايي سرويس پاكستان كه حتي از همراهي و احياناً «پوشش» آن برخوردار است. از اين رو اين نظريه كه گروه‌هاي تروريستي ضدايراني ماهيت «نيابتي» دارند، در عملكرد ISI برجستگي زيادي دارد.

3ـ در اينجا سؤال اين است كه آيا پناه دادن به تروريست‌هاي مخالف ايران و دادن پوشش اطلاعاتي و حمايت مالي و تسليحاتي از آنان يك سياست در پاكستان است؛ به اين معنا كه اين تصميمي از سوي «حاكميت» پاكستان است و يا سازمان اطلاعاتي پاكستان بدون آنكه از سوي ارتش و دولت مأموريتي داشته باشد، در زد و بند با سرويس‌هاي امنيتي آمريكا، عربستان و... اقدامات امنيتي ضدايراني را مستقيماً «مديريت» مي‌كند؟ ترديدي وجود ندارد كه اقدامات سرويس‌ اطلاعاتي رسمي هر كشور به معناي اقدامات حاكميتي تلقي مي‌شود و دستگاه‌هاي نظامي و سياسي آن كشور نمي‌توانند با تحليل‌هاي سياسي، مسئوليت اقدامات سرويس رسمي را قبول نكنند. با اين حال اين احتمال كه ISI نه از رئيس‌دولت و نه از فرمانده كل ارتش پاكستان بلكه از سرويس‌ها و سيستم‌هاي خارجي «مستقيماً» دستور گرفته باشد، هم وجود دارد. در اين صورت هم ضمن آنكه بايد تأكيد كرد كه چيزي از مسئوليت ارتش و دولت پاكستان كم نمي‌كند، بايد حكومت و مردم پاكستان دريابند كه كشورشان در چه وضعيت خطرناك و شرم‌آوري قرار گرفته است. اقدامات ضدايراني سرويس پاكستان در حالي كه ميان مردم اين كشور و مردم ايران و نظام جمهوري اسلامي پيوندهاي محكمي وجود دارد، براي پاكستان مخاطرات زيادي در پي مي‌آورد. وقتي مرزهاي شرقي، شمالي و غربي پاكستان به كانون تروريزم عليه سه همسايه يعني ايران، افغانستان و هند تبديل شده و به واقع همه مرزهاي پاكستان در سيطره تروريزم عليه همسايگان بدل گرديده است، مردم اين كشور در درون مرزها و شهرها و روستاهاي خود نمي‌توانند امنيت داشته باشند. براي كشوري كه از درون مرز همسايه آسيب امنيتي مي‌بيند، اين حق طبيعي به وجود آمده كه به كانون‌هاي فتنه در هر كجا كه باشند، يورش ببرد. در اين شرايط و در جريان تعقيب و‌گريز تروريست‌ها، هر نقطه از پاكستان به يك موقعيت ناامن تبديل مي‌گردد. ضمن آنكه حيثيت ملت پاكستان بسيار ارزشمندتر از آن است كه روا باشد توسط حكومت اسلام‌آباد يا سرويس امنيتي آن به فنا رود.

4ـ براساس مواضعي كه مقامات وزارت خارجه دو كشور عربستان و امارات در ورشو داشتند و به طور معناداري از اقدامات ضدايراني حرف زدند و در واقع با داعيه‌هاي ضدايراني آمريكا همراه شدند، مي‌توان گفت اين دو كشور نيز در اقدام تروريستي روز چهارشنبه خاش مسئوليت دارند و بر اين اساس ايران نمي‌تواند چنين رويكردي را از اين دو كشور بپذيرد و پاسخي به آنها ندهد. هر چند در اين ماجرا به ترتيب آمريكا، پاكستان، عربستان و امارات مسئوليت دارند، در عين حال شواهد و قرائن نشان مي‌دهد اين دو كشور در خط‌دهي سرويس امنيتي پاكستان از يك سو و تأمين مالي و تسليحاتي تروريست‌ها از سوي ديگر نقش اساسي داشته‌اند. اين دو كشور بايد بدانند اگر استفاده از خاك پاكستان براي ضربه زدن به ايران يك موقعيت خوب مي‌باشد، دستيابي ايران به «موقعيت خوب» فراهم‌تر است حتي اگر نياز باشد ايران مي‌تواند با حضور مستقيم در يك كشور دوست، به انبوهي از نيروهاي سعودي اماراتي در اين كشور دوست ضربه بزند و سبب فرار هزاران نظامي آنان از اين كشور شود. در واقع سعودي و امارات در اين بازي به يك فرضيه كه تاكنون كابوسي براي سران آنها بود، مجال تحقق داده‌اند.

ايران در پرونده سوريه نشان داد كه چگونه مي‌تواند در فرادست‌هاي خود و بدون آنكه مرزي آبي يا خاكي با كشور هدف داشته باشد، روند امنيتي را معكوس نمايد و اين در حالي است كه بحران سوريه به اعتبار نقش‌آفريني آمريكا، اروپا، تركيه، عربستان، امارات، قطر و... در آن، يك بحران سنگين جهاني بود. با اين حال نقش ايران آن‌گونه بود كه در نهايت دربار سعودي با اعزام «عمر‌البشير» رئيس‌جمهور سودان، بازگشايي سفارتش در دمشق را از سوريه «گدايي» نمود. پس كاملاً واضح است كه سعودي و امارات با مشاركت در ريخته شدن خون تعدادي از مدافعان سلحشور ايراني، وضعيت جديدي را براي خود رقم زده‌اند.

5ـ اقدام تروريستي چهارشنبه جاده خاش ـ زاهدان، براي جمهوري اسلامي يك هشدار به حساب مي‌آيد. ايران مسلماً قدرتمند است و بايد گفت در سطح منطقه از هند تا مديترانه، نيرويي قدرتمندتر از آن وجود ندارد. ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و بسيج مردمي و تجربه چهل ساله‌اي كه آنان در داخل و خارج كشور در مقابله با انواعي از توطئه‌هاي سنگين داشته‌اند، به ايران موقعيت ممتازي داده است. محبوبيت بسيار بالاي جمهوري اسلامي در كشورهاي همسايه و تا فرادست‌ها هم به ايران امكان داده تا از ظرفيت‌هاي متنوع اطلاعاتي و نظامي كشورهاي پيراموني براي خنثي كردن توطئه‌ها استفاده كند. نمونه‌هايي از تشكل‌هاي قوي مردمي منطقه كه در ظرفيت امنيتي، نظامي و سياسي ايران محسوب مي‌شوند، در ظرفيت هيچ قدرت و كشور ديگري نيست. با اين وصف سؤال اين است كه با اين همه قدرت و اقتدار، چرا در داخل كشور، شاهد تكرار رخدادها و اقدامات امنيتي كه از خارج عليه ايران برنامه‌ريزي، تجهيز و هدايت مي‌شود، هستيم؟ هر پاسخي كه به اين سؤال داده شود كه اكثر آنها مي‌تواند درست هم باشد، اما حل‌كننده اين مسئله نيست. كه در سيستم دفاعي ـ امنيتي ايران حفره‌هايي وجود دارند و تا زماني كه پر نشوند، وقوع رخدادها و اقدامات ضدامنيتي در داخل كشور دور از انتظار نيست.

الان پاسخ دقيق به دو سؤال لازم است؛ آيا بين سپاه، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات كه سه ركن مهم امنيت و ثبات كشور و نظام اسلامي به حساب مي‌آيند، «به‌اندازه لازم و كافي» هماهنگي وجود دارد؟ آيا اين سه نيرو در عمل و نه صرفاً در هدف‌گذاري «يد واحده»‌اند و يا سه واحد مسئول بدون هم‌پوشاني كافي هستند؟ دومين سؤال مهم اين است كه هماهنگي اطلاعاتي اين سو و آن سوي مرز كه منجر به موفقيت عمليات‌هاي ضد ايراني شده، چگونه انجام مي‌شود؟ آيا آن دسته از نيروهاي داخلي اين استان كه پيش از اين براساس مستندات در بروز حوادث نقش داشته‌اند و متأسفانه با تحليل‌هاي رأي‌جويانه طي دو دهه گذشته به نوعي از حمايت بعضي از نيروها و نهادهاي نظام برخوردار شده‌اند، هم‌اينك در چرخه و تكميل پازل ضدامنيتي سرويس‌هاي دشمن نقشي برعهده دارند يا نه؟

مسلم است كه تهديدات امنيتي ايران تا آنجا كه به برنامه دشمنان ايران براي تضعيف امنيتي ايران بازمي‌گردد، از ساير نقاط‌ مرزي ما به نقطه مرزي جنوب شرق يعني مرز پاكستان منتقل گرديده است. روابط امنيتي و سياسي ايران با افغانستان و نيروهاي مختلف آن، با تركمنستان، با آذربايجان، با ارمنستان، با تركيه و با عراق، «بسيار خوب» است. البته ما با مقامات امنيتي، نظامي و سياسي پاكستان نيز طي سال‌هاي گذشته و به خصوص طي ماه‌هاي اخير ديدارها، مذاكرات و حتي توافقات مهمي داشته‌ايم اما در اين ميان يك تفاوت آشكار بين پاكستان و ساير همسايگان ما به چشم مي‌خورد و آن در واقع خدعه مقامات پاكستاني با ايران است و اين پايه‌هاي هر توافقي را متزلزل كرده و مذاكرات سياسي بين تهران و اسلام‌آباد را بي‌معنا و بي‌نتيجه كرده است.

ايران با سفر اخير رئيس‌ستاد كل نيروهاي مسلح، وزير اطلاعات و وزير امور خارجه، در بالاترين سطح گام‌هاي لازم را برداشته و در واقع حجت مذاكرات تمام شده است. وقوع حادثه امنيتي عليه پاسداران امنيت ايران نشان داد كه اين سفرها به طور كامل شكست خورده‌اند و ـ قبل از ديده شدن نشانه‌هاي دقيقي از اصلاح اساسي در سياست اسلام‌آباد در مواجهه با تهران ـ تكرار آن كاملاً بي‌معناست. كما اينكه پذيرش هر مقام سياسي و يا امنيتي پاكستان از سوي ايران تا بروز تغيير اساسي در سياست و اعمال مسئولان سياسي، امنيتي و نظامي پاكستان بي‌معناست.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران